parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
annikavolder

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:28

Wat een heerlijk topic dit! Echt jeugdherinneringen! Ik reed ergens begin jaren 90 pony wedstrijden en de parade was altijd het leukste onderdeel. Later met mijn paard halverwege jaren '90 de grote concoursen bv in Abcoude en Groenekan, waar je gewoon dressuur reed en ook 1-2 rondjes sprong en mijn paard altijd fantastisch ging lopen als er tuigpaarden bezig waren....... En vooral de gezelligheid en het elkaar helpen was zo leuk! Op de eventing wedstrijden heb je nog wel een beetje die sfeer als je moet wachten tussen dressuur en springten en met een stoel en koelbox bij je trailer zit met je paard grazend tussen 4 paaltjes en een draadje en aan de praat raakt met je buren.

Suzanne F.

Berichten: 49230
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:40

Oh ja Abcoude en Groenekan. Hagestein ook, Breukelen had ook ieder jaar groot concours.
Voorthuizen ben ik ook nog geweest.
Ik dressuurde alleen, 2 proeven. Maar velen sprongen ook nog in de middag.

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 17:23

Zelf nooit wedstrijden gereden bij de pony's, enkel bij de paarden.

Wat me vooral bijgebleven is van de parade uit die tijd, is het stof, als het een tijd niet geregend had. Je kon dan amper 10 meter ver zien.
Er werd in die tijd ook niet moeilijk gedaan met jonge paarden, mijn vierjarige werd gewoon tussenin gezet zodat ze geen kant op kon en mee moest met de rest.

Hieronder een paar links naar parade foto's van een ponyconcours in Waalre (waarschijnlijk 1979)
Parade 1
Parade 2
Parade 3

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 18:35

was het nou Breukelen of Abcoude waar je zo zeeziek kan worden? die verende bodem als het achttal voorbij denderde.. dat herinner ik me nog goed.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 18:39

Dat was volgens mij Abcoude
Ze hadden daar overigens wel de mooiste bekers. Ik heb ze nu nog staan in de kast :D

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:49

Wat een gave tijd was dat! Ik zat toen met dezelfde pony in een achttal en een viertal, dressuren, springen en de parade. Dan zat je zowat de hele dag op je pony. En als het niet te ver weg was reden we ook nog te voet heen en terug. En anders met zijn allen in een grote vrachtwagen.
Ik zat bij de Bosruiters uit Aalst(Waalre) van 1977 tot 1983 of zo.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 21:55

Dank voor de lieve reacties, Rien en DuoPenotti (wat triest ook in jouw geval).

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 22:09

JMJ schreef:
Zelf nooit wedstrijden gereden bij de pony's, enkel bij de paarden.

Wat me vooral bijgebleven is van de parade uit die tijd, is het stof, als het een tijd niet geregend had. Je kon dan amper 10 meter ver zien.
Er werd in die tijd ook niet moeilijk gedaan met jonge paarden, mijn vierjarige werd gewoon tussenin gezet zodat ze geen kant op kon en mee moest met de rest.

Hieronder een paar links naar parade foto's van een ponyconcours in Waalre (waarschijnlijk 1979)
Parade 1
Parade 2
Parade 3

Grappig, daar was ik zeker bij! Ik zat bij Aalst. Hoe heette de club van Waalre ook weer? Kende daar wel iedereen van.

Oh ja, ik weet het al weer, Sint Willibrordus.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 22:12

Vroeger (40 jaar geleden) deed je er ook veel langer over om naar bijvoorbeeld M2 of Z te rijden. 6 streekwedstrijden 2 of 3 concoursen kringkampioenschappen. En altijd maar 1 proef. per wedstrijd. Indoor was er eigenlijk helemaal niks. Dus met mazzel of goed rijden haalde je hooguit 10 a 12 winstpunten per jaar. Die kun je nu in een maand halen.

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 22:14

Er was wel indoor springen in de winter. Dressuur weet ik niet. En wij deden ook samengestelde wedstrijden. Dan reed je allemaal zestal en cross, en drie ruiters dressuur en drie ruiters springen. Dan ging het om het gezamenlijk resultaat. Dat was ook heel leuk om te doen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 22:50

Indoor dressuur werd gedaan bij verenigingen die twee hallen hadden. Daar waren er niet zo veel van in onze omgeving. Onze rijvereniging kreeg er ergens eind vorige eeuw eentje bij. Ik kan me herinneren dat er wel indoor springen was op locaties met één hal, met het risico dat je moest losspringen in een bevroren buitenbak of in de ijskoude regen.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 22:54

Wij reden vooral indoors bij Buitenhorst in Oosteind, waar ik trouwens ook wekelijks spring les had. Verder in Hoeven op de manege en bij Ruitersbos in Breda. De Roosberg in Bavel had oefenspringavonden en altijd een indoor op Tweede Kerstdag.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 22:59

janouk schreef:
Vroeger ook vaak gereden in de parades bij de pony's en de paarden.
Later ook op de jaarlijkse Haflingerdagen.......hele beleevenis elk jaar inclusief het Wilhelmus en de ellenlange prijsuitreikingen, maar wel super leuk

[ Video ]


Oooh de haflingerdagen..bestaat dat niet meer? Mijn haf was altijd stout met de parade :')

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 23:16

Ik heb na de pony's jaaaaren geen wedstrijden gereden en ik had zo'n enorme cultuurshock toen ik weer in het wedstrijdwereldje kwam.

Bij ons gingen we met de veekar met een tractor ervoor naar de wedstrijd. Inderdaad de hele dag blijven, pony's aan de lange lijn.

En toen was het ieder voor zich met de trailer, proefje(s) rijden en naar huis.

Is het bij de jeugd nog wel dat er achttal en springen is op dezelfde dag? En de pony's aan de lijn?

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 23:36

Bloodymary schreef:
Er was wel indoor springen in de winter. Dressuur weet ik niet. En wij deden ook samengestelde wedstrijden. Dan reed je allemaal zestal en cross, en drie ruiters dressuur en drie ruiters springen. Dan ging het om het gezamenlijk resultaat. Dat was ook heel leuk om te doen.

Heb jij het dan ook over 40 a 45 jaar geleden? Hier in het noorden werd sowieso nauwelijks samengesteld gereden. Indoor Friesland was een springwedstrijd. In Hemrik en Gorredijk waren een binnenmanege waar indoor een springwedstrijd was. Dressuurwedstrijden waren er vlgs mij niet.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 23:39

pillow schreef:
[Heb jij het dan ook over 40 a 45 jaar geleden? Hier in het noorden werd sowieso nauwelijks samengesteld gereden. Indoor Friesland was een springwedstrijd. In Hemrik en Gorredijk waren een binnenmanege waar indoor een springwedstrijd was. Dressuurwedstrijden waren er vlgs mij niet.


Sonnega had indoor dressuur en springen.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 23:46

Zag afgelopen zomer bij het CH van onze rijvereniging weer de afdelingsdressuur en ik bedacht hoe leuk eigenlijk is
Echt een teamsport en gezellig samen.
Vroeger dat toch heel normaal!

De vaandels hangen bij onze rijvereniging in de kantine. Mooi stukje nostalgie!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 23:57

Zelf heb ik nooit viertal of achttal gereden. In mijn tijd was er een achttal, maar dat was voor D-pony's en daarvan hadden we er meer dan genoeg bij de club (ik had een C). Bij de paarden was er in die tijd ook altijd een achttal. Mijn zusje heeft viertal gereden met haar beide pony's (een D en een E). Dat was ook een heel leuk groepje en ik ging graag mee als groom naar haar wedstrijden. Sowieso vond ik het leuk om naar afdelingsdressuur te kijken. Drukke wedstrijddagen waren dat dan, vaak twee dressuurproeven, springen (soms ook twee keer) en op sommige wedstrijden dus ook de viertalproef.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 03:06

Lithya schreef:
pillow schreef:
[Heb jij het dan ook over 40 a 45 jaar geleden? Hier in het noorden werd sowieso nauwelijks samengesteld gereden. Indoor Friesland was een springwedstrijd. In Hemrik en Gorredijk waren een binnenmanege waar indoor een springwedstrijd was. Dressuurwedstrijden waren er vlgs mij niet.


Sonnega had indoor dressuur en springen.

Toen ook al? daar ben ik nooit geweest in ieder geval later wel.
Ik reed destijds ook hengstenshows in Gorredijk Hemrik en Oosterstreek. Die laatste had niet de goede afmetingen voor officiële wedstrijden.
Maar goed het gaat hier over de parade en die had je indoor sowieso niet.
Laatst bijgewerkt door pillow op 11-08-23 03:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 03:11

Voor mij als Belg wel grappig dat dat bij jullie niet meer gedaan word.

Als je je nostalgisch wilt voelen en je woont aan de grens. Bij de lrv in België zijn dit soort wedstrijden nog altijd de norm. :j

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 09:11

Berryz schreef:
Voor mij als Belg wel grappig dat dat bij jullie niet meer gedaan word.

Als je je nostalgisch wilt voelen en je woont aan de grens. Bij de lrv in België zijn dit soort wedstrijden nog altijd de norm. :j

Ja parade rijden misschien.

Maar ook nog met z’n allen op de pony richting concours?
Je pony daar aan een touw zetten.
Wit tape om de knotten, de springring door op blote voeten?
Het is alles bij elkaar wat het nostalgisch maakt.

DuoPenotti

Berichten: 29532
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 09:14

Indoor springen was er wel.
Maar buiten losrijden of als je heel veel geluk had stond er zo'n blauwe tent met van die staanders in het midden en waar je aan de zijkanten net genoeg ruimte had voor je hoofd.

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 09:16

pillow schreef:
Bloodymary schreef:
Er was wel indoor springen in de winter. Dressuur weet ik niet. En wij deden ook samengestelde wedstrijden. Dan reed je allemaal zestal en cross, en drie ruiters dressuur en drie ruiters springen. Dan ging het om het gezamenlijk resultaat. Dat was ook heel leuk om te doen.

Heb jij het dan ook over 40 a 45 jaar geleden? Hier in het noorden werd sowieso nauwelijks samengesteld gereden. Indoor Friesland was een springwedstrijd. In Hemrik en Gorredijk waren een binnenmanege waar indoor een springwedstrijd was. Dressuurwedstrijden waren er vlgs mij niet.

Dat was in de periode eind jaren 70/begin jaren 80. En in Brabant. In Veghel was dat meestal.

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 09:20

Het was toch wel fantastisch hoe dat toen ging. Als we op de stal waar ik nu sta ga koffie drinken en we zitten met de wat oudere mensen, gaat het hier nog heel vaak over. De gezellige concoursen met wel bijna 1.000 pony's, allemaal gestald aan lange koorden, de biertent, de parade, achttal rijden, de sfeer, de clubkleding. Je kende ook bijna iedereen van de andere clubs.

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 09:22

Wij mochten met onze ponyclub ook altijd meerijden met de intocht van Sinterklaas in Eindhoven. Hoe leuk was dat als 15-jarige, dwars door de stad waar duizenden mensen stonden te kijken, snoep van Zwarte Piet, met mooie witte hoofdstellen en vlaggen. Wij reden daar ook cowboyshows mee, een carroussel was dat, zelfs optredens gehad in Groningen en Den Haag en op Indoor Brabant.