Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
senna21 schreef:Hoewel sommige bokkers het hier niet mee eens zullen zijn:
Je kunt ervoor kiezen om je eerste paard te laten inslapen wanneer het chronische hoefbevangenheid betreft. Dat is een lange lijdensweg voor het gros van de paarden.
Dit staat wat mij betreft los van het al dan niet kopen van het tweede paard.
Narcissa schreef:Ik lees NBer en ik lees veel kneuzingen in de hoef.
Dan gaan bij mij alarmbellen rinkelen voor onder andere te korte hoeven. Dit zou ik eens bespreken met een gewone smid, dan kan het misschien met een simpel ijzertje al opgelost zijn.
Ik zou geen ander paard kopen voor je weet wat er met deze aan de hand is.
Pantykous schreef:Wat voor raad wil je precies hebben? Je kunt er geen 2 betalen dus ik zou dan ook niet een tweede kopen.
En het verhaal over je huidige paard is ook vaag, je weet niet goed wat er mee is dus logisch dat een ander er dan geen interesse in heeft.
DuoPenotti schreef:Geen tweede erbij.
Maar ook kijken hoe jij je huidige paard beter kunt houden. Stalrust is geen eerlijke optie. Ook al bevalt hij niet. Hij is nog wel jou zorg.
Poekkie schreef:Heel eerlijk?
Je hebt hals over kop een paard gekocht,
daar amper tijd in gestoken (binnen het half jaar staat ie al terug te koop?),
een ongeschikte leefomgeving geboden (een koudbloed met weinig beweging op een volle wei ==> wees maar zeker dat die binnen de korste keren hb staat)
Slechte zorg geboden (paard staat al een maand zo mank dat zelfs draven niet meer wil)
En nu wil je hem zo snel mogelijk van de hand doen terwijl die kapot is en onmiddelijk vervangen door een ander paard waar je gezien je verhaal hoogstwaarschijnlijk terug tegen zo iets gaat aanlopen.
Ik zeg niet kopen, paard dat je nu hebt opknappen en dan maar even op zoek naar een verzorgpaard. Want iemand met die handelswijze is imo absoluut geen paard waardig.
Flubberboot schreef:Eerlijk? Ik zou voor je huidige paard een andere stal zoeken die beter bij hem past (zandpaddocks met hooi) Die eerst opknappen en verkopen en dan pas in de buurt van een paard komen wat te koop staat, dus ook niet zoeken/browsen op verkoopsites
Elisa2 schreef:Niet doen, besteed het geld van de aankoop van de droompony aan gedegen medisch onderzoek en behandeling van degene van die je nu hebt.
Waarschijnlijk is je droompony ook maar even leuk en braaf bij je en omdat je ervaring mist zul je daar ook tegen bepaalde zaken gaan aanlopen. Nu heb je nog profijt van de opvoeding en training van een ander.
Wiwabalia schreef:Geen tweede erbij. Ik heb er twee enhet zijn niet enkel de kosten, maar je hebt ook de zorg/aandacht voor twee paarden.
Als jij erg onzeker bent, neem grondwerklessen (zodra ze opgeknapt is), en ga aan jullie band werken. Je moet in ieder paard tijd en geld investeren. Een band moet groeien, dat kost tijd. Anders gewoon geen eigen paard nemen maar een paard gaan bijrijden.
Narcissa schreef:Ik lees NBer en ik lees veel kneuzingen in de hoef.
Dan gaan bij mij alarmbellen rinkelen voor onder andere te korte hoeven. Dit zou ik eens bespreken met een gewone smid, dan kan het misschien met een simpel ijzertje al opgelost zijn.
Ik zou geen ander paard kopen voor je weet wat er met deze aan de hand is.
Ir111 schreef:Eerst afmaken waar je aan begonnen bent. Dus huidige paard opknappen. Als ze goed gezond is kun je haar verkopen. Heb je een ervaren iemand die je kan helpen met je huidige paard weer gezond krijgen? Dus niet alleen de hoefsmid en dierenarts maar iemand die mee kan denken over het hele plaatje. De eerste stappen lijken me een afspraak met de dierenarts (waarom moet dat een week duren voor die komt?) en een geschikte stalling zoeken, dus eentje waar jouw paard veilig naar buiten kan (dus niet op gras).
Er zijn zat leuke paarden te koop. Dus begin vooral niet wéér halsoverkop aan een nieuw paard.