Dilemma: Wat met paard te doen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cobiie

Berichten: 7311
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:10

Ts geeft het paard al 10 jaar een fijn pensioen dus ik vind haar niet vallen onder het rijtje "paard kost enkel geld ik doe hem zo snel mogelijk weg".

Geen enkel dier is het waard om er geestelijk en of financieel aan onderdoor te gaan.
Het is geen wedstrijd welke eigenaar meer lijdt/geleden heeft terwijl die een dier had.

Wanneer je het niet meer trek en er is geen andere uitweg dan zou ik voor slachten kiezen.

Avalanche

Berichten: 16127
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:11

Daisy, als je zo hoog in je emotie zit, moet je niet reageren imo. Jij projecteert nu jouw situatie op TS, maar je vergeet dat TS een jong gezin heeft, en best heel veel stress.

Inslapen merkt het paard helemaal niets van. Dier heeft ook een prachtige leeftijd, niets om je voor te schamen. Staat ook al 10 jaar met pensioen.

Ik vind inslapen ook de beste optie in dit geval. Niet omdat het beter uitkomt, maar omdat rondkomen gewoon verdomd moeilijk is voor heel veel mensen nu, en een paard is gewoon best een kostenpost.

Eapy

Berichten: 1741
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:11

Is het een mogelijkheid om bijvoorbeeld eens per week wat klusjes op stal te doen in ruil voor korting op de stalhuur? Het is lekker hersenloos werk vaak, buiten met de beestjes… misschien helpt dat je burn-out ook?

lies

Berichten: 9634
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:14

Kan me eigenlijk wel vinden in de post van LWDaisy.
Een gezond dier in laten slapen is mij ook echt een brug te ver.

Daarnaast zou ik me echt NU ziek melden als ik jou was, je zit tegen een burnout aan. Die dag minder werken gaat dat vast niet oplossen. Als je weer wat tot rust bent gekomen zou ik pas een beslissing nemen mbt het paard.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 14:14

Rodevlinder schreef:
Hoewel het niet makkelijk te vinden is, bestaan er toch nog wel mensen die een gezelschap paard zoeken.
Ik zou een paard die verder gezond is laten inslapen omdat het financieel de beste optie zou zijn een brug te ver, voor mij persoonlijk dan.


De uitzending van Zeeman Confronteert over paarden die zogenaamd goed terecht kwamen staat me nog vers in het geheugen. Als dat misgaat, kan ik dat mentaal niet aan. Ik heb mijn paard niet op pensioen gezet, om hem alsnog de handel in te zien verdwijnen of op transport voor de slacht naar Italië.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 14:15

lies schreef:
Kan me eigenlijk wel vinden in de post van LWDaisy.
Een gezond dier in laten slapen is mij ook echt een brug te ver.

Daarnaast zou ik me echt NU ziek melden als ik jou was, je zit tegen een burnout aan. Die dag minder werken gaat dat vast niet oplossen. Als je weer wat tot rust bent gekomen zou ik pas een beslissing nemen mbt het paard.


Mijn werk is niet het probleem van de burn-out. Dat zijn o.a. de geldzorgen. Ik heb leuk werk met leuke lieve begripvolle collega's. Het werk biedt me ook afleiding van onze privéproblemen.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 14:16

manumol schreef:
Heel erg Herkenbaar, ik heb voor de zelfde keuze gestaan, en heb er voor gekozen om mijn paard zelf naar de slager te brengen.

Denk zo;
Paard heeft een mooie leven zo bij je, en dat doe je al 10 jaar. Levens kunnen veranderen en zal je dingen moeten aanpassen. Dat hoort zo in het leven, dus daar kun je niets aan doen.

In dit geval zou ik je paard niet weg geven of verkopen. Ik denk dat het je nog meer onrust of schuldgevoel zal geven.

Inslapen is echt niet zo’n slechte keuze.
En als de veearts dat nog niet nodig vindt, kun je ook voor de slacht kiezen.

Paard leeft in het nu, dus alleen jij zal er verdrietig van zijn❤️ sterkte met je keuze!


Dank je wel

Avalanche

Berichten: 16127
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:16

Mazida schreef:
Mkango schreef:
LWDaisy: it's not about you. TS van advies voorzien, prima, een mening hebben, ook prima, maar dit topic gaat niet over jou en je eigen emoties betrekken op de situatie van TS zorgt niet voor een constructievere discussie of overweging.


Ik waardeer de mening van Daisy ook, ik voel me een moordenaar bij het idee om mijn paard te laten slachten of in te laten slapen ;(

Dat moet je niet doen, zeg. Je hebt je paard een prachtig leven gegeven, en hij heeft een respectabele leeftijd.

Ik vind de reacties van Daisy ook niet acceptabel. Iemand een schuldgevoel aanpraten omdat de persoon de verantwoordelijkheid wil nemen voor hun paard. Echt bizar. 't Is niet goed of het deugt niet zeker. Als TS haar paard weggeeft als weidemaatje is het ook niet oké. Echt, trek je niets aan haar, zij heeft niet het recht al die emotie op jou te projecteren.

Ik vind jou superverantwoordelijk en eerlijk naar je paard toe. En geldzorgen zijn bij meer mensen de oorzaak van een burnout, mensen onderschatten hoeveel stress dat geeft. Je paard is een flinke kostenpost, dus ik vind dit helemaal niet heel gek.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 25-07-23 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 14:17

Eapy schreef:
Is het een mogelijkheid om bijvoorbeeld eens per week wat klusjes op stal te doen in ruil voor korting op de stalhuur? Het is lekker hersenloos werk vaak, buiten met de beestjes… misschien helpt dat je burn-out ook?


Paard staat 175 km van mij vandaan, dus dat is niet echt een optie.

lies

Berichten: 9634
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:17

Mazida schreef:
Mijn werk is niet het probleem van de burn-out. Dat zijn o.a. de geldzorgen. Ik heb leuk werk met leuke lieve begripvolle collega's. Het werk biedt me ook afleiding van onze privéproblemen.


Maar je wilt wel een dag minder gaan werken, omdat je tegen een burnout aan zit, zeg je.

BigOne
Berichten: 38358
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:18

Ts, jouw gezondheid moet op 1 staan. En nu zit je vast tussen vier dagen werken met paard en drie dagen werken zonder paard.
Je hebt hem op pensioen gezet door zijn gedrag. 10 jaar lang luizen leventje gehad a 2400 euro per jaar.
Wanneer je er qua gezondheid aan onderdoor gaat en het wegdoen of inslapen de keuze is dan zou mijn keuze de slager zijn. Want grote kans dat hij alsnog in de handel beland en in een slachthuis eindigt, dan kun je het beter zelf doen. Sterkte met wat je ook beslist maar wees lief voor jezelf.

purny

Berichten: 27535
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:18

Budgetcoaches zullen altijd als eerste gaan bezuinigen op luxe.
Kun je je paard in de lease zetten?
Dan is je paard toch nog bij jou en dan zou je als je er even doorheen zit troost kunnen zoeken bij hem of haar. Paarden hebben ook een therapeutische functie.

Om een gezond paard naar de slager te brengen vind ik ook wat ver gaan

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 14:19

cobiie schreef:
Ts geeft het paard al 10 jaar een fijn pensioen dus ik vind haar niet vallen onder het rijtje "paard kost enkel geld ik doe hem zo snel mogelijk weg".

Geen enkel dier is het waard om er geestelijk en of financieel aan onderdoor te gaan.
Het is geen wedstrijd welke eigenaar meer lijdt/geleden heeft terwijl die een dier had.

Wanneer je het niet meer trek en er is geen andere uitweg dan zou ik voor slachten kiezen.


Wat een lieve reactie, ik zit nu gewoon in tranen Y;(

Avalanche

Berichten: 16127
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:20

purny schreef:
Budgetcoaches zullen altijd als eerste gaan bezuinigen op luxe.
Kun je je paard in de lease zetten?
Dan is je paard toch nog bij jou en dan zou je als je er even doorheen zit troost kunnen zoeken bij hem of haar. Paarden hebben ook een therapeutische functie.

Om een gezond paard naar de slager te brengen vind ik ook wat ver gaan

Want? Paard heeft een prima leeftijd, en TS heeft hem al 12 jaar....... waarvan ze er al 10 jaar niets meer mee kan.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 14:21

lies schreef:
Mazida schreef:
Mijn werk is niet het probleem van de burn-out. Dat zijn o.a. de geldzorgen. Ik heb leuk werk met leuke lieve begripvolle collega's. Het werk biedt me ook afleiding van onze privéproblemen.


Maar je wilt wel een dag minder gaan werken, omdat je tegen een burnout aan zit, zeg je.


Ja, dan heb ik wat meer tijd om thuis te poetsen, te wassen, tijd voor de kinders. En tijd voor mezelf, misschien een keer een boek lezen of een film kijken. Ik heb nu 0 ME-time. Maar het voelt heel slecht om daar mijn paard voor op te offeren.

_Lorette_

Berichten: 12111
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:21

Ik vraag me alleen af in hoeverre dit paard nog een therapeutische waarde heeft op 175 km afstand en verleasen lijkt me ook ingewikkeld. Daarnaast blijf je als eigenaar verantwoordelijk voor de kosten.

Overigens snap ik wel dat een dier niet als een wegwerp-artikel gebruikt moet worden. Er zijn veel mensen die alleen de leuke kanten van dieren houden kunnen accepteren. In dit geval kost het paard al 10 jaar geld zonder iets op te leveren en ik ben van mening dat je naast de verantwoordelijkheid voor een dier net zo goed een verantwoordelijkheid hebt naar jezelf en je gezin.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 14:22

purny schreef:
Budgetcoaches zullen altijd als eerste gaan bezuinigen op luxe.
Kun je je paard in de lease zetten?
Dan is je paard toch nog bij jou en dan zou je als je er even doorheen zit troost kunnen zoeken bij hem of haar. Paarden hebben ook een therapeutische functie.

Om een gezond paard naar de slager te brengen vind ik ook wat ver gaan


Wie gaat een niet-berijdbaar paard leasen? En een 25-jarige die bokt en steigert opnieuw laten berijden?

purny

Berichten: 27535
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:23

Avalanche schreef:
purny schreef:
Budgetcoaches zullen altijd als eerste gaan bezuinigen op luxe.
Kun je je paard in de lease zetten?
Dan is je paard toch nog bij jou en dan zou je als je er even doorheen zit troost kunnen zoeken bij hem of haar. Paarden hebben ook een therapeutische functie.

Om een gezond paard naar de slager te brengen vind ik ook wat ver gaan

Want? Paard heeft een prima leeftijd, en TS heeft hem al 12 jaar....... waarvan ze er al 10 jaar niets meer mee kan.

Paard is verder gezond. Dus is naar de slacht niet nodig als je hem bijvoorbeeld in de lease kan doen.

Avalanche

Berichten: 16127
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:24

Purny...... lees je wel? Paard is niet te berijden, want bokt en steigert.

purny

Berichten: 27535
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:24

Mazida schreef:
purny schreef:
Budgetcoaches zullen altijd als eerste gaan bezuinigen op luxe.
Kun je je paard in de lease zetten?
Dan is je paard toch nog bij jou en dan zou je als je er even doorheen zit troost kunnen zoeken bij hem of haar. Paarden hebben ook een therapeutische functie.

Om een gezond paard naar de slager te brengen vind ik ook wat ver gaan


Wie gaat een niet-berijdbaar paard leasen? En een 25-jarige die bokt en steigert opnieuw laten berijden?

Hij is gezond zeg je. Heb je hem laten onderzoeken waarom hij dit gedrag vertoond?

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 14:24

_Lorette_ schreef:
Ik vraag me alleen af in hoeverre dit paard nog een therapeutische waarde heeft op 175 km afstand en verleasen lijkt me ook ingewikkeld. Daarnaast blijf je als eigenaar verantwoordelijk voor de kosten.

Overigens snap ik wel dat een dier niet als een wegwerp-artikel gebruikt moet worden. Er zijn veel mensen die alleen de leuke kanten van dieren houden kunnen accepteren. In dit geval kost het paard al 10 jaar geld zonder iets op te leveren en ik ben van mening dat je naast de verantwoordelijkheid voor een dier net zo goed een verantwoordelijkheid hebt naar jezelf en je gezin.


Voor mij is mijn paard geen wegwerpartikel, maar ik zeg eerlijk dat hij al jaren als een blok aan mijn been voelt. Ik heb hem ook weleens aangeboden als weidemaatje, maar dat voelde ook niet echt goed.

Celebi
Berichten: 3747
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:24

Lastige situatie. In wens je veel sterkte en wijsheid toe bij het maken van deze keuzes.

Als iemand met een burnout en een paard kan ik je vertellen dat de laatste weken het meerdere keren door mijn hoofd gegaan is dat ik mijn paard beter kan verkopen. Het kost steeds meer energie dat dat het me oplevert en de zorgen er omheen zijn killing. Toch denk ik dat de verkoop in mijn geval meer stuk maakt dan goed doet. Mijn paard is mijn alles en hetgeen waar ik het liefste ben. Het is mijn liefste vriendje en we doen zoveel leuke dingen samen. Op stal zijn is echt mijn happy place (of dat was het in ieder geval). Het zal dus vast ruimte geven in mijn agenda waardoor ik mijn werk wat beter aankan, maar hoe groot zal de mentale klap wel niet zijn als ik mijn allerliefste maatje moet afgeven? Eerlijk, dan denk ik dat de burnout rap plaats maakt voor een depressie wetende dat ik voor het al moetende werk ook nog eens mijn passie moet laten vallen. Dus hoe zwaar het voor mij nu ook is, voor mij is dit de beste keuze en ben ik aan het kijken hoe ik het anders kan oplossen.

Dat gezegd hebbende, dit hoeft voor jou niet te gelden. Ik denk wel dat het goed is om na te denken over of dit hetgeen is waar je vrede mee hebt. Naar de slager brengen is heel cru, maar er gaan inderdaad zoveel dieren naar de slager en het is geen jong paard meer. Er is dus echt wel iets voor te zeggen om op deze manier voor jezelf te kiezen en je paard vooral niet de handel in te sturen. Maar is het ook iets waar je mentaal van opknapt? Geeft het je lucht of ga je er juist van achteruit? Het kan beide. In mijn geval waarschijnlijk het laaste, maar als het je helpt zou het zeker een stap zijn om te overwegen.

Neem overigens je burnout klachten serieus. Ga naar de huisarts en/of praktijkondersteuner. Meld je ziek wanneer nodig is en dan komt er vanzelf een bedrijfsarts om de hoek kijken die gaat bepalen of en hoe je weer terug komt naar je werk. Zomaar 3 dagen gaan werken is namelijk niet perse de oplossing. Het kan zomaar zijn dat je even helemaal moet stoppen met werken en vanuit daar langzaamaan per uur moet opbouwen naar iets wat voor jou weer haalbaar is. Meestal wordt je in die periode gewoon doorbetaald (in ieder geval aan het begin), dus dat is vooral iets waar je niet meteen over moet piekeren. Ook de praktijkondersteuner is volledig vergoed.

fransje23

Berichten: 15403
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:25

Wat zegt je gevoel over het paard in laten slapen/slachten?
Even los van de financiële kwestie.
Zou je er vrede mee kunnen hebben of denk je dat je wroeging gaat krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:25

Mazida schreef:
Rodevlinder schreef:
Hoewel het niet makkelijk te vinden is, bestaan er toch nog wel mensen die een gezelschap paard zoeken.
Ik zou een paard die verder gezond is laten inslapen omdat het financieel de beste optie zou zijn een brug te ver, voor mij persoonlijk dan.


De uitzending van Zeeman Confronteert over paarden die zogenaamd goed terecht kwamen staat me nog vers in het geheugen. Als dat misgaat, kan ik dat mentaal niet aan. Ik heb mijn paard niet op pensioen gezet, om hem alsnog de handel in te zien verdwijnen of op transport voor de slacht naar Italië.

Het is niet altijd kommer en kwel. Zoals ik aangeeft zijn de plekjes schaars, maar een kennis van mij is er via een oproep op Facebook vorig jaar in geslaagd om een fijn plekje te vinden voor haar afgekeurde paard.
Het zou voor mij wel het overwegen waard zijn om te proberen met als laatste optie inderdaad inslapen/slacht maar pas als ik echt geen andere optie zou zien.

Dartel
Berichten: 165
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:25

Ik denk ook echt wel dat het belangrijk is hoe je er zelf in staat. Is jouw paard je enige afleiding, je soulmate? Of is het behalve een financiële verplichting ook nog een dagelijkse verplichting waar je extra druk van voelt.

Hoe sta jij zelf tegenover de dood? Ik heb er geen bezwaar tegen om een paard liefdevol naar de dood te begeleiden als dat nodig is. Kun jij je zelf nog in de spiegel aankijken? Ik heb er echt veel verdriet van maar ik voel me er niet schuldig over. Het is dan goed zo.

Hij heeft een mooi leven gehad en je bespaart hem een aftakeling die ongetwijfeld gaat komen op deze leeftijd. En kun je hem dan nog bieden wat hij nodig heeft aan medicatie, behandelingen etc? Of moet je je zelf en je gezin dan tekort gaan doen op basis zaken. Want ook die hebben rechten. Een keer een uitje of een nieuwe jas.

En de stress die geldproblemen met zich meebrengt is echt funest als je toch al slecht in je vel steekt. Maar een schuldgevoel omdat je het geestelijk niet aankan om je paard "ter dood" te veroordelen is ook heel erg heftig.

Dus wat kun je zelf aan? Wat vindt jij zelf belangrijk? Laat je geen schuldgevoel aanpraten maar kijk diep bij jezelf naar binnen.
Laatst bijgewerkt door Dartel op 25-07-23 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt