Vandaag, 14 augustus, is het precies een jaar geleden dat wij onze geweldige Azu mochten verwelkomen.

En wat een bizar zicht is dat; je eerste onbeleerde paard zo zien opgroeien. Zeker omdat Azumaar echt wel 150kg mocht aankomen (wegens diastasen in zijn melkgebit).
Het was best even spannend om een ‘projectje’ te kopen. Zeker na het verlies van onze geweldige Nobli. Je wil toch gewoon houvast en zeker weten dat je hart niet weer in duizend stukjes breekt.
Maar we hebben er nog geen seconde spijt van gehad. Ik heb zo’n klik met dit paard, we zijn ontzettend aan elkaar gewaagd en hij maakt me elke dag weer gelukkiger.

Echt ontzettend leerzaam om met en door hem een beter paardenmens te worden en op alle vlakken meer te leren!
Dag één, precies een jaar geleden.

En zaterdag, terwijl we wat aan het spelen en trainen waren in de bak. Om even een impressie te geven van ons. Ik train Azu zowel met negatieve als positieve bekrachtiging.
1.

2. Leiden

3. Pasje terug (stapje voor stapje, synchroon)

4. Targetten, een favoriet!

5. Ontspanning is het uitgangspunt in de rijbak

6. ‘Goedzoooo’

7. Hoofd laag

8. Pasje zijwaarts voor focus en beginsel zijgangen a.d.h

9. ‘Ik snap je niet; kijk wat ik kan!’

10. Klik -> koekje

11. Nog meer targetten

12. En nog meer targetten

Verder staat Azu met ongeveer 19 paarden op een groot land met paddock, bomen en een poeltje. ‘S nachts eet hij lekker hooi op stal. Binnenkort verhuizen we naar een stal naast het bos. Voor nu lekker nog op de weide in de groep.
13.

14.

Oh, enneh, dit is laatst gebeurt.

15.
http://boktimg.nl/img/m/ESZTGx.jpg
We zijn al lekker op weg. Azu leid ik zelf op en de bedoeling is dat we nu vanaf de grond wat meer dressuur gaan meepakken ter voorbereiding van het rijden volgend jaar. We doen rustig aan en Azu groeit als kool. Wegens zijn achterstand lopen we rustig op eigen tempo achter de horde aan, we hebben geen haast. Desalniettemin doen we meer dan genoeg leuke dingen ter bevordering van zijn opleiding. Dit gaat tot nu toe heel gemoedelijk en vind ik ontzettend leuk. Daarnaast doen we veel diverse dingen als hersenwerk, vrijheidsdressuur en liberty. Elke dag weer een cadeautje met hem.
Op naar nog veel meer mooie jaren met dit geweldige paard!