Dilemma: Wat met paard te doen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:26

Mazida schreef:
_Lorette_ schreef:
Ik vraag me alleen af in hoeverre dit paard nog een therapeutische waarde heeft op 175 km afstand en verleasen lijkt me ook ingewikkeld. Daarnaast blijf je als eigenaar verantwoordelijk voor de kosten.

Overigens snap ik wel dat een dier niet als een wegwerp-artikel gebruikt moet worden. Er zijn veel mensen die alleen de leuke kanten van dieren houden kunnen accepteren. In dit geval kost het paard al 10 jaar geld zonder iets op te leveren en ik ben van mening dat je naast de verantwoordelijkheid voor een dier net zo goed een verantwoordelijkheid hebt naar jezelf en je gezin.


Voor mij is mijn paard geen wegwerpartikel, maar ik zeg eerlijk dat hij al jaren als een blok aan mijn been voelt. Ik heb hem ook weleens aangeboden als weidemaatje, maar dat voelde ook niet echt goed.

Wat is eigenlijk de reden dat hij niet bereden kan worden?

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:28

Mkango schreef:
LWDaisy: it's not about you. TS van advies voorzien, prima, een mening hebben, ook prima, maar dit topic gaat niet over jou en je eigen emoties betrekken op de situatie van TS zorgt niet voor een constructievere discussie of overweging.


Echt he, wat een vreemde reacties dit >;) :')

Lekker boeiend dat iemand wel bereid is om levenslang droog brood te eten om stalgeld te kunnen blijven betalen, dat kun je TS niet zomaar opleggen. Er zijn ook nog kinderen in beeld waardoor het ethisch gezien extra twijfelachtig wordt.

Dan is laten slachten/inslapen IMO geen rare keuze. Dier heeft een mooi leven gehad en gezien TS inmiddels al 10 jaar voor een "nutteloos" paard betaalt geloof ik wel dat het echt om noodzaak gaat. Weggeven op die leeftijd kan alleen maar op ellende uitlopen, dood is dan minder erg dan eerst nog een lijdensweg in de snelle handel.

Bij mensen die meteen lopen te steigeren vanwege een gezond dier dat eventueel dood zou moeten ben ik wel hartstikke benieuwd of ze allemaal veganisten zijn of dat dan weer niet :+

_Lorette_

Berichten: 12111
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:29

Paard is 25 en staat al 10 jaar stil. Ik ben echt voor een goede diagnose, maar in dit geval... Ongeacht wat de oorzaak is, ik ga er gewoon vanuit dat je op deze leeftijd niet meer gaat klooien met een paard als het al een decennium met pensioen is. Je doet deze toch niet weg als rijpaard.

Je ziek melden op het werk lijkt me overigens ook slim. Dat daar uiteindelijk uit gaat komen dat een dag minder werken de oplossing is, is prima. Het is niet de bedoeling dat je eerst de emmer laat overlopen. Dan duurt het herstel alleen maar langer.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 25-07-23 14:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Vanillia

Berichten: 7658
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:29

LWDaisy schreef:
Komen jullie echt te kort, of is het gewoon.. moeilijk?


Jouw verhaal is het hare niet. Je kunt het haar niet kwalijk nemen dat ze met haar gezin niet krom wil gaan liggen voor haar paard met een mogelijke burn-out van haarzelf tot gevolg.

Wat een lastige situatie TS. Ik zou in deze situatie toch ook kiezen voor inslapen (of slachten) denk ik, daar merkt hij zelf niks van en je weet in ieder geval zeker dat hij niet in de handel terecht komt of weer bereden wordt. Ik denk dat een eerlijkere optie is naar je paard dan verkopen of weggeven.

lies

Berichten: 9634
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:30

Mazida schreef:
Ja, dan heb ik wat meer tijd om thuis te poetsen, te wassen, tijd voor de kinders. En tijd voor mezelf, misschien een keer een boek lezen of een film kijken. Ik heb nu 0 ME-time. Maar het voelt heel slecht om daar mijn paard voor op te offeren.


Ik zie de logica niet. De geldzorgen zijn de oa oorzaak van je burnout. En de ME time. Ok, als jij je paard (a 200 euro p/m) wegdoet en dan een dag minder gaat werken, schiet je daar netto wrs niets mee op. Behalve dat je 8 uur meer ME time hebt. Die je ook zou hebben als je gewoon nu eventjes de ziektewet in gaat, eens alles op een rijtje gaat zetten en dan een beslissing neemt. In plaats van nu half in een burnout een beslissing nemen waar misschien spijt van krijgt.
Laatst bijgewerkt door lies op 25-07-23 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16125
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:30

Fly_high schreef:
Mkango schreef:
LWDaisy: it's not about you. TS van advies voorzien, prima, een mening hebben, ook prima, maar dit topic gaat niet over jou en je eigen emoties betrekken op de situatie van TS zorgt niet voor een constructievere discussie of overweging.


Echt he, wat een vreemde reacties dit >;) :')

Lekker boeiend dat iemand wel bereid is om levenslang droog brood te eten om stalgeld te kunnen blijven betalen, dat kun je TS niet zomaar opleggen. Er zijn ook nog kinderen in beeld waardoor het ethisch gezien extra twijfelachtig wordt.

Dan is laten slachten/inslapen IMO geen rare keuze. Dier heeft een mooi leven gehad en gezien TS inmiddels al 10 jaar voor een "nutteloos" paard betaalt geloof ik wel dat het echt om noodzaak gaat. Weggeven op die leeftijd kan alleen maar op ellende uitlopen, dood is dan minder erg dan eerst nog een lijdensweg in de snelle handel.

Bij mensen die meteen lopen te steigeren vanwege een gezond dier dat eventueel dood zou moeten ben ik wel hartstikke benieuwd of ze allemaal veganisten zijn of dat dan weer niet :+

Dit. Echt, wat een hypocrisie weer hier. TS wordt weer fijn afgebrand.

Elisa2

Berichten: 37429
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:30

Joh TS, je zorgt al 10 jaar voor hem en hebt hem maar 2 jaar gereden.

Hij is 25..veel paarden halen die leeftijd niet eens.

Ik ben niet voor makkelijk inslapen als het handiger/ makkelijker is maar in dit geval denk ik..laat het los..dier leeft al 10 jaar in reservetijd.

Voor mij zou het zijn, of een goedkopere pensioenplek vinden of laten gaan. Soms wegen nu eenmaal praktische zaken als geld ook een rol..dat is de realiteit. Ik vind niet dat iemand zich in de schulden moet steken voor zoiets.

lies

Berichten: 9634
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:31

Nou ja, hoezo wordt ze afgebrand? Ze vraagt toch om meningen?

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 14:32

Ik had 8 jaar geleden geen zin meer om te rijden, dus ging hij met pensioen. Hij bokte volop tijdens het rijden, maar ik ben altijd blijven zitten. Hij is nu 25, ik wil niet dat hij opnieuw onder het zadel moet. Ik denk dat het bokken mogelijk iets medisch was. Maar omdat hij fulltime op de wei ging staan en hij verder nergens last van heeft, heb ik hem niet door de medische molen meer gehaald. Ik kan hem wel op de foto laten zetten en ostheopaten laten aanvliegen, maar dan ben ik ook zo weer duizenden euro's verder. En ik denk niet dat hij er gelukkig van wordt als er weer mensen op hem kruipen. Overigens ziet hij er zeker niet uit als 25, maar ik denk niet dat hij en een toekomstige berijder er gelukkig van worden.

cobiie

Berichten: 7311
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:34

Naast de standaard 200 in de maand kosten is er natuurlijk altijd nog de "angst" dat er opeens extra kosten gaan komen voor dierenarts of andere zaken die het paard nodig kan gaan krijgen.
Paarden houden kan soms een bankrekening behoorlijk leegtrekken.

alexandras
Berichten: 173
Geregistreerd: 07-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:36

De beste oplossing zou denk ik zijn inslapen. Hij voelt als een blok aan je been, je kunt het financieel niet aan en nu is hij nog niet eens ziek. Beter nu in laten slapen voordat hij wel ziek wordt en je ook nog extra dierenarts kosten gaat krijgen. Dat mag je ook gewoon doen zonder er een schulgevoel bij te hebben. Je hebt echt je best wel gedaan en het paard merkt er niets van. Je bent een goede eigenaar als je die keuze maakt in plaats van hem de handel in te doen oid. Hij heeft een mooi leven gehad en nog 10 jaar van pensioen mogen genieten.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 14:36

cobiie schreef:
Naast de standaard 200 in de maand kosten is er natuurlijk altijd nog de "angst" dat er opeens extra kosten gaan komen voor dierenarts of andere zaken die het paard nodig kan gaan krijgen.
Paarden houden kan soms een bankrekening behoorlijk leegtrekken.


Daar ben ik ook heel erg bang voor. Soms lig ik wakker hoe we dat dan moeten betalen. Heb de stalling ook gezegd dat ze nooit een dure behandeling zonder mij mogen opstarten.

juval

Berichten: 13228
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:41

Caboby schreef:
juval schreef:
je gezin, gezondheid en geluk is ook heel belangrijk.
Het paard merkt het echt niet als je hem laat inslapen.

Dat lijkt mij het meest humaan om te doen.

Want een dierenarts laat een gezond paard van 25 zomaar inslapen?


ja.
Mijn dierenarts zou dat wel doen, je kan de situatie toch goed uitleggen.

En als inslapen niet lukt is er altijd nog de optie voor de slacht.

Vanillia

Berichten: 7658
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:42

lies schreef:
Ik zie de logica niet. De geldzorgen zijn de oa oorzaak van je burnout. En de ME time. Ok, als jij je paard (a 200 euro p/m) wegdoet en dan een dag minder gaat werken, schiet je daar netto wrs niets mee op. Behalve dat je 8 uur meer ME time hebt. Die je ook zou hebben als je gewoon nu eventjes de ziektewet in gaat, eens alles op een rijtje gaat zetten en dan een beslissing neemt. In plaats van nu half in een burnout een beslissing nemen waar misschien spijt van krijgt.


'Eventjes' in de ziektewet is geen structurele oplossing; de oorzaak van de stress blijft.

Enzo_Ollie

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:47

Voor mij viel vooral het eerste op, dat je bijna tegen een burn-out aan zit.
Krijg je voldoening als je bij je paard bent/naar het paard toe gaat? Als je hem zou inslapen of verkopen ben je misschien je stukje voldoening en rust kwijt dat juist zo belangrijk is bij herstellen, om nog maar niet te spreken van de emotionele kant van het verlies van een dier en combi burn out.... Is het ook mogelijk voor je om misschien met een psycholoog oid te praten?

En je je ziekmelden ivm de burnout is ook echt niet erg he TS, dan kan je misschien juist wat lucht krijgen en goed nadenken, want dit zijn geen makkelijke beslissingen! :knuffel:

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 14:51

Enzo_Ollie schreef:
Voor mij viel vooral het eerste op, dat je bijna tegen een burn-out aan zit.
Krijg je voldoening als je bij je paard bent/naar het paard toe gaat? Als je hem zou inslapen of verkopen ben je misschien je stukje voldoening en rust kwijt dat juist zo belangrijk is bij herstellen, om nog maar niet te spreken van de emotionele kant van het verlies van een dier en combi burn out.... Is het ook mogelijk voor je om misschien met een psycholoog oid te praten?

En je je ziekmelden ivm de burnout is ook echt niet erg he TS, dan kan je misschien juist wat lucht krijgen en goed nadenken, want dit zijn geen makkelijke beslissingen! :knuffel:


Ik zie hem misschien 2x per jaar. Ik voel vooral een morele verplichting naar hem om hem te onderhouden. Hij voelt nu vooral aan als een last, een blok aan mijn been. Maar toch houd ik van hem, daarom heb ik hem nog. Maar de gedachte aan 200 euro per maand kunnen besparen lijkt me ook heel fijn. Het liefst zou ik zien dat hij morgen vanzelf dood neervalt, maar dat gaat niet gebeuren denk ik.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 14:51

Enzo_Ollie schreef:
Voor mij viel vooral het eerste op, dat je bijna tegen een burn-out aan zit.
Krijg je voldoening als je bij je paard bent/naar het paard toe gaat? Als je hem zou inslapen of verkopen ben je misschien je stukje voldoening en rust kwijt dat juist zo belangrijk is bij herstellen, om nog maar niet te spreken van de emotionele kant van het verlies van een dier en combi burn out.... Is het ook mogelijk voor je om misschien met een psycholoog oid te praten?

En je je ziekmelden ivm de burnout is ook echt niet erg he TS, dan kan je misschien juist wat lucht krijgen en goed nadenken, want dit zijn geen makkelijke beslissingen! :knuffel:


Dan ga ik thuis alleen maar zitten malen.

juval

Berichten: 13228
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:51

maar ziekmelden terwijl je (nog) niet ziek bent daar dupeer je toch ook je werkgever en collega's mee. Ik zou wat dat betreft te veel verantwoordelijkheidsgevoel hebben.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 14:52

Eigenlijk heb ik de beslissing al een jaar geleden gemaakt. Laten slachten/inslapen. Ik durf het alleen niet uit te voeren omdat ik me geen moordenaar wil voelen. Wie ben ik om een levend wezen dood te laten maken |( ? Mijn man heeft er geen moeite mee. Onze kinderen gaan altijd graag mee naar het paard, hoe moet ik hen vertellen dat mama het paard heeft laten doodmaken?
Laatst bijgewerkt door Mazida op 25-07-23 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16125
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:52

Mazida schreef:
Enzo_Ollie schreef:
Voor mij viel vooral het eerste op, dat je bijna tegen een burn-out aan zit.
Krijg je voldoening als je bij je paard bent/naar het paard toe gaat? Als je hem zou inslapen of verkopen ben je misschien je stukje voldoening en rust kwijt dat juist zo belangrijk is bij herstellen, om nog maar niet te spreken van de emotionele kant van het verlies van een dier en combi burn out.... Is het ook mogelijk voor je om misschien met een psycholoog oid te praten?

En je je ziekmelden ivm de burnout is ook echt niet erg he TS, dan kan je misschien juist wat lucht krijgen en goed nadenken, want dit zijn geen makkelijke beslissingen! :knuffel:


Dan ga ik thuis alleen maar zitten malen.

Dan moet je dat niet doen :(:)

juval

Berichten: 13228
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:54

Mazida schreef:
Eigenlijk heb ik de beslissing al een jaar geleden gemaakt. Laten slachten/inslapen. Ik durf het alleen niet uit te voeren omdat ik me geen moordenaar wil voelen. Wie ben ik om een levend wezen dood te laten maken |( ? Mijn man heeft er geen moeite mee. Onze kinderen gaan altijd graag mee naar het paard, hoe moet ik hen vertellen dat mama het paard heeft laten doodmaken?


je bent geen moordenaar!
je kiest voor jezelf en je gezin. Je gezondheid en geluk zijn heel belangrijk. Wat zegt je partner, kan hij je steunen bij deze beslissing?

Ik denk dat je zelf al wel weet wat het beste is.

lies

Berichten: 9634
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:54

Vanillia schreef:
lies schreef:
Ik zie de logica niet. De geldzorgen zijn de oa oorzaak van je burnout. En de ME time. Ok, als jij je paard (a 200 euro p/m) wegdoet en dan een dag minder gaat werken, schiet je daar netto wrs niets mee op. Behalve dat je 8 uur meer ME time hebt. Die je ook zou hebben als je gewoon nu eventjes de ziektewet in gaat, eens alles op een rijtje gaat zetten en dan een beslissing neemt. In plaats van nu half in een burnout een beslissing nemen waar misschien spijt van krijgt.


'Eventjes' in de ziektewet is geen structurele oplossing; de oorzaak van de stress blijft.


De oorzaak blijft toch ook als je een dag minder gaat werken, want dan heb je nog steeds geldzorgen.
Ik begrijp dat ze van het paard af wil, maar het lijkt mij dat je zulke beslissingen niet neemt als je tegen een burnout aan zit. Daarom mijn advies om ‘eventjes’ (lees, zolang als nodig is, om te herstellen) de ziektewet in, een burnout is niet niks. Je hoofd kan dan op den duur beter nadenken en dan komt de beslissing vanzelf.

edit; lees nu de berichten van ts hierboven en denk idd dat ze de beslissing al gemaakt heeft. eerlijk gezegd denk ik dat ze helemaal geen meningen wil horen, maar alleen wil horen dat het prima is om haar paard in te laten slapen. Ik vind het prima hoor, maar vind het wel jammer dat ts niet wil horen van de mensen die er anders naar kijken.
Laatst bijgewerkt door lies op 25-07-23 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37429
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:55

Mazida schreef:
Enzo_Ollie schreef:
Voor mij viel vooral het eerste op, dat je bijna tegen een burn-out aan zit.
Krijg je voldoening als je bij je paard bent/naar het paard toe gaat? Als je hem zou inslapen of verkopen ben je misschien je stukje voldoening en rust kwijt dat juist zo belangrijk is bij herstellen, om nog maar niet te spreken van de emotionele kant van het verlies van een dier en combi burn out.... Is het ook mogelijk voor je om misschien met een psycholoog oid te praten?

En je je ziekmelden ivm de burnout is ook echt niet erg he TS, dan kan je misschien juist wat lucht krijgen en goed nadenken, want dit zijn geen makkelijke beslissingen! :knuffel:


Ik zie hem misschien 2x per jaar. Ik voel vooral een morele verplichting naar hem om hem te onderhouden. Hij voelt nu vooral aan als een last, een blok aan mijn been. Maar toch houd ik van hem, daarom heb ik hem nog. Maar de gedachte aan 200 euro per maand kunnen besparen lijkt me ook heel fijn. Het liefst zou ik zien dat hij morgen vanzelf dood neervalt, maar dat gaat niet gebeuren denk ik.


Ja je wilt gewoon die keuze niet zelf maken dan.

Dat begrijp ik, ik heb me ook alle keren een moordenaar gevoeld toen ik deze keuzes moest maken. En wanneer is het goede moment dat is ook altijd zo'n lastige. Het schuldgevoel is iets om mee te leren leven.

Aan de andere kant kunnen wij als mens deze keuze maken en in vele gevallen een lijdensweg besparen. Voor jou is dit nu wat lastiger omdat het dier nog gezond is..maar wel al hoogbejaard.

Ik denk eigenlijk dat het een kwestie is van knop omzetten, neem afscheid..bel de DA, plan een datum en doe het gewoon.

Avalanche

Berichten: 16125
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:57

Mazida schreef:
Eigenlijk heb ik de beslissing al een jaar geleden gemaakt. Laten slachten/inslapen. Ik durf het alleen niet uit te voeren omdat ik me geen moordenaar wil voelen. Wie ben ik om een levend wezen dood te laten maken |( ? Mijn man heeft er geen moeite mee. Onze kinderen gaan altijd graag mee naar het paard, hoe moet ik hen vertellen dat mama het paard heeft laten doodmaken?

Och lieve TS....... je kiest voor je kindjes en je gezin, en voor jezelf om opbranden te voorkomen, daar is niets mis mee he :knuffel:

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 14:59

Wat een lieve reacties, ik voel helemaal niet dat ik dat verdien ;(