Dilemma: Wat met paard te doen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:58

tita schreef:
Urbanus schreef:
Ik had ook met kleine kinderen me-time, het is maar net hoe je je tijd indeelt.

Als je tegen een burnout zit, is een dag minder werken heel verstandig. Kleine kinderen of niet.

Verder, paarden leven in het nu. Je kunt beter een paard laten gaan dan je moeten afvragen of er misschien wel ergens niet goed voor hem gezorgd wordt.


Jij had of heb geen betaalde baan das echt ander leven hoor
En ik heb over me time met werk en kinderen


Ik ook, het is nog steeds een kwestie van planning en afspraken maken met je partner, ouders/schoonouders/oppas.

Niet iedereen staat 24/7 aan voor z'n kinderen.


Poekkie schreef:
Misschien eens een samenvatting maken van de kostenposten en kijken of daar nog winst te halen valt zodat jullie wat meer ruimte krijgen? Zet je bvb ergens een onrealistisch hoog spaardoel voor jezelf?)


Ze hebben met een budgetcoach om de tafel gezeten, dat lijkt me genoeg?

Elisa2

Berichten: 37429
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:00

Sjemig ik heb niet eens kinderen, maar jonge kinderen hebben en een baan en een partner is hartstikke druk. Kinderen parkeer je ook niet zo makkelijk hè. Moeder ben je altijd!
Sommige mensen hebben wat meer Me Time nodig om even op te kunnen laden.

Ik snap TS volledig en begrijp niet waarom ze zich hier voor zou moeten verantwoorden.

Of eerst ziekmelden verstandiger is, dat denk ik wel. Even bijtanken en dan de juiste beslissingen kunnen maken.

Poekkie

Berichten: 7359
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:01

Geen idee urbanus maar als die budgetcoach niets anders heeft gevonden dan 200 euro van een paard dan lijkt het mij niet zo’n denderende analyse.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 17:02

Het spijt me dat ik fantaseer over een dagje voor mezelf. Ik verdien dat niet nee, het is duidelijk dat ik mijn paard hier niet voor mag opofferen.
Laatst bijgewerkt door Mazida op 25-07-23 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieme
Berichten: 4963
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:03

tita schreef:
Onzin
Je werkt nu al 4 dagen ….. je kan ook 5 dagen gaan werken….want financiële nood….
Ik neem aaan dat je woensdag vrij bent, dan heb je ook een ochtend me time


Ze zit tegen een burnout aan... dna ga je minder werken of tijdelijk stoppen. En kijken hoe je dingen kunt veranderen om een burnout te voorkomen. Maar je gaat niet méér werken. Domste wat je dan kan doen. + daa rkeijgt ze niet meer me-time en rust van...

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 17:05

We hebben hulp van een budgetcoach en een psycholoog. Maar ik vind niet dat ik mijn hele financiële hebben en houwen op de Bokt-tafel moet delen. Geloof me maar als ik zeg dat de budgetcoach meer tips heeft aangedragen dan alleen bezuinigen op een paard.

En op mijn werk weten ze van mijn situatie. Ik heb een hele fijne werkplek. Dat is mijn veilige haven. Ik wil op dit moment niet thuis komen te zitten en dieper wegzakken in het moeras.
Laatst bijgewerkt door Mazida op 25-07-23 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16469
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:05

Poekkie schreef:
Geen idee urbanus maar als die budgetcoach niets anders heeft gevonden dan 200 euro van een paard dan lijkt het mij niet zo’n denderende analyse.

Daarbij komt het op hetzelfde financiële plaatje neer wanneer je je paard weg doet en minder gaat werken. Als er financiële problemen zijn dan houdt je op deze manier natuurlijk niet over. Het levert je wel meer vrije tijd op natuurlijk.

Maar nogmaals, ik zou mezelf ziek melden en vanuit een gezondere situatie een beslissing nemen.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:06

Mazida schreef:
Het spijt me dat ik fantaseer over een dagje voor mezelf. Ik verdien dat niet nee, het is duidelijk dat ik mijn paard hier niet voor mag opofferen.


Meis, je vraagt om (eerlijke) meningen en de ene persoon is niet zo tactisch als de andere.

Maar jij maakt de beslissing en je moet jezelf kunnen aankijken in de spiegel. Niet bokt, niet ik, jij.

Als jij graag die ene dag wil en je besluit om afscheid te nemen van je paard, you do you. Jij en je gezin zijn het belangrijkste, vind ik.

Poekkie

Berichten: 7359
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:06

Mazida schreef:
Het spijt me dat ik fantaseer over een dagje voor mezelf. Ik verdien dat niet nee, het is duidelijk dat ik mijn paard hier niet voor mag opofferen.


Even zitten en nadenken vooraleer hier misnoegde reacties te zetten.
Je vroeg om meningen of je je paard kan vermoorden of niet, accepteer ze dan.

Jessix

Berichten: 16469
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:08

Mazida schreef:
We hebben hulp van een budgetcoach en een psycholoog. Maar ik vind niet dat ik mijn hele financiële hebben en houwen op de Bokt-tafel moet delen. Geloof me maar als ik zeg dat de budgetcoach meer tips heeft aangedragen dan alleen bezuinigen op een paard.

En op mijn werk weten ze van mijn situatie. Ik heb een hele fijne werkplek. Dat is mijn veilige haven. Ik wil op dit moment niet thuis komen te zitten en dieper wegzakken in het moeras.


Ik denk niet dat iemand hier jou kan adviseren. Ik merk ook dat de verschillende meningen je niet goed doen. Je zou zelf een keuze moeten maken, met de hulp die je hebt ingeschakeld en je gezin. Sterkte.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 17:09

Bedankt Poekkie, het is me nu wel duidelijk dat ik een intens slecht mens moet zijn ;(

Tieme
Berichten: 4963
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:10

Mazida schreef:
.

En op mijn werk weten ze van mijn situatie. Ik heb een hele fijne werkplek. Dat is mijn veilige haven. Ik wil op dit moment niet thuis komen te zitten en dieper wegzakken in het moeras.


Je hoeft je niet volledig ziek te melden hè? Je kan je ook voor 50% ziekmelden. Dan heb je even een tijd om aan jezelf te werken en dingen op een rij te zetten je hebt even een tijd me - time om te kijken of dat je gaat helpen.

Ik heb toendertijd ook een tijdje halve dagen gewerkt.

Earth

Berichten: 7936
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:12

Mazida schreef:
Bedankt Poekkie, het is me nu wel duidelijk dat ik een intens slecht mens moet zijn ;(


Het is niet slecht, dit is het leven. Het is verdrietig, niet leuk maar het paard merkt er niks van. Is er iemand in je omgeving die je in dit proces kan bijstaan? Als je bij mij in de buurt zou wonen zou ik je met liefde helpen hier doorheen te gaan. Mee naar stal evt om je te helpen afscheid nemen, erbij zijn wanneer het gebeurt etc.

Poekkie

Berichten: 7359
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:13

Mazida schreef:
Bedankt Poekkie, het is me nu wel duidelijk dat ik een intens slecht mens moet zijn ;(


Je leest dingen die er niet staan. Je zocht bevestiging in dit topic en merkt een verdeeldheid in meningen waarbij de ene het begrijpt en de andere het not done vindt. En een heleboel mensen tips aanbieden. Wat je daar verder van maakt is aan jou.

MissyNr1
Berichten: 135
Geregistreerd: 29-04-20

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:23

Het is een hele lastige.. Ik denk dat je alleen je eigen gevoel kunt volgen. Ieders situatie is anders. Misschien kun je het een keer overleggen met je dierenarts? Gewoon om te horen of in laten slapen überhaupt een optie zou zijn en hoe zij daar instaan. Dan ben je alweer een stukje verder in het denkproces.

purny

Berichten: 27535
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:25

Heb je met de budgetcoach berekend of je die dag minder financieel kan bekostigen? En een gesprek met de bedrijfsarts inplannen zodat je daar je zorgen kunt uiten en een plan van aanpak opstellen

Ayasha
Blogger

Berichten: 58000
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:28

Rodevlinder schreef:
LWDaisy schreef:
Komen jullie echt te kort, of is het gewoon.. moeilijk?

Ik vind het niet fair, sorry.

Ik heb natuurlijk mijn eigen paard nog maar een half jaar geleden moeten laten gaan, dus het ligt bij mij waarschijnlijk nogal gevoelig. Ze was nog geen 21 jaar - ik had een arm en een been gegeven voor 5 jaar extra. Het scheelt mij nu ook 200 euro per maand - maar mijn hart is heel erg leeg. Wij hadden het financieel ook niet breed, ik heb er ook heel veel voor moeten laten. Maar ik had altijd zoiets van "ik heb voor haar gekozen, niet andersom".

Ze had artrose, verkopen/weggeven was daarom imo ook nooit een optie, om dezelfde angsten die jij ook al aangeeft. Ik heb haar bijgehouden, ook toen we financieel in de miserie zaten. Ik betaal nog steeds een lening af. Die 200 euro per maand die ik "extra" had gehad als ik geen stalgeld had moeten betalen hadden ons niet rijk gemaakt ofzo - dat ben ik nu ook niet haha.

Ik heb nergens spijt van.
Ik weet dat ik naar mijn paard toe het juiste gedaan heb. Een boterham met choco is ook eten, dacht ik op zo'n momenten. Financieel weinig ruimte hebben is doodeng - maar daar kon zij niets aan doen.
Edit: het ligt duidelijk nogal gevoelig bij mij. Sorry als ik dingen zeg die jij niet wilt horen. Maar inslapen vind ik niet fair.. Niet omdat jullie het financieel moeilijk hebben.. Het is geen fiets..

Sorry.

Ik snap dat je nog hoog in je emotie zit, maar je snapt wel dat jouw reactie banketstaaf kan overkomen toch?
We kunnen niet in de portemonnee van TS kijken, als ze echt niet het beste met hem had voor gehad en er vanaf had gewild zou ze hem niet al 10 jaar aanhouden terwijl ze niet kan rijden.

Prima. Geef hem weg of verkoop hem maar over zes maanden niet huilen als ie ergens gereden wordt of ondervoed staat. De tijd dat je dat ‘niet kon weten’ is voorbij.

Inslapen is geen moord. Een paard denkt niet aan een toekomst. Voor een paard is inslapen in een vertrouwde omgeving met zijn mensen imo veel mooier en liefdevoller dan hem weggeven en er het beste van hopen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-07-23 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Petrichor

Berichten: 10541
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:29

Goh wat een lastig dilemma....

Paard houden is kortom eigenlijk geen optie en volgens mij heb je je keuze ook wel gemaakt: het paard moet weg.

Maar dan? Een gezond paard laten inslapen of slachten dat zou ik persoonlijk niet kunnen en volgens mij voel jij je ook slecht over dat idee.... Waarom niet uitgebreid de tijd nemen om iemand te zoeken die een weidemaatje zoekt? Tijd heb je in principe wel want je 'klooit' er al een hele tijd mee aan. Ja er hangen inderdaad risico's aan weggegeven maar hè er zijn ook echt heus nog wel goede mensen op de wereld! Paard zoekt baas is ook zeker een idee, ik zal zeker contact met ze opnemen daar zijn ze voor.

Hoe dan ook ga actie ondernemen, je paard moet sowieso weg want hij is gewoon een blok aan je been. Je kan op deze manier net zo goed elke maand 200 euro in de fik steken. Maar neem je tijd voor een goede oplossing, een verkeerde beslissing is misschien net de druppel die je daadwerkelijk in een burn-out trekt.

Sterkte!
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 25-07-23 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38358
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:31

Poekkie schreef:
Mazida schreef:
Het spijt me dat ik fantaseer over een dagje voor mezelf. Ik verdien dat niet nee, het is duidelijk dat ik mijn paard hier niet voor mag opofferen.


Even zitten en nadenken vooraleer hier misnoegde reacties te zetten.
Je vroeg om meningen of je je paard kan vermoorden of niet, accepteer ze dan.

Gut wat een reactie, vermoorden. Doe even normaal zeg, paard leeft in het hier en nu en soms krijg ik de indruk dat sommigen dat dier nog mee naar bed zouden nemen indien het kon.
Ze vermoord niets wanneer ze het paard na 10 jaar op 25 jarige leeftijd laat hemelen. Dier leeft al 10 jaar vrij en blij als een pensionado. Ze ziet hem twee keer per jaar en betaald 2400 euro per jaar. En wanneer die 2400 euro essentieel is voor het gezin, en ja, in de huidige tijd komen ook mensen met twee inkomens in de knoei , dan moet ze een besluit nemen.
Paard heeft er geen weet van en hier staat ook niemand op die zegt ; geef maar aan mij. Wat dan? PZB ?

Maaike_Ma
Berichten: 1255
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: didam

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:35

Sterkte met je beslissing,
1 tip doe je paard niet naar paard zoekt baas...!

Poekkie

Berichten: 7359
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:37

Tuurlijk BigOne… als ze dat wil doen is dat haar recht en dan moet ze dat alleen tegenover zichzelf kunnen verantwoorden. Maar ik ga niet met woordjes zitten spelen om het zachter te laten klinken.

Dat je betaalt als je een paard houdt is logisch… en die 10 jaar staat ie niet op pensioen omwille van medische problemen maar omwille van niet goed rijbaar en geen zin/wil/optie/? om verder te laten onderzoeken. Dat maakt de situatie nu niet per se anders imo.

Jessix

Berichten: 16469
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:37

Vermoorden is een aanduiding die TS gebruikt. Verder lees ik het nergens terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:45

Mazida schreef:
Ik heb al 12 jaar een paard. Hij is al 10 jaar met pensioen en staat op een pensioenadres. Ik heb een jong gezin en we hebben het financieel niet al te breed helaas. Ik zit tegen een burn-out aan en wil eigenlijk minder gaan werken. Ik werk nu 4 dagen in de week en man is altijd aan het werk. Een budgetcoach heeft met ons meegekeken.

Een eerste bezuinigingspost is het paard. Praktisch gezegd: Als paard weg is, scheelt dat 200 euro in de maand. En dan kan ik een dag minder gaan werken. Dan heb ik meer lucht zeg maar. Maar ik durf hem niet te weggeven. Hij is 25 jaar en verder gezond. Ik rij hem al jaren niet meer. Hij bokte en steigerde veel en toen heb ik hem op pensioen gezet. Ik voel mezelf heel egoïstisch om er maar aan te denken om paard weg te doen. Want wat doe je met zo'n paard?

Weggeven met risico dat hij in de handel verdwijnt of weer wordt bereden? Zelf laten slachten? Paard zoekt Baas benaderen? Inslapen, gaat een dierenarts een gezond dier laten inslapen? Toch nog een paar jaar krom liggen lijkt me het toch het meest voor de hand liggen? Ik heb er immers zelf voor gekozen en dat is ook zo.

Ik zou echter ook zo graag financieel wat meer lucht krijgen, het gevoel dat ik weer kan ademhalen zeg maar. Ik heb nu een molensteen om mijn nek hangen. Opties als dat man minder kan gaan werken is geen optie. Man heeft een bedrijf waar hij 24/7 voor moet klaarstaan...

Jullie hoeven me niet te sparen, laat gerust jullie gedacht weten, daar vraag ik om.


Ik zou hem houden en uitbesteden als maatje bij een weloverwogen adres. Dan blijft hij van jou, betaal jij kosten zoals DA en Hoefsmit maar heb je geen maandelijkse kosten.

Dan houdt je het in eigen hand.

LWDaisy

Berichten: 4799
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:45

Mazida schreef:
Mkango schreef:
LWDaisy: it's not about you. TS van advies voorzien, prima, een mening hebben, ook prima, maar dit topic gaat niet over jou en je eigen emoties betrekken op de situatie van TS zorgt niet voor een constructievere discussie of overweging.


Ik waardeer de mening van Daisy ook, ik voel me een moordenaar bij het idee om mijn paard te laten slachten of in te laten slapen ;(


Zonder de overige pagina's aan reacties door te lezen: TS, de reden dat ik zo eerlijk/hard durf te zijn, is omdat ik al 6 maanden met dit gevoel rondloop. En mijn paard was niét gezond. Ik heb het juiste gedaan.

Maar het neemt niet weg dat ik me.. een moordenaar voel. Het is dat jij dit durft zeggen, dat ik er op durf reageren, want het is wreed om te zeggen. Het is nog wreder als je dit alle dagen, de rest van je leven, moet voelen.

Het is het ergste gevoel dat er bestaat. Het neemt 11 en half prachtige jaren weg, die worden hier volledig overschaduwd door die laatste dag - en dat is zo, ZO erg. We doen het al die jaren zo goed voor hen, zetten hen altijd op de eerste plaats - en als het afscheid dan iets is waar je niet 100% achter staat, loop je het risico dat je daar de rest van leven spijt van hebt.

Ik zit nog volop in mijn rouwproces - het zal wel slijten, veronderstel ik.

En wanneer het het beste is voor een dier, eender wel dier - dan moet je dat echt doen. Dan mag je niet egoïstisch zijn, en dan kies je, zoals altijd, voor hun welzijn. Dan laat je los.
Maar.. Als je los laat, zo definitief los laat, zonder dat je paard daar fysiek om vraagt.. Ik weet niet wat dat met een mens doet.



Het was niet mijn bedoeling je topic naar mij te trekken. Maar ik kan het niet anders uitleggen, dan het vanuit mijn visie, mijn ervaring, te vertellen. Zo ben ik - daar moet ik echt aan werken haha.
Maar ik doe het met de beste bedoelingen. Ik heb ervaren wat het is om mijn paard in mijn armen te houden en haar te zién, voélen gaan - en dit was voor haar echt het eerlijkste, ze had zo veel pijn.. En dan nog voel ik me "de moordenaar" - en het is echt het ergste gevoel dat er bestaat. Het maakt al die mooie jaren zo kapot..
Ik probeer je te behoeden voor dit gevoel. Ik hoop dat je morgen de lotto wint, of een schat in je tuin vind, echt waar, en dat de situatie zichzelf op die manier oplost.

Als je die schat niet vind, dan hoop ik dat je een oplossing vind waarbij je niet moet laten inslapen. Een oplossing die je achteraf niet onderuit haalt, want daar loop je echt de rest van je leven mee rond.

Ik wens je in ieder geval veel moed en sterkte toe, wat je ook beslist.
Het was niet mijn bedoeling je aan te vallen of wat dan ook - ik weet dat je het nu niet makkelijk hebt, maar ik probeer je ervan te behoeden dat je iets doet waardoor je het achteraf alleen nog maar moeilijker zult krijgen.

Celebi
Berichten: 3744
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:48

Heb je wel eens een lijstje gemaakt met energiegevers en energievreters? Dat lijkt me in jouw geval heel waardevol gezien je zegt dat werk je veilige haven is en je je daar fijn voelt. Het lijkt me dan dat je daar energie uithaalt (en dus een dag minder werken terwijl je al geldzorgen hebt niet meteen de logische keuze).

Als je een vel papier pakt en even 10 minuten je volledig focust om twee lijstjes te maken met alles wat je energie geeft en opvreet, zo klein en zo groot als je het maar te binnenschiet. Bij wijze van spreken koken, of de hond uitlaten, piekeren over geld, een boek lezen, wat leuks doen met het gezin. Het kan bijna allemaal zowel een energiegever als energievreter zijn. Als je de lijst af hebt leg deze dan even naast je neer en kom er over een paar uur of een dag weer op terug om te kijken of je nog aanvullingen hebt. Uiteindelijk zou je een lijst moeten hebben die laat zien of je energie toevoer en afvoer wel of niet in balans ligt. Gokje: waarschijnlijk niet anders voel je je niet zo. Als je dan naar de lijst kijkt is het een kwestie van proberen zoveel mogelijk energievreters te schrappen en waar mogelijk ook meer te doen van wat je energie geeft. Het kan zo 'simpel' zijn als je man te laten koken een paar dagen, of een dagje een frietje halen bij de snackbar. En ja daarvoor zul je hulp moeten vragen aan je naasten. Kijken of ze kunnen helpen om het jou even iets gemakkelijker te maken. Even een periode zoveel mogelijk rust pakken en even opladen aan de dingen die je leuk vindt.