Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Brainless schreef:Met 16 maanden zit hij op ongeveer 94% van zijn grootte.
Bij nu 1,60 is de verwachtte eindmaat 1,70 dus niet ontzettend groot.
Qua gewicht zal hij wel zwaarder worden dan een standaard rijpaard maar je hoeft gelukkig niet alles aan te gaan passen.
karrij schreef:leuke topic, heb ik een vraag:
Zijn er een soort van curves van hoe groot een veulen uiteindelijk wordt?
Wij hebben en shire gekocht, hij is nu 4,5 maand en is 1,47 , de verwachting is ergens rond de 1.85.
We zijn zo benieuwd hoe groot hij zal worden, opa is iets van 1.95 , die is echt gaaf
karrij schreef:leuke topic, heb ik een vraag:
Zijn er een soort van curves van hoe groot een veulen uiteindelijk wordt?
Wij hebben en shire gekocht, hij is nu 4,5 maand en is 1,47 , de verwachting is ergens rond de 1.85.
We zijn zo benieuwd hoe groot hij zal worden, opa is iets van 1.95 , die is echt gaaf
tamary schreef:Uit het boek van veulen tot rijpaard van U. Engelmann en U. Buurman-Paul (pag.21):
Gemiddeld groeiverloop van het veulen bij goed, doch niet overdreven rantsoen:
leeftijd... gewicht ... stokmaat
bij geboorte ... 9% ... 61-64 %
2 maanden ... 25% ... 70-74%
6 maanden ... 43% ... 83-86%
12 maanden ... 60% ... 91-93%
18 maanden ...73% ... 94-96%
24 maanden ... 82% ... 96-98%
36 maanden ... 92% ... 97-99%
(in %van het op 5- tot 7-jarige leeftijd bereikte eindgewicht dan wel stokmaat)
Wintu schreef:Op mijn vorige stal stond een Shire van 1.87, enorm en zwaar. Wat ik bij hem altijd handig vond is was het gebruik van een leadrope ipv een halstertouw, die bleek namelijk met sommige handelingen soms net even te kortHij ging op een normale trailer trouwens, zijn box was iets van 5x5, dus je hebt meer bodembedekker nodig en vanzelf een vracht meer hooi
Verder deden we niet heel veel anders eigenlijk.
Nimber schreef:prachtig paard![ [url=m/ZP0HAK.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn “ pony” is 1.88.
1.78 toen ik m kocht als 3,5 jarige maar hij vond dat niet groot genoeg.
Ik had voorheen een xxL trailer. Net even iets hoger en breder en langer dan de gemiddelde trailer. Nu staat ie in een standaard 2 paards vrachtwagentje.
Ik sta op een pension stalling waarbij hij een 3,5 x 4 box heeft. T zijn eigenlijk de merrie en veulen boxen maar mijn lieve stalhouder heeft er een plekje vrij voor m gemaakt.
Soms op concours is t lastig met een lagere doorgang. Anderen kunnen er wel door maar ik moet of plat op t paard of eraf.
Dekens is lastig, hij is breed en hoog, maat 220 maar vaak nog te kort bij zijn buik. De meeste merken hebben dekens tot 210 of 215 en dat is echt nog te klein.
Dekjes, gemiddelde dressuurdekje is net een vaatdoekje onder m’n zadel dus omheb vaak x tra full dressuur dekjes.
Mijn hoofdstel is op maat gemaakt, lang hoofd niet perse heel breed, ik heb teugels op maat laten maken anders kon ik geen halsstrekken.
Opstappen is lastig, ik moet altijd opzoek naar hoge opstapjes.
Gelukkig is t het liefste en makste paard wat er is