parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 14:03

beste oud-ponyruiters,
tijdens deze regenachtige zondag kreeg ik ineens een flashback naar de jaren 80. Toen er nog grote ponyconcoursen met een afsluitende parade werden georganiseerd. Heeft iemand hier foto's / video van?

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 14:42

Vast wel , dat ik ze nog ergens heb. Weet zo niet waar.
Ik heb vele van die concoursen gereden.
Ik had een brave pony dus ik was de vaandeldrager.
Prijsuitreikingen duurden ellenlang, omdat iedereen naar voren moest komen, ererondes en zo.

esje01

Berichten: 4898
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 14:49

Ik zal eens zoeken.
Heb vast nog wel ergens foto's
Had toch wel iets hoor parade rijden.
Wilhelmus
Inspectie van de parade
De prijsuitreiking en ereronde.
Vaandeldrager was echt een ere baantje of commandant zijn.
Ja het duurde soms erg lang, zeker met regen, maar was ook wel mooi

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 23:40

Ohh ik was erbij! Niet met de pony's maar wel met de paarden... De HELE dag op wedstrijd, voor 1 proefje rijden...
Heb daar ook nog wel foto's van, hier een van de opstelling, ik sta daar tussen, geen idee waar :D :D

Afbeelding

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 00:57

Oh wat heb ik daar goede herinneringen aan! De burgemeester die het concours officieel opende en dat duurde maar. De marsmuziek... Ik vond het allemaal super leuk.

Edit: plus wat Esje schrijft!

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 02:35

Ik heb ergens nog een foto, ooit van een kalender gehaald.
Ja, het duurde lang, maar het was o zo leuk! De parade rijden met meer dan tweehonderd ponies. Blij voor je clubgenoten wanneer zij een prijs hadden gewonnen, en super trots wanneer je zelf de gelukkige was.(de uitslagen waren vooraf niet bekend)
En wanneer we de paradeprijs wonnen, was er ijs voor iedereen. *\o/*
De sport is zo veranderd. Ergens begrijpelijk, maar ook wel jammer.

En we reden daarna vrolijk naar huis (tot ca. 10 km) of we werden met de veekar thuisgebracht.
Andere tijden...

janouk
Blogger

Berichten: 17875
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 06:14

Vroeger ook vaak gereden in de parades bij de pony's en de paarden.
Later ook op de jaarlijkse Haflingerdagen.......hele beleevenis elk jaar inclusief het Wilhelmus en de ellenlange prijsuitreikingen, maar wel super leuk


Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 08:39

Dabo schreef:
Ohh ik was erbij! Niet met de pony's maar wel met de paarden... De HELE dag op wedstrijd, voor 1 proefje rijden...
Heb daar ook nog wel foto's van, hier een van de opstelling, ik sta daar tussen, geen idee waar :D :D

[ [url=m/nUEDlQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

wat leuk om zo herinneringen op te halen, dank je Dabo.
Het had ook echt wel iets speciaals :-)

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 08:43

senna21 schreef:
Ik heb ergens nog een foto, ooit van een kalender gehaald.
Ja, het duurde lang, maar het was o zo leuk! De parade rijden met meer dan tweehonderd ponies. Blij voor je clubgenoten wanneer zij een prijs hadden gewonnen, en super trots wanneer je zelf de gelukkige was.(de uitslagen waren vooraf niet bekend)
En wanneer we de paradeprijs wonnen, was er ijs voor iedereen. *\o/*
De sport is zo veranderd. Ergens begrijpelijk, maar ook wel jammer.

En we reden daarna vrolijk naar huis (tot ca. 10 km) of we werden met de veekar thuisgebracht.
Andere tijden...

leuk om te lezen! En dat is waar, de uitslagen waren vooraf niet bekend, dus ook wel spannend ja. En leerzaam voor de ruiters en de ponies want ze moesten wel even hun geduld bewaren! Netjes stilstaan. Of een ere ronde (dat was toch in galop?) met een rozet aan het hoofdstel en de beker in de hand, dat waren nog eens tijden *\o/*

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:05

Those were the days! Echt super leuk vond ik dat altijd.
Gênantste moment was dat ik paradecommandant was van onze club en mijn pony uitgerekend tijdens het Wilhelmus moest piesen.
En wat je toen ook allemaal niet deed op concours: dressuur, springen, vier- of achttal, bestgaande rijpony, klavertje drie.
Moet je nu niet meer mee aankomen :D
Met zijn allen op de vrachtwagen en de pony’s aan een lang touw vast.

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:09

Haflinger Parade in Ermelo, Als ik deze filmpjes zie schiet ik gewoon weer vol.
Zo gaaf om mee te mogen maken.
Ondertussen is Mando 21.5 en hobbelen we wat rond.

Leuk om dan te beseffen dat ik Janouk ook al zolang ken.


2010: Ik kom op 0,41 binnen met Mando. Hij had niet zoveel zin hahahaha





2013: Ik kom op 1.29 langs met Mando.




2015: Draag ik de vlag achter de wagen <3




Blond, jaren 80 :D :+ Hahahah, ja dat hadden we ook. Inderdaad de hele dag op pad met een vrachtwagen, maar ook op pad naar bv het strand met de wagen en dat was gewoon leuk......
Laatst bijgewerkt door Mando op 09-08-23 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:11

Fitzroy schreef:
Those were the days! Echt super leuk vond ik dat altijd.
Gênantste moment was dat ik paradecommandant was van onze club en mijn pony uitgerekend tijdens het Wilhelmus moest piesen.
En wat je toen ook allemaal niet deed op concours: dressuur, springen, vier- of achttal, bestgaande rijpony, klavertje drie.
Moet je nu niet meer mee aankomen :D
Met zijn allen op de vrachtwagen en de pony’s aan een lang touw vast.



Dit ja.... blij dat ik dat nog heb mogen meemaken. We verzonnen zelf liedjes voor tijdens het defilé. Geweldig was dat...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:35

Lenteklokje schreef:
beste oud-ponyruiters,
tijdens deze regenachtige zondag kreeg ik ineens een flashback naar de jaren 80. Toen er nog grote ponyconcoursen met een afsluitende parade werden georganiseerd. Heeft iemand hier foto's / video van?

niet van ponyconcoursen, zeker wel van paarden. Ik zal vnv eens kijken :-)

Maar ik zie het nog zo voor me
honderden paarden, met in april altijd wat jonkies die de zaak op stelten zetten, vaandeldragers, best paraderende afdeling, toespraak van de burgemeester, het Wilhelmus. Jeugdsentiment!

En net als bij Fitz vond mijn paard het fantastisch om te piesen tijdens het Wilhelmus, bij voorkeur gepaard met heftige scheten en een hoop gekreun.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:52

Ik moest even graven in de archieven van de FB-pagina van onze vroegere rijvereniging :D Deze foto's maakte mijn vader op 23 september 1989 (dat stond op de achterkant van de foto's geschreven) van de parade bij het ponyconcours bij de Oosterhoffruiters in Rijssen. Die clubtenues waren zo herkenbaar. Ik zie o.a. de Bergruiters uit Holten met hun felrode truien en de Molenruiters uit Bathmen met hun felgele sjabrakken. Onze club deed aan zwarte rijjasjes. Ik zit op een van de schimmels op de tweede foto.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Karin op 09-08-23 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:53

Vroeger had je in het Haarlemmermeerse bos bij Hoofddorp ook altijd een concours vnl van plaatselijke rijverenigingen Kaptein van der Wal was er 1 van.
En idd aan het eind de parade en daarna de ere rondes in volle galop echt geweldig om te zien.
Omdat ik uit de buurt kwam kende je ook veel mensen die mee deden met de wedstrijd, later werd het veel professioneler en landelijk was nog wel leuk maar niet meer zo gezellig.

Fitzroy

Berichten: 25110
Geregistreerd: 11-01-01

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 09:56

Geweldig, Karin :j
Ik heb er helaas geen foto’s van dacht ik. Ga toch nog even in een oud fotoalbum kijken.

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 10:13

Ik heb nog wel oude foto’s. Ik heb nooit pony gereden maar heb met mijn eerste paard nog wel een parade gereden, op de Utrechtse Kampioenschappen in 1997. Dat was voor de prijsuitreiking. Ik zal eens kijken of ik daar foto’s van kan vinden.
Wat ik me herinner is dat elke club een vaandel had en degene met het braafste paard was dan vaandeldrager. Daar had je ook een speciale stijgbeugel voor, waar dat vaandel in kon.
In mijn herinnering was het allemaal zo makkelijk toen. Niemand deed moeilijk of betuttelend.
Wel kan ik me herinneren dat ik het best spannend vond zo’n parade.

Lenteklokje
Berichten: 336
Geregistreerd: 23-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 10:18

Karin schreef:
Ik moest even graven in de archieven van de FB-pagina van onze vroegere rijvereniging :D Deze foto's maakte mijn vader op 23 september 1989 (dat stond op de achterkant van de foto's geschreven) van de parade bij het ponyconcours bij de Oosterhoffruiters in Rijssen. Die clubtenues waren zo herkenbaar. Ik zie o.a. de Bergruiters uit Holten met hun felrode truien en de Molenruiters uit Bathmen met hun felgele sjabrakken. Onze club deed aan zwarte rijjasjes. Ik zit op een van de schimmels op de tweede foto.

[ [url=m/nU6sb0.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/12jf37.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/bMbw11.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Zujuga.jpg]Afbeelding[/url] ]


geweldig mooi Karin!

Anoniem

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 10:27

Wat een leuk topic! Ik hoop dat er nog veel foto's volgen :)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 10:28

Je ziet die vaandels idd op de foto's. Mijn pony was in het dagelijks leven best stoer, maar met zo'n ding hoefde je bij hem niet aan te komen. Ik hoefde dus ook nooit het vaandel te dragen :D

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: parade op een ponyconcours in de jaren 8o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 10:42

Dat was toch een geweldige tijd hoor! Ik heb van 1975 tot en met 1981 bij de pony's gereden en in Brabant was de wedstrijdsport echt groot. Onze vereniging (Dongemondruitertjes, Made) had nooit meer dan 20 leden, maar we vulden wel vaak de M en Z-rubrieken bij het springen. Zodoende werden we vaak uitgenodigd op concoursen buiten onze eigen kring en waren we bijna elk weekend onderweg.

In de winters ook talloze indoors, zowel dressuur als springen.

En inderdaad, viertal, achttal, dressuur, springen en parade waren standaard. Met wat geluk nog Klavertje Drie, bestaande rij-pony, Tally-Ho, Quadrille en in de winter wat extra springen zoals Speel je spel of een Jachtspringparcours. En wat dacht je van de jaarlijkse caprilli-proeven. Die won ik elk jaar in ons rayon, maar in de kring moesten we naar binnen en in de bak was mijn pony niet te houden.

Gouden tijden! Foto van mij in een prijsuitreiking tijdens de parade.

Afbeelding

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 10:49

Laatst bijgewerkt door BigOne op 09-08-23 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 10:49

De pony wedstrijden heb ik zelden bijgewoond.
Maar bij de paarden was natuurlijk ook de parade. Nooit mee gedaan maar wel als groom bij geweest.
Mijn wedstrijd "carrière" begon pas later en de club waar ik bij zat deed niet aan viertal enz, dus ook geen parade. En dat was toen ook bijna niet meer.

En op wel eens een steigerend paard na die het halthouden bij de speech van de burgermeester zat was gebeurde er weinig rare dingen.
Vraag me af als je dat nu gaat doen...

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 10:57


anca

Berichten: 1783
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 11:24

Oohh heerlijke oude tijden <3