XXL paarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Re: XXL paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:36

@TS ik verwacht eigenlijk niet dat jullie paard zo groot/zwaar gaat worden dat je er echt aanpassingen voor moet doen. Het is een kruising en hij wordt ook niet supergroot (al is dat relatief natuurlijk :D )

Hier een shire van ongeveer 1.80 en rond de 850 kilo. Hij gaat nog precies in een gewone trailer gelukkig. Qua pension heb ik nooit problemen gehad, maar de reuzen zijn niet overal welkom. Ook niet iedere smid/bekapper wil ze doen (dit is eigenlijk mijn grootste issue momenteel). Qua spullen ben ik niet zo'n shopper dus ik heb er weinig last van, maar: er is veel minder keuze in veel dingen. Denk aan hoofdstellen, halsters, dekens, dekjes. En werkelijk alles is duurder, van onderhoud tot spullen tot bekappen tot wormenspuiten etc.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: XXL paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:40

Mvermeulen dank voor de tip van de dekens.

Ik heb XL beschermers springschoenen xxL

De mijne is in juni gewogen op 794 kilo.

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:23

Nimber schreef:
Mvermeulen dank voor de tip van de dekens.

Ik heb XL beschermers springschoenen xxL

De mijne is in juni gewogen op 794 kilo.


De mijne is vorig jaar zomer gewogen nog voor hij beleerd voor de wagen ging, hij stond daarvoor al tijdje stil dus was hij gezellige dikkerd :+ , hij zal nu denk wel iets lichter zijn ik schat denk ook rond de 800 kilo. Hij is een wat zwaarder type KWPN.

Let er wel op als je deken gaat bestellen dat je vanwege de brexit de prijzen en verzendkosten,tax enz naar buitenland net wat anders liggen. Ik woon in Duitsland en moest achteraf nog iets van 20 extra betalen. Maar het zijn stevige deken en liggen op Dev echt mooi, alleen de achterflap is anders dan wij gewend zijn, die is namelijk een stuk groter maar bied daardoor wel mooie bescherming.

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:35

Ik heb een grote merrie van ruim 1.78
Staat 24/7 buiten met grote loods om te schuilen.
Indien ze op stal staat heeft ze een stal van 4.25x4.75
Dekens allemaal horseware.
Meeste maat 215. Alleen de wug 221.
Hebben een 2 paards vrachtwagentje met binnenhoogte 225. Gaat prima!
Nou is dit vooral een dressuurpaard met hele lange benen.
Hoofd is grote cob/kleine Full.

Afbeelding

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: XXL paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:37

Ik zou inderdaad even wachten met alles aanpassen, zo groot word hij denk ik niet..

Hij word vast wel "groot" maar niet dat er aanpassingen nodig zijn.

Mijn shire is 1.80 en weegt 800 kilo
Ze staat gewoon in een normale 2 paards humbaur trailer. (dit merk is wel iets verhoogd) en dan kan er kwa gewicht ook nog een "kleintje" van 1.60/600 kilo max naast.

Enkel kwa voeding heeft ze meer ruwvoer nodig natuurlijk. Een box van 3x3 is te klein om te liggen.

Ze past een normaal X full hoofdstel en normale zadels (aangemeten door countrymill), maar geen gekke boommaten.

Hoefsmid is vaak wel een dingetje bij de zwaardere paarden, zorg vooral dat hij goed opgevoed is en braaf hoefjes geeft. Dat scheelt je eenorm!

DDDara
Berichten: 989
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 17:49

Ik heb ook altijd reuze, en nu mijn 2 jarige met de toepasselijken naam (Reus) ook al de 1,70 aan tikt ben ik op zoek naar iets wat ik bij al mijn reuzen nooit heb kunnen vinden.

En dat zijn:
Extra lange teugels

Ik heb altijd het probleem dat als ze ff aan hun been willen krabbelen dat mijn teugels niet lang genoeg zijn en ik ze dus of kwijt ben of dat ik er bijna voorover af ga.

Dus als iemand ze weet te vinden ik wil het heel graag weten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: XXL paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 18:02

Ohhh wat leuk ik heb ook een boulonnais x warmbloed!

Ze is niet hoog maar weegt wel 700 kg. Ze past net in een hoofdstel maar full. Bekappen doet mijn vriend los uit de hand met de slijptol. :D

Hier ohz, naast onze E pony.
Afbeelding

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 18:45

DDDara schreef:
Ik heb ook altijd reuze, en nu mijn 2 jarige met de toepasselijken naam (Reus) ook al de 1,70 aan tikt ben ik op zoek naar iets wat ik bij al mijn reuzen nooit heb kunnen vinden.

En dat zijn:
Extra lange teugels

Ik heb altijd het probleem dat als ze ff aan hun been willen krabbelen dat mijn teugels niet lang genoeg zijn en ik ze dus of kwijt ben of dat ik er bijna voorover af ga.

Dus als iemand ze weet te vinden ik wil het heel graag weten


Zijn genoeg creabea's die teugels, leidsel en longeerlijnen op maat maken. Van biothane, antislip of en-en.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: XXL paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 18:51

Zie mijn link in eerder bericht, daar heb ik extra lange teugels besteld

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 19:15

Mijn meer dan geweldige (in alle opzichten) Rizanta was 1.78. Een fantastisch paard.

Ik mende ook met haar, en ja daar moest ik echt aparte leidsels laten maken want met de gewone extra lange leidsels kwam ik echt te kort.

Dat zie je onder andere in dit topic
[AR-ITP] Rizanta @ mendurance Kootwijkerbroek

Wat we ook hadden, weet niet of het aan haar lag, maar het was wel zo, dat ze haar ijzers vrij snel sleet, ik denk toch doordat ze met extra power liep of zoiets (ligt natuurlijk ook geheel aan het paard in kwestie).

Verder extra hoge trailer en bij de standaard boxen heb je bij een deur een standaard hoogte. IN combinatie met het feit dat dit paard aan een oog blind was was dat niet handig. Een hogere deuropening is dan wel aan te raden. Rizanta had ook zo'n mooi lange hals en hoge halsaanzet, dan worden ze nog groter. Als ze stoer was kon ik er onder het zadel en zeker voor de wagen, ook echt niet overheen kijken :+

En gewoon altijd rekening houden met het feit dat jij bijv bij een ruiterpad serieus hoger zit dan die persoon met een IJslander enzo (ik reed veel met haar buiten).

Al met al vind ik een paard van 1.70 plus echt wel redelijk kastelerig :-) heb er ook een gehad van 1.72, die vond ik ook aardig reusachtig.

Maar gaaf hoor, groot stoer paard :j

Oja, een opstapje, dat is zeker ook wel handig. En goed lenig blijven om er toch ook op vreemd terrein zonder opstapje op te kunnen :+

Siamsmeesje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 19:50

Gefeliciteerd met je nieuwe paard na het verlies van Fenicio.
Ik heb een tijdje een kruising Boulonnais x Haflinger gereden. Wat betreft hoogte leek hij op z'n Haflinger moeder, de rest was duidelijk van z'n Boulonnais vader.
Een halster xfull zat op de laatste gaatjes, zijn hoofd was groter dan dat van de Comtois-merrie op stal. En verder breed met stevig beenwerk. Zijn hals was niet super lang, dus een teugel maat full was genoeg. Zadel was een Deuber, en niets speciaals, maar het paste hem goed.
Hij was in ieder geval een heerlijk paard, heel meewerkend :j

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 20:35

Mijn kleine Pinda is eindelijk uitgegroeid...1.76m *D Niet absurd groot, maar wel volledig op bestelling en zowel haar moeder als haar vader ver voorbij 8-)

Buiten extra lange teugels (Ooteman huismerk) omdat ze een giraffehals heeft valt het mee met alle gekke maten, het meeste heeft ze gewoon maat Full. En ze heeft juist piepkleine hoefjes helaas :+ O ja, mijn trailer is ook extra hoog, en dan staat ze wel met haar hoofd bijna aan het dak ook. Halsje is vooral erg lang uitgevallen :+

Verder geen last van haar hoogte, vind het juist wel fijn want ik ben zelf erg groot- zij is de enige die onder mij niet een Shet lijkt :+ Wel een krukje met opstappen en ze heeft qua balans enzo echt veel meer tijd nodig dan een meer gemiddeld paard. Maar ze is dan ook wel vrij smal met lange benen en extreem flexibel, dus dat is ook gewoon lastiger :)

En oh ja, ik zou graag wat grotere dekjes hebben, maat Full en een extra groot 18 inch zadel lijkt nog steeds wat verdwaald op haar _O-

Afbeelding

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Re: XXL paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 20:59

De dekjes van dressagepro passen hier goed onder mijn zadel met verlengde zweetbladen!

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 21:14

Wat een leuk topic. Ik klikte het eigenlijk aan met de nieuwsgierigheid om gewoon even te kijken totdat ik me besefte dat ik hier ook wel thuis hoor, omdat mijn bijrijdpaard ook richting de 1.80 mtr. gaat. :=
En ik altijd maar schreeuwen, ik wil geen grote meer rijden maar deze is zo leuk <3 Hij is echt een feestje om mee aan de gang te gaan. Helaas door mijn gezondheid rijd ik minder vaak dan ik wil.
Maar ik hoop dat dat in de toekomst verandert, want ik zou graag vaker trainen. Dat van die korte teugels herken ik wel, vooral in het begin vond ik dat echt irritant haha. Maar inmiddels ben ik er eigenlijk wel aan gewend. Toch oogt hij niet heel groot, ik ben 1.75 mtr en lange benen :P

Wel een goede van die dekjes, ik wil mezelf er binnenkort eentje kado doen. Dan kan ik beter voor een slag groter gaan.

Afbeelding

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 21:28

DDDara schreef:
Ik heb ook altijd reuze, en nu mijn 2 jarige met de toepasselijken naam (Reus) ook al de 1,70 aan tikt ben ik op zoek naar iets wat ik bij al mijn reuzen nooit heb kunnen vinden.

En dat zijn:
Extra lange teugels

Ik heb altijd het probleem dat als ze ff aan hun been willen krabbelen dat mijn teugels niet lang genoeg zijn en ik ze dus of kwijt ben of dat ik er bijna voorover af ga.

Dus als iemand ze weet te vinden ik wil het heel graag weten


Joy4horses verkoopt hele fijne!

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: XXL paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 21:39

Afbeelding

Mijn "ukkie" van 2 jaar doet overigens ook niet meer onder aan mijn shire.. :=

Hij is een kwpn (jazz) X Barock pinto

Dus kwa gewicht zal hij wat lichter blijven en ik vermoed ook iets minder breed, maar mijn shire is best sportief gebouwd en deze jonge heer heeft al mooie perzik billetjes. <3

Maar daarintegen wel een heel fijn koppie, licht voetenwerk en lange zwanenhals.

Maar scheelt dat mijn trailer en boxen al extra groot zijn voor de dame in kwestie :))

Ik ga pas dingen aanpassen als het nodig is..

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 07:52

Hier ook een KWPN reus van 1.80 aka "de pony" :D Maat full dekjes, samengesteld hoofdstel van vanalles wat, XL beenbeschermers, horseware dekens maat 205 of 215 en met springschoenen geen problemen vanwege kleine hoefjes. Hij staat 24/7 buiten maar heeft daarvoor meestal in een merrie/veulenbox gestaan. Ik gebruik altijd een krukje met opstappen maar ook omdat het beter is voor zijn rug.

Afbeelding

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 08:00

Geweldig om jullie reuzen te zien <3 !

Ik houd van grote paarden. Nu heb ik het tegengestelde van een groot paard, mijn Arabier is 1.44 :o . Hij is verschrikkelijk leuk en het is ook best handig, want ik ben 1.60 met korte benen. Op zo'n kasteel als van jullie ziet dat er een beetje mal uit, maar ik vind het een heerlijk gevoel. Vooral ook bij het springen, echt dat gevoel dat je over een hindernis zeilt.