Dilemma: Wat met paard te doen?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hwn
Berichten: 4773
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 19:38

Ik wil nog even aanvullen op mijn vorige post: een tijd geleden opende ik hier ook een topic over een paard laten inslapen omdat ik de zorgen niet meer trok (zelf depressie, paard altijd maar medische problemen).

Mijn beslissing heb ik toen genomen bij het gevoel dat ik kreeg bij de reacties. De meesten adviseerden inslapen (was bij mij geen kwestie van kosten, heb ze aan huis). Maar ik merkte dat ik bij alle adviezen van inslapen telkens een "ja maar" reactie klaar had, terwijl de weinigen die vonden dat ik haar moest houden me een beter gevoel gaven. De levenslust van het paard heeft bij mij echter de doorslag gegeven (iedere dag een paard met pijn in je "achtertuin" is het slopendst wat er is) en nu ben ik heel blij dat ze er nog is, en het ziet er momenteel heel goed uit (maar ik durf het bijna niet typen om het niet weer te jinxen).

Dus ik zou zeggen: je keuze kan soms versterkt worden door de reacties. Zoals bijv. kop of munt gooien, soms krijg je dan een slecht gevoel bij de uitkomst en dan weet je dat je het andere moet kiezen, snap je wat ik bedoel?

prompter

Berichten: 11262
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 19:38

Niet op in gaan Mazida, zonde van je energie, er zijn zat mensen die wel begrip voor je situatie hebben :)

Jessicauvita

Berichten: 2579
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 19:39

Zou je dit echt over je hart kunnen verkrijgen?! Nu denk je misschien dat dit een goede keuze is, maar over een paar jaar ? Als alles op de rit is bij jullie , zal de eerste gedachten niet zijn , wat als??
Als je paardje verder nog in goede gezondheid is, gelukkig is ..

Ik zelf zit ook in een zware periode, 2 burnouts gehad , nu een hernia waardoor ik ook geen baan meer heb en veel afhankelijk ben. Ik probeer overal op te letten, maar no way om eraan te denken mijn diertjes weg te doen. Gelukkig heb ik die steun van mijn naasten.

Ik hoop dat je eruit komt, sterkte !

nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 19:40

Mazida, dan geef je zelf toch al antwoord op je vraag. Definitief afscheid nemen van het paard is dan de weg uit het financiële probleem. Of die besparing zoveel oplevert, dat je dan 1 dag in de week minder kan werken waag ik te betwijfelen

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 19:40

Ts, wat is voor jou belangrijker op moment? De kosten vermindering of meer me-time?
Want misschien makkelijk gezegd, zouden je (schoon)ouders niet een halve dag per week op willen passen zodat je tot rust kunt komen?

pateeke
Berichten: 2240
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 19:44

Dat weten we toch niet, of TS boven haar stand geleefd heeft? En dat moeten we ook helemaal niet weten. Het doet niet ter zake wat de oorzaak is van financiële moeilijkheden. Feit is dat TS aangeeft het financieel moeilijk te hebben en al een budgetcoach geraadpleegd heeft. Het gaat om hoe ze het financieel en op mentaal vlak beter kan krijgen voor zichzelf en haar gezin.
En het is nu eenmaal zo dat een paard behoorlijk wat geld kost op een maand... Wil dat zegen dat ze sowieso daarop moet besparen? Nee, maar het is één van de mogelijkheden.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 19:47

Mazida je moet niet zo emotioneel dramatiseren
Zeg gewoon dat je sober leeft de rest gaat niemand aan

Wat Nikkel en Nietsmar zeggen probeer ik al de hele tijd aan te dragen

Paard weg zou je meer me time kunnen kopen maar of je gelukkig gaat worden.

Paard inslapen als dat voor jou okay is, doen
25 mooie leeftijd genoeg die het niet halen
Je hebt alleen de kosten geen lusten dus dat snap ik heus wel alleen dan klopt plaatje niet meer

Ik zou willen dat ik 1 hele dag niks had. Jij haalt hier geen voldoening uit…, ga na waarom niet wat je nog mis

Hoe zit met weekenden en je partner ik trek soms deur dicht om 09:00 en zeg 13:00 lunchen graag met broodjes en ben weg ook me time maar eigenlijk verplichting genaamd paard

nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 19:59

Pateeke, er zijn duidelijke financiële problemen anders had die budget coach niet nodig geweest.

N4N4
Berichten: 1116
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 19:59

[/quote]

Je schrijft zelf dat je 4 dagen werkt, dat betekend dat je een dag vrij bent.
Ik ging er ff vanuit de woensdag dan zou je namelijk maar halve dag me-time hebben, maar blijkbaar is het een andere dag

Je wil dat we eerlijk zijn.. je paard inslapen snap ik nog maar me time staat los van je paard en als je dus nu financieel moeilijk hebt, gaat dat niet over als je je paard wegdoet en minder gaat werken.[/quote]

Ik snap het punt wel wat titia maakt , daarbij heeft een week 7 dagen .
4 dagen werken in de week is nog 3 dagen vrij .

Persoonlijk zou ik het niet kunnen om mijn paard weg te doen ivm me-time , het lezen van een boek enz enz .
Je geeft aan dat je ipv 4 dagen werken naar 3 wil gaan, maar weet je dan wel dat je een stuk terug gaat qua salaris ?

Wat veel mensen hier ook aangeven, bijna burn-out is niet een ideale situatie om zulke keuzes te maken als deze .
Ik wens je veel sterkte met je besluit
Laatst bijgewerkt door N4N4 op 25-07-23 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44957
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:00

prompter schreef:
Niet op in gaan Mazida, zonde van je energie, er zijn zat mensen die wel begrip voor je situatie hebben :)


Ja, laat je niet opfokken door mensen die graag zuigen. Boeiend wat zij vinden.

amyblub

Berichten: 243
Geregistreerd: 29-11-15
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:00

Ik zou het persoonlijk niet aandurven om dit soort keuzes te maken op het moment dat ik emotioneel niet goed in mijn vel zou zitten. Ik zou het zelf ook niet kunnen om mijn paard in te laten slapen voor 8 uurtjes extra me-time.

nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:05

Het gaat in 1e instantie over de 200 euro per maand, de rest is niet belangrijk. Het lijkt mij niet dat de budget coach op voorhand ( voor de lol) is ingeschakeld, kan natuurlijk wel. Alleen dan leest het hele verhaal compleet anders. Dan gaat het dus wel degelijk over 1 dag extra me time.

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:10

Ik weet niet of je er behoefte aan hebt, maar ik wil even herhalen dat ik écht denk dat je jezelf prima in de spiegel aan kan blijven kijken, welke keuze je ook maakt. Er zijn geen winnaars met dit soort keuzes :(:)

Rex_Rolfo

Berichten: 5386
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:12

manumol schreef:
Heel erg Herkenbaar, ik heb voor de zelfde keuze gestaan, en heb er voor gekozen om mijn paard zelf naar de slager te brengen.

Denk zo;
Paard heeft een mooie leven zo bij je, en dat doe je al 10 jaar. Levens kunnen veranderen en zal je dingen moeten aanpassen. Dat hoort zo in het leven, dus daar kun je niets aan doen.

In dit geval zou ik je paard niet weg geven of verkopen. Ik denk dat het je nog meer onrust of schuldgevoel zal geven.

Inslapen is echt niet zo’n slechte keuze.
En als de veearts dat nog niet nodig vindt, kun je ook voor de slacht kiezen.

Paard leeft in het nu, dus alleen jij zal er verdrietig van zijn❤️ sterkte met je keuze!

Ik heb de OP gelezen en de 1e pagina. Daarna zag ik dat het topic een beetje erg snel gaat en ben ik afgehaakt met verder lezen. Ik heb wel nagedacht over hoe ik er in zou staan en met exact dezelfde redenatie erbij heeft manumol dat al in de 5e reactie precies beschreven.

marleen_88

Berichten: 14114
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:14

Ik zou in deze situatie ook afscheid van het paard nemen. Ik lees dat je twee keer per jaar bij hem komt, ik denk dat het afscheid al genomen als. Daarnaast is het een kostenpost die jullie er even niet bij kunnen hebben. Je bent geen slecht mens wanneer je voor je eigen gezondheid en gezin kiest.

Tijd voor jezelf is belangrijk, hierdoor blijf je zelf het gelukkigste.

@Tita: op woensdagmiddag vrij is geen standaard hoor. Ik ken (heel) veel scholen die alle dagen tot een uur of 14u les hebben.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:21

Wat een onwijs klote situatie zeg.



Over een andere boeg, heb je al eens met je werkgever om tafel gezeten of een salaris verhoging mogenlijk is of wellicht een heel andere baan met een hoger salaris.
Een dag minder werken gaat je financieel niet helpen ook niet als het paard wegvalt.
Dat je nu meer tijd wilt komt ook omdat je moe bent.
En daarom wil ik ook zeggen : meld je ziek. Je krijgt dan vanzelf een gesprek met je bedrijfs arts en volgt de rest vanzelf.

Hoe staat je stalhouder erin als je afscheid van je paard wilt nemen. Is dat iemand die bv alles wilt regelen voor je als dat het besluit makkelijker maakt.

Veel sterkte ermee.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:21

Ik denk dat je zeker afscheid moet nemen van je paard als dat de problemen oplost, maar net als een aantal anderen vraag ik me af of dat wel zo is.

Het lijkt er namelijk op dat je bij alle mogelijke opties vooral beren op de weg ziet. Of je voelt je schuldig, of je paard komt op een verkeerde plek terecht, of ....
Wat is in jouw hoofd de beste oplossing eigenlijk?

Jessicauvita

Berichten: 2579
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:22

amyblub schreef:
Ik zou het persoonlijk niet aandurven om dit soort keuzes te maken op het moment dat ik emotioneel niet goed in mijn vel zou zitten. Ik zou het zelf ook niet kunnen om mijn paard in te laten slapen voor 8 uurtjes extra me-time.


Precies dit!! Als je in een burn-out zit kan je niet helder nadenken

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:24

Ts, wat een rollercoaster. Ik snap dat je voor een vrijwel onmogelijk dilemma staat.
Bij wie staat je paard op pension?
Kun je met hen overleggen? Hebben zij ideeën?
Inslapen of slacht is geen schande. Het is wel verstandig dat je echt achter dit besluit staat, anders kan het je nog een hele tijd emotioneel dwars zitten (zeg ik uit eigen ervaring)
Wijsheid en steun gewenst in deze zware tijd.

Paardenfann4
Berichten: 1367
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:24

Volgens mij ben je er zo te lezen al lang uit dat je het paard wil laten inslapen. Ik zou het niet kunnen, maar als dit voor jou dé oplossing is dan is het toch prima. Welke beslissing je ook neemt, er zullen altijd mensen het er niet mee eens zijn. Weggeven zou ik niet doen, misschien een goedkoper rusthuis vinden, in Drenthe is een stichting met een rusthuis, wellicht is dat nog een optie https://www.drentsrusthuisvoorpaarden.nl

nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:25

TS, gewoon doen wat jij goed dunkt. Ieder ander bekijkt het vanuit een andere invalshoek, maar niemand zit in jouw omstandigheden.

imaudy
Berichten: 5087
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:27

Vaak worden paarden na hun 25ste toch slechter. Je hebt hem al 10 jaar pensioen gegeven. Ik zal eerlijk zijn dat ik mijn eigen paard zo lang mogelijk zou willen houden, maar ik vind het acceptabel om je paard nu in te laten slapen of te laten slachten. Vooral omdat DA kosten best hoog op kunnen lopen. Zelf bij een virusje kunnen de kosten snel oplopen naar wat honderd euro. Toch klink je erg betrokken bij je paard en ik twijfel zeker of het voor jou de beste oplossing is hem hem nu te laten gaan. Je gevoel erbij is erg verward.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:29

Ts: je hebt je paard tien jaar als grasmaaier gehouden en dan krijg je hier lelijke reacties van mensen waarvan ik zeker weet dat ze het paard nog geen jaar zouden laten staan als ze er niets mee konden.
Dat is het niet waard.

Je hebt je paard een mooi pensioen gegeven en als je nu besluit dat het mooi is geweest, is daar niets mis mee.

Avalanche

Berichten: 16237
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:33

Mazida schreef:
Iedereen bedankt voor alle reacties. Ik heb in de laatste reacties vrij emotioneel gereageerd. Maar ik wil weten dat ik alle reacties waardeer. Het valt niet altijd mee om stevige kritieken te lezen, maar dat hoort ook op een forum. Liefs Mazida

Ik vind niet alle kritiek fair. Vermoorden vind ik een enorm groot woord.

Mensen hebben wat moeite geloof ik met context, een paard dat al 10 jaar op pensioen staat, 75 km van TS vandaan..... dat is geen paard dat je dan elke dag ziet.
Kendra schreef:
Ik denk dat je zeker afscheid moet nemen van je paard als dat de problemen oplost, maar net als een aantal anderen vraag ik me af of dat wel zo is.

Het lijkt er namelijk op dat je bij alle mogelijke opties vooral beren op de weg ziet. Of je voelt je schuldig, of je paard komt op een verkeerde plek terecht, of ....
Wat is in jouw hoofd de beste oplossing eigenlijk?

Dat is vrij typisch voor een burnout.


Sunnda schreef:
Ts: je hebt je paard tien jaar als grasmaaier gehouden en dan krijg je hier lelijke reacties van mensen waarvan ik zeker weet dat ze het paard nog geen jaar zouden laten staan als ze er niets mee konden.
Dat is het niet waard.

Dit. Zo hypocriet.

zonnebloem18

Berichten: 24864
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 20:40

Sunnda schreef:
Ts: je hebt je paard tien jaar als grasmaaier gehouden en dan krijg je hier lelijke reacties van mensen waarvan ik zeker weet dat ze het paard nog geen jaar zouden laten staan als ze er niets mee konden.
Dat is het niet waard.

Je hebt je paard een mooi pensioen gegeven en als je nu besluit dat het mooi is geweest, is daar niets mis mee.

Hier sluit ik me bij aan. Ik weet wat financiële stress kan doen.
In het gunstigste geval kost het paard nu 200 euro, maar het is al 25 jaar en de kans dat er meer kosten bij komen is redelijk aanwezig. Als het jou rust geeft zou ik hem inslapen. Herplaatsen zou ik ook niet aandurven, je weet nooit waar zo'n dier terecht komt.