Paard wel of niet verkopen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37537
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:37

ElenaenDub schreef:
Elisa2 schreef:
Is hij dat wel gewend? de deur uit gaan..bedoel je bos? Wellicht levert dat gewoon enorm veel spanning op voor hem ook.


Wel en niet... Voor ik hem kocht heeft hij jaren alleen in de binnenbak gelopen en op wedstrijd geweest. Heel af en toe een buitenritje, maar altijd met een ander paard erbij. Voor hij bij de vereniging kwam liep hij wel veel buiten in het bos na het rijden, voor de rest weet ik het niet goed.

Ik ging wel zo vaak mogelijk, aangezien we ook aan het bos staan. Naar mijn idee geniet hij er wel van en vind hij het ook leuk. Maar wanneer je er op zit vind hij ook nog wel veel dingen spannend hoor, met een ander paard erbij gaat het ook een stuk beter en plakt hij daar een beetje aan vast. Echter aan de hand is het wisselvallig, hij loopt relaxed naast me en kan op sommige stukken ook goed luisteren, maar juist als hij op één of andere manier denkt ja doei, geen zin in, draait hij zich weg of gebeuren er dus dingen..

Ik vind het lastig om het te omschrijven, omdat het dus gaat om 20% van zijn gedrag. Ik zeg zelf altijd hij heeft een kronkel in de kop (niet gemeen bedoeld) en uit het niets volgt hij ineens zijn eigen planning en besta jij niet meer.. Voor zulke momenten sta ik dus niet goed in mijn schoenen.

Fieters, auto's, trekkers, honden, daar kijkt hij allemaal niet van op. Maar een stukje natte modder kan hem de 5e keer ineens helemaal gek maken en doodsbenauwd en dan heb ik een dansend paard onder mij en ben ik een kwartier bezig om hem er langs te krijgen.


Ah duidelijk, ja dat soort gedrag komt wel vaker voor bij de warmbloeden. (kan natuurlijk bij ieder paard voorkomen)

Ik denk dat hij op die momenten in angst/ paniek schiet en je hem er niet meer uit krijgt en dan gaat hij zijn eigen plan trekken.

Heel eerlijk..hij is 15..ik denk dat dit er altijd wel in zal blijven. Het is aan jou om hier of mee te leren (willen) omgaan dmv goede begeleiding. Of om hem te verkopen aan iemand die dit goed kan handelen.

pien_2010

Berichten: 43672
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:42

Lijsken schreef:
Als ik puur je verhaal volg:
Ik ben niet van het zomaar verkopen, maar als je al twee jaar lang alles hebt geprobeerd met goede les en begeleiding en desondanks al 3x in het ziekenhuis bent beland...Bij mij zou de grens wel bereikt zijn. Want het mag best een tijdje tegen zitten, maar uiteindelijk hebben we paarden als hobby en het idee van een hobby is dat het leuk is. Ik zou verkopen dus niet raar vinden.

Als ik wat verder doordenk vraag ik me af wat je dan al geprobeerd hebt, hoe je paard gestald staat en hoe intensief je begeleiding is geweest.


Precies zsm met eerlijk verhaal verkopen en een braaf minder dominant voor terug kopen. Dit is veels te gevaarlijk. Moet je niet willen.

Neon

Berichten: 4940
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:48

Contacteer Astrid eens van dressuur natuurlijk… zij doet onwijs veel dingen met grondwerk en ik heb al casussen voorbij zien komen daar waarvan je in eerste instantie dacht dat wordt nooit wat… een paar sessies van de eigenaar en paard met haar en je ziet dat er vanuit de eigenaar een hoop verandert waardoor het paard ook anders gaat functioneren…

Vaak is het ook een kwestie van niet te afwachtend zijn, kent je paard bijvoorbeeld bepaalde oefeningen waardoor je hem kunt afleiden, zet die dan in, zodat hij geen tijd heeft om zich te bedenken dat het gras 300 meter verderop groener is… het fijne met astrid is dat zij hef je laat zien waardoor je er ook echt zelf vertrouwen in krijgt en de knop in jezelf om gezet krijgt :)

Sherivey
Berichten: 8735
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:53

Heb in dezelfde situatie gezeten als jij. Minder echte ongelukken, maar wel een paard wat grotendeels superbraaf en leuk was, maar waarmee ik niet op buitenrit kon, want onvoorspelbaar.
Na 2 jaar proberen (problemen waren na 5 jaar samen ontstaan), besloten hem te verkopen.
Zijn nieuwe eigenaresse is helemaal gek op hem, hij ziet er goed en gelukkig uit en ik heb toen een paard gekocht waarmee ik mijn droom, endurance rijden, kon waarmaken.

Vond verkopen vreselijk, maar elke maand een paar honderd euro uitgeven, terwijl we beiden niet gelukkig waren, vond ik ook zonde.
Ik zou wel goed kijken waar ie terecht komt en niet zomaar aan een handelsstal verkopen. :)
Maar verkopen is voor een paard niet het eind van de wereld. En voor beiden uiteindelijk waarschijnlijk beter. ;)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 14:51

Ineke2 schreef:
Voor je eigen veiligheid zeg ik verkoop dit dier en ga op zoek naar een match die wel past. Waar je je zelf bij kunt zijn en niet op je tenen hoeft te lopen om constant alert te moeten zijn met de gedachte “ Wat als “
Het blijft een hobby en door die hobby 3x in het ziekenhuis eindigen is gewoon niet leuk.

Hier ga ik in mee.

Ik heb er 2 verkocht die mij meer stress en tranen bezorgden dan dat ik er plezier aan had. Door 1 van hen ook in ziekenhuis beland door stamp tegen mijn hoofd en kwam ik met halster aan ging hij steigeren en wegrennen. Dus de verkoop in gegooid. De andere heeft me medisch veel stress bezorgd. Bij rijden ook meermaals eraf gevallen door het vluchten wat hij deed.
Aan fe hand waren beide wel lief. Maar teveel stress en tranen werd ook de extra stress op mijn werk me teveel. Ik zat op randje van een burn-out/depressie toen.

Ik heb nu 3 andere paarden en heb gewoon plezier nu.

Elli99
Berichten: 99
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 15:30

Art_Ificious schreef:
Ineke2 schreef:
Voor je eigen veiligheid zeg ik verkoop dit dier en ga op zoek naar een match die wel past. Waar je je zelf bij kunt zijn en niet op je tenen hoeft te lopen om constant alert te moeten zijn met de gedachte “ Wat als “
Het blijft een hobby en door die hobby 3x in het ziekenhuis eindigen is gewoon niet leuk.

Hier ga ik in mee.

Ik heb er 2 verkocht die mij meer stress en tranen bezorgden dan dat ik er plezier aan had. Door 1 van hen ook in ziekenhuis beland door stamp tegen mijn hoofd en kwam ik met halster aan ging hij steigeren en wegrennen. Dus de verkoop in gegooid. De andere heeft me medisch veel stress bezorgd. Bij rijden ook meermaals eraf gevallen door het vluchten wat hij deed.
Aan fe hand waren beide wel lief. Maar teveel stress en tranen werd ook de extra stress op mijn werk me teveel. Ik zat op randje van een burn-out/depressie toen.

Ik heb nu 3 andere paarden en heb gewoon plezier nu.


'Fijn' om dit soort verhalen ook te horen, minder fijn voor jou natuurlijk wat er is gebeurd, maar uiteindelijk de goede keuze. Mijn vriend zegt altijd of je komt in tranen thuis omdat het !@#$ gaat of het gaat mega goed, er is geen 'normaal' of 'steady' bij jullie twee. Hij wil al niet eens meer mee met de trailer omdat hij het niet aan kan zien dat ik elke keer met tranen en niet ongedeerd uit de trailer kom..

Elli99
Berichten: 99
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 15:33

Sherivey schreef:
Heb in dezelfde situatie gezeten als jij. Minder echte ongelukken, maar wel een paard wat grotendeels superbraaf en leuk was, maar waarmee ik niet op buitenrit kon, want onvoorspelbaar.
Na 2 jaar proberen (problemen waren na 5 jaar samen ontstaan), besloten hem te verkopen.
Zijn nieuwe eigenaresse is helemaal gek op hem, hij ziet er goed en gelukkig uit en ik heb toen een paard gekocht waarmee ik mijn droom, endurance rijden, kon waarmaken.

Vond verkopen vreselijk, maar elke maand een paar honderd euro uitgeven, terwijl we beiden niet gelukkig waren, vond ik ook zonde.
Ik zou wel goed kijken waar ie terecht komt en niet zomaar aan een handelsstal verkopen. :)
Maar verkopen is voor een paard niet het eind van de wereld. En voor beiden uiteindelijk waarschijnlijk beter. ;)


'Fijn' om een verhaal te lezen in een soort gelijke situatie! Verkopen lijkt mij ook vreselijk, maar als dit zijn karakter is dan betwijfel ik of nog meer geld er in stoppen en hem in training zetten de oplossing is..
Ik ga er goed over nadenken en alles even rustig laten bezinken.

pol013

Berichten: 9015
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 15:52

OP zich is het niet 'zijn karakter'.

Hij heeft een bepaalde aanleg en coping strategie en reageert daarbij op een bepaalde manier op jou. Met een andere persoon kan dit gedrag versterken/verergeren of juist sterk verbeteren.
Zijn karakter wordt dan niet anders. Zijn gedrag wel.

OP zich doet het paard precies waar je hem de ruimte voor geeft als ik zo hoor hoe hij het bij anderen doet. De vraag is alleen of jij wil leren om dit gedrag in beter banen te leiden of dat je je daarbij te ver van je eigen 'natuurlijke gedrag' moet gaan gedragen zodat de lol er vanaf gaat.

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 16:05

Eerlijk.
Ik vrees dat je geen klik hebt met dit paard.
Dat kan er wel komen maar dan zul jij heel hard aan het werk moeten met hele goede begeleiding.
Dat gaat een hele moeilijke weg worden waarin JIJ, voor een heel groot gedeelte zal moeten veranderen.
Wil je dit echt dan zal het je echt wel lukken want waar een wil is is een weg maar........
Wil je dit wel? Is het leven niet veel mooier als jouw paard, wat je nu hebt, bij iemand is die hem van nature al aan kan en jij een wat makkelijker paardje?
Het is geen opgeven want je hebt echt je best gedaan maar het is eerlijk naar jezelf kijken wat je wil.. en wees eerlijk want het leven is veels te kort.

Mijn verhaal is dat we een tinker hadden waar we beide geen klik mee hadden. Konden wel met hem werken maar hadden er eigenlijk geen zin omdat we de chemie miste.
Hij was ook niet makkelijk en verkopen daar wilde we ook niet aan.
Toen kregen we een verzorgster en die kon zo goed met hem omgaan. Je zag gewoon de chemie tussen die twee.
Haar hebben we uiteindelijk ook gevraagd of zij hem niet wilde hebben/kopen.
Aangezien ze nog studeert zat dat er nu nog niet in, maar over een paar jaar zou ze hem zeker willen.

Een maand later stond hij kreupel met een peesblessure en afgelopen mei hebben we hem laten gaan op 13 jarige leeftijd. Waarschijnlijk moesten wij zijn hoofdstuk sluiten maat god wat had ik graag gewild dat hij nu van haar was.

Avalanche

Berichten: 16179
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 16:05

Art_Ificious schreef:
Ineke2 schreef:
Voor je eigen veiligheid zeg ik verkoop dit dier en ga op zoek naar een match die wel past. Waar je je zelf bij kunt zijn en niet op je tenen hoeft te lopen om constant alert te moeten zijn met de gedachte “ Wat als “
Het blijft een hobby en door die hobby 3x in het ziekenhuis eindigen is gewoon niet leuk.

Hier ga ik in mee.

Ik heb er 2 verkocht die mij meer stress en tranen bezorgden dan dat ik er plezier aan had. Door 1 van hen ook in ziekenhuis beland door stamp tegen mijn hoofd en kwam ik met halster aan ging hij steigeren en wegrennen. Dus de verkoop in gegooid. De andere heeft me medisch veel stress bezorgd. Bij rijden ook meermaals eraf gevallen door het vluchten wat hij deed.
Aan fe hand waren beide wel lief. Maar teveel stress en tranen werd ook de extra stress op mijn werk me teveel. Ik zat op randje van een burn-out/depressie toen.

Ik heb nu 3 andere paarden en heb gewoon plezier nu.

Het lag bij jou toch wel iets genuanceerder dan dat, toch?

Gaby_Shaggy
Berichten: 14
Geregistreerd: 17-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 16:27

Ik weet precies hoe lastig dit is want mijn lieve merrie staat om een soortgelijke reden te koop. Ik ben ook nog steeds bang dat ik spijt ga krijgen want het is een enorm lief, braaf en slim paard maar ik kan er gewoon niet mee wat ik graag wil. Namelijk ook lekker alleen met haar met een lang teugeltje en in een ontspannen sfeer de zonsondergang tegemoet rijden. Dit gedrag is wel op een punt ontstaan dat zij lichamelijke ongemakken had, want vroeger kon het wel maar na haar revalidatietraject heb ik haar nooit meer zo ver gekregen om alleen met mij op pad te gaan. Zelf ook erg onzeker geworden en ondanks geruime tijd grondwerklessen en rijlessen zie ik geen vooruitgang met haar.

Ik geloof er echter in dat zij dit bij een andere eigenaar wel weer kan, die met een schone lei begint en sterk in de schoenen staat, die haar voldoende vertrouwen geeft dat het wel goedkomt. En dat is precies de reden dat ik haar verkoop.

Lang verhaal, maar mijn advies is om kritisch naar jezelf te kijken en wat jij het paard kan bieden of juist niet kan bieden. En als je weet dat jullie samen nooit kunnen doen waar jij gelukkig van wordt, om wat voor reden dan ook, dan zou ik hem verkopen en een nieuwe eigenaar vinden met hetzelfde ideaalbeeld van paarden houden heeft als dat jij hebt zodat je hem met een gerust hart los kunt laten.

Succes! :knuffel:

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 16:33

ElenaenDub schreef:
Sherivey schreef:
Heb in dezelfde situatie gezeten als jij. Minder echte ongelukken, maar wel een paard wat grotendeels superbraaf en leuk was, maar waarmee ik niet op buitenrit kon, want onvoorspelbaar.
Na 2 jaar proberen (problemen waren na 5 jaar samen ontstaan), besloten hem te verkopen.
Zijn nieuwe eigenaresse is helemaal gek op hem, hij ziet er goed en gelukkig uit en ik heb toen een paard gekocht waarmee ik mijn droom, endurance rijden, kon waarmaken.

Vond verkopen vreselijk, maar elke maand een paar honderd euro uitgeven, terwijl we beiden niet gelukkig waren, vond ik ook zonde.
Ik zou wel goed kijken waar ie terecht komt en niet zomaar aan een handelsstal verkopen. :)
Maar verkopen is voor een paard niet het eind van de wereld. En voor beiden uiteindelijk waarschijnlijk beter. ;)


'Fijn' om een verhaal te lezen in een soort gelijke situatie! Verkopen lijkt mij ook vreselijk, maar als dit zijn karakter is dan betwijfel ik of nog meer geld er in stoppen en hem in training zetten de oplossing is..
Ik ga er goed over nadenken en alles even rustig laten bezinken.


Bekijk het als MAFS, je MOET niet getrouwd blijven, verkopen/scheiden is totaal geen schande als het niet klikt.

Heb ik met mijn paard ook gedaan en toen kon ik met opvolger wel alles doen wat ik nooit voor mogelijk hield: strand en bos en wedstrijd en dat zelfs in 1 weekend. Verkopen is geen falen maar gezond verstand en inzicht. Veel succes met de zoektocht naar je gouden partner op 4 benen!
Laatst bijgewerkt door foxy80 op 14-08-23 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

nikkel
Berichten: 2546
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 16:34

Pol013, volgens jou moet TS gereset worden, om met dit paard om te kunnen gaan. Dat is een zienswijze waar ik helemaal niets mee kan. Gedrag kan je veranderen, bijschaven, karakters niet vroeger of later komt het probleem toch weer terug. NM, het paard is TS de baas op het moment dat het paard dat bepaald. Hetzelfde met breng hem weg naar een trainer, leuk maar TS is degene die met het paard om moet gaan.

senna21

Berichten: 11890
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 16:40

Verkopen is geen schande en soms de juiste beslissing.
Was het een man geweest, had (half) bokt je geadviseerd om te rennen. :+ . Dan had je het verwijt gekregen dat je al veel te lang hebt gewacht met voor jezelf kiezen.
Wijsheid gewenst.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 14-08-23 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Berichten: 9015
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 16:40

nikkel schreef:
Pol013, volgens jou moet TS gereset worden, om met dit paard om te kunnen gaan. Dat is een zienswijze waar ik helemaal niets mee kan. Gedrag kan je veranderen, bijschaven, karakters niet vroeger of later komt het probleem toch weer terug. NM, het paard is TS de baas op het moment dat het paard dat bepaald. Hetzelfde met breng hem weg naar een trainer, leuk maar TS is degene die met het paard om moet gaan.



Dat zeg ik helemaal niet. Ik stel juist meer de vraag óf TS gereset wil worden.

Ze geeft zelf aan dat ze uit het heden en verleden goede/normale dingen van het paard gezien heeft. Dus het paard kan/kon het blijkbaar. Ik zie niet in waarom het probleem terug zou moeten keren. Het lijkt niet om een jarenlang in en in verziekt paard te gaan oid.
Daarbij is het in 99% van de gevallen gewoond de schuld van de mens. Geen schande aan.

Dus dan blijft de keuze: kun je je aanpassen en heb je daar zin in?

Die keuze is gewoon reeel.
Heb ik zelf ook al eens moeten maken. Heb er ook 1 staan die onder vreemde omstandigheden niet genoeg bij mij past. Wij komen niet tot presteren op wedstrijden. Bij een prof zou hij (op dat gebied) waarschijnlijk beter uit de verf komen. Gaat mij niet lukken. Dus die gaat al even niet meer mee.
Heb nu veel meer plezier met een ander paard. Die past met haar brutale karakter veel beter mij en dus kost alles minder moeite.

Dat kan gewoon gebeuren. Maar het ligt wel grotendeels bij mij.
Ik heb wel enorm veel geleerd van en met dat paard. Die ervaring had ik dan weer niet willen missen. Die heeft mij dus gereset. Heel waardevol.

En daarom dus de keuze: begeleiding zoeken en er sowieso veel van leren en misschien er uit komen. Of besluiten dat dat helemaal geen plezier/kans heeft en nu verkopen.

Ik heb hier een poepsimpele staan die wel lichtjes de neiging heeft je hand te pakken als je een vinger geeft. Ook die kan in de 'verkeerde handen' ontpoppen tot een snorkende idioot heb ik tot mijn grote verbazing gezien. Is wel echt een doodgoed paard waar 90% van de mensen zo mee overweg kan. Die ander 10% blijkbaar niet (vanzelf). Kan gebeuren. Werkelijk niks mis met zijn karakter.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 14-08-23 16:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Sherivey
Berichten: 8735
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 16:45

senna21 schreef:
Verkopen is geen schande en soms de juiste beslissing.
Was het een man geweest, had (half) bokt je geadviseerd om te rennen. :+ . Dan had je het verwijt gekregen dat je al veel te lang hebt gewacht met voor jezelf kiezen.
Wijsheid gewenst.

Nou dat :+

En het is ook niet zo dat het paard maar verkocht wordt na een slechte dag/week/maand. Soms moet je gewoon accepteren dat je er niet uit komt als combi.

Of een geldboom hebben, zodat je een ander paard ernaast kunt houden.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 16:48

nikkel schreef:
Pol013, volgens jou moet TS gereset worden, om met dit paard om te kunnen gaan. Dat is een zienswijze waar ik helemaal niets mee kan. Gedrag kan je veranderen, bijschaven, karakters niet vroeger of later komt het probleem toch weer terug. NM, het paard is TS de baas op het moment dat het paard dat bepaald. Hetzelfde met breng hem weg naar een trainer, leuk maar TS is degene die met het paard om moet gaan.


Ik lees zijn/haar reactie heel anders. Ik vind het juist heel mooi geformuleerd, zie het dikgedrukte zinnetje:

pol013 schreef:
De vraag is alleen of jij wil leren om dit gedrag in beter banen te leiden of dat je je daarbij te ver van je eigen 'natuurlijke gedrag' moet gaan gedragen zodat de lol er vanaf gaat.



TS KAN in principe waarschijnlijk echt wel met dit dier leren werken. Maar de kans dat ze zich daarvoor dusdanig aan moet gaan passen dat ze zichzelf verliest, is groot. En dat is het niet waard. Nooit.

nikkel
Berichten: 2546
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 17:20

Eatshay, ik ben het volledig eens met jouw laatste opmerking, iets wat niet gaat, gaat niet.

Avalanche

Berichten: 16179
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 17:28

Je hoeft jezelf daarin niet te verliezen natuurlijk, sommige mensen vinden het leerproces een uitdaging :)

Je kunt met deze paarden op een hele positieve manier veranderingen bewerkstelligen, maar ook dan moet je wel zin hebben in die uitdaging. Maar ik snap wel wat Eatshay zegt, en daar ben ik het mee eens. Dat moet wel bij je passen als persoon, denk ik. En als dat niet het geval is, denk ik idd dat verkopen een heel goede keus is, vooral als dat is aan iemand die dat wel leuk vindt.

Plantje15
Berichten: 129
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 17:47

Voor de zaken die jij wil doen met een paard, als je zelf geen jaaaaren ervaring hebt en heel stevig in je schoenen staat heb je gewoon een heel braaf paard nodig.

Want zelfs met een doorsnee paard gaat het wel eens “mis” (mis is een groot woord, maar het blijven vluchtdieren en gewoontedieren die snel in de stress schieten) op vreemd terrein, dan moet jij er “staan” als baasje en correct kunnen reageren. Als dat enkele keren fout gaat is het vertrouwen bij beiden weg en zit je snel in een negatieve spiraal. Je kan dus tijdelijk je verwachtingen bijstellen en mini stapjes nemen, of op zoek naar een heel braaf paard.

Mijn paard is een echte routinier en ook ik heb jaren ervaring, maar ik ben klein en licht, dus ik zal bv nooit een wandeling aan het halster aan de hand op uitdagend onbekend terrein maken. Mijn paard is een kolos, en als er iets misgaat heb ik niks te zeggen. Dat is misschien te voorzichtig, maar misschien ook realistisch

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 17:48

Ik zou hem ook verkopen, wat is lees is dat hij (weet dat hij) te sterk is voor je. Het klinkt wel als een hele stoere tank, zou het niet wat voor de politie zijn? Hij heeft al heel wat gezien en gepluk aan zijn lijf gehad dus met de juiste ruiter..?

ikke

Berichten: 37630
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 17:50

Avalanche schreef:
Je hoeft jezelf daarin niet te verliezen natuurlijk, sommige mensen vinden het leerproces een uitdaging :)

Je kunt met deze paarden op een hele positieve manier veranderingen bewerkstelligen, maar ook dan moet je wel zin hebben in die uitdaging. Maar ik snap wel wat Eatshay zegt, en daar ben ik het mee eens. Dat moet wel bij je passen als persoon, denk ik. En als dat niet het geval is, denk ik idd dat verkopen een heel goede keus is, vooral als dat is aan iemand die dat wel leuk vindt.

Maar afgaand op de reacties van TS ligt daar niet haar "uitdaging".

Jij (of ik) krijgen dat paard misschien wel op de rit maar zelfs dan heb je eigenlijk de garantie dat TS er opnieuw mee ontspoort.
Niet iedereen heeft het in zich om te zeggen: houd je grote muil dicht of ik zorg ervoor dat je 'm dicht houdt!!

Want dat kun je dan nog wel zeggen tegen zo'n paard maar als je hele uitstraling vervolgens zegt: ik poep nog net niet in mijn broek, dan ben je soort van kansloos. Een paard leest dat feilloos en en je wordt als een vliegje aan de kant geveegd.


Dit is gechargeerd maar TS: ik denk dat je de boodschap wel begrijpt.
Anders gezegd: ik heb er voor minder eentje verkocht...

0000
Berichten: 5486
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 18:12

Eens met hierboven, ik denk ook dat dit geen match is.

In theorie valt alles te leren, maar is het dan nog leuk? Ik kan prima met dit soort paarden overweg, heb er ook meerdere onder mijn hoede gehad en (her)opgevoed. Altijd hetzelfde zijn, duidelijkheid en nooit twijfelen en soms ook gewoon zelf een keer flink brutaal zijn...en je hebt vaak hele nuchtere, bomproof makkelijke paarden.

Maar, ik zou er echt nog in geen 100 jaar eentje kopen voor mezelf. Ik heb veel liever een wat gevoeliger type, tikje sensibel, tikje sneller beledigd, eentje die meer vertrouwen nodig heeft dan correctie. Daar werk ik fijner mee, past me beter en ik haal er meer plezier uit. Ook met de brutale types bouw ik wel een band op als ik ermee werk en het is niet zo dat ik met tegenzin bezig ben. Maar als ik mocht kiezen zou ik een ander karakter uitzoeken zeg maar. En voor mij is het mijn werk, ben ik handig zat en niet bang...en toch zou ik er prive niet mee aan de slag gaan. Dus als het zo ver ligt van wie je bent, van jouw karakter, van hoe jij je fijn voelt...het is het echt niet waard. Paard is happier bij iemand die het niet uit zijn tenen moet halen en die altijd gewoon duidelijk is voor hem. En jij bent zeker weten gelukkiger met een meer vergevingsgezind en zachtaardig type.

lauret
Berichten: 398
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 18:15

Dit is heel herkenbaar.
Ik heb 15 jaar geleden een paard gekocht waarmee ik eigenlijk precies hetzelfde heb/had als dat jij beschrijft. Als hij dacht links en ik rechts, ging hij links. Meerdere malen in het ziekenhuis beland. Wel is te koop gezet maar ook weer eraf gehaald omdat ik het niet kon.

Hij staat nu sinds een jaar met pensioen.

Ik heb in december een jonkie gekocht en eigenlijk de band die ik met dit paard heb in ruim een half jaar, heb ik niet in 15 jaar gehad met die ander. Ik ben weer gaan inzien hoe leuk het is om een paard te hebben want de lol was er aardig af. En ik heb er ook echt alles aan gedaan zowel medisch na laten kijken als meerdere les methodes geprobeerd.

Ik heb het geluk dat ik ze thuis heb staan en dat ik een paard erbij kon kopen.
Nu ik dit lees en vanuit mijn eigen ervaring , zeg ik nu, ik zou een ander huisje voor hem zoeken en een beter passend paard zoeken. Zowel voor de lol die je er zelf mee moet hebben als het stukje veiligheid maar ook voor het paard.

Dorine92
Berichten: 5347
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 18:38

Het hoort je hobby te zijn dus ik zeg verkopen