Spirit show tijdens de Burghse dag

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Spirit show tijdens de Burghse dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-23 19:50

Vorige week mocht ik met de paarden weer optredens verzorgen tijdens het paardenfestijn op de Burghse dag in Zeeland. Dit folklore evenement is super leuk, het hele dorp doet mee en ik ben al jaren 1 van de vaste show onderdelen, echt super leuk! Jill, een vriendin, was mee en heeft heel lief van de 2de show wat plaatjes geschoten met mijn camera. De eerste show deed ik met alleen Jauke, toen heeft ze Llevado een beetje bezig gehouden, vond Vado fijn :D Maar de 2de show had ze haar handen vrij en daar kwamen deze toffe platen uit <3

1. Llevado speelt in de show de rol van Spirit, het wilde paard, welke in de loop van de show natuurlijk ineens toch heel braaf blijkt te zijn. Zo werkt dat in films toch ook altijd? Bij de juiste persoon wel lief?
Hier was hij dus nog woest...
Afbeelding

2. En wild!
Afbeelding

3. Levensgevaarlijk!
Afbeelding

4. En toen vond hij zelf dat het wel tijd was om getemd te worden, de muziek was eigenlijk nog niet op het juiste punt, maar who cares, als hij er aan toe is dan sluiten we vriendschap :D
Afbeelding

5. Samen connecten
Afbeelding

6. vertrouwen laten zien
Afbeelding

7. En Jauke was er natuurlijk ook bij, dus ook kijken of we wat dingen samen konden doen
Afbeelding

8. Llevado begon goed maar besloot al snel dat hij of alle aandacht wilde, of gras. Maar niet delen met Jauke -O- Dus maar even wat dingen met Jauke alleen
Afbeelding

9. Koekje erin, tenslotte mag het publiek best zien dat ze er echt wel iets voor krijgen :)
Afbeelding

10 hoppie galoppie, mooi met de bloemen op de achtergrond
Afbeelding

11. Stoer paard, hij kijkt er altijd zo fanatiek bij <3
Afbeelding

12. Spaanse pas
Afbeelding

13. En zijn favoriet, het blok
Afbeelding

14. Even knuffelen
Afbeelding

15. En Llevado er nog even bij voor een afsluitende klapper *\o/*
Afbeelding

Dank je wel voor het kijken, leuk als je tot hier de foto's gezien hebt. Ik ben benieuwd welke foto's jou het meeste aanspreken :)

DJZ

Re: Spirit show tijdens de Burghse dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 02:36

Altijd mooi om te zien hoe jullie een 3-éénheid vormen <3 +:)+

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 07:48

Gaaf Amable! Jouke is echt mooi!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 10:17

Het ziet er weer prachtig uit! Zo knap allemaal.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:29

Leuk en knap! Prachtige foto’s!

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:51

Wat gaaf! Ik vraag me altijd al af hoelang het heeft geduurt voor je dit met je paard onder de knie hebt en hoeveel uur per week je dan nog blijft trainen.

Zelf ben ik ook eens aan de slag gegaan nadat ik het boek van Nathalie penquitt in handen kreeg. Mijn toenmalig paardje (arabier) stond mij echter de meeste tijd meewarig aan te kijken met zo'n uitdrukking van wat wil je nu in hemelsnaam?? :+ Uiteindelijk zelf maar mee gestopt, maar blijft gaaf om te zien. :D

Enne, het is moeilijk kiezen hoor, het zijn allemaal mooie foto's!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:49

Gave foto's! Ik vind jullie samenwerking zo mooi.

Ik vind alle foto's gaaf, vooral de steigerfoto"s.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 16:02

Wow wat gaaf! En super knap dat je dit kan!

Je staat in uitgelicht!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 16:05

Hele gave foto's. Wat een plezier!

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:03

Gaaf hoor. Vind jullie 3en zo'n mooi team.
Had trouwens begrepen dat je les geeft aan de nieuwe vrouwtjes van onze shets Rasta en SeM. Fijn hoor dan zijn ze in goede handen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-23 22:30

Wat een lieve reacties, dank jullie wel!

journee schreef:
Wat gaaf! Ik vraag me altijd al af hoelang het heeft geduurt voor je dit met je paard onder de knie hebt en hoeveel uur per week je dan nog blijft trainen.

Zelf ben ik ook eens aan de slag gegaan nadat ik het boek van Nathalie penquitt in handen kreeg. Mijn toenmalig paardje (arabier) stond mij echter de meeste tijd meewarig aan te kijken met zo'n uitdrukking van wat wil je nu in hemelsnaam?? :+ Uiteindelijk zelf maar mee gestopt, maar blijft gaaf om te zien. :D

Enne, het is moeilijk kiezen hoor, het zijn allemaal mooie foto's!

Ik zeg altijd training gaat over kwaliteit, niet over kwantiteit. Ik ben ongeveer 3 a 4 keer per week bij mijn paarden, soms wat vaker, soms wat minder vaak. Meestal werken we "gewoon" rijden/longeren. Vrijheidsdressuur doe ik meer tussendoor, als het regent of juist heel warm is, even naderhand of verweven door de andere dingen die doe. Tenzij ik echt iets nieuws bedacht heb wat ik ze wil leren, dan steek ik er wat meer bewuste tijd in, ongeveer 1 uurtje per week.
Jauke is nu 21, hij was 2,5 toen ik hem kocht. met een jong paard ben je voorzichtig met belasten, maar met je eerste eigen paard wil je wel heel veel uren door brengen. Vrijheidsdressuur is dan een prima manier om met lichte belasting heel veel tijd door te brengen met je paard. Voor zijn 4de verjaardag mochten we een show geven op de show avond die door het toendertijd bestaande friezen paarden forum georganiseerd werd. Dus in een tijdsbestek van 1,5 jaar konden we al wat laten zien voor publiek. Het was toen wel een andere tijd natuurlijk en ik bleek hier ook wel talent voor te hebben, maar echt, in een jaar tijd heb je de meeste paarden echt al heel veel geleerd als je het goed aanpakt. Wanneer het niet lukt ligt dat eigenlijk ook nooit aan de methode of aan het paard, maar echt aan de persoon die de methode niet correct toe past. Dan is het gewoon echt handig om les te nemen, omdat je dan feedback krijgt op wat je doet en je leert hoe je er verder mee aan de gang kan :)

ChantalAM schreef:
Gaaf hoor. Vind jullie 3en zo'n mooi team.
Had trouwens begrepen dat je les geeft aan de nieuwe vrouwtjes van onze shets Rasta en SeM. Fijn hoor dan zijn ze in goede handen.

Ja klopt! 2 echte shetlanders, haha, maar de meiden doen het super hoor! Ze zijn ook zo gek op de pony's <3

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 23:26

Het blijft telkens weer mooie en fijne plaatjes geven ...
Jeetje jauke al 21
Time flies.
Hoe oud is vado nu ? Herinner me nog een spriet veulen wat niets kon

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 00:22

Bedankt voor je verhaal, leuk om te lezen! Les nemen was waarschijnlijk wel handig geweest, maar een kleine 30 jaar geleden was vrijheidsdressuur nog wat minder "gewoon" in Nederland, dus ik denk dat het toendertijd ook een uitdaging was geweest om instructie te vinden. :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:28

Wat een leuke foto's, en een eer om elk jaar weer uitgenodigd te worden. :)) Llevado lijkt wel steeds donkerder te worden, of niet?

Ik vind de foto's dat je op Jauke's rug zit niet zo prettig om te zien. Ik zie een paard wat duidelijk aangeeft het niet prettig te vinden. Dat 'stoer' kijken zie ik heel anders..

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:14

Captain schreef:
Wat een leuke foto's, en een eer om elk jaar weer uitgenodigd te worden. :)) Llevado lijkt wel steeds donkerder te worden, of niet?

Ik vind de foto's dat je op Jauke's rug zit niet zo prettig om te zien. Ik zie een paard wat duidelijk aangeeft het niet prettig te vinden. Dat 'stoer' kijken zie ik heel anders..

Waar baseer je dat op als ik vragen mag? Baseer je dat op de stand van de oren? Ik zie bij beide paarden op alle foto's de oren naar de zijkant/achterkant wijzen. Naar mijn idee wijst dit erop dat de paarden hun volledig aandacht op TS hebben. Oortjes naar voren ziet er natuurlijk vrolijker uit, maar voor mij is dat altijd het signaal dat de aandacht niet mee bij de ruiter/begeleider is.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:27

Oh nee hoor, mijn paard kan net zo moeilijk kijken als ik een zware oefening vraag. Op foto 7, 8, 12 en 13 heeft hij zijn oren ook geconcentreerd maar niet strak naar achteren. Het is het algehele beeld. Oren strak naar achteren (meer dan geconcentreerd) hoofd omhoog, een strakke uitdrukking op het gezicht.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:27

Nee dat geloof ik ook niet. Jauke vindt dat juist heerlijk, dat zie je aan hem (ook buiten deze foto's) en anders zou hij het zeker laten merken. Daniëlle hindert hem ook absoluut niet, omdat ze een hele goede zit heeft helemaal in balans.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 17:47

Ik wil hier geen mega discussie starten hierover of mezelf enorm gaan zitten verdedigen, maar heb wel even 1 van de hoofdfoto's uitgezoomd. De andere foto is niet helemaal scherp, als ik die uitvergroot zie je nog steeds niet goed wat haar en wat oor is. Ik weet ondertussen dat je mij te zwaar vindt Captain, in ongeveer ieder topic kom je het op de een of andere manier melden. En het is bokt, dat mag. Ik vraag me alleen af wat het doel is van je berichtjes...

Anyway, de uitvergrote hoofdfoto:

Afbeelding

We zien een rond oog en ronde neusgaten. De oren steken naar achteren maar liggen zeker niet plat. De bovenlip is gepunt, maar dat mag ook in galop. Net als het wat strakkere mondje, ik moet mezelf er tijdens een show ook aan herinneren om te blijven lachen. Overigens zie je in de originele foto ook een los gedragen staart, en een ondertredend achterbeen. De hoofdhalshouding is een natuurlijke verbinding, in vrijheid draagt hij zijn hals eigenlijk altijd best hoog, zoals ook op deze foto uit 2008 (15 jaar geleden) te zien is. En dan is dit thuis in de bak, voorzichtig zo 1 van de eerste keren zonder hoofdstel en met nog niet zo'n goed stuur. Nu sturen we samen eenvoudig rond en mag het met meer go, dus komt hij voor ook meer van de grond.

Afbeelding

Overigens, hier nog even een echt sjaggo hoofd van Jauke, met opgetrokken neus, platte oren en boze ogen. Combinatie van pijn en irritante andere paarden

Afbeelding

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 18:54

Ik vind het muggenziften hoor. Ik zie een mooie combinatie die samen veel plezier hebben en een paard wat zeer geconcentreerd is op zijn vrouwtje.
Heb natuurlijk even gespiekt naar wat foto's van madame mug en zie regelmatig een zelfde uitstraling tijdens de wat moeilijkere oefeningen.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 23:23

Amable, ik zou me niet te druk maken over die ene opmerking. Ik kan zo een hele rits foto's tevoorschijn halen van magere Z ruitertjes die met '6' bitten in de paardenmond rond hobbelen waarop duidelijk te zien is dat die paarden wel echt pijn ervaren. Maar dat weet heel bokt vast ook, ook al reageren ze daar wel altijd leuk op, op de een of andere manier..

Je hebt gewoon hartstikke leuke paarden en mooie foto's! Ik vind het bijzonder jullie band samen, ik denk dat de meeste hiervan dromen!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 06:56

Amable schreef:
Ik weet ondertussen dat je mij te zwaar vindt Captain, in ongeveer ieder topic kom je het op de een of andere manier melden. En het is bokt, dat mag. Ik vraag me alleen af wat het doel is van je berichtjes...

Ik denk dat je mij met iemand anders verward want ik heb net even terug zitten zoeken (tot 2009 :')) en ik heb dit nog nooit in een van jouw topics vermeld. Dus waar je dat vandaan hebt...? :)

ChantalAM schreef:
Heb natuurlijk even gespiekt naar wat foto's van madame mug en zie regelmatig een zelfde uitstraling tijdens de wat moeilijkere oefeningen.

:*
Spiek dan tenminste goed. :)) Op de foto's dat mijn paard zo moeilijk kijkt onder het zadel (ik heb het niet over VD hier) geef ik ook aan dat zelf niet prettig te vinden en verder te kijken naar wat hem dwars zit. Ik zie dat dus zelf ook wel, én ben bezig met een oplossing.