Geschiedenis importpony achterhalen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Geschiedenis importpony achterhalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 17:29

Hoi,

Ik wist niet zo goed waar ik dit topic moest plaatsen, dus verplaats gerust als het niet goed staat.

Ik heb ruim een jaar geleden een ponyruin gekocht bij een hele kleinschalige en fijne handelaar. De pony is geïmporteerd uit Ierland. Voor hij bij degene waar ik hem van kocht terecht kwam heeft hij op een gehandicaptenmanege gestaan, die afstand van hem heeft gedaan omdat hij te vlug was.
Ik heb mijn maatje gevonden <3 en wil graag meer weten over waar hij vandaan komt. Hij heeft een duplicaatpaspoort waar heel weinig info in staat, niet eens een officiële geboortedatum. Het is aangevraagd door de vervoerder waarmee hij naar Nederland is gekomen.

Is er een manier om meer te weten te komen over mijn pony?

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Geschiedenis import pony achterhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 17:33

Welk ras is je pony? Staat er ook geen naam van de fokker in?

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Geschiedenis importpony achterhalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 17:37

Het is een mengelmoesje haha, hij is aan me verkocht als Irish Sport Horse. Er staat geen fokker in het paspoort.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70564
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Geschiedenis importpony achterhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 17:42

Wellicht dat een topic op Opsporing verzocht hier op bokt kan helpen. Misschien ook dat er een Facebook pagina is van de vervoerder waar je informatie zou kunnen krijgen.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 17:55

amandananana schreef:
Het is een mengelmoesje haha, hij is aan me verkocht als Irish Sport Horse. Er staat geen fokker in het paspoort.


Ik zit in een aantal Ierse groepen, wellicht kan ik je helpen als je me wat foto’s doorstuurt, naam en eventueel afstamming.

Jet

Berichten: 12005
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 21:32

Heeft hij een Nederlands paspoort of een Iers paspoort? En heeft hij een Nederlands of Iers chipnummer/levensnummer? Ik lees dat het paspoort een duplicaat is, maar niet waar de chip is gezet en het paspoort gemaakt is.

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Geschiedenis importpony achterhalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 21:41

Het paspoort is uitgegeven door de Horse Passport Agency. Overal waar ik zijn levensnummer (UK levensnummer) opzoek krijg ik alleen zijn geslacht, kleur en geboortejaar. Inmiddels heb ik wel de handelaar gevonden waar hij vandaan lijkt te komen, die heb ik een berichtje gestuurd.

Change, ik pb je even!

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Geschiedenis importpony achterhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 22:17

Ik heb heel veel Engelse en Ierse paspoorten gezien, die allemaal duplicaat zijn en op de identificatie gegevens na, helemaal leeg zijn.

Ik denk dat je zou moeten proberen met het Ierse chipnummer in een Ierse database te gaan zoeken, misschien dat je dan achter het origineel kunt komen.

De kans dat je er in Nederland iets van vindt, als het duplicaat in Ierland is uitgegeven, is uiterst klein.

Apple

Berichten: 76191
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Geschiedenis importpony achterhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 22:20

Wat lastig dat er een leeg duplicaat paspoort bij zit :\ Daar heb je inderdaad niet zo veel aan.

Het ISH is ook gewoon een stamboek dus als je een Iers chipnummer hebt en hij is inderdaad ingeschreven bij het ISH zou je hem zo op die manier moeten kunnen vinden.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 22:23

Vrees dat dit dier pas geregistreerd is bij verkoop/ vlak voor de export naar Nederland. En als de verkopende partij in Ierland niet de fokker was, is de kans groot dat de verkoper geen idee heeft wat hij verkocht. Er lopen in Ierland nog talloze niet geregistreerde dieren, waar niemand de afstamming nog van kent, en die pas bij verkoop ( naar het buitenland) geregistreerd worden.

In dat geval vrees ik dat het heel erg lastig is om de achtergrond van je pony te achterhalen

amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-23 22:45

Punz schreef:
Vrees dat dit dier pas geregistreerd is bij verkoop/ vlak voor de export naar Nederland. En als de verkopende partij in Ierland niet de fokker was, is de kans groot dat de verkoper geen idee heeft wat hij verkocht. Er lopen in Ierland nog talloze niet geregistreerde dieren, waar niemand de afstamming nog van kent, en die pas bij verkoop ( naar het buitenland) geregistreerd worden.

In dat geval vrees ik dat het heel erg lastig is om de achtergrond van je pony te achterhalen

Hier ben ik ook bang voor. Paspoort is in oktober 2020 uitgegeven en hij is van 2015. Ik kan hem behalve op de website van de Horse Passport Agency op geen enkele andere UK database vinden.

Ik heb wel door het adres van degene die het paspoort heeft aangevraagd te googlen de eigenaar van het bedrijf gevonden en die via Facebook een bericht gestuurd, ben benieuwd. :')

ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 06:54


amandananana

Berichten: 4111
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 17:41


DJZ

Berichten: 3112
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Geschiedenis importpony achterhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 19:39

Ik lees even mee en "jat" even jullie tips :))
Ik heb ook een E pony uit Ierland.
Ook dit paspoort is uitgegeven in oktober 2020 door Leisure Horse Ireland. De "naam" van mijn pony is Clogheen 22.. zijn geboortejaar is 2010

Apple

Berichten: 76191
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Geschiedenis importpony achterhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 22:13

LHI https://www.lhi.ie/irish-equine-identif ... -register/

Wat ik begrijp van hun site is dat zij paarden/pony's registreren waarvan de afkomst onduidelijk is. Zij geven dan ook een paspoort af. Als dan later blijkt door bv DNA testing waar je paard vandaan komt dan kan het worden ingeschreven in een officieel stamboek.

Demix23
Berichten: 13
Geregistreerd: 03-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 11:45

Weet iemand hier vanaf welke
leeftijd er in Spanje gechipt wordt ? Mijn pony is naar mijn mening pas gechipt toen ze naar nederland kwam aan de foto's in haar paspoort te zien. Zou het dan kunnen dat de leeftijd niet klopt? Tandarts dacht namelijk dat ze 2 jaar jonger was..

Jet

Berichten: 12005
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 16:07

Als het volgens de regels gaat worden ze in de hele EU gechipt voordat ze 6 maanden zijn, maar daar wordt door heel veel landen van afgeweken. Dan krijg je als het goed is automatisch een duplicaat-paspoort. Bij heel veel buitenlandse paarden ( ook Spaanse) klopt er niets van de geboortedatum, bij de jouwe kan dat ook zomaar 2 jaar schelen.
Als je Facebook hebt, zou je je hier: https://www.facebook.com/groups/1535831 ... 6331742733 kunnen aanmelden en daar een mail naar sturen om te vragen of jouw paspoort ook in het rijtje foute paspoorten past.

Demix23
Berichten: 13
Geregistreerd: 03-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:15

Jet schreef:
Als het volgens de regels gaat worden ze in de hele EU gechipt voordat ze 6 maanden zijn, maar daar wordt door heel veel landen van afgeweken. Dan krijg je als het goed is automatisch een duplicaat-paspoort. Bij heel veel buitenlandse paarden ( ook Spaanse) klopt er niets van de geboortedatum, bij de jouwe kan dat ook zomaar 2 jaar schelen.
Als je Facebook hebt, zou je je hier: https://www.facebook.com/groups/1535831 ... 6331742733 kunnen aanmelden en daar een mail naar sturen om te vragen of jouw paspoort ook in het rijtje foute paspoorten past.



Hoe zie je dat het paspoort en duplicaat is?

Demix23
Berichten: 13
Geregistreerd: 03-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 17:22

Jet schreef:
Als het volgens de regels gaat worden ze in de hele EU gechipt voordat ze 6 maanden zijn, maar daar wordt door heel veel landen van afgeweken. Dan krijg je als het goed is automatisch een duplicaat-paspoort. Bij heel veel buitenlandse paarden ( ook Spaanse) klopt er niets van de geboortedatum, bij de jouwe kan dat ook zomaar 2 jaar schelen.
Als je Facebook hebt, zou je je hier: https://www.facebook.com/groups/1535831 ... 6331742733 kunnen aanmelden en daar een mail naar sturen om te vragen of jouw paspoort ook in het rijtje foute paspoorten past.

Oh ik zie inderdaad dat dit een duplicaat is, kan ik ook achterhalen wat er dan misschien fout aan is? Aan wat er in staat zeg maar, weten zij dat op FB ?

Jet

Berichten: 12005
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 21:33

Ik heb er geen idee van hoe ze dat doen en weten, maar dat zou je ze via de mail kunnen vragen. Ze mogen de nummers kennelijk niet meer publiceren, dus daar wordt je niets wijzer van, maar ze hebben zelf bepaalde wegen en manieren om aan bepaalde informatie te komen.

Poosje81
Berichten: 21196
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 22:27

Demix23 schreef:
Jet schreef:
Als het volgens de regels gaat worden ze in de hele EU gechipt voordat ze 6 maanden zijn, maar daar wordt door heel veel landen van afgeweken. Dan krijg je als het goed is automatisch een duplicaat-paspoort. Bij heel veel buitenlandse paarden ( ook Spaanse) klopt er niets van de geboortedatum, bij de jouwe kan dat ook zomaar 2 jaar schelen.
Als je Facebook hebt, zou je je hier: https://www.facebook.com/groups/1535831 ... 6331742733 kunnen aanmelden en daar een mail naar sturen om te vragen of jouw paspoort ook in het rijtje foute paspoorten past.

Oh ik zie inderdaad dat dit een duplicaat is, kan ik ook achterhalen wat er dan misschien fout aan is? Aan wat er in staat zeg maar, weten zij dat op FB ?


Is het wel gewoon buitenlands paspoort of is het Nederlands? Idem voor chipnumner? Met welke cijfers begint die?