Dilemma: Wat met paard te doen?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gombal
Berichten: 121
Geregistreerd: 22-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:45

Ik vind het een verdrietige situatie voor je. Tegen een burn out aan. Jonge kids die veel energie vragen en daar ook recht op hebben.
En ja 200 euro kan enorm veel financiële verlichting geven. En een extra dag me time kan voor meer ontspanning zorgen voor jezelf en dus ook meer fijne tijd met je gezin.
Maar bij een dag me-time verdien je geen 200 euro en komt er dus ook geen financiële ruimte .
Je bent als moeder , partner en persoon belangrijk.

Maar …. Je paard is ook belangrijk.
En ja t is “super “zoals velen zeggen dat het al 10 jaar een fijn pensioen mag hebben. Maar ik vind wanneer je m maar 2x per jaar ( sorry als ik dat verkeerd begrepen of gelezen heb) bezoekt eigenlijk al niet netjes. Het krijgt met 2x per jaar lang niet alle aandacht en liefde. En dan zeg ik t netjes. Eigenlijk heb je voor mijn idee al lang geleden afscheid genomen.

Misschien is het een optie omdat hij verder gezond is ,dat hij onder contract ergens zonder rijden als coaching paardje gebruikt kan worden voor knuffel therapie of zo. Dat hij op die manier zijn kost ergens kan verdienen.

Succes met de hobbels die je moet nemen !

Whupp

Berichten: 418
Geregistreerd: 02-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:57

Heel eerlijk, ik had 'em al niet 10 jaar onderhouden op 75 km afstand. Hij heeft je dan al 200 x 12 x 10 = 24.000 euro gekost aan alleen stalgeld. Dat is veel geld voor een dier waar je niet veel plezier aan beleefd. Je bent absoluut goed voor 'em geweest en hoe fijn is het voor hem als hij geen pijn in het laatste deel van het leven gekend heeft?

Overigens zie ik net een reactie hierboven, maar je schuldig voelen over dat je 'em maar 2x per jaar bezoekt vind ik al helemaal onzin. Paarden hebben als ze op een fijne plek staan, jou helemaal niet nodig.

Jouw kinderen en jouw man verdienen een vrolijke moeder en vrouw en een fijn leven zonder al te veel zorgen. Vanuit die hoek vind ik het bijna oneerlijk om een dure grasmaaier van 200 euro per maand te onderhouden.

Ga overigens niet minder werken maar in de ziektewet als je het gevoel hebt dat je even wat ademruimte nodig hebt. De ziektewet is er ook niet voor niets he!

lies

Berichten: 9644
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:59

zonnebloem18 schreef:
Sunnda schreef:
Ts: je hebt je paard tien jaar als grasmaaier gehouden en dan krijg je hier lelijke reacties van mensen waarvan ik zeker weet dat ze het paard nog geen jaar zouden laten staan als ze er niets mee konden.
Dat is het niet waard.

Je hebt je paard een mooi pensioen gegeven en als je nu besluit dat het mooi is geweest, is daar niets mis mee.

Hier sluit ik me bij aan. Ik weet wat financiële stress kan doen.
In het gunstigste geval kost het paard nu 200 euro, maar het is al 25 jaar en de kans dat er meer kosten bij komen is redelijk aanwezig. Als het jou rust geeft zou ik hem inslapen. Herplaatsen zou ik ook niet aandurven, je weet nooit waar zo'n dier terecht komt.


Als het dier ziek wordt, kan je er ook voor kiezen om niet te behandelen en alsnog in te laten slapen.
Voor nu is het dier gezond, dat zegt ts in de eerste post. Stellen dat hij niet gezond is, want hij bokte met rijden, dat hoeft ook niet zo te zijn. Misschien had ze geen passend zadel of was het dier te machtig voor haar. Kan van alles zijn.

Stellen dat mensen die zich niet kunnen vinden in het inslapen hypocriet zijn, slaat al helemaal nergens op. Heb nog nooit een gezond dier in laten slapen en zal dat ook nooit doen.
Ik ga zelfs met mijn kippen naar de dierenarts en zit te janken als een klein kind als ze het toch niet halen. Dus wordt echt een beetje boos van de ‘hypocriet’ uithaal.

Als ts het dier in wil laten slapen, dan moet ze dat doen. Ken het dier niet en zal er niet minder om slapen. Maar mag toch zeggen dat IK dat zo niet zou doen (zeker als zij vraagt om meningen)? En ik blijf erbij dat je zo’n beslissing niet neemt als je in een burnout zit (of er tegenaan zit).

Ilse_123

Berichten: 3783
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 21:00

Het klinkt (helaas) erg bekend. Mijn paard had een blessure, maar zou met goed management (dat hadden we) en nog wat extra financiele input (dat had ik helaas niet zomaar voldoende) nog 10 jaar kunnen grasmaaien. Hij heeft 5 jaar een prachtig pensioen gehad, maar ik kreeg het steeds drukker met jong gezin en werk en alles werd de afgelopen jaren gewoon flink duurder. Als ik het echt had gewild had het financieel wel gekund, maar het werd steeds meer die afweging van allerlei dingen laten om een paard te laten leven waar ik, bot gezegd, niet meer zoveel mee kon en vooral veel zorgen gaf.

Het was een moeilijke beslissing, maar ik heb hem laten inslapen. Hij ging super rustig heen en ik heb er nog steeds verdriet van, maar het heeft mij ook heeeeeel erg veel rust gegeven. Een paard leeft van dag tot dag, die neemt het jou echt niet kwalijk als hij ineens weg is. Aanbieden als weidemaatje/coachingpaard oid zou ik niet doen, je hoort te vaak dat het mis gaat ( ook met allerlei contracten) en dan lijd je paard wel, met inslapen niet.

Over de me-time en inslapen: ik gunde mezelf NIKS leuks meer, want bij alles wat ik deed had ik die tijd ook aan mijn paard kunnen besteden. Dus uren in de auto om even te borstelen en een wandelingetje te maken en mezelf daar omheen alles ontzeggen. Hij stond op een paddock paradise met vriendjes en een hoop dames die hem eruit haalde voor extra aandacht, dus het was niet alsof hij mij echt nodig had, maar ik vond dat ik die tijd aan hem moest besteden (ook omdat hij zoveel geld kostte). Nu hij er niet meer is kan ik oprecht dingen voor mezelf doen zonder mezelf schuldig te voelen.

Sterkte met de moeilijke beslissing!

saskiaojan

Berichten: 7260
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 21:04

Ik ben altijd enorm dankbaar dat we dieren heel veel leed kunnen besparen en dus een spuitje ( of anders) kunnen geven als het klaar is.
En ja lieve medebokkers, ik heb al 2 paarden van mezelf moeten laten inslapen en diverse andere viervoeters.
Ts, je paard is nu nog “gezond” dat is iets om dankbaar te zijn, maar waarom wachten tot hij nog meer geld gaat kosten ivm ouderdomskwaaltjes…. Waar houdt het dan op.

Sterkte met deze keuze, maar onthoudt als je hem laat gaan dan ben je geen moordenaar maar gewoon een goede baas geweest voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 21:05

Meld je ziek, laadt op en neem dan pas een beslissing. Ik krijg nu het gevoel dat je aanmoediging van bokt nodig hebt jezelf over te halen het paard in te laten skapen of naar de slacht te brengen en ik ben zeker niet de enige die daar zo over denkt..

Ik vind dat je ver boven de mening van bokt moet staan met dit soort belangrijke keuzes. Dat zegt al iets over de mentale staat waarin je verkeerd. Zorg maar eerst dat jij stabiel bent. Alleen vanuit daar kun je een weloverwogen beslissing maken waar je, je wél goed bij voeld. Die luxe heb je zo te lezen ook aangezien jouw paard zijn gezondheid je die tijd ook gunt. Dat laatste is al niet vanzelfsprekend.

Fearn

Berichten: 4772
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 21:08

Ondanks dat inslapen heel moeilijk is klinkt dit wel als hetgene wat TS het meeste gaat helpen om uit de burn-out te komen. Zodra TS weer een beetje hersteld is met de extra vrije dag kan zij misschien weer wat uren op het werk oppakken en is de 200 euro per maand alleen maar mooi mee genomen. Voor nu zou het waarschijnlijk helpen om rond te komen en rust te krijgen. Financiën en een dag zonder kinderen waren namelijk de grootste zorg/aanleiding tot de burn-out voor TS.

Als TS nu nog dagelijks naar het dier toe ging en echt een hele sterke band nog met hem had, was het denk ik moeilijker, maar nu ziet zij hem maar 2x per jaar dus het lijkt mij dat het dier niet meer een aanzienlijke rol speelt in het leven van TS. Hoewel ik me het schuldgevoel wel erg kan voorstellen hoor.

Hutcherson

Berichten: 7434
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 21:20

Ik ben van mening dat een gezond paard van 25 niet zomaar ingeslapen/geslacht mag/kan worden omdat iemand keuzes heeft gemaakt in zijn leven en het paard daar nu niet meer bij past. Ik vind dat je op z'n minst je uiterste best moet doen om hem de allerbeste plek te geven.
Ik zeg niet dat je hem moet houden, maar je hebt wel de verantwoordelijkheid om hem op de beste plek te plaatsen.
Ik weet dat er veel om te doen is betreft herplaatsen van een ouder paard en doorverkoop/slacht etc. Maar denk dat je gewoon alles moet doen om hem te plaatsen bij een particulier en organisatie waar ze echt niet meer weggaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 21:20

Volgens mij heb je de keuze voor wat betreft je paard al gemaakt. En die keuze is okay.

Je hebt het over een dag minder werken. Ik zou dat eens goed door laten rekenen. Een dag minder werken gaat je waarschijnlijk meer kosten dan het inslapen van je paard je oplevert, even plat gezegd.

Mocht je vervolgens toch in de ziektewet komen, wat me met een (bijna) burn-out niet vreemd lijkt, dan lever je nog meer geld in. Geld, of het gebrek daaraan, dat de oorzaak is van je problemen.

Denk daar echt goed over na en win advies in.

nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 21:22

Het gaat over een paard dat op 175 km afstand staat en 2 x per jaar bezocht wordt. Dus ik ben het eens met FEARN. Ik van mening dat TS, al meer dan genoeg haar best heeft gedaan om een bewegende grasmaaier te onderhouden, waar ze de laatste 10 jaar bijna niets aan heeft gehad. behoudens dan 2 keer per jaar het dier te zien
Laatst bijgewerkt door nikkel op 25-07-23 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

pateeke
Berichten: 2240
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 21:29

nikkel schreef:
Pateeke, er zijn duidelijke financiële problemen anders had die budget coach niet nodig geweest.

Ik ontken toch ook niet dat TS het financieel moeilijk heeft? Ik zeg wel dat het niet relevant is wat de oorzaak is, dat wij niet te oordelen hebben over hoe TS met geld omgaat.
Afscheid nemen van je paard is voor veel mensen een moeilijke keuze. Soms is het echter wel de beste keuze en soms zijn er andere oplossingen. Wij staan niet in TS haar schoenen en kunnen de beslissing niet in haar plaats nemen. Het gaat er ook niet om wat wij vinden, maar wel wat TS vindt.

YvonneV
Berichten: 8793
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 21:30

Avalanche schreef:
Mensen hebben wat moeite geloof ik met context, een paard dat al 10 jaar op pensioen staat, 75 km van TS vandaan..... dat is geen paard dat je dan elke dag ziet.



Mazida schreef:
Eapy schreef:
Is het een mogelijkheid om bijvoorbeeld eens per week wat klusjes op stal te doen in ruil voor korting op de stalhuur? Het is lekker hersenloos werk vaak, buiten met de beestjes… misschien helpt dat je burn-out ook?


Paard staat 175 km van mij vandaan, dus dat is niet echt een optie.

Tieme
Berichten: 4973
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 21:39

TS: je geeft aan dat wanneer je je paard niet meer hebt je per maand €200 per maand bespaard en dan 1 dag in de week minder zou kunnen werken.
Weet je heel zeker dat dit klopt? Ik kan het me haast niet voorstellen dat je door 4 a 5 dagen in de maand minder werken er maar €200 euro op achteruit zou gaan....
Mogelijk heb je dit al gedaan maar ik zou je aanraden dit echt goed uit te laten rekenen. Niet door die budgetcoach maar door je werkgever. Hou er rekening mee dat je dan ook minder pensioen opbouwt, wanneer je langdurig ziek wordt minder geld krijgt. Echt goed uit laten rekenen voor je een beslissing maakt.

*Edit* zie dat ik spuit 11 ben en dat San87 al een soortgelijk iets heeft geplaatst..

Avalanche

Berichten: 16237
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 21:59

YvonneV schreef:
Avalanche schreef:
Mensen hebben wat moeite geloof ik met context, een paard dat al 10 jaar op pensioen staat, 75 km van TS vandaan..... dat is geen paard dat je dan elke dag ziet.



Mazida schreef:
Paard staat 175 km van mij vandaan, dus dat is niet echt een optie.

Dat is nog meer, verkeerd gelezen dus :) maar je snapt het punt denk :)

Wiwabalia

Berichten: 4704
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:11

LWDaisy schreef:
Komen jullie echt te kort, of is het gewoon.. moeilijk?

Ik vind het niet fair, sorry.

Ik heb natuurlijk mijn eigen paard nog maar een half jaar geleden moeten laten gaan, dus het ligt bij mij waarschijnlijk nogal gevoelig. Ze was nog geen 21 jaar - ik had een arm en een been gegeven voor 5 jaar extra. Het scheelt mij nu ook 200 euro per maand - maar mijn hart is heel erg leeg. Wij hadden het financieel ook niet breed, ik heb er ook heel veel voor moeten laten. Maar ik had altijd zoiets van "ik heb voor haar gekozen, niet andersom".

Ze had artrose, verkopen/weggeven was daarom imo ook nooit een optie, om dezelfde angsten die jij ook al aangeeft. Ik heb haar bijgehouden, ook toen we financieel in de miserie zaten. Ik betaal nog steeds een lening af. Die 200 euro per maand die ik "extra" had gehad als ik geen stalgeld had moeten betalen hadden ons niet rijk gemaakt ofzo - dat ben ik nu ook niet haha.

Ik heb nergens spijt van.
Ik weet dat ik naar mijn paard toe het juiste gedaan heb. Een boterham met choco is ook eten, dacht ik op zo'n momenten. Financieel weinig ruimte hebben is doodeng - maar daar kon zij niets aan doen.
Edit: het ligt duidelijk nogal gevoelig bij mij. Sorry als ik dingen zeg die jij niet wilt horen. Maar inslapen vind ik niet fair.. Niet omdat jullie het financieel moeilijk hebben.. Het is geen fiets..

Sorry.


De rest niet allemaal gelezen, maar heb je zelf wel een gezin, met kinderen?

Ik hou ook zielsveel van mijn paarden en heb de luxe dat ik mijn oude merrie haar pensioen kan bieden terwijl er nu een jonkie klaar staat pm beleerd te worden maar paarden kosten geld, heel veel geld. Vaak stopt het niet met je stalling.

Je eigen gezondheid, kinderen, gezin gaan wat mij betreft altijd voor de luxe van paarden. Ten allen tijde.

Bernadth99

Berichten: 147
Geregistreerd: 22-05-14
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:12

Wat een moeilijke situatie.

Als ik jou was zou ik ook afscheid nemen en dan bedoel ik in laten slapen of slachten, al zou ik slacht zelf wel lastig vinden. Ik denk dat je eigenlijk al afscheid hebt genomen maar de knoop niet door durft te hakken, toch zou ik het doen want ik denk dat het je heel veel lucht geeft. Sowieso financieel maar ik denk ook in je hoofd anders blijf je er maar over piekeren.

Je schreef ook over je kinderen dat je het lastig vindt om aan hen te vertellen als je je paard in laat slapen/slachten, dat is ook lastig, misschien kan je daar met je psycholoog over nadenken hoe je dat aanpakt?. Het lijkt me sowieso goed om het hen wel te vertellen en nog een keer met hen naar het paard toe te gaan om bewust afscheid te nemen. Neem dan nog wat foto's, misschien kunnen je kinderen wat lekkers voor het paard meenemen etc. Het zijn maar wat ideeën.

Veel sterkte met het nemen van je beslissingen!

ziezoziezo22
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:12

Je hebt je paard al 10 jaar een mooi pensioen gegeven, ooit komt er een dag dat je afscheid moet nemen, nu is dat misschien een jaartje of 1 a 2 eerder, maar hij heeft geen pijn of iets gehad op het laatst van zijn leven.
Ik zou kiezen voor inslapen of slachten, zou hem niet weg geven, dan heb je er niks meer over te zeggen, vaak zat dat je hoort dat ze de handel zijn ingegaan.

Ibbel

Berichten: 49230
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:18

Hutcherson schreef:
Ik ben van mening dat een gezond paard van 25 niet zomaar ingeslapen/geslacht mag/kan worden omdat iemand keuzes heeft gemaakt in zijn leven en het paard daar nu niet meer bij past.


Slachten mag altijd. Sterker, bij slacht voor menselijke consumptie móet het dier gezond zijn.

En een DA met een beetje gevoel zal ook een oud 'gezond' paard willen inslapen als de eigenaar het dier niet meer kan betalen. Want iedere weldenkende DA wil verwaarlozing of misbruik voorkomen.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:23

Ik vind het erg schokkend hoe veel bokkers een gezond paard (hebben) laten afmaken omdat ze heb beu waren.

Argumenten als ‘je kwam er maar 2x per jaar’ maken toch totaal niet uit wanneer het om een levend wezen gaat? Is het leven van een dier meer waard als de eigenaar vaker komt dan?

En dan eerst het geld als argument maar het komt erop neer dat je over het leven van een dier beslissen omdat je een dag meer vakantie wil… dat mensen daar zelfs nog in mee willen gaan. Ik laat mijn kat ook niet inslapen wanneer ik zin heb in een puppy of een vakantie oid.

Caira
Berichten: 26078
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:28

En ik vind het schokkend hoe veel mensen vanachter hun veilige schermpje een oordeel vellen over de situatie van een ander. En daarnaast ook nog even paarden vermenselijken. Het zijn paarden, ze leven in het hier en nu. Ze krijgen een spuitje, gaan slapen en worden niet meer wakker. Niets heftigs aan, enkel voor ons mensen met complexe emoties kan het moeilijk zijn. Dood hoort bij het leven, niemand doet moeilijk over het doodmeppen van een mug of het eten van een stukje vlees, maar als het gaat over een paard dan is het opeens een drama? Als TS het paard weggeeft en het paard blijkt doorverkocht of erger dan staat bokt op de achterste benen, nu neemt iemand de verantwoordelijkheid en dan is het weer niet goed.

Pantykous

Berichten: 10499
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:31

Poekkie schreef:
Ik vind het erg schokkend hoe veel bokkers een gezond paard (hebben) laten afmaken omdat ze heb beu waren.

Argumenten als ‘je kwam er maar 2x per jaar’ maken toch totaal niet uit wanneer het om een levend wezen gaat? Is het leven van een dier meer waard als de eigenaar vaker komt dan?

En dan eerst het geld als argument maar het komt erop neer dat je over het leven van een dier beslissen omdat je een dag meer vakantie wil… dat mensen daar zelfs nog in mee willen gaan. Ik laat mijn kat ook niet inslapen wanneer ik zin heb in een puppy of een vakantie oid.


Kom zeg, beetje nuance. Ze draagt die verantwoordelijkheid al 10 jaar. Omdat paarden zo oud worden kun je meestal niet voorzien hoe je leven er ver in de toekomst uit ziet.

De mooiste oplossing is het niet, maar 25 jaar is een mooie leeftijd.

Zijn alle mensen die hier hoog van de toren blazen ook vegetariër?

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:40

Ik ben geen vegetariër nee… heb met koeien en varkens echt helemaal niets. Maar mijn huisdieren maak ik niet zomaar af.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33859
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:44

Poekkie schreef:
Ik ben geen vegetariër nee… heb met koeien en varkens echt helemaal niets. Maar mijn huisdieren maak ik niet zomaar af.

Dus een varken mag wel dood voor het gemak van de mens en een paard dat niet jouw dier is niet?

Een paard is niet intelligenter of ontwikkelder dan een varken hoor. Jouw emotionele connectie met een dier is iets van jou. Wat TS met haar paard doet niet.

TS, ik als vegetariër ( ;) ) zou het zelf nooit kunnen. Maar ik snap het wel dat jij het wel doet. En ik zou iemand in jouw situatie er niet om veroordelen.

Ilse_123

Berichten: 3783
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:46

Poekkie schreef:
Ik ben geen vegetariër nee… heb met koeien en varkens echt helemaal niets. Maar mijn huisdieren maak ik niet zomaar af.


Ah, dus het gaat om je eigen gevoel en niet om het dier zelf? Niks mis mee hoor, maar dan kan je niet voor anderen hun gevoel spreken ;).

Avalanche

Berichten: 16237
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:54

Poekkie schreef:
Ik ben geen vegetariër nee… heb met koeien en varkens echt helemaal niets. Maar mijn huisdieren maak ik niet zomaar af.

Keywoord: zomaar...... het is niet zomaar.
TS zit tegen een burnout aan, ze heeft een gezin met kleine kinderen en het paard staat al 10 jaar op pensioen, want iig voor TS niet te berijden.

Enige nuance is niet verkeerd he :)