Dilemma: Wat met paard te doen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7434
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:36

Veel sterkte, en beterschap voor jezelf en je gezin Mazida :(:)
Als je wilt kun je dit topic te ontvolgen: als je twee keer op het bolletje klikt naast volgt dit topic niet meer komt er een kruis in, dan komt het topic ook niet meer bij jou in zicht.

Marjo

Berichten: 37270
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:36

Mazida schreef:
Lieve allemaal, heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik heb een voorlopige beslissing gemaakt. Paard blijft van de zomer nog lekker op de wei en in het najaar ga ik hem laten slachten. Ik heb contact gehad met de slager en pensionhouder en dat waren goede gesprekken. Ik voel nu vooral opluchting. Misschien dat ik op een later moment nog reageer, maar voor nu is het goed zo. Ieder mag zijn mening hebben, maar ik ga me niet meer verdedigen. Uiteindelijk zal ik ermee moeten kunnen leven.


Heel veel sterkte :knuffel:

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:37

Mazida schreef:
Lieve allemaal, heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik heb een voorlopige beslissing gemaakt. Paard blijft van de zomer nog lekker op de wei en in het najaar ga ik hem laten slachten. Ik heb contact gehad met de slager en pensionhouder en dat waren goede gesprekken. Ik voel nu vooral opluchting. Misschien dat ik op een later moment nog reageer, maar voor nu is het goed zo. Ieder mag zijn mening hebben, maar ik ga me niet meer verdedigen. Uiteindelijk zal ik ermee moeten kunnen leven.


Als jij daar 100% achter staat is dat de enige juiste beslissing. Persoonlijk zou ik, als ik in jouw situatie zat en de nood echt zo hoog was, de beslissing niet uit stellen tot het najaar maar de knoop direct door hakken. Maar ook daar zul je ongetwijfeld een goede reden voor hebben. Succes en sterkte.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:39

Mazida schreef:
Lieve allemaal, heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik heb een voorlopige beslissing gemaakt. Paard blijft van de zomer nog lekker op de wei en in het najaar ga ik hem laten slachten. Ik heb contact gehad met de slager en pensionhouder en dat waren goede gesprekken. Ik voel nu vooral opluchting. Misschien dat ik op een later moment nog reageer, maar voor nu is het goed zo. Ieder mag zijn mening hebben, maar ik ga me niet meer verdedigen. Uiteindelijk zal ik ermee moeten kunnen leven.

En ja, ik mag ook voor mezelf kiezen. Dat doe ik al veel te weinig in mijn leven. Liefs Mazida


Je doet het goed. Je neemt je verantwoordelijkheid, je kiest voor jezelf en je scheept een ander niet op met jouw probleem. En je neemt uiteindelijk een k*tbesluit, maar je neemt het toch maar. Petje af.

En zoals ik al eerder schreef, legio mensen nemen een vergelijkbaar besluit, je bent niet de enige. En een hoop mensen nemen dit besluit zonder hun paard eerst 10 jaar grasmaaier te laten zijn.

Jessix

Berichten: 16470
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:44

DuoPenotti schreef:
Ik ben zo iemand die een paard wel jaren pensioen heeft gegeven. En verder ook geen luxe als vakantie of abonnementen. Ook toen ik geen enkele uitkering meer kreeg omdat uwv niets erkende en we enkel leefde op het loon van mijn man.
Dus ik weet wel wat het is.

Maar hier is het verschil dat de paarden mij juist helpen overeind te blijven.
Mij uit de burn out hebben gehaald.
Terwijl jou paard ergens ver weg staat en dus jou als persoon niet helpt.
Dus begrijp ik een overweging van Inslapen gemakkelijker.


Het stukje we besparen dan 200 maar ga wel minder werken snap ik dan weer niet.
Want dan ga je er financieel niet op vooruit. En het werk zelf is niet je reden van de burn out maar juist de financiën.
Met dat in het achterhoofd vind ik Inslapen dan wel weer vreemd.


Maar goed. Jij moet het beslissen. Jou paard. Jou gevoel erbij.
Ik zou het niet kunnen. Lees: ik.
Maar ik zie mijn paarden elke dag.
En zeker niet als het dan niet eens helpt voor het financieel beter te krijgen.

Mooi verwoord en zo sta ik er ook in. Mijn dieren zijn mijn familie. Inslapen doe ik wanneer leven lijden wordt.

Maar andere mensen staan daar anders in.

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5024
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:46

Moderatoropmerking:
De Ts heeft een moeilijk besluit moeten nemen. Dit is een van de lastigste dingen die helaas soms ook bij het paarden houden horen.
We willen graag vragen aan jullie om de discussie, ook al is deze heftig, wel menselijk en vriendelijk te houden. Een mening hebben mag, maar hou het op de bal en netjes.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:47

Goed besluit TS, en vooral goed dat je (ook al is het voorlopig) een besluit hebt genomen!
Een opluchting - en ook nog even de tijd om te wennen...

Ik vind dat je heel moedig bent geweest dit topic te openen. Je kreeg best veel kritiek, maar ik denk dat veel mensen zich niet realiseren hoeveel paarden er (waarschijnlijk dagelijks) worden afgevoerd zonder dat daar ruchtbaarheid aan wordt gegeven.

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:49

Marjo schreef:
Fly_high schreef:
Beest was al 10 jaar geleden niet te brijden vanwege pijn, dan is die allesbehalve gezond.

Slachten/inslapen na 10 jaar lang paard in kwestie weideversiering te laten zijn is ook allesbehalve snel en gemakkelijk te noemen. En als we lopen te mierenneuken heeft TS er ook geen jaren plezier van gehad, wel jaren kosten.

Even kunnen spieken en heel toevallig bent jij ook geen vegetarier - wat maakt dit paard zo bijzonder ten opzichte van al die even slimme en lieve varkens en koeien die wel op je bord mogen eindigen?


Ik draai hem even om: Je gezonde hond van 5 jaar waar niks mis mee is, moet weg omdat je een kind krijgt. Euthanasie dan maar? Hond merkt er toch niets van en varkens en koeien worden ook geslacht als ze gezond zijn :)


Het gaat al mis met je voorbeeld zodra je het over mijn dier hebt, dit paard is niet van mij en daarom kan het mijn anus oxideren of die nou in leven blijft of niet, zolang het maar op een humane wijze gebeurt. Wat ik met mijn dieren wel en niet doe is een ander verhaal :)

Ten tweede, honden zijn geen productiedieren in tegenstelling tot paarden, koeien en varkens. Maar als we dit loslaten, ik heb inderdaad even veel moeite met dood van een gezonde hond die ik niet ken als met dood van een gezonde koe of varken die ik niet ken :)

Je voorbeeld is verder helemaal niet representatief voor situatie uit dit topic, maar dat weet je IMO zelf ook.

Dreamboy

Berichten: 2463
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:50

Kendra schreef:
Goed besluit TS, en vooral goed dat je (ook al is het voorlopig) een besluit hebt genomen!
Een opluchting - en ook nog even de tijd om te wennen...

Ik vind dat je heel moedig bent geweest dit topic te openen. Je kreeg best veel kritiek, maar ik denk dat veel mensen zich niet realiseren hoeveel paarden er (waarschijnlijk dagelijks) worden afgevoerd zonder dat daar ruchtbaarheid aan wordt gegeven.



Ik vraag me zelfs af hoeveel van de mensen die kritiek hebben, zelf daadwerkelijk een paard hebben.

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:52

capopjekop schreef:
Ik heb mijn reactie getypt met het idee in m'n achterhoofd dat iemand die al 10 jaar het belang van haar paard voorop stelt en dit topic opent niet lichtzinnig op dit idee is gekomen. Die heeft echt wel al naar andere oplossingen gekeken.

Dit!!!!

Er wordt hier net gedaan alsof TS dit 5 minuten geleden bedacht heeft.


Poekkie schreef:
Ja ‘t is een beetje krom idd waarom een varken voor mij puur een voedseldier is en een paard niet. Maar uberhaupt heeft hun dood nog een nut gehad.

Dit ook. Mentale rust voor iemand die bijna opgebrand is, lijkt mij heel nuttig.

En zo nuttig is de dood van een varken niet, varkensvlees is ronduit slecht voor een mens, het leer is waardeloos, dus dat is overdreven. Als je het dan nog over een koe hebt, die geeft melk, leer is goed bruikbaar, het vlees is gezond. Dat is anders wat.

Overigens worden mannelijke varkens gemiddeld 6-8 maanden en zeugen 2 jaar. Een melkkoe gemiddeld 7 jaar, een vleeskoe wordt niet ouder dan 1,5. En daar is wel ethisch wat van te vinden.

Dit paard is 25.

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:52

Mazida schreef:
Ik sta open voor alle reacties, maar één ding weet ik wel zeker. Van alle mensen die roepen dat ik het paard niet mag laten doden, zijn er weinig mensen die hun paard een prachtig pensioen van 10 jaar hebben gegeven.

Vannacht heb ik er nog eens goed over nagedacht wat ik zou voelen als het paard er niet meer is. En dat is vooral opluchting. Een financiële en morele verplichting die wegvalt, geen zorgen wat te doen als paard ziek/kreupel wordt, geen zorgen wat er gebeurt als hij ergens als weidemaatje heengaat. Die hem alsnog de handel instuurt of naar de slacht. Dat vind ik eigenlijk nog erger dan hem laten hemelen. Ik sta er open voor als iemand hem n.a.v. dit topic wil adopteren, maar ik heb nog geen reacties gekregen.

Even los van de financiën of minder werken. Het paard weg zou een grote zorg minder zijn in een tijd waar we het al niet makkelijk hebben. En ja, dat durf ik eerlijk te zeggen. Ik heb dit topic geopend om mijn ei kwijt te kunnen.


:knuffel: Goed zo! Het er gaat om wat jij voelt!

Niemand staat in jou schoenen. Het is altijd zo makkelijk de veters van iemand anders te strikken…

nikkel
Berichten: 2537
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:56

in aanvulling van de laatste opmerking, of iemand een schuldgevoel aan te typen.

Marjo

Berichten: 37270
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:05

Fly_high schreef:
Marjo schreef:
Ik draai hem even om: Je gezonde hond van 5 jaar waar niks mis mee is, moet weg omdat je een kind krijgt. Euthanasie dan maar? Hond merkt er toch niets van en varkens en koeien worden ook geslacht als ze gezond zijn :)


Het gaat al mis met je voorbeeld zodra je het over mijn dier hebt, dit paard is niet van mij en daarom kan het mijn anus oxideren of die nou in leven blijft of niet, zolang het maar op een humane wijze gebeurt. Wat ik met mijn dieren wel en niet doe is een ander verhaal :)

Ten tweede, honden zijn geen productiedieren in tegenstelling tot paarden, koeien en varkens. Maar als we dit loslaten, ik heb inderdaad even veel moeite met dood van een gezonde hond die ik niet ken als met dood van een gezonde koe of varken die ik niet ken :)

Je voorbeeld is verder helemaal niet representatief voor situatie uit dit topic, maar dat weet je IMO zelf ook.


Bijzonder dat je zo gigantisch in de verdediging schiet. In veel gevallen is een paard meer een huisdier die dichterbij de hond of kat staat, dan een productiedier die dichtbij de koe of het varken staat.

Dus dat mijn voorbeeld niet representatief is; kan dat liggen aan het feit dat je het niet zo leuk vindt dat ik honden op gelijke hoogte als koeien en varkens stel? Of heb je zelf door dat je eerdere standpunt misschien niet zo handig gekozen was?

In alle gevallen die genoemd worden, wordt een gezond dier ingeslapen of geslacht. Wat de reden daarvoor is, is irrelevant (dat was je eigen standpunt namelijk).

Uit respect voor de TS stop ik de discussie overigens, ik vind het niet nodig om hier ellenlang op door te gaan. Mijn punt is gemaakt, TS heeft een besluit genomen en daarmee is het klaar wat mij betreft :)

Tancreda4

Berichten: 24075
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:05

Mazida schreef:
Lieve allemaal, heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik heb een voorlopige beslissing gemaakt. Paard blijft van de zomer nog lekker op de wei en in het najaar ga ik hem laten slachten. Ik heb contact gehad met de slager en pensionhouder en dat waren goede gesprekken. Ik voel nu vooral opluchting. Misschien dat ik op een later moment nog reageer, maar voor nu is het goed zo. Ieder mag zijn mening hebben, maar ik ga me niet meer verdedigen. Uiteindelijk zal ik ermee moeten kunnen leven.

En ja, ik mag ook voor mezelf kiezen. Dat doe ik al veel te weinig in mijn leven. Liefs Mazida


Sterkte :(:)

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:19

Marjo schreef:
Bijzonder dat je zo gigantisch in de verdediging schiet. In veel gevallen is een paard meer een huisdier die dichterbij de hond of kat staat, dan een productiedier die dichtbij de koe of het varken staat.

Dus dat mijn voorbeeld niet representatief is; kan dat liggen aan het feit dat je het niet zo leuk vindt dat ik honden op gelijke hoogte als koeien en varkens stel? Of heb je zelf door dat je eerdere standpunt misschien niet zo handig gekozen was?


Hoezo is zeggen dat dood van een gezonde hond mij even veel raakt als dood van een koe of varken "gigantisch in verdediging schieten"? :?

Jouw voorbeeld van een jonge, gezonde hond is niet representatief omdat paard van TS noch jong noch gezond is en als zijnde andere diersoort dan hond (namelijk een groot erfdier) hele andere (lees: veel kleinere) kans maakt op een goede plek. Het heeft niets te maken met mijn mening over paarden, honden en welke andere dieren dan ook, wel met het rol dat ze (ongeacht mijn mening) in onze samenleving hebben :o

Maar goed laten we het maar rusten, jij vindt het zielig dat dit paard geslacht wordt, ik niet, so be it.

Het is heel knap TS dat je je verantwoordelijkheid neemt, veel sterkte komende tijd :knuffel:
Laatst bijgewerkt door Fly_high op 26-07-23 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:20

Fly_high schreef:
Nou TS kan dit paard ook naar de slager brengen zodat die in jouw frikandel komt :) ben je dan wel tevreden? nuttig zat

Waarom moet een ander uberhaupt zijn leven ombuigen naar wat jij wel en niet een moreel aanvaardbare voedselbron vindt? Zou je het op prijs stellen als een club veganisten zich met vlees op je bord en jouw mening over varkens en koeien ging bemoeien of dat dan weer niet :+


Ga je lekker?
Dit is een discussieforum waar expliciet naar meningen is gevraagd. Dan geef ik mijn mening en die is dat ik inslapen in dit geval niet ok vind.
Moest TS het paard nu slachten en zelf opeten dan begrijp ik dat nog beter dan dit. Maar dan trek je het vervolgens wel weer naar iets anders door dat er uberhaupt niet toe doet.

BigOne
Berichten: 38369
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:22

Ts, goed dat je met pensionhouder en dierenarts gepraat hebt, zij kennen jou en je paard. En wanneer zij het er mee eens zijn en jij staat erachter, prima, klaar!! Veel sterkte tzt.

Avalanche

Berichten: 16134
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:23

Maar dit is geen mening geven, dit is TS de grond in trappen.

Ik vind het echt bizar. Ze zit tegen een burnout aan, heeft het er supermoeilijk mee en je moet er nog even tegenaan gaan trappen? Echt, wat bezielt je?

Jessix

Berichten: 16470
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:23

Ik vind de reacties ook een beetje overdreven nu. TS opent een topic en vraagt om meningen. Die zijn nou eenmaal verschillend. Veelal is er geschreven vanuit wat iemand persoonlijk zou doen, niet wat TS moet doen. Die keuze is aan haar en inmiddels gemaakt.

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:28

Ts verstandige keuze! Veel sterkte

Fly_high

Berichten: 3312
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:32

Poekkie schreef:
Ga je lekker?
Dit is een discussieforum waar expliciet naar meningen is gevraagd. Dan geef ik mijn mening en die is dat ik inslapen in dit geval niet ok vind.
Moest TS het paard nu slachten en zelf opeten dan begrijp ik dat nog beter dan dit. Maar dan trek je het vervolgens wel weer naar iets anders door dat er uberhaupt niet toe doet.


Ja prima, je mening is dat paarden afmaken omdat het iemand anders zo uitkomt zielig is maar andere dieren afmaken omdat het jou zo uitkomt prima is, nou die mening mag ik toch hypocriet vinden :) En paarden afmaken als het jou uitkomt is ook niet helemaal uit den boze begreep ik, lees je eigen wanbetaler topic eens terug. Op paar plekken dezelfde discussie als hier alleen toen was jij degene die zich heel beledigd voelde dat men je makkelijk vond doen over eventueel slachten of inslapen van een paard.

Misschien eerst hand in je eigen boezem steken en dan pas zo makkelijk oordelen over keuzes die anderen maken :)

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:36

Fly_high schreef:
Poekkie schreef:
Ga je lekker?
Dit is een discussieforum waar expliciet naar meningen is gevraagd. Dan geef ik mijn mening en die is dat ik inslapen in dit geval niet ok vind.
Moest TS het paard nu slachten en zelf opeten dan begrijp ik dat nog beter dan dit. Maar dan trek je het vervolgens wel weer naar iets anders door dat er uberhaupt niet toe doet.


Ja prima, je mening is dat paarden afmaken omdat het iemand anders zo uitkomt zielig is maar andere dieren afmaken omdat het jou zo uitkomt prima is, nou die mening mag ik toch hypocriet vinden :) En paarden afmaken als het jou uitkomt is ook niet helemaal uit den boze begreep ik, lees je eigen wanbetaler topic eens terug. Op paar plekken dezelfde discussie als hier alleen toen was jij degene die zich heel beledigd voelde dat men je makkelijk vond doen over eventueel slachten of inslapen van een paard.

Misschien eerst hand in je eigen boezem steken en dan pas zo makkelijk oordelen over keuzes die anderen maken :)


Dat klopt… als iemand een paard bij mij dumpt zonder mijn wil in ga ik die idd niet zomaar onderhouden. Dus bij geen oplossing is dat dan idd slacht of inslapen. Toen ook als laatste optie aangehaald van een hele lijst. Maar dat is wel een andere situatie dan wanneer je zelf eigenaar bent van dat dier.

Overigens vond bokt dat dier inslapen dan wel not done, schiet me maar lek :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:52

Mazida schreef:
Ik sta open voor alle reacties, maar één ding weet ik wel zeker. Van alle mensen die roepen dat ik het paard niet mag laten doden, zijn er weinig mensen die hun paard een prachtig pensioen van 10 jaar hebben gegeven.

Vannacht heb ik er nog eens goed over nagedacht wat ik zou voelen als het paard er niet meer is. En dat is vooral opluchting. Een financiële en morele verplichting die wegvalt, geen zorgen wat te doen als paard ziek/kreupel wordt, geen zorgen wat er gebeurt als hij ergens als weidemaatje heengaat. Die hem alsnog de handel instuurt of naar de slacht. Dat vind ik eigenlijk nog erger dan hem laten hemelen. Ik sta er open voor als iemand hem n.a.v. dit topic wil adopteren, maar ik heb nog geen reacties gekregen.

Even los van de financiën of minder werken. Het paard weg zou een grote zorg minder zijn in een tijd waar we het al niet makkelijk hebben. En ja, dat durf ik eerlijk te zeggen. Ik heb dit topic geopend om mijn ei kwijt te kunnen.


Wel makkelijk om als hier niemand reageerd je paard af te maken. Hoeveel moeite is het om zelf te kijken naar een passend adres en wie zegt dat op Bokt wél alleen maar fijne adressen zitten voor je paard. Ook hier zit het vol met oplichters en rare mensen.

lies

Berichten: 9634
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:53

Ik houd me na deze post verder ook buiten het topic. Hoop vooral dat ts op welke manier dan ook nu even de tijd gaat nemen om de mentale problemen aan te pakken. Of dat nu met of zonder paard is, doet niet echt terzake, maar het lijkt me wel het belangrijkste nu.
Sterkte met alles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:54

Mazida schreef:
Reactie op voorstellen van Poekie:

- weggeven onder adoptiecontract (jij blijft eigenaar en eindverantwoordelijke).

Dat is geen optie, want dan heb ik als eigenaar straks nog de medische kosten. Of de kosten als paard iemand verwondt. En de zorgen.

- plaatsje zoeken dichterbij op een weide. Die plekjes kan je prive af en toe nog voor zo’n 50-125 euro vinden maar er wordt meestal wel een beetje hulp verwacht. Eventueel in combi met verzorger die enkele klussen op zich wil nemen.

Een doe-het-zelf-stalling. Ik moet er niet aandenken om dat allemaal zelf te gaan doen naast wat ik nu al doe en dan ook nog een vrijwilliger gaan zoeken die alleen maar kan mesten/poetsen. En wat als die weer afhaakt, moet ik het toch ook zelf doen? En dan ben ik zelf verantwoordelijk voor voer- en verzorgmanagement. Ik kan dat er nu mentaal gewoon niet bij hebben.



- verder besparen (geen idee of dit van toepassing is, dat zal wel uit de analyse van de budgetcoach zijn gebleken of niet. Mijn wanbetaler bvb rookte een pak sigaretten per dag.)

Lees een paar pagina's terug zou ik zeggen, dat ga ik niet herhalen.

- 4 dagen blijven werken maar eerst een tijd ziek melden en wat op adem komen en daarna rustig terug oppakken. Geld is duidelijk niet echt het hoofdprobleem want TS wil zelfs een dag minder gaan werken.

Lees gerust een paar pagina's terug waar ik één en ander al heb toegelicht.


Dan had je er niet aan moeten beginnen wetende dat een paard ouder wordt en er medische kosten kunnen komen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-07-23 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt