Paard wel of niet verkopen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elli99
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-01-22

Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 11:38

Oooh ik wilde dat ik hier niet eens over na hoefde te denken, maar het is helaas toch zo ver...

Mijn grote reus is erg dominant, op stal ben ik nog redelijk de baas, kunnen we goed overweg en in de bak loopt hij heerlijk. Maar buiten stal (bos, rijvereniging, wedstrijdterrein, trailer etc.) is het een grote monster. Iemand die geen respect meer voor mij heeft, duidelijk de baas is en zijn grootte en gewicht in zet. Hij volgt zijn eigen planning en houdt totaal geen rekening meer met mij. Voorbeeldje: twee dagen geleden was ik aan het wandelen en dat begon vrij kalm, toen kwam ik een leuk veldje tegen waar ik wat foto's wilde maken, vriendin was mee dus wij stoppen, maar meneer had daar geen zin in. Hij bedenkt zich niet, geeft een bewust trapje op zij tegen mijn been aan, draait zich om en rent zo terug naar stal. Halverwege vond ik hem grazend terug, toen ben ik verder gaan wandelen en gebeurde precies hetzelfde nog zo' n 2x. Hij trekt mij letterlijk om ver.. Totaal niet bang, geen angst te bekennen, hij denkt gewoon ik kan weg dus ik doe dat, maakt niet uit wie ik om ver loop in het proces. En dan op stal is hij weer poeslief en knuffelig.

In 2 maand tijd heb ik in het ziekenhuis gelegen, scheurtje in mijn bekken gekregen, vinger gebroken en een lichte hersenschudding opgelopen, en nee dit was niet van 1 val, elk dingetje was weer een aparte gebeurtenis. :') Maar goed, dit is 20% van de tijd zo, de andere 80% is hij lief en braaf.

Dit gaat nu al zo' n 1,5 jaar... Ik heb grondwerklessen gehad, heel veel dingen geprobeerd, verschillende aanpak manieren geprobeerd, maar tevergeefs.

Ik ken hem al 8 jaar lang via de vereniging, sinds 2 jaar is hij in mijn bezit. Hij heeft veel meegemaakt, en hij heeft nu eindelijk een 5 sterrenplekje waar hij helemaal op zijn plek is. Mijn eerste reden dat ik hem kocht was omdat ik hem een goed plekje gunde en bij iemand die weet wat hij heeft meegemaakt en weet wat hij nodig heeft, maar ik had nog nooit een eigen paard gehad. Nu ik meer in die wereld zit weet ik ook meer wat ik wil.. Ik wil veilig op pad zonder stress, buitenritjes maken, op les gaan bij de vereniging, over het strand rijden, parcourtje kunnen springen. En momenteel kan ik dat niet met hem omdat het niet veilig/vertrouwd is/voelt.

Een paard mag van mij best een eigen karakter hebben en ook best wel pittig zijn, maar ik snap hem gewoon niet meer en dat is heel frustrerend. Naastte paarden mensen geven ook aan geen angst of onwetenheid te zien bij hem en dat hij gewoon schijt heeft. En dat hij 1.82 is, helpt absoluut niet mee..

Ik gun hem de hele wereld en ben super bang dat wanneer ik wel de beslissing neem, dat ik spijt ga krijgen.. Het is wel mijn maatje, maar ik weet gewoon niet hoe ik hem aan kan. Een vriendin van mij zegt dat hij misschien meer een mannenpaard is, iemand die wat sterker in de schoenen staat. Kan zoiets? Vrouwenpaarden en mannenpaarden?

Helaas zit een tweede paard er (nog) niet in en ik weet ook niet of ik dat überhaupt wel wil..

1. Ik zet door, zoek weer opnieuw naar hulp, stop er meer geld in en kijk of ik met meer oefenen wel buiten de deur kan rijden, mocht dat niet lukken dan alsnog de beslissing nemen
2. Hem aanhouden, mijn eigen wensen aanpassen op hem en in de toekomst kijken voor een tweede paard en hem met pension doen.
3. verkopen en zoeken naar een betere match

Ik ben benieuwd naar jullie meningen/ervaringen aangezien ik mij erg onzeker over deze situatie voel :(

thequeensmum
Berichten: 3534
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:42

Ik weet dat het een heel verhaal wordt voor je, maar wat heb je precies aan tips gekregen en wat heb je geprobeerd? Wat had enigszins succes en wat helemaal niet?
Ben heel benieuwd

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:46

Als dit gewoon een gezond paard is dan zou ik hem verkopen als ik jou was, omdat hij je te machtig is. Zeker omdat je al enkele malen verwondingen hebt opgelopen. En je hebt al lessen genomen en dat heeft niet geholpen.Hij moet een krachtigere baas hebben. En jij een gemakkelijker paardje, die zijn er toch ook.

Lughnassadh

Berichten: 1806
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:47

Inderdaad, de bovenstaande vragen.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:48

Als ik puur je verhaal volg:
Ik ben niet van het zomaar verkopen, maar als je al twee jaar lang alles hebt geprobeerd met goede les en begeleiding en desondanks al 3x in het ziekenhuis bent beland...Bij mij zou de grens wel bereikt zijn. Want het mag best een tijdje tegen zitten, maar uiteindelijk hebben we paarden als hobby en het idee van een hobby is dat het leuk is. Ik zou verkopen dus niet raar vinden.

Als ik wat verder doordenk vraag ik me af wat je dan al geprobeerd hebt, hoe je paard gestald staat en hoe intensief je begeleiding is geweest.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:49

Ik vermoed dat je best wat reacties gaat krijgen dat je niet zo egoistisch moet zijn en dan maar je plannen en ambities op dit paard af moet stemmen omdat je nou eenmaal voor hem gekozen hebt, hij al veel meegemaakt heeft, etc.

Daar ga ik het niet mee eens zijn.

Een paard is luxe. Daar moet je hard voor werken, en dan moet het dus ook voor jou zo leuk mogelijk zijn. En dat is het met dit dier niet. Sterker nog, het is ronduit gevaarlijk. Voor jezelf, voor hem, en voor anderen.
En bijkomend; ik denk dat een paard wat zich zo gedraagt, helemaal niet optimaal in zijn vel zit.

Ik zou een geschiktere eigenaar voor dit paard zoeken, en een geschikter paard voor jezelf. Gun het jullie beiden. En laat eventueel schuldgevoel los. Dit is dagelijkse realiteit in de paardenhandel. Je moet bij elkaar (blijven) passen. Anders gaat de lol er toch ook van af?

De nieuwe eigenaar gaat, net als iedereen hier, ook weer dolblij met dit dier zijn, er alles aan doen dat hij zich snel thuis voelt, etc etc.

journee
Berichten: 753
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:53

Als je het paard al zo lang kent en al zoveel tijd hebt gestoken in het zoeken naar een oplossing, zou ik zeker opzoek gaan naar een andere eigenaar. Inmiddels heeft je paard geleerd dat hij jou kan overbluffen en dat ga je niet zo makkelijk meer oplossen.

Waarschijnlijk is jouw paard beter op zijn plek bij iemand die van zichzelf een wat dominantere uitstraling heeft, best kans dat dit soort streken dan meteen verleden tijd zijn. Ik zou zeker niet verder doormodderen tot het een keer echt fout gaat. Maar lekker opzoek gaan naar een paard dat beter bij je past, dat is wel zo eerlijk voor jullie allebei.

Shenavallie
Berichten: 11579
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:53

Nummer 1 en twee. Nummer drie zeker niet doen: je geeft zelf zowel letterlijk als tussen de regels door aan dat je bang bent om spijt te krijgen. Jij hebt hem gegeven wat je hem gunde en daar is hij duidelijk tevreden mee. Als je een keer iets anders wilt, dan mag je misschien op het paard van iemand anders buitenrijden?

Eef_Bam

Berichten: 4102
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:53

Gezien je al anderhalf jaar aan het proberen bent is mijn advies ook verkopen. De media en sommige bokkers willen je graag laten geloven dat alles kan als je maar hard genoeg doorzet en wil dat alles kan. Maar weet je, soms kan het gewoon niet. Zoals je aangeeft kan jij dit paard gewoon niet de baas. Hij heeft een duidelijke leider nodig die stevig in zijn/haar schoenen staat. Neem de tijd een geschikt nieuwe baasje te vinden. En wacht niet tot de emmer echt overloopt, want dan eindigt het paard vaak bij de eerste de beste handelaar en dat is naar niemand fair.

DuoPenotti

Berichten: 29571
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:55

Verkopen.
Jij kan hem geen duidelijkheid geven, houd denk ik zelfs te veel vast aan wat hij ooit mee gemaakt heeft.
Maar vaak doet dat er niet toe. Duidelijkheid hebben ze nodig, juist met een rugzakje.

Dus te koop zetten voor iemand die wat steviger in de schoenen staat. Voor jou en je paard fijner :j

Ania

Berichten: 6104
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:59

Eens met Eatshay, verkopen en een paard zoeken dat wel bij je past.

Jessix

Berichten: 16445
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:00

Ik ben zelf niet van het verkopen, maar als jij denkt dat je dit echt niet opgelost krijgt en je op deze manier niet happy bent met je paard dan kan ik me voorstellen dat het voor jou de beste oplossing is. Maar dat is natuurlijk wel echt jouw afweging en beslissing.

Ik weet ook niet wat je allemaal al hebt gedaan of welke opties je nog hebt op het gebied van trainen.

Elli99
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 12:01

thequeensmum schreef:
Ik weet dat het een heel verhaal wordt voor je, maar wat heb je precies aan tips gekregen en wat heb je geprobeerd? Wat had enigszins succes en wat helemaal niet?
Ben heel benieuwd


Haha ik ga mijn best doen om het beknopt te houden.

Eerst heb ik 'gewoon' les genomen in het rijden, basis, dressuur. Uiteindelijk hebben we daar wel sprongen in gemaakt. Zelfs een wedstrijdje gereden, met een mooi winstpuntje. Alleen ook dat was lastig aan de hand, niet stil willen staan, heel kijkerig en druk.

Toen heb ik trailer training gehad, ook dat ging steeds beter alleen ben ik gestrand bij het feit dat wanneer hij de pet er naar gooit ik niks meer te zeggen heb (en bijv. mijn vinger breek :j ) ook heel ongeduldig in de trailer en dan is hij echt groot. Toen heb ik op aanraden het Monty Roberts halster aangeschaft, daar reageert hij enigszins goed op en ik heb iets meer te zeggen.

Toen heb ik grondwerk lessen geprobeerd, dit pakte hij goed op! Alleen het probleem is dan dat hij dat super goed doet, goed blijft doen voor een paar week en dan al snel terug kruipt naar het oude (of dat ligt aan mij, kan ook). En op buitenlocatie is hij alles weer vergeten, in ieder geval zo lijkt het.

Ik heb qua aanpak geprobeerd lief en rustig te zijn (werkte niet, loopt hij helemaal over mij heen), later veel strikter en strenger (krijgt hij weer stress van, werkte ook niet), nu probeer ik gewoon mezelf te zijn, normaal te doen, veel ritme creëren in alles wat ik doe. Het gaat redelijk maar dan ineens heeft hij weer de kop gek. Mag heel graag met twee benen de lucht in gaan wanneer hij het niet eens is. Maar dit is allemaal buiten stal. Want op stal gaat het goed.

Elli99
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 12:02

Lijsken schreef:
Als ik puur je verhaal volg:
Ik ben niet van het zomaar verkopen, maar als je al twee jaar lang alles hebt geprobeerd met goede les en begeleiding en desondanks al 3x in het ziekenhuis bent beland...Bij mij zou de grens wel bereikt zijn. Want het mag best een tijdje tegen zitten, maar uiteindelijk hebben we paarden als hobby en het idee van een hobby is dat het leuk is. Ik zou verkopen dus niet raar vinden.

Als ik wat verder doordenk vraag ik me af wat je dan al geprobeerd hebt, hoe je paard gestald staat en hoe intensief je begeleiding is geweest.


Hij staat in een in en uitloop stal, kan de hele dag kiezen of hij de paddock in wil lopen of de wei op gaat, nachts gaat de wei wel dicht. De begeleiding is denk ik niet heel intens geweest, gemiddeld 2x per week.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:04

Duo Penotti, helemaal mee eens.TS Straks loopt meneer door je heen en kunnen de gevolgen veel en veel ernstiger zijn.

Elli99
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 12:05

journee schreef:
Als je het paard al zo lang kent en al zoveel tijd hebt gestoken in het zoeken naar een oplossing, zou ik zeker opzoek gaan naar een andere eigenaar. Inmiddels heeft je paard geleerd dat hij jou kan overbluffen en dat ga je niet zo makkelijk meer oplossen.

Waarschijnlijk is jouw paard beter op zijn plek bij iemand die van zichzelf een wat dominantere uitstraling heeft, best kans dat dit soort streken dan meteen verleden tijd zijn. Ik zou zeker niet verder doormodderen tot het een keer echt fout gaat. Maar lekker opzoek gaan naar een paard dat beter bij je past, dat is wel zo eerlijk voor jullie allebei.


Dankjewel! Wat je zegt klopt wel, schiet mij ineens te binnen dat tijdens een freestyle clinic/cursus iemand anders die hem moest loswerken veel meer impact had over zijn tempo dan ik.. Toen zei de instructeur al dat diegene meer aanwezig was in haar energie.

capopjekop

Berichten: 30658
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:09

Doet hij bij andere mensen net zo of alleen bij jou? Is het niet een optie om hem een maand in training te zetten en daarna nog even begeleid te worden door de trainer daar?

Lastig dilemma waar je alleen zelf het antwoord op weet. Als je voor jouw gevoel alles hebt geprobeerd dan is het geen schande om te zeggen dat hij teveel karakter heeft en het geen match is. Wellicht kan een andere ruiter wel alles met hem.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:12

Shenavallie schreef:
Nummer 1 en twee. Nummer drie zeker niet doen: je geeft zelf zowel letterlijk als tussen de regels door aan dat je bang bent om spijt te krijgen. Jij hebt hem gegeven wat je hem gunde en daar is hij duidelijk tevreden mee. Als je een keer iets anders wilt, dan mag je misschien op het paard van iemand anders buitenrijden?

Nee, zoals iemand hierboven ook al zei, een paard wat echt tevreden is gedraagt zich niet zo dwars. Hij heeft echt "leiderschap" nodig en ts is te zacht voor dit paard .Hoe oud\jong is hij?

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:13

Zo eentje ging er bij mij uit.

Geen enkel paard is het waard om ervoor bij herhaling letsel op te lopen.

Beest heeft duidelijk wat strenge opvoeding nodig. Als jij dat niet wilt/kunt, dan is het alleen maar gevaarlijk voor jou.

Apple

Berichten: 76191
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:14

Je kent hem via de vereniging, dus dan is hij wel gewend aan 'met mensen op pad gaan, mee met de trailer en vreemd terrein' denk ik.

Het gedrag dat hij nu vertoont klinkt ronduit gevaarlijk. Je gaat met hem wandelen aan de hand en hij slaat naar jou en rent terug naar huis. Je geeft aan dat hij gaat steigeren als hem iets niet zint. Dat is sowieso al niet veilig bij een kleiner paard, maar met zo'n grote jongen is het helemaal vragen om ongelukken. Dierenartsrekeningen, ziekenhuisbezoek en als het een beetje tegen zit ook nog gewoon een voorbijganger/andere ruiter/vriendin die omver gelopen wordt.

Het is je eerste eigen paard en dit klinkt inderdaad alsof hij een beetje te veel paard is voor jou. Je kunt nog voor een allerlaatste poging gaan, goede begeleiding zoeken, wellicht iemand die net wat handiger is vragen om mee te gaan naar de vereniging bijvoorbeeld. Dan niet 1 keer, maar echt zo vaak totdat je paard zich normaal gedraagt op verplaatsing.

Anders zou ik hem verkopen en op zoek gaan naar iemand die wat meer tegengewicht in de schaal kan gooien.

Elli99
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 12:16

capopjekop schreef:
Doet hij bij andere mensen net zo of alleen bij jou? Is het niet een optie om hem een maand in training te zetten en daarna nog even begeleid te worden door de trainer daar?

Lastig dilemma waar je alleen zelf het antwoord op weet. Als je voor jouw gevoel alles hebt geprobeerd dan is het geen schande om te zeggen dat hij teveel karakter heeft en het geen match is. Wellicht kan een andere ruiter wel alles met hem.


Bij de mensen die hem in handen hebben gehad doet hij het eigenlijk wel bij iedereen mits we natuurlijk op vreemde locatie zijn, alleen een vriendin van mij heeft iets wat meer impact heb ik het idee en bij de vorige stal had een man hem vaak in handen en daar durfde hij het na 1 keer proberen niet meer..

Elli99
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 12:17

anjali schreef:
Shenavallie schreef:
Nummer 1 en twee. Nummer drie zeker niet doen: je geeft zelf zowel letterlijk als tussen de regels door aan dat je bang bent om spijt te krijgen. Jij hebt hem gegeven wat je hem gunde en daar is hij duidelijk tevreden mee. Als je een keer iets anders wilt, dan mag je misschien op het paard van iemand anders buitenrijden?

Nee, zoals iemand hierboven ook al zei, een paard wat echt tevreden is gedraagt zich niet zo dwars. Hij heeft echt "leiderschap" nodig en ts is te zacht voor dit paard .Hoe oud\jong is hij?


Hij is 15 jaar! Niet bepaald meer groen, heeft internationale wedstrijden gelopen en is op veel plekken geweest en dus ook al veel gezien.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:18

Waarschijnlijk loop jij onbewust met onzekerheid rond. En je paard pakt dit feilloos op. Hij weet dat ie jou de baas is en dat ie bij jou geen steun gaat vinden, wat hij Waarschijnlijk wel nodig heeft.

Hij heeft gewoon iemand nodig die no nonsens met hem op stap gaat en hem geen vingertopje ruimte geeft.

Je kan beter in het begin doortastend zijn dan afwachtend. Sommige paarden draven daar zo doorheen en zo 1 lijk jij nu te hebben.

DuoPenotti

Berichten: 29571
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:18

Met die ervaring kan hij zich ook echt wel gewoon gedragen en heeft hij dat ook gedaan.
Verkopen aub, jij bent gewoon te lief voor hem.
Niet erg bij een paard die daar geen misbruik van maakt

Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:22

Een paard moet wel bij je passen, dat is voor beide partijen het beste.
Dit klinkt een beetje als ploeteren tegen beter weten in - wat heb jij het lang volgehouden, respect!
Je bent goed voor hem geweest en met dit karakter hoef je je waarschijnlijk ook geen zorgen te maken dat hij een terugslag krijgt op een nieuw adres. Dus verkopen is misschien best een goed plan!