Dilemma: Wat met paard te doen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:54

Poekkie, je hangt een beetje de vermoorde onschuld uit. TS heeft nu een beslissing genomen, om mede te vermijden dat er een situatie zoals bij jou ontstaat. De stalhouder is niet diegene, die over het leven en de dood van een klanten paard gaat. Dat dient alleen de rechtmatige eigenaar te bepalen.

Evamarie, pardon, ik vind jouw opmerking absoluut nergens maar dan ook nergens op slaan. Ik vind het zelfs ronduit grof. Omstandigheden in het leven veranderen wel eens.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 26-07-23 12:21, in het totaal 3 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 15995
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 11:56

Evamarie, gaat ie lekker?

miereneter

Berichten: 2539
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:00

Evamarie schreef:
Dan had je er niet aan moeten beginnen wetende dat een paard ouder wordt en er medische kosten kunnen komen.


Kom jij er nu ook even achteraan rellen? Het is niet de bedoeling de TS persoonlijk aan te vallen. Je mag je mening geven en zelfs vertellen hoe jij dit zelf zou oplossen, maar de verwijten zijn hier niet op zijn plaats.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:04

Evamarie, zo is het wel mooi geweest hoor. Iemand die net een moeilijke beslissing heeft genomen en in een kl*tesituatie zit nog wat verder de grond in stampen... Alsjeblieft.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:07

Daarbij kan er in 12 jaar zoveel gebeuren wat invloed heeft op je leven en op je financiën. Aangezien niemand de toekomst kan voorspellen zou eigenlijk niemand aan een dier moeten beginnen.

prompter

Berichten: 11112
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:07

Evamarie, modopmerking gemist? Wat een ongepaste reacties zeg.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:08

Dus omdat je mogelijk over 10 of 15 jaar in de financiële problemen kan komen moet je niet aan paarden beginnen? Dan zou ik de jouwe ook maar weg doen... Ts heeft paard gehouden waar niet op te rijden was, jij niet?

Je mag dus wel een kapot paard verkopen, maar er ook weer niet aan beginnen als er de kans is dat je het niet meer kan betalen. Heel krom in mijn ogen.

Goed bokt, we kunnen allemaal onze paarden weg doen :j

pateeke
Berichten: 2216
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:12

Evamarie, waar zijn jouw reacties goed voor. Je kan en mag een eigen mening hebben, maar hou het netjes. Het is echt niet nodig om zo te doen tegen TS.
Er kan op 12 jaar tijd veel veranderen. Dat kan je niet allemaal voorzien. Dus zeggen dat ze er dan maar niet aan had moeten beginnen, is een opmerking die overbodig is.

TS, ik hoop dat je besluit je de nodige rust kan geven. Het is een erg moeilijke beslissing. Ik wil je wel aanraden om - indien je een dag minder gaat werken als je paard er niet meer is - echt goed na te gaan wat de financiële impact daarvan is nu en op langere termijn en of je dan niet beter (deels) de ziektewet in gaat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41606
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:20

Evamarie schreef:
Dan had je er niet aan moeten beginnen wetende dat een paard ouder wordt en er medische kosten kunnen komen.

Wie had ook alweer dr kapotte paard weggedaan?

3heathcliff5
Berichten: 454
Geregistreerd: 25-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:28

Goh, de meest heftige reacties komen weer van bokkers die in hun topics een oude maar verder gezonde pensionpony ergens aan een hek wil binden of wil laten slachten en van een bokker die huiliehuilie doet over contractbreuk door een nieuwe eigenaar waar willens en wetens een volstrekt kapotte pony aan verkocht is. Gevalletjes selectief verantwoordelijkheidsgevoel?

Hoewel het niet de reden is waarom je afscheid van je paard wil nemen, vind ik het volledig begrijpelijk. Paard heeft 10 jaar lang een luizenleventje gehad en krijgt nu ook nog de rest van de zomer. Als je door wat voor reden dan ook niet meer voor je dier kunt zorgen dan moet je je verantwoordelijkheid nemen. In het geval van een 25 jarig paard dat al 10 jaar met pensioen is, is dat helaas inslapen. Je bent ook verantwoordelijk voor je eigen welzijn en het zorg kunnen dragen binnen je gezin.
Ik wens je veel sterkte in de periode naar het najaar toe en bij de verwerking daarna. Hopelijk geeft het afsluiten van dit hoofdstuk je de ruimte in je hoofd die je nodig hebt om overeind te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:30

Evamarie schreef:
Mazida schreef:
Reactie op voorstellen van Poekie:

- weggeven onder adoptiecontract (jij blijft eigenaar en eindverantwoordelijke).

Dat is geen optie, want dan heb ik als eigenaar straks nog de medische kosten. Of de kosten als paard iemand verwondt. En de zorgen.

- plaatsje zoeken dichterbij op een weide. Die plekjes kan je prive af en toe nog voor zo’n 50-125 euro vinden maar er wordt meestal wel een beetje hulp verwacht. Eventueel in combi met verzorger die enkele klussen op zich wil nemen.

Een doe-het-zelf-stalling. Ik moet er niet aandenken om dat allemaal zelf te gaan doen naast wat ik nu al doe en dan ook nog een vrijwilliger gaan zoeken die alleen maar kan mesten/poetsen. En wat als die weer afhaakt, moet ik het toch ook zelf doen? En dan ben ik zelf verantwoordelijk voor voer- en verzorgmanagement. Ik kan dat er nu mentaal gewoon niet bij hebben.



- verder besparen (geen idee of dit van toepassing is, dat zal wel uit de analyse van de budgetcoach zijn gebleken of niet. Mijn wanbetaler bvb rookte een pak sigaretten per dag.)

Lees een paar pagina's terug zou ik zeggen, dat ga ik niet herhalen.

- 4 dagen blijven werken maar eerst een tijd ziek melden en wat op adem komen en daarna rustig terug oppakken. Geld is duidelijk niet echt het hoofdprobleem want TS wil zelfs een dag minder gaan werken.

Lees gerust een paar pagina's terug waar ik één en ander al heb toegelicht.


Dan had je er niet aan moeten beginnen wetende dat een paard ouder wordt en er medische kosten kunnen komen.

Verkopen met een niet-rijdencontract was inderdaad beter geweest, nietwaar? O, wacht.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:35

3heathcliff5 schreef:
Goh, de meest heftige reacties komen weer van bokkers die in hun topics een oude maar verder gezonde pensionpony ergens aan een hek wil binden of wil laten slachten en van een bokker die huiliehuilie doet over contractbreuk door een nieuwe eigenaar waar willens en wetens een volstrekt kapotte pony aan verkocht is. Gevalletjes selectief verantwoordelijkheidsgevoel?
.


Tenzij je nu TS gaat adviseren om gewoon geen stalgeld meer te betalen en de pensioneigenaar er mee op te zadelen zie ik niet in wat dit uberhaupt met dit topic te maken heeft? Mooi op de man gespeeld, dat wel.

Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:35

Mazida schreef:
Ik sta open voor alle reacties, maar één ding weet ik wel zeker. Van alle mensen die roepen dat ik het paard niet mag laten doden, zijn er weinig mensen die hun paard een prachtig pensioen van 10 jaar hebben gegeven.

Vannacht heb ik er nog eens goed over nagedacht wat ik zou voelen als het paard er niet meer is. En dat is vooral opluchting. Een financiële en morele verplichting die wegvalt, geen zorgen wat te doen als paard ziek/kreupel wordt, geen zorgen wat er gebeurt als hij ergens als weidemaatje heengaat. Die hem alsnog de handel instuurt of naar de slacht. Dat vind ik eigenlijk nog erger dan hem laten hemelen. Ik sta er open voor als iemand hem n.a.v. dit topic wil adopteren, maar ik heb nog geen reacties gekregen.

Even los van de financiën of minder werken. Het paard weg zou een grote zorg minder zijn in een tijd waar we het al niet makkelijk hebben. En ja, dat durf ik eerlijk te zeggen. Ik heb dit topic geopend om mijn ei kwijt te kunnen.


Je hebt geen foto nog gepost van dit paard. Misschien kun je dat nog doen zodat mensen ook zien om wat voor paardje het gaat. Een paard en opschrijven mensen kunnen hem adopteren is toch wat afstandelijk dan dat het dier een naam en foto krijgt.

Verder mbt inslapen is het onzin dat het paard er zgn niks van merkt. Natuurlijk merkt zo paard dat. Zeker als dit gezond is kan het een tijd duren omdat het lichaam nog gaat vechten. Dit is algemeen bekend onder dierenartsen.
Ook kunnen paarden dingen aanvoelen. Ik zou daarom als je van hem af wilt dmv het moet dood kiezen voor slacht. En er zelf naast staan. Eventueel kun je hem ook zelf nog opeten. Sommige boeren eten ook hun eigen koeien op. Dan wist ze zeker dat waar het vlees vandaan kwam en een goed leven had.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 26-07-23 12:44, in het totaal 3 keer bewerkt

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:41

Ts heeft een keus gemaakt, klaar.

Mazida, sterkte met de beslissing en het afscheid.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:45

Mazida schreef:
Lieve allemaal, heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik heb een voorlopige beslissing gemaakt. Paard blijft van de zomer nog lekker op de wei en in het najaar ga ik hem laten slachten. Ik heb contact gehad met de slager en pensionhouder en dat waren goede gesprekken. Ik voel nu vooral opluchting. Misschien dat ik op een later moment nog reageer, maar voor nu is het goed zo. Ieder mag zijn mening hebben, maar ik ga me niet meer verdedigen. Uiteindelijk zal ik ermee moeten kunnen leven.

En ja, ik mag ook voor mezelf kiezen. Dat doe ik al veel te weinig in mijn leven. Liefs Mazida


I.m.o. heb je de juiste beslissing gemaakt. Heel veel sterkte, geniet nog van zijn aanwezigheid. En natuurlijk sterkte met de rest weer op de rails krijgen. "One day at the time"

Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:57

Mazida schreef:
Lieve allemaal, heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik heb een voorlopige beslissing gemaakt. Paard blijft van de zomer nog lekker op de wei en in het najaar ga ik hem laten slachten. Ik heb contact gehad met de slager en pensionhouder en dat waren goede gesprekken. Ik voel nu vooral opluchting. Misschien dat ik op een later moment nog reageer, maar voor nu is het goed zo. Ieder mag zijn mening hebben, maar ik ga me niet meer verdedigen. Uiteindelijk zal ik ermee moeten kunnen leven.

En ja, ik mag ook voor mezelf kiezen. Dat doe ik al veel te weinig in mijn leven. Liefs Mazida


Deze beslissing geeft je rust. Je kunt nu aan het idee wennen en nog eens bij hem op bezoek gaan. Dat zal dan een emotionele gebeurtenis zijn maar je kunt dan wel afscheid van hem nemen.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 13:24

Ts, ik denk ook dat je een juiste en dappere beslissing hebt gemaakt. Sterkte alvast met het vervolg en het afscheid.

En degenen die het allemaal hebben over een gezond paard. Paard is 25 het, daar zit nauwelijks meer toekomst perspectief in. Veel paarden halen deze leeftijd niet eens. Paard leeft waarschijnlijk hooguit nog maar twee jaar langer.

mirm

Berichten: 861
Geregistreerd: 22-11-06
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 13:26

Mazida, veel sterkte en ik vind dat je een goede beslissing hebt genomen.

Jessix

Berichten: 16442
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 13:29

TS zegt zelf dat haar paard rond en gezond is, niets te kort komt en lekker van zijn pensioen staat te genieten.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 13:34

Heel veel sterkte TS, het is een moeilijke beslissing, maar dit is ook je verantwoordelijkheid nemen. Fijn om te lezen dat de gemaakte beslissing je nu al een soort van opluchting geeft.
Paard heeft erg veel geluk met jou als baasje, alles over gehad voor een prachtig lang pensioen en na de zomer hemelen zonder een traject van aftakeling of handel.


Voor iedereen die loopt te vitten, ik hoop dat jullie nooit in een dergelijke situatie terecht komen.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 13:44

Jessix schreef:
TS zegt zelf dat haar paard rond en gezond is, niets te kort komt en lekker van zijn pensioen staat te genieten.

Rond en gezond is ook gewoon een uitdrukking... Maar goed, paard is wel een blok aan haar been, onverkoopbaar en als hij wel iets krijgt, heeft ze geen vangnet. Hoe dan ook heeft ze haar beslissing genomen en wat men er ook van vinden mag, dat is háár beslissing en die heb je (algemene vorm van je) dus te respecteren.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 14:10

Jessix, misschien heb je iets gemist. Budgetcoach staat er ergens. Het is niet om het paard, wel om de consequenties van het hebben van een paard. De beslissing is genomen, het is wat het is.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 26-07-23 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38276
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 14:28

Mazida, vraag maar aan de mods of het topic op slot kan.

Jessix

Berichten: 16442
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 15:20

Blue_Eyes schreef:
Jessix schreef:
TS zegt zelf dat haar paard rond en gezond is, niets te kort komt en lekker van zijn pensioen staat te genieten.

Rond en gezond is ook gewoon een uitdrukking... Maar goed, paard is wel een blok aan haar been, onverkoopbaar en als hij wel iets krijgt, heeft ze geen vangnet. Hoe dan ook heeft ze haar beslissing genomen en wat men er ook van vinden mag, dat is háár beslissing en die heb je (algemene vorm van je) dus te respecteren.

Ik beheers de Nederlandse taal en ben bekend met de uitdrukking. Het is echter wel een uitdrukking om aan te geven dat het paard gezond is en er goed bij staat, iets wat TS ook meerdere keren aangeeft. Haar reden is me ook duidelijk, daar heb ik het in mijn post ook niet over.

Ze heeft inderdaad haar beslissing gemaakt en dat is prima. Het is niet aan mij om daar een oordeel over te hebben. Ze vroeg echter wel om meningen en die heeft ze dan ook gekregen. In mijn mening beschrijf ik hoe ik daar in sta en wat ik zou doen. Uiteraard hoeft niemand daar wat mee.

Jessix

Berichten: 16442
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 15:22

nikkel schreef:
Jessix, misschien heb je iets gemist. Budgetcoach staat er ergens. Het is niet om het paard, wel om de consequenties van het hebben van een paard. De beslissing is genomen, het is wat het is.

Ik heb niets gemist, ik heb het hele topic gevolgd en begrepen. :) Haar redenen zijn met vanaf de OP duidelijk. De reden waarom ik de gezondheid van het paard aanhaal is om de opmerkingen van andere bokkers.