Wanneer verkoop je wegens geen match onder het zadel?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 22:30

Bedankt voor alle reacties, dit geeft veel stof tot nadenken!
Uiteraard weet ik dat ik niet de beste ruiter ben, ik wil graag leren en heb natuurlijk niet voor niks les.
Op dit moment zijn mijn plannen als volgt:
- herstellen van de breuk :D
- op zoek naar zitlessen op Joker of iets soortgelijks in Brabant. Tips zijn welkom!
- lessen op stabiel en braaf paard
- pony staat nog 3 weken in training en krijgt daarna vakantie op de wei
- Met pony grondwerk etc. oppakken en aan vertrouwen werken


Daarnaast zal ik me gaan verdiepen in wat tips die hier gegeven worden.
Voordat (en als) ik weer op deze pony ga wil ik ook een zadel zoeken waar ik beter en steviger in zit.
Een paar maanden in training zetten zou het ea op kunnen lossen, maar is natuurlijk ook een hoop geld :$
Ik heb geen haast en wil het beste voor het paard en mij.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 22:51

Het verbaasd me eigenlijk dat hier nergens het woord grondwerk gezegd wordt.

TS moet toch herstellen en werken aan het vertrouwen.
Dan kan je ook al veel oplossen met grondwerk. En tegelijk het vertrouwen ook weer opbouwen.

Paard schrok van iets tegen het been? Grondwerk en desensibiliseren is dan het eerste waar ik aan denk.

Feather Light Horsemanship pakt alle paarden aan maar begint ook altijd eerst met grondwerk en vertrouwen opbouwen desensibilisatie en wennen aan gekke dingen (werken met de vlag langs het paard en boven het paard bv). De benen per ongeluk aanraken met een longeerlijn zou niet eens eng mogen zijn. Dat zit bij mij in de basis van grondwerk. Zelfs mijn 2 jarige hengst schrikt nergens meer van.

Leren dat een longeerlijn ook achterlangs kan komen, of dat er eens iets langs hem neervalt ofzo.
Een paard kan je leren om spanning zelf ook af te vloeien.

Ik denk als het paard leert spanning af te vloeien dat het wegvluchten een pak minder gaat zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 23:54

Art_Ificious schreef:
Het verbaasd me eigenlijk dat hier nergens het woord grondwerk gezegd wordt.

TS moet toch herstellen en werken aan het vertrouwen.
Dan kan je ook al veel oplossen met grondwerk. En tegelijk het vertrouwen ook weer opbouwen.

Paard schrok van iets tegen het been? Grondwerk en desensibiliseren is dan het eerste waar ik aan denk.

Feather Light Horsemanship pakt alle paarden aan maar begint ook altijd eerst met grondwerk en vertrouwen opbouwen desensibilisatie en wennen aan gekke dingen (werken met de vlag langs het paard en boven het paard bv). De benen per ongeluk aanraken met een longeerlijn zou niet eens eng mogen zijn. Dat zit bij mij in de basis van grondwerk. Zelfs mijn 2 jarige hengst schrikt nergens meer van.

Leren dat een longeerlijn ook achterlangs kan komen, of dat er eens iets langs hem neervalt ofzo.
Een paard kan je leren om spanning zelf ook af te vloeien.

Ik denk als het paard leert spanning af te vloeien dat het wegvluchten een pak minder gaat zijn.
Misschien omdat je kunt grondwerken tot je een ons weegt, het is nooit hetzelfde als erop zitten. Het is onderdeel van de training van een paard (of zou dat moeten zijn), maar het is geen magische oplossing voor alles, helemaal als bepaalde problemen voortkomen uit rijtechnische aspecten die niet voor elkaar zijn. Bovendien zegt TS zelf in haar laatste post dat ze gaat grondwerken met het dier.

@ TS: er is niets mis met zelf nog moeten leren, maar imo moet je dat hoofdzakelijk op een ervaren paard doen, niet op een jong dier, helemaal niet op een jong dier dat zelf vrij ril is, en al helemáál niet als je zelf de absolute basis nog niet volledig onder de knie hebt: een goede zit. :o Ik sluit me wat dat aangaat bij Elisa aan. Ik zou absoluut niet willen zeggen: zet 'r volgende week op Marktplaats, maar ik denk dat je wel even kritisch naar jezelf moet kijken en je moet afvragen hoe eerlijk het is voor een jonge pony om niet alleen te moeten dealen met het leren zijn van een rijpony, maar daarnaast ook met het moeten dealen met een amazone die niet zo heel handig is. In training zetten is misschien nog niet zo'n verkeerde optie, en ik denk dat het die investering meer dan waard is op de lange termijn. :)

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 00:22

Ik snap je opmerking Mkango en ik zou ook nooit aan een jong paard zijn begonnen als ik niet dacht dat ik het aan kon. Het is niet zo dat ik pas een paar jaar rijd of nog nooit eerder jonge paarden heb gereden en/of ingereden. Voor mijn gevoel reed ik ook echt niet zo belabberd dat ik meer kwaad dan goed zou doen :o . Bovendien veel punten die hier genoemd zijn, zijn ook punten waar we in de les aan werken.De filmpjes hier zijn niet de meest recente, maar geven wel een beeld.

De laatste 4 jaar heb ik niet meer echt serieus gereden en bij het boscrossen zijn er slechte gewoontes ingesleten die ik moet afleren en daarnaast maakt mijn spanning mijn rijden uiteraard een stuk slechter. En je bent natuurlijk nooit uitgeleerd ;) !
Maar ik schrik er toch van hoe er commentaar op het rijden wordt gegeven. Wellicht een eye-opener :7

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 01:22

TS: complimenten hoe je met de comments omgaat. En ook voor je inzet voor je pony. Wat een mooie spiegel kan dit zijn voor jou: pony reageert op jou. Als ze niet reageert zoals jij wil, wat kun jij dan anders doen.
Althans dat vind ik zelf een fijne manier van een betere, handigere en verfijndere ruiter worden :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 18-08-23 01:48, in het totaal 1 keer bewerkt

imaudy
Berichten: 5048
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Wanneer verkoop je wegens geen match onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 01:37

Ik zou verkopen. De reden is dat deze pony enorm veel "go" heeft. Jij rijdt voorzichtig en je rijdt terug. Denk dan dat de pony beter af is bij een ruiter die veel van een pony wil, bv springen, cross enz. Dan kan ze haar energie kwijt.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wanneer verkoop je wegens geen match onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 01:51

Wat wil je zelf echt? Ben je helemaal gek van deze pony en wil je investeren? Of ben je het echt zat en is het vertrouwen weg, de lol voorbij, geld op straks en is het gewoon klaar?

Ik vind de filmpjes nog wel meevallen. Het beeld is echt niet goed, maar de pony zet daar geen stap verkeerd ondanks jouw onrustige rijden. Dan vind ik de pony eerder braaf dan iets anders.

Als jij daar veel beter les had dat jullie beiden beter past, had je al verbetering kunnen merken.

Ik heb wel vraagtekens bij de voorbereiding als de pony schrikt als er iets tegen de benen komt. Er zal al heel veel spanning zijn geweest, maar met de juiste voorbereiding zouden ze niet maf horen te gaan doen op een longe die tegen het been komt.

Ik ga nog lang niet op mijn jaarling rijden, maar dat soort dingen leert hij al spelenderwijs. Ik hou uiteraard in mijn achterhoofd dat hij pas een jaar is, maar heb zelf 0,0 spanning en doe alsof alles normaal is.
Zijn moeder ben ik een paar jaar terug ook vanaf 0 begonnen bijv en dan kijk ik ook niet naar leeftijd of achtergrond. Ik moet erop, ik wil mijn voorbereiding enm vertrouwen erin hebben.
Vaak is het goed gekomen met paarden die een rugzakje hadden, maar heb ook weleens echt die ene klik niet gekregen en dat het gewoon niet werkte. Dan kan je net niet de vinger erop leggen wat het is, maar het is dan wel balen en sneu, maar soms ook verstandig om te stoppen.

Vergeet niet dat je na wat slechte ervaringen je die spanning naar elk ander paard meeneemt, ook ombewust. Dan kan het braafste paard daar nog op reageren. Is het niet gelijk, dan wel na een paar dagen, weken of zelfs maanden.

Maar jij doet echt je best, dat is duidelijk te zien. Je begeleiding hoort te voorkomen dat je met zoveel spanning rijdt. Dan had je imo kunnen voorkomen dat je meerdere keren eraf gaat.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wanneer verkoop je wegens geen match onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:24

Het is wel zo vaak dat je op de grond goed geoefend kan hebben met iets wat tegen de benen aan komt en dat gewoon goed gaat, maar bij een sensibel paard als er al wat spanning is ohz dit net een laatste drupje kan zijn als dat ohz gebeurd waardoor ze "afgaan". De kunst is dan om dat spanningsemmertje af te kunnen laten vloeien en dat goed aan te voelen en weten hoe je dat doet.

Dat is wellicht ook een onderdeel van het probleem van TS, het ene jonge paard is het andere niet. Sommige zijn vergevingsgezind, bij anderen kun je je geen foutje veroorloven. En dat kan lastig zijn.

Je plannen klinken goed TS, ik ben benieuwd naar het vervolg en zou haar in ieder geval voordat je er zelf weer opstapt ook nog even een tijdje door een ander laten rijden.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wanneer verkoop je wegens geen match onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:32

Precies, de ene jonge is de andere niet.
Na mijn hersenletsel stap ik ook niet meer op de sensibele jonkies wat ik vroeger juist de fijnste vond
De gene die ik nu heb en had konden gewoon beter hebben dat ik soms wat minder handigs doe.
Zonder daarmee dooie te zijn.
Mijn ruin is wel een goedzak, maar beide merries die heb/had zeer zeker niet.
En toch gaven ze en veilig gevoel

Maar ts, je bent goed bezig :j
En je kan dan nog kijken na zelf wat les wat je gaat doen.
En het is natuurlijk ook net aan hoe groot je band is met je paard of je daar het geld ook in wilt stoppen

miereneter

Berichten: 2536
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Wanneer verkoop je wegens geen match onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:38

Complimenten Josien, dat je de adviezen en kritische noten zo goed oppakt. Niet iedereen durft de hand (deels) in eigen boezem steken.

En wat goed dat je nadenkt over hoe het nu verder moet. Ik begrijp helemaal hoe lastig het is een paard waar je al zoveel stappen mee hebt gezet en waar je je aan gehecht hebt, eventueel los te laten omdat het niet gaat. Maar zoals gezegd, het is niet gek en zelfs verstandig om een paard waar je geen match mee bent, om welke reden dan ook, te verkopen. Juist ook voor je paard! Met de juiste ruiter is het voor mens en dier veel prettiger. En dan zelf een paard vinden waarmee jij ontspannen uit de voeten kunt.

Aan je eigen rijden werken, is altijd goed. Ik heb zelf nog de wereld te leren. Daarvan zullen jij, misschien dit paard en anders een toekomstig paard, zeker profijt van hebben.

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 10:32

Bedankt wederom voor alle reacties. Ik zie dit als een mooi leermoment om verder te groeien.

Ik heb al best wat geinvesteerd in onder begeleiding trainen met deze pony (zowel grondwerk als rijden), er hebben ook al verschillende anderen op gereden maar behalve nu en tijdens het inrijden nooit vaker dan 3x achter elkaar.
Ze staat deze maand ook nog in training bij mijn instructrice voordat de een paar weken vakantie krijgt en we het grondwerk op gaan pakken. Pony was ook erg overstuur na mijn val en ik wil dat haar laatste ervaringen met rijden positief zijn voordat ze vakantie krijgt.

Wat ik zelf wil met deze pony vind ik lastig, anders had ik dit topic niet gemaakt. Ik heb er zeker een band mee en in zekere zin is ze echt de stoere, brave pony met pit die ik graag wil. Want uiteindelijk wil ik ook naast dressuren graag de bossen in, springen en een oefencross rijden. Maar daar begin ik niet aan voor de basis oké is. Zowel van mij als van de pony :D . Ik ben er nu echt nog niet klaar voor om het los te laten.
En braaf is ze in de basis absoluut, het zijn de paniek reacties die zo nu en dan naar boven komen die mijn spanning veroorzaken.
Ik heb nog een andere pony waar ik momenteel alleen mee in de bossen rijdt ivm blessure. Daar heb ik geen angst of spanning op, ook op de paarden van vrienden waar ik de afgelopen jaren op gereden heb is er geen angst.

Het is inderdaad een totaal andere jonge pony dan waar ik tot nu toe ervaring mee heb gehad.
De meesten kwamen zoals hier al eens beschreven werd vanaf veulen af aan veelvuldig in de hand en er werden ook al dingen mee gedaan buiten het standaard veulen ABC (passend bij leeftijd uiteraard). Dat was bij deze pony niet het geval. Ze heeft veel meegemaakt (veiling, verhuizen naar ander land, verschillende huisvesting etc.) en kende echt wel basisdingen als halster, meelopen, hoefsmid etc. maar er was nooit echt mee gewerkt voordat ze 3 werd. Dus alles is voor haar relatief nieuw, geeft ook een ander perspectief natuurlijk :) .

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 11:23

Even een andere insteek.

Voor ieder paard (en mens en noem maar op) geldt dat om fijn te kunnen bewegen, er balans en coördinatie nodig zijn.

Bij een jong paard houdt dit in, dat je hem 'het gevoel van a leg at each corner geeft'
en vrijheid in de hals.
Een paard heeft de hals nodig om te kunnen balanceren.

Mijn ervaring is dat mijn hittepetit veel kalmer is als ze in balans is.
Met balans bedoel ik veel meer dan 'net niet omvallen',
ik bedoel vooral wat rijkunstig heet verticale balans, gelijkelijk gewicht op beide voorbenen.
Is dit bereikt, dan komt de horizontale balans / het vermogen om het zwaartepunt terug te brengen 'vanzelf'.

Ik vind eigenlijk :o net niet 'dat je moet leren loslaten'. ;)
Ik heb mijn groentje ingereden aan een lange teugel met drie gram contact.
En ik gebruikte het contact om de hals in een voor mij logische plaats te brengen.
Knollie heeft voorkeur voor gewicht op rechtsvoor,
ik zat ietsje meer naar links,
en met de linkerhand naar voor en opzij vroeg ik de schouder en hals iets naar links te komen.

A leg at each corner: bij Linda Tellington leerde ik benen afstrijken, touches, wraps en grondoefeningen zoals het labyrint.
En bij één van mijn instructeurs 'stijgbeugel stappen' en halve ophoudingen op zit en zwaartepunt, en als dit lukt, 'doe je ze in elk been afzonderlijk'.

Leuk spelletje na het instappen: doe 4x de overgang stap - halt, telkens 'op' een ander been.
Dwz: kies een been, zodra deze hoef de grond raakt zwaartepunt terug.
Welke hoef geeft de grootste kans op vierkant halt houden...? (Het antwoord zegt iets over de balans en coördinatie van je dier.)

En vóór je denkt dat ik een grote held ben: just in case heb ik 'een touwtje om de hals', als er gekke dingen dreigen te gebeuren houdt dat ding mij in het zadel en zet het het paard om een makkelijke manier stil.

Er zijn af en toe momenten geweest dat het spannend was, maar door de band genomen kan Knollie haar eigen zwaartepunt en het zwaartepunt van ons samen goed op de plaats houden, en dat geeft rust, zekerheid en daardoor ontspanning.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wanneer verkoop je wegens geen match onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:45

Elk paard is anders, maar vaak is het zo dat mensen die handig zijn het beste uit de meeste paarden kunnen halen. Goede trainers noemen een paard snel braaf, waar ze voor de gemiddelde ruiter soms niet makkelijk zijn. Maar dat ligt ook echt voor een heel groot deel aan die mensen.

Er is nog heel veel gebrek aan goede kennis en ervaring. Daarom komen veel mensen met smoesjes. Dat heeft men van elkaar overgenomen en zo worden heel veel eigen fouten goedgepraat.

TS, ik snap dat de spanning zich opbouwt en ook wat je allemaal al hebt gedaan. Maar als je in die vicieuze cirkel blijft gaat het nooit vooruit.
Een goede trainer voor jou en de pony is misschien niet degene die je tot GP gaat opleiden, maar wel iemand die naar de combi kijkt en naar jouw probleem.

Ik zie echt een hele brave pony, want de pony had je op beide filmpjes allang vliegles kunnen geven en terecht als je kijkt naar hoe onrustig je rijdt. Dus gaan beseffen dat die pony echt wel braaf is en ontzettend goed zijn best doet en je ook alle kansen geeft, is al 1.

Als ik mensen met angst en of spanning lesgeef begin ik met de ademhaling. Vaak blijft iemand eerst lekker rondstappen en maken we een praatje. Praten of zingen is al een stap vooruit qua ontspanning en ademhaling.
Iemand die gespannen zit, gaat er ook sneller vanaf. Een ontspannen lijf gaat beter mee met de bewegingen en kan vaak ook ene sprong opzij beter of goed opvangen.

Daarna moet je stoppen met anticiperen wat de pony kan doen en wat er kan gebeuren. Dat is lastig, maar je wil juist niet meer vallen, dus je focus moet daar echt vanaf. Hetzelfde als paarden vaak naar de uitgang of een hek of bakrand lopen. Als je daar niet heen wil, moet je er ook niet naar kijken. Je moet kijken waar je wel heen wil, zowel fysiek als mntaal.

Zelf ben ik ook niet van heel veel grondwerken, maar het kan wel een goede basis zijn. Ten eerste om paarden iets aan te leren, conditie en spieren op te bouwen, maar ook voor de band en dat je je pony goed leert kennen.
Als je weet dat een pony wat grillig is op aanrakingen, dingen die opeens bewegen, vallen etc zal dat onder het zadel ook een probleem kunnen geven.
Als je een pony alles laat meemaken en je ziet dat ze daar goed mee omgaan, geeft dit de ruiter weer vertrouwen wat de ruiter meeneemt in het zadel. Dat wil niet zeggen dat het hetzelfde is, maar als de mens denkt dat een paard gewend is aan een waaiend plastic zakje, zal de reactie vaak minder zijn, omdat je zelf de focus er vanaf haalt.

Ik reed vroeger met muziek in mijn oren in het bos. Dan zeiden mensen; dan hoor je niet wat eraan komt. Ten eerste zet je hem niet zo hard. Maar het gaat erom dat ik er niet mee bezig was om te kijken waar het paard allemaal van kan schrikken. Je gaat zitten, om je heen kijken, ontspannen en genieten. Dat is een proces en kost tijd, maar in het negatieve blijven hangen werkt sws niet.

Teveel traditionele dressuur trainers hebben nog teveel focus op de spanning. Alles losgooien voldoet niet aan het plaatje. Maar wat is het ergste dat kan gebeuren? Je moet nog niet bezig zijn met een houding. Dat komt echt wel allemaal en eerder als de ontspanning in orde is.

En je hebt losgooien en losgooien. Soms is echt losgooien een hulpmiddel om ook weer wat vertrouwen van het paard te winnen. Ik heb teveel mensen lesgegeven dat het paard echt angst had voor de hand van de ruiter. Of ze anticiperen op een spoor of tikje. Aan het paard kan je vaak zo goed zien wat er allemaal is mis gegaan.

Een val kan ook voor een paard een nare ervaring zijn, maar als er weer mensen op hebben gezeten is dat afgesloten en ga je weer door. Het is echt belangrijk dat de pony jou weer vertrouwd. Een onzeker paardje of een paard dat onterecht behandeld wordt is zoekende en kan onverwachte dingen doen.

En sensibel of niet. In de beginnen is elk paard gevoelig. De mens maakt ze doofstom. En ja het scheelt wel enorm hoe en waar ze zijn geboren, wie de voorbeelden waren, hoe ze zijn opgegroeid en paardentaal hebben geleerd.
Paarden uit een kudde zijn in principe goed mee te werken als je weet wat je doet. Paarden die vanaf jong veel teveel mee geknoeid zijn door mensen kunnen veel moeilijker zijn en zoals gezegd doofstom voor hulpen.
Daar werkt de gemiddelde instructrice niet aan, dus je ziet vaak het vergroten van hulpen ipv het verkleinen van hulpen.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wanneer verkoop je wegens geen match onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:29

Loslaten is niet hetzelfde als losgooien he..loslaten betekent in spierspanning. Dus kan een paard nog steeds begeleid worden naar de juiste hoofd/ halshouding. :-)

Even een hele andere vraag, TS: is dit paard opgegroeid in een natuurgebied?

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-23 14:29

Elisa2 schreef:
Even een hele andere vraag, TS: is dit paard opgegroeid in een natuurgebied?


Even uit mij hoofd is ze geboren in de Engelse heuvels, daarna is ze via wat omzwervingen "opgegroeid" met zomers in grote kudde op de kwelders en in de winter wat dichter bij huis maar wel buiten.
Dus volledig jaren in een natuurgebied niet nee.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wanneer verkoop je wegens geen match onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 14:37

Oke, ik vroeg het me af..ril en onvoorspelbaar gedrag zie ik vaker als ze opgegroeid zijn in een natuurgebied.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 14:55

Elisa2 schreef:
Oke, ik vroeg het me af..ril en onvoorspelbaar gedrag zie ik vaker als ze opgegroeid zijn in een natuurgebied.

Zou kunnen, die van mij is in een gebied van Staatsbosbeheer opgegroeid. Maar ik heb altijd aangenomen dat het bij hem vooral genetisch was. Hij heeft veel trekjes van zijn ouders die hij ook deelt met halfbroertjes en -zusjes die elders opgroeiden.

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 07:08

Elisa2 schreef:
Oke, ik vroeg het me af..ril en onvoorspelbaar gedrag zie ik vaker als ze opgegroeid zijn in een natuurgebied.


Dat herken ik idd ook bij een klant van mij. Wij dachten ook genetisch karaktertrekje. Schijnbaar hoeft dat dus niet zo te zijn.

IrisDH
Berichten: 2644
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:45

Ik heb niet alles gelezen, heel veel is al gezegd en geschreven volgens mij en misschien hetgeen wat ik nu ga zeggen ook:

Wat ik in het verhaal voor nu vind opvallen is dat momenteel je instructrice de pony weer rijdt en je haar dan weer een poos stil wilt laten staan om vervolgens weer helemaal vanaf de grond te gaan beginnen. Is het juist niet handig dat de pony wordt doorgereden zodat deze onder het zadel ook wat meer ervaring opdoet en het voor jou juist makkelijker wordt om er straks weer op te stappen?

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:13

Hannanasjuh schreef:
Elisa2 schreef:
Oke, ik vroeg het me af..ril en onvoorspelbaar gedrag zie ik vaker als ze opgegroeid zijn in een natuurgebied.


Dat herken ik idd ook bij een klant van mij. Wij dachten ook genetisch karaktertrekje. Schijnbaar hoeft dat dus niet zo te zijn.


Ik heb altijd het gevoel dat deze paarden een stukje basisveiligheid missen bij de mens. Die paarden wel hebben als ze op een goede manier als jong dier regelmatig in handen zijn geweest.

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 09:34

IrisDH schreef:
Ik heb niet alles gelezen, heel veel is al gezegd en geschreven volgens mij en misschien hetgeen wat ik nu ga zeggen ook:

Wat ik in het verhaal voor nu vind opvallen is dat momenteel je instructrice de pony weer rijdt en je haar dan weer een poos stil wilt laten staan om vervolgens weer helemaal vanaf de grond te gaan beginnen. Is het juist niet handig dat de pony wordt doorgereden zodat deze onder het zadel ook wat meer ervaring opdoet en het voor jou juist makkelijker wordt om er straks weer op te stappen?


Ik snap je gedachte en dit was ook mijn eerste idee. Maar toch besloten het anders te doen. Nou moet ik heel eerlijk zijn, dat deze keuze deels financieel is. Het geeft mij de ruimte om even rustig te herstellen, nadenken en sparen.
Maar daarnaast ben ik ook van mening dat het voor een jong paard niet slecht is om af en toe vakantie te hebben of een aantal stappen terug te doen.
Zowel zij als ik moeten weer even om leren gaan met onze spanning en werken aan onze vertrouwensband. Daarmee begin ik het liefst op de grond.
Voordat ik er uiteindelijk weer op ga zitten zal iemand anders haar oppakken en even doorrijden voordat ik er weer onder begeleiding op ga zitten.


Elisa2 schreef:
Ik heb altijd het gevoel dat deze paarden een stukje basisveiligheid missen bij de mens. Die paarden wel hebben als ze op een goede manier als jong dier regelmatig in handen zijn geweest.


Als ik dit zo lees zie ik dat verschil wel tussen deze pont en mijn andere merrie en de andere paarden van die fokker waarbij ze aan huis zijn opgegroeid.
Veulen van mijn andere merrie was ook echt wel heet met inrijden, maar heeft nooit zo rillerig/paniekerig op iets gereageerd tijdens het inrijden of tuigen. Ook met aanrakingen etc. Een wereld van verschil.

IrisDH
Berichten: 2644
Geregistreerd: 26-12-04

Re: Wanneer verkoop je wegens geen match onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:09

Op zich ben ik het eens dat jonge dieren af en toe rust moeten hebben, maar als ik je verhaal lees heb je dat al regelmatig gedaan. Daarom zou ik juist, afgaande op dit verhaal en zonder de pony verder te kennen natuurlijk, die keuze eens anders maken. Maar als het ook vanwege financiën is, valt er misschien niet veel te kiezen.

Succes in elk geval, ik weet hoe lastig het kan zijn om zulke knopen door te hakken m.b.t. training of uiteindelijk tot afscheid nemen. En soms denk je achteraf, 'had ik maar..'. Je denkt er in elk geval goed over na!

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 10:05

Ik volg even. Zit in dezelfde situatie..

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Wanneer verkoop je wegens geen match onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 11:27

Heel kort door de bocht: ja, ik heb dit meegemaakt. Na een paar keer er naast gelegen te hebben durfde ik niet meer echt. En denk niet, als ik wel zou durven, dat we echt een match zouden worden. Dus ik heb besloten te verkopen. Paard heeft nu een fijn plekje en ik heb een braaf relaxed paard gekocht, die niet zo snel onder de indruk is. Paardrijden werd weer genieten en dat is voor mij echt het belangrijkste. Niet meer koste wat het kost met dat ene dier..

Succes en sterkte met je keuze, voor nu beterschap.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Wanneer verkoop je wegens geen match onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 11:51

Het leven is te kort en paardrijden en paarden houden te duur om er met angst en twijfels in te staan. Bij mij zou dit heel simpel zijn. Verkopen. Er zijn zat leuke brave paarden waar je wel je ding mee kan doen en die kosten per maand even veel.

Ik heb wel ervaring met jonge paarden. Ik koop ze altijd jong of zelfs als veulen en leid ze dan zelf op. Eind maart ook een ongeluk gehad met een rille 4 jarige. Die was aan de hand soms al een beetje apart en had snelle, losse achterbenen maar heb hem zelf zadelmak gemaakt en was hem aan het doorrijden. Onder het zadel mega braaf, nooit bokken of rennen of eender wat. Fijnste paard waar ik ooit opgezeten heb. Toch viel ik er, echt heel dom, af en met zijn losse achterbenen sloeg die achterna en hij heeft heel mijn onderbeen aan gort geslagen. 2 operaties en een hoop ijzerwerk en het wordt nooit meer helemaal goed.
Safe to say dat ik dat paard zelfs vanuit mijn ziekenhuisbed verkocht heb aan een handelaar en hem na het ongeluk zelfs niet meer gezien heb. Dat was heel snel klaar en afgehandeld. Paard doet het niet expres, hij schrok, bladiebla. Hij had ook gewoon zijn benen op de vloer kunnen houden. Punt.