Dilemma: Wat met paard te doen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 12:18

Ik heb al 12 jaar een paard. Hij is al 10 jaar met pensioen en staat op een pensioenadres. Ik heb een jong gezin en we hebben het financieel niet al te breed helaas. Ik zit tegen een burn-out aan en wil eigenlijk minder gaan werken. Ik werk nu 4 dagen in de week en man is altijd aan het werk. Een budgetcoach heeft met ons meegekeken.

Een eerste bezuinigingspost is het paard. Praktisch gezegd: Als paard weg is, scheelt dat 200 euro in de maand. En dan kan ik een dag minder gaan werken. Dan heb ik meer lucht zeg maar. Maar ik durf hem niet te weggeven. Hij is 25 jaar en verder gezond. Ik rij hem al jaren niet meer. Hij bokte en steigerde veel en toen heb ik hem op pensioen gezet. Ik voel mezelf heel egoïstisch om er maar aan te denken om paard weg te doen. Want wat doe je met zo'n paard?

Weggeven met risico dat hij in de handel verdwijnt of weer wordt bereden? Zelf laten slachten? Paard zoekt Baas benaderen? Inslapen, gaat een dierenarts een gezond dier laten inslapen? Toch nog een paar jaar krom liggen lijkt me het toch het meest voor de hand liggen? Ik heb er immers zelf voor gekozen en dat is ook zo.

Ik zou echter ook zo graag financieel wat meer lucht krijgen, het gevoel dat ik weer kan ademhalen zeg maar. Ik heb nu een molensteen om mijn nek hangen. Opties als dat man minder kan gaan werken is geen optie. Man heeft een bedrijf waar hij 24/7 voor moet klaarstaan...

Jullie hoeven me niet te sparen, laat gerust jullie gedacht weten, daar vraag ik om.

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:23

je gezin, gezondheid en geluk is ook heel belangrijk.