Dilemma: Wat met paard te doen?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44957
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:49

Ja en uit mijn ervaring, ik heb meerdere (2) paarden naar de slacht gebracht. Ja, naar en vervelend maar niet traumatisch en geen schuldgevoel. Het hoort bij het houden van dieren.

Ibbel

Berichten: 49230
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:54

TS: regelmatig nemen manege-eigenaren de beslissing om een paard naar de slager te brengen, omdat het dier het werk niet meer aan kan. Daar is niets mis mee. Een manege moet ook rondkomen, en een opvreter die geld kost, kan ook niet uit. Het bedrijf gaat voor. Altijd.

Als jij als privépersoon hetzelfde probleem hebt, mag en kan jij dat gewoon op dezelfde manier oplossen.
Gezin en eigen gezondheid gaan voor. Altijd.

De manege raakt geen klanten kwijt omdat 'uitgewerkte' paarden naar de slager gaan, jij raakt ook geen respect kwijt omdat jij jouw uitgewerkte paard niet meer kunt onderhouden.

lies

Berichten: 9644
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 18:00

Mazida schreef:
Het spijt me dat ik fantaseer over een dagje voor mezelf. Ik verdien dat niet nee, het is duidelijk dat ik mijn paard hier niet voor mag opofferen.


Maar je vraagt om meningen, je wilt weten hoe mensen hier tegenaan kijken. Dan krijg je ze en ga je verongelijkt doen over die meningen. Als je vindt dat jij een dagje voor jezelf mag, wat betekent dat je je paard op moet offeren en je dat er voor over hebt, zet ‘m op. Het is helemaal jouw beslissing. Maar dat niet iedereen staat te juichen had je toch wel kunnen verwachten?

Plus, alles wat je zegt vind ik tegenstrijdig. Als je je ziek meldt, ga je piekeren, maar een dagje extra vrij ga je lekker een boek lezen.
Paard moet weg omdat je geldzorgen hebt, maar je wilt wel een dag minder werken. Dat strookt toch allemaal niet?

Het klinkt als een impulsieve beslissing die nergens op gebaseerd is. En dan denk ik; ga eerst eens andere dingen op een rijtje zetten, zodat je weer ruimte in je hoofd hebt voor dergelijke onomkeerbare beslissingen.

Elisa2

Berichten: 37608
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 18:04

Ah jemig hou eens op joh.

Ts is duidelijk, zit tegen een burnout, komt geld tekort (bedankt regering) en kan het eigenlijk niet meer missen.

Hoe zaken verder voor haar voelen is haar pakkie aan en van niemand anders en ze hoeft zich ook niet te verantwoorden tegenover allerlei Bokkers.

Ts, ik zou als ik jou was even niet meer reageren op dit topic want het maakt je stress alleen maar erger.

Urbanus

Berichten: 44957
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 18:06

Ibbel schreef:
TS: regelmatig nemen manege-eigenaren de beslissing om een paard naar de slager te brengen, omdat het dier het werk niet meer aan kan. Daar is niets mis mee. Een manege moet ook rondkomen, en een opvreter die geld kost, kan ook niet uit. Het bedrijf gaat voor. Altijd.

Als jij als privépersoon hetzelfde probleem hebt, mag en kan jij dat gewoon op dezelfde manier oplossen.
Gezin en eigen gezondheid gaan voor. Altijd.

De manege raakt geen klanten kwijt omdat 'uitgewerkte' paarden naar de slager gaan, jij raakt ook geen respect kwijt omdat jij jouw uitgewerkte paard niet meer kunt onderhouden.


Mooi gezegd.

Voor sommige mensen is hun paard hun surrogaatkind en die kunnen zich inslapen niet indenken, dat is oké. Voor mij is het minder emotioneel beladen, dat vind ik ook oké.

Als je een jaar geleden al besloten hebt dat je afscheid wil nemen, is dat ook oké. Hem verplaatsen naar iemand anders vind ik niet fair, omdat je niet weet wat er dan met hem gebeurt. Kun je officieel nog wel de regie houden, ik vind het risicovol.

different1
Berichten: 3652
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 18:09

Alleen de eerste en laatste pagina gelezen, maar men spreekt meerdere malen over "gezond paard".
Paard staat al 10jr met pensioen omdat hij eigenlijk niet te rijden was, dus hoe gezond is hij?

Verder ben ik enorm voor het nemen van je verantwoordelijkheid, hoe vaak kom je geen berichten tegen " paard weggeven als weidemaatje maar nu wordt er toch op gereden", "we zouden contact houden, paard is niet meer te traceren" etc etc.

Sterkte met het nemen van de juiste beslissing TS.

Caira
Berichten: 26078
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 18:11

Ik heb net mijn 31 jarige merrie in laten slapen, was het erg voor mij? Ja verschrikkelijk, voor mijn paard helemaal niet. Die kreeg een prikje, zakte weg en sliep in. Of je nu een paard onder narcose brengt voor een ingreep of hem in laat slapen is dezelfde procedure alleen bij de een worden ze niet wakker en bij de ander wel. Een paard leeft in het hier en nu; die gaat slapen en wordt niet meer wakker en dat is het dan. De rest is emotie van de mens…

Ibbel

Berichten: 49230
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 18:13

different1 schreef:
Verder ben ik enorm voor het nemen van je verantwoordelijkheid, hoe vaak kom je geen berichten tegen " paard weggeven als weidemaatje maar nu wordt er toch op gereden", "we zouden contact houden, paard is niet meer te traceren" etc etc.


Precies dat.
Stel dat TS vorig jaar haar paard had weggeven als weidemaatje en nu een topic had geopend met: "mijn paard blijkt verdwenen te zijn, terwijl ik dacht dat ik het ultieme weidemaatplekje voor 'm gevonden had"
Dan waren alle reacties geweest: je had je eigen verantwoordelijkheid moeten nemen, je wéét toch dat dit 99 van de 100 keer fout loopt?

Nu wil ze paard laten inslapen of slachten omdat ze 'm niet meer kan betalen, en dan is: kijk of je er een goed plekje voor kan vinden?

Het is niet goed of het deugt niet hè...

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 18:26

Urbanus schreef:
Ibbel schreef:
TS: regelmatig nemen manege-eigenaren de beslissing om een paard naar de slager te brengen, omdat het dier het werk niet meer aan kan. Daar is niets mis mee. Een manege moet ook rondkomen, en een opvreter die geld kost, kan ook niet uit. Het bedrijf gaat voor. Altijd.

Als jij als privépersoon hetzelfde probleem hebt, mag en kan jij dat gewoon op dezelfde manier oplossen.
Gezin en eigen gezondheid gaan voor. Altijd.

De manege raakt geen klanten kwijt omdat 'uitgewerkte' paarden naar de slager gaan, jij raakt ook geen respect kwijt omdat jij jouw uitgewerkte paard niet meer kunt onderhouden.


Mooi gezegd.

Voor sommige mensen is hun paard hun surrogaatkind en die kunnen zich inslapen niet indenken, dat is oké. Voor mij is het minder emotioneel beladen, dat vind ik ook oké.

Als je een jaar geleden al besloten hebt dat je afscheid wil nemen, is dat ook oké. Hem verplaatsen naar iemand anders vind ik niet fair, omdat je niet weet wat er dan met hem gebeurt. Kun je officieel nog wel de regie houden, ik vind het risicovol.


Wat heeft je moreel kompas nu met surrogaatkind te maken?
Ik zie mijn shets liever dood dan levend, ze kosten veel werk en geld en ik heb er nooit iets aan gehad of mee gedaan. Dus als een kind zie ik ze absoluut niet. Maar mijn moreel kompas zegt wel dat het levende wezens zijn die ik heb aanvaard en niet zomaar kan afmaken omdat het mij beter uitkomt.

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 18:37

Dit is inmiddels bijna popcorn waardig, wat een vreselijke gaslighting hier zeg.

TS, had je nou dagelijks naar je paard gegaan en daar nog veel plezier uitgehaald, dan had ik absoluut gezegd: houden. Maar je haalt er nul plezier en liefde meer uit zo te lezen, en dat al jaren. Dat je hem nu al zo lang op zo'n afstand hebt zegt al dat je een beter mens bent dan heeeeel veel andere paarden eigenaren (niet gericht naar iemand hier, ik ken er echter een paar in't echte leven...). Nu dus hier gaan gaslighten over wat voor een slechte moordenaar je wel niet zal zijn volgens sommigen hier maakt je echter, in ieder geval voor mij, geen persoon om makkelijk sympathie voor te blijven voelen naarmate de pagina's verstrijken.

Je weet zelf wat het juiste is, doe het dan ook en val niet de mensen aan die jouw gevoel bevestigen.

Urbanus

Berichten: 44957
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 18:46

Poekkie schreef:
Wat heeft je moreel kompas nu met surrogaatkind te maken?
Ik zie mijn shets liever dood dan levend, ze kosten veel werk en geld en ik heb er nooit iets aan gehad of mee gedaan. Dus als een kind zie ik ze absoluut niet. Maar mijn moreel kompas zegt wel dat het levende wezens zijn die ik heb aanvaard en niet zomaar kan afmaken omdat het mij beter uitkomt.


En dat is oké, voor jou.

fransje23

Berichten: 15433
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 18:51

Wat zeggen ze bij zijn pensioenplek over de gezondheid van je paard?
Is het misschien al aan het aftakelen?
Dat maakt de beslissing misschien wat makkelijker.

Swifter
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 18:51

Herkenbare situatie TS. Ik vind dat mentaal welzijn altijd voor gaat op een dier. Je hebt ook een gezin waar jou burn out ook impact op heeft. Ik persoonlijk zou het niet ok vinden om mentaal er onder door te gaan en jou gezin hier ook in mee te trekken omdat die €200 koste wat kost maandelijks op tafel moet liggen. Want ook op hun gaat dit impact hebben, heeft het nu al impact. Het is het niet waard. Kies voor jou zelf en jou gezin. Ik zou gaan voor slachten of inslapen.

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 18:57

Mazida schreef:
@Tita: Waar haal jij vandaan dat ik woensdag vrij ben? Het zal je verbazen, maar er zijn moeders die op woensdag werken...

En dank voor je advies om 5 dagen in de week te gaan werken. Ik denk dat ik ook maar 's avonds en in de weekenden ga werken 8)7 8)7 8)7

Ja, ik fantaseer over een vrije donderdag. Op woensdag kan ik namelijk geen vrij krijgen.


Je schrijft zelf dat je 4 dagen werkt, dat betekend dat je een dag vrij bent.
Ik ging er ff vanuit de woensdag dan zou je namelijk maar halve dag me-time hebben, maar blijkbaar is het een andere dag

Je wil dat we eerlijk zijn.. je paard inslapen snap ik nog maar me time staat los van je paard en als je dus nu financieel moeilijk hebt, gaat dat niet over als je je paard wegdoet en minder gaat werken.

Anastasia24

Berichten: 2728
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 19:00

Niet heel het topic gelezen maar ts, een burnout is niet niets. Dan zijn ook ''maar'' 4 dagen veel, vaak te veel. Je hebt je dier tien jaar(en dat is lang) op pensioen zonder te rijden, altijd het beste met hem voor en nu met een jong gezin wil je minder werken, logisch, imo. Ik zal niet makkelijk een dier laten gaan maar je paard is 25, duidelijk fysiek niet gezond(want steigeren en bokken met rijden), als het genoeg is, is het genoeg, dat weet niemand anders beter dan jij. Daar kan niemand wat over zeggen, jij zit tegen een burnout, jij hebt een jong gezin waar je meer tijd voor wilt en niemand kan in jouw portemonnee kijken.
Om te zeggen dat een dier de stress niet waard is; gaat imo iets te ver. Maar gezien het paard zijn situatie(leeftijd en beperking) zou voor mij de beslissing makkelijker maken. Het is geen 4 jarige meer.
Ik denk overigens dat je je paard als weidemaatje wel weg krijgt hoor maar dat is maar net of je dat wilt, het risico is er altijd dat er iets mee gebeurt, ook in dat vlak is op deze leeftijd laten gaan echt geen schande.
Succes ts en sterkte. :j

tita

Berichten: 19756
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 19:02

Tieme schreef:
tita schreef:
Onzin
Je werkt nu al 4 dagen ….. je kan ook 5 dagen gaan werken….want financiële nood….
Ik neem aaan dat je woensdag vrij bent, dan heb je ook een ochtend me time


Ze zit tegen een burnout aan... dna ga je minder werken of tijdelijk stoppen. En kijken hoe je dingen kunt veranderen om een burnout te voorkomen. Maar je gaat niet méér werken. Domste wat je dan kan doen. + daa rkeijgt ze niet meer me-time en rust van...



Als je tegen burn-out aan zit ga je naar de huisarts en neem je andere stappen. Ga niet verhaal, halen op bokt
Termen burn-out wordt heel snel gestrooid.
Bovendien lees ik toch ook andere dingen die mee spelen

Leven met werk, kinderen, schoon huis is namelijk pittig voor de meeste mensen. Ik sta ook wel eens te janken en te rollen met mijn ogen hoe ik dit allemaal moet doen. En dan bespaar ik je alle medische ellende

Ik b

pateeke
Berichten: 2240
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 19:11

Het is een moeilijke keuze, die enkel jij kan maken. Wat betekent het paard voor jou? Wat geeft het paard jou en wat kan jij je paard bieden? Stel dat je je paard houdt, hoe ziet de toekomst er dan uit (raak je dan bv uit financiële moeilijkheden)? … allemaal vragen waar je voor jezelf antwoord op zou kunnen geven om de keuze te maken.
Wat Bokt ervan vindt is eigenlijk niet van belang. Het gaat erom wat voor jou de goede keuze is. Bokkers kennen jouw situatie onvoldoende. En iedereen heeft zijn / haar eigen waarden en normen.
Maak een keuze die aansluit bij wat voor jou belangrijk is.

Edit: ik zou met oa de budgetcoach ook bekijken wat de financiële gevolgen zijn van een dag minder werken op papier ipv ziektedagen opnemen. En dan bedoel ik gevolgen nu en op langere termijn. Bv stel dat je een dag minder gaat werken op papier en je valt dan alsnog uit en komt op ziekte te staan. Wat is dan je inkomen ipv het inkomen dat je zou hebben als je uitvalt met op papier het aantal dagen dat je nu werkt?
Mij heeft de keuze om deeltijds te werken op papier behoorlijke impact gehad (hoewel het niet eens een echte keuze was).

Wintu

Berichten: 3115
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 19:18

Waarom is dit topic eigenlijk geopend. TS heeft beslissing al lang genomen, voelt zich er poedersuiker over en vraagt bevestiging aan bokkers, zodat ze na het inslapen/ slachten paard zich minder poedersuiker voelt. Niet meer en niet minder. Ze vraagt om eerlijke meningen, maar als die worden gegeven, dan is het niet ok. Komt zelfs een advertentie voorbij waar niet eens op wordt gereageerd.

Mijn mening, je moet het helemaal zelf weten, als je er mee kunt leven een gezond paard af te maken, dan vooral doen.

Mijn keus zou het niet zijn en dat soort beslissingen nemen als je mentaal niet helemaal ok bent, al helemaal niet.

Maar doe wat je wilt, jij moet met je beslissing leven, wij niet.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 25-07-23 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Mazida
Berichten: 1391
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 19:19

Iedereen bedankt voor alle reacties. Ik heb in de laatste reacties vrij emotioneel gereageerd. Maar ik wil weten dat ik alle reacties waardeer. Het valt niet altijd mee om stevige kritieken te lezen, maar dat hoort ook op een forum. Liefs Mazida

Mazida
Berichten: 1391
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 19:20

Wintu schreef:
Waarom is dit topic eigenlijk geopend. TS heeft beslissing al lang genomen, voelt zich er poedersuiker over en vraagt bevestiging aan bokkers, zodat ze na het inslapen/ slachten paard zich minder poedersuiker voelt. Niet meer en niet minder. Ze vraagt om eerlijke meningen, maar als die worden gegeven, dan is het niet ok. Komt zelfs een advertentie voorbij waar niet eens op wordt gereageerd.

Mijn mening, je moet het helemaal zelf weten, als je er mee kunt leven een gezond paard af te maken, dan vooral doen.

Mijn keus zou het niet zijn en dat soort beslissingen nemen als je mentaal niet helemaal ok bent, al helemaal niet.

Maar doe wat je wilt, jij moet met je beslissing leven, wij niet.


Ik heb gebeld voor die advertentie. Ze zoeken rusthuispaarden, maar vragen daar wel betaling voor. Pensiongeld per maand. Had ik ook wel verwacht.

hwn
Berichten: 4773
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 19:21

Waar ik me in jouw geval vooral zorgen om zou maken: burn out leunt dicht aan bij depressie, en mijn huisarts heeft ooit gezegd dat je tijdens een depressie geen drastische/onomkeerbare beslissingen mag nemen (ben het hier grotendeels mee eens, tenzij je met die drastische beslissing de oorzaak van de depressie wegneemt).

Wat ik in jouw geval zou doen: kan je niet bijv. met je arts overleggen dat je enkele maanden op donderdag in de ziektewet gaat om te zien of dat je burnout weghelpt? Want stel dat je je paard laat inslapen, minder gaat werken (en dus minder verdient) en toch nog in een burnout belandt, dan zal je jezelf mss wel voor de kop slaan (en burnout komt vaak voor als je rust neemt, omdat de adrenaline van een druk leven je er soms nog doorheen helpt/hielp).

Paard goedkoper stallen (bijv. die link in dit topic van 135 euro pm) kan ook al helpen, mss kan je dan een halve dag per week minder werken?

Hebben jullie in NL geen recht op extra vrije uren (met minstens gedeeltelijk behoud van loon) als je kleine kinderen hebt? Hier in BE heb je dat, kan je opnemen zoals je wil, sommigen nemen een halve dag per week, anderen nemen alles ineens.

Hoe klein de kinderen ook zijn, ik zou toch het gesprek aangaan met hen. Waarschijnlijk begrijpen ze het wel, maar het is beter als je vooraf weet hoe ze erover denken. Want stel dat je je beslissing dan betreurt, en de kinderen zijn dan ook nog es erg kwaad of verdrietig, maakt dat het alleen maar erger. Toen mijn moeder bevallen was van mij, had de huisarts aangeraden om hun oude hond "weg te maken" omdat dat niet gezond was (mijn ma had al 3 miskramen gehad, ik kwam er pas na 13 jaar huwelijk en heel wat doktoren). Was 49 jaar geleden, van dierenartsen en dierenrechten was nog amper sprake, dus heeft mijn pa arsenicum gehaald bij de apotheek en de hond vergiftigd (dat kon toen blijkbaar). Ging echter niet goed: pa ging weg omdat hij de hond niet wou zien sterven, maar de dosis was blijkbaar te laag en mijn oom zag het dier ronddolen en heeft hem dan doodgeslagen. Mijn ma heeft dat pas achteraf geweten, en zowel zij als ik (want ik was de reden) hebben ons daar altijd schuldig over gevoeld.

Popstra
Berichten: 13844
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 19:28

Poekkie schreef:
Mazida schreef:
@Tita: Waar haal jij vandaan dat ik woensdag vrij ben? Het zal je verbazen, maar er zijn moeders die op woensdag werken...

En dank voor je advies om 5 dagen in de week te gaan werken. Ik denk dat ik ook maar 's avonds en in de weekenden ga werken 8)7 8)7 8)7

Ja, ik fantaseer over een vrije donderdag. Op woensdag kan ik namelijk geen vrij krijgen.


Maar wat lukt er dan niet in de vrije weekdag die je nu hebt en dat wel zal lukken bij een vrije donderdag? Ik raad aan om toch eens samen met je huisarts en/of psycholoog (?) te gaan zitten en dit rustig te bespreken. Ik vrees immers dat dit niet de oplossing zal zijn voor je terwijl de geldkwesties nog net zo moeilijk zullen blijven.

(Even terzijde: ik heb geen idee aan welke lonen ik moet denken en dat hoef je ook helemaal niet te delen. Maar 2 bijna- fulltime werkende mensen die het zo moeilijk hebben en zelfs 200 euro niet kunnen missen is redelijk verwonderlijk. Misschien eens een samenvatting maken van de kostenposten en kijken of daar nog winst te halen valt zodat jullie wat meer ruimte krijgen? Zet je bvb ergens een onrealistisch hoog spaardoel voor jezelf?)


Wellicht wat boven hun stand geleefd zoals zo veel gedaan hebben of nog doen...
Hypotheek..autos...alles moet dubbel tegenwoordig.

nikkel
Berichten: 2550
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 19:32

Wat je in deze ook doet, je doet het volgens de verschillende meningen toch nooit goed. Als de 200 euro in de maand, de redder uit de nood betekent dan zou ik definitief afscheid nemen van het paard in de vorm van de slacht. Je hebt tenslotte het dier al een hele tijd als grasmaaier staan. Overdoen aan anderen zou bij mij niet gebeuren, vroeger of later staan deze nm. voor precies dezelfde vraag.

Popstra, ik ken mensen met een zeer goed inkomen, die nu in staat zijn om schulden te maken. Dan heb ik het niet over de hypotheek. Maar daar ga ik niet, in 1e instantie bij dit geval vanuit. de budgetcoach heeft wel duidelijk gemaakt dat het wegdoen van het paard een duidelijke kostenbesparing is.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 25-07-23 19:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44957
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 19:34

De brutaliteit om te speculeren over de levensstandaard van ts...

Mazida
Berichten: 1391
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 19:35

Popstra: Zeg me waar ik op moet bezuinigen. Onze enige auto wegdoen? De kinderen van voetbal en zwemles afhalen? Onze hypotheek van ons gewone rijtjeshuis opzeggen en onder een brug gaan wonen met de kinderen? Kleren voor de kinderen haal ik bij Zeeman of Wibra en Vinted, voor onszelf kopen we bijna nooit kleren. Op vakantie bezuinigen gaat niet, daar doen we al nooit... Abonnementen hebben we ook niet, dus geen Netflix etc. Alleen voor internet. Wel de bieb. Dat is een uitje dat bijna geen geld kost.

Maar volgens mij gaan we een beetje offtopic.