Paard wel of niet verkopen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:34

Volgens mij komt dit door mijn opmerking heel veel reacties terug.
Ik vroeg of het niet een idee is voor de TS om 1 weekje eens niks te vragen van haar paard en bv poetsen, frotten en dan weer in de wei zetten. Gewoon om een band op te bouwen. Of snoepjes zoeken. Wat een hele goede bezigheid is voor elk dier. Maar ja blijkbaar alleen maar leuk met honden. Sorry maar hoe kortzichtig kan een mens zijn?
We hebben het namelijk over een paard wat zeer gespannen is en geen goede band heeft met zijn vrouwtje.
Waarom vele zich aangesproken voelen en op zichzelf betrekken weet ik niet.
Maar dit topic gaat niet over hen maar over TS en haar paard. En ik denk dat dat een goede zet is voor 1 weekje.
Ik bedoel 1 week, waar hebben we het over.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:38

ChantalAM schreef:
En ik denk dat dat een goede zet is voor 1 weekje.
Ik bedoel 1 week, waar hebben we het over.

1 week is inderdaad niet zomaar verloren. Alleen kost het meer tijd dan 1 week om een vertrouwensband op te bouwen. Er zijn op bokt een aantal mooie volgtopics (geweest) die echt aan de slag zijn gegaan vanaf 0 vertrouwen. Die zijn best interessant om eens door te lezen :)

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:41

Heb je wat links voor de TS? Misschien heeft ze er wat aan?
Ik heb iig nog steeds veel respect voor de TS en hoop echt dat het haar lukt. Zoniet hoop ik dat ze eerlijk is tegen zichzelf en haar paard en niet te lang wacht met de knoop doorhakken.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 12:59


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 15:01

Ik heb mijn jongste paard al 5 jaar (waarvan hij een aantal jaar in de opfok heeft gestaan) en dat ging ook eigenlijk nooit van een leien dakje.
Heb hem soms vervloekt, vaak overwogen hem te verkopen, te koop gezet, kijkers gehad die hem wilden, toch maar niet verkocht, weer een andere instructrice, weer overwegen hem iemand te gunnen die beter met hem overweg kan en dat zo een paar jaar.
Op een gegeven moment was ik het helemaal zat en wist ik het echtniet meer. Heb de zorg een paar weken uit handen gegeven en ben daarna vooral niets gaan doen met hem. Niets meer willen, niets meer verwachten, niets meer doen.
Toch maar beginnen met beetje poetsen, 1 minuutje stil blijven staan is moeilijk voor een overprikkeld paard met adhd. Het leuk gemaakt door zijn kroelplekjes te kroelen. Langzaam uitgebouwd. Klein rondje met hem door de wei wandelen, ook echt 1 minuut. 10 meter buiten de wei wandelen en hier en daar wat gras voor hem plukken en hem uitgebreid belonen voor elke stap en het leuk maken voor hem. Etc etc. De band is er wel, daarom kon ik hem niet verkopen.
Inmiddels staat ie te slapen op rust tijdens het poetsen, wandelen we weer kleine stukjes met veel geduld en rust. Heb ik er een aantal keer opgezeten. Dit in 3 maanden tijd door vooral eigenlijk zo min mogelijk te doen en per dag te bekijken. Em het vooral leuk te maken samen.
Ik ben ontzettend blij dat ik heb doorgezet. Ik heb mijn paarden wel om te wandelen en niet om te rijden. We wandelden ook tussen de 10 en 15 km per keer, daar had ik hem voor gekocht. Eerlijk gezegd was dit nooit leuk en altijd een strijd. Dat kon dus niet met hem (nog niet), maar ik houd van hem dus heb mijn plan gewijzigd en vooral naar hem gekeken en de tijd genomen. Het moeten helemaal weggelaten. En kijk waar we nu zijn <3 .
Dit is mijn weg, met mijn persoonlijkheid, mijn paard zijn persoonlijkheid en mijn keuzes. Zegt niet dat ts dezelfde keuze zou moeten maken. Veel mensen verklaren me voor gek dat ik zolang vol houd. Maarja hij is mijn once in a lifetime paard <3 . We begrijpen elkaar nu beter.

De tip om veel met hem om te gaan, de basis dingen, routinematig, misschien kun je in overleg hem zelf voeren oid, dat bleek voor ons echt te werken. Gewoon simpel, de basis, elkaar op die momenten leren kennen en leren samenwerken.

Ts, jij bent de enige die de keuzes kan maken. Mogelijk heb je wat aan mijn ervaring, mogelijk niet en laat het dan ook vooral langs je heen gaan ;).
Ik wens je veel succes en wijsheid toe!

(Mijn andere paard is niet rijdbaar, dus daar wandel ik ook einden mee ;). Sommige paarden zijn prima geschikt om mee te wandelen en kun je op die manier een geweldige band opbouwen, maar daar ging de discussie niet over.)

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 09:48

Ik ben wel benieuwd hoe het verder gaat met TS en haar paard.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:20

Wat ik in deze vreemd vind: er worden meningen gevraagd, die zijn er gekomen, maar TS volgt het niet verder op door even te posten hoe het met haar paard gaat.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:29

Ik lees de opmerking over wandelen, in België spreken ze over "met het paard op wandeling gaan" en dan bedoelen ze volgens mij gewoon een buitenrit maken...

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:33

nikkel schreef:
Wat ik in deze vreemd vind: er worden meningen gevraagd, die zijn er gekomen, maar TS volgt het niet verder op door even te posten hoe het met haar paard gaat.


Ze is niks verplicht. :)

Geef haar even de tijd en ruimte.

Melzazu
Berichten: 1787
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:36

Elisa2 schreef:
nikkel schreef:
Wat ik in deze vreemd vind: er worden meningen gevraagd, die zijn er gekomen, maar TS volgt het niet verder op door even te posten hoe het met haar paard gaat.


Ze is niks verplicht. :)

Geef haar even de tijd en ruimte.


Dat klopt wel maar ik vind het ook altijd jammer als een topic geen update krijgt dus wat dat betreft begrijp ik nikkel wel.

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:45

TS heeft toch al verschillende updates geplaatst. Dit soort veranderingen hebben ook tijd nodig.

DuoPenotti

Berichten: 29551
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:52

Ja precies. Soms denk ik ook. Wat verwacht je binnen een paar weken allemaal aan updates :)

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:58

Het lastige is denk ik ook, dat iedereen bij elke update wel weer "iets" vindt.

Soms hebben mensen even wat tijd nodig om voor zichzelf wat dingen uit te zoeken.

Melzazu
Berichten: 1787
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 14:10

Nou wat mij betreft hoop ik dat het in ieder geval goed gaat met waar ze nu mee bezig is en ze er weer vertrouwen in krijgt.

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 14:44

Elisa2 schreef:
Het lastige is denk ik ook, dat iedereen bij elke update wel weer "iets" vindt.

Soms hebben mensen even wat tijd nodig om voor zichzelf wat dingen uit te zoeken.


Ja precies en er komen ook soms best wat stevige meningen (en aannames) voorbij. Kan me ook voorstellen dat dat ook lastig is als TS zijnde en je dan soms wat langer wacht met een update tot je wat meer zeker bent van je zaak.

Avalanche

Berichten: 16014
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 16:06

Plus dat iedereen er wat anders van vindt idd. Heel wijs om je eigen lijn te volgen in overleg met mensen die er verstand van hebben

CharleyT
Berichten: 3994
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 17:34

Kim_W schreef:
TS heeft toch al verschillende updates geplaatst. Dit soort veranderingen hebben ook tijd nodig.


Precies! veranderingen hebben tijd nodig, je zou verwachten dat men dat ook snapt als je met paarden te maken hebt.
Ts hoeft van mij echt niet updates te geven, en is er al wat te updaten? Liever lees ik over een paar maanden hoe het dan gaat met paard en amazone.

Elli99
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-01-22

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 08:22

Ik neem inderdaad even de tijd om alles te verwerken, te kijken hoe het gaat en ik ben heel erg bezig met de keuze die ik ga maken.

Heel eerlijk, zoals sommige hier al hebben gezegd, heb ik misschien onbewust de keuze al gemaakt. Maar ik zoek nog iets meer bevestiging.

Het gaat al een stuk beter met de lessen, terug naar de basis, elke stap corrigeren, niet het doel hebben om te rijden maar eerst gewoon stil blijven staan tijdens opzadelen etc. Dat gaat goed, alleen af en toe bedenkt hij weer dat het gras groener is op de wei en peert tie hem.

Ik wil jullie echt wel op de hoogte houden hoor, maar dit zal niet dagelijks/wekelijks zijn.

Avalanche

Berichten: 16014
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:48

Hoeft helemaal niet hoor, gewoon lekker je ding doen en als je er klaar voor bent geef je een update. Maar je bent niemand iets verplicht he :)

Elli99
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-01-22

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 09:28

Ik heb weer een update...

Ik heb hier en daar laten vallen dat ik er over na denk om een nieuw huisje te zoeken voor mijn paard. Nu is er iemand die geïnteresseerd is en van de week even komt kijken.

Ik kan het niet helpen dat ik mij enorm schuldig voel tegenover mijn paard.. Alsof ik hem te min doe, alsof ik opgeef en het gevoel dat ik nog wel veel meer had kunnen proberen en hem nu in de steek ga laten.

Ik denk helaas dat dit paard met zo'n karakter niet mijn eerste paard had moeten zijn. Aangezien mijn ervaring in hebben van eigen paarden nihil was. Als ik het misschien gelijk vanaf het begin met goede hulp had gedaan, dan hadden we hier misschien niet gestaan. Maar goed, dat is altijd achteraf he. Aan de andere kant heb ik hem wel van een hele vervelende situatie weggehaald en gezorgd voor een goed huisje met weidegang en onbeperkt hooi, wie weet waar hij terecht was gekomen als hij verkocht was aan een handelaar destijds.

Maar goed, hij is nog niet weg en ik bepaal natuurlijk of het goed voelt. Maar goed slapen zit er tegenwoordig niet meer in.

DuoPenotti

Berichten: 29551
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 09:39

ElenaenDub schreef:
Ik heb weer een update...

Ik heb hier en daar laten vallen dat ik er over na denk om een nieuw huisje te zoeken voor mijn paard. Nu is er iemand die geïnteresseerd is en van de week even komt kijken.

Ik kan het niet helpen dat ik mij enorm schuldig voel tegenover mijn paard.. Alsof ik hem te min doe, alsof ik opgeef en het gevoel dat ik nog wel veel meer had kunnen proberen en hem nu in de steek ga laten.

Ik denk helaas dat dit paard met zo'n karakter niet mijn eerste paard had moeten zijn. Aangezien mijn ervaring in hebben van eigen paarden nihil was. Als ik het misschien gelijk vanaf het begin met goede hulp had gedaan, dan hadden we hier misschien niet gestaan. Maar goed, dat is altijd achteraf he. Aan de andere kant heb ik hem wel van een hele vervelende situatie weggehaald en gezorgd voor een goed huisje met weidegang en onbeperkt hooi, wie weet waar hij terecht was gekomen als hij verkocht was aan een handelaar destijds.

Maar goed, hij is nog niet weg en ik bepaal natuurlijk of het goed voelt. Maar goed slapen zit er tegenwoordig niet meer in.

En zo loopt het leven soms :j
net wat je zegt, hij heeft bij jou een goed huis gehad.
En misschien was dat wel het universele plan, dat jij een heel goed tussenstation voor hem was :j
Dus je laat hem niet in de steek, je hebt hem alle kansen gegeven om nu weer verder te gaan.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 09:51

Ik sluit me een bij SP.

Het feit dat je er buikpijn van hebt geeft voor mij aan dat je echt heel goed nadenkt over wat je doet en de beslissing niet licht neemt. Dát is je verantwoordelijkheid ook. Niet hem perse hem eeuwig houden. Goed nadenken wat jij wil, wat hij nodig heeft, wat je hier van leert, hoe je het de volgende keer beter doet en hoe je het voor je paard goed doet.
Als je al die moeilijke pijnlijke vragen serieus de revue laat passeren en echt durft te beantwoorden hoeven er geen verliezers te zijn in dit verhaal.

Het 'falen' met dit paard kán jullie beide zelfs veel opleveren. Jij hebt heel waardevolle lessen geleerd (oa toekomstige problemen snel signaleren en snel begeleiding inschakelen en op welk vlak) en je weet beter wat er nodig is om dit paard op zijn plek te laten terecht komen.
Als je nu de zoektocht naar een nieuwe baas nog netjes en zorgvuldig aanpakt kun je wat mij betreft jezelf altijd recht blijven aankijken in de spiegel.
Stoer hoor!

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 10:38

Het is ook een confronterend moment 'de eerste potentiële koper'.

Maar er gebeurt nog niets!!!

Als jij werkelijk 100% ervan overtuigd bent dat je dier beter af is bij 'een ander persoon', (al dan niet deze koper) - dan kun je een besluit nemen.

En wat er ook gebeurt: dat jij het hem bespaard hebt dat hij de handel in ging, daar mag je trots op zijn!!

Melzazu
Berichten: 1787
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:20

DuoPenotti schreef:
ElenaenDub schreef:
Ik heb weer een update...

Ik heb hier en daar laten vallen dat ik er over na denk om een nieuw huisje te zoeken voor mijn paard. Nu is er iemand die geïnteresseerd is en van de week even komt kijken.

Ik kan het niet helpen dat ik mij enorm schuldig voel tegenover mijn paard.. Alsof ik hem te min doe, alsof ik opgeef en het gevoel dat ik nog wel veel meer had kunnen proberen en hem nu in de steek ga laten.

Ik denk helaas dat dit paard met zo'n karakter niet mijn eerste paard had moeten zijn. Aangezien mijn ervaring in hebben van eigen paarden nihil was. Als ik het misschien gelijk vanaf het begin met goede hulp had gedaan, dan hadden we hier misschien niet gestaan. Maar goed, dat is altijd achteraf he. Aan de andere kant heb ik hem wel van een hele vervelende situatie weggehaald en gezorgd voor een goed huisje met weidegang en onbeperkt hooi, wie weet waar hij terecht was gekomen als hij verkocht was aan een handelaar destijds.

Maar goed, hij is nog niet weg en ik bepaal natuurlijk of het goed voelt. Maar goed slapen zit er tegenwoordig niet meer in.

En zo loopt het leven soms :j
net wat je zegt, hij heeft bij jou een goed huis gehad.
En misschien was dat wel het universele plan, dat jij een heel goed tussenstation voor hem was :j
Dus je laat hem niet in de steek, je hebt hem alle kansen gegeven om nu weer verder te gaan.


Ik ben het helemaal eens met DuoPenotti

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:24

ElenaenDub schreef:
Ik heb weer een update...

Ik heb hier en daar laten vallen dat ik er over na denk om een nieuw huisje te zoeken voor mijn paard. Nu is er iemand die geïnteresseerd is en van de week even komt kijken.

Ik kan het niet helpen dat ik mij enorm schuldig voel tegenover mijn paard.. Alsof ik hem te min doe, alsof ik opgeef en het gevoel dat ik nog wel veel meer had kunnen proberen en hem nu in de steek ga laten.

Ik denk helaas dat dit paard met zo'n karakter niet mijn eerste paard had moeten zijn. Aangezien mijn ervaring in hebben van eigen paarden nihil was. Als ik het misschien gelijk vanaf het begin met goede hulp had gedaan, dan hadden we hier misschien niet gestaan. Maar goed, dat is altijd achteraf he. Aan de andere kant heb ik hem wel van een hele vervelende situatie weggehaald en gezorgd voor een goed huisje met weidegang en onbeperkt hooi, wie weet waar hij terecht was gekomen als hij verkocht was aan een handelaar destijds.

Maar goed, hij is nog niet weg en ik bepaal natuurlijk of het goed voelt. Maar goed slapen zit er tegenwoordig niet meer in.


Probeer er anders naar te kijken, jij hebt hem behoedt voor een vervelend lot. En nu kijk je of er iemand is bij wie hij beter past. Als dat zo is dan doe je het juiste voor hem. Hij heeft ook alleen maar baat bij iemand die er goed mee om kan gaan.

Ze zeggen trouwens niet voor niets dat je je eerste paard altijd verpest :o , niet dat jij dat hebt gedaan hoor. Maar om even aan te geven dat een eerste paard hebben nog niet altijd zo makkelijk is.