Dilemma: Wat met paard te doen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 12:18

Ik heb al 12 jaar een paard. Hij is al 10 jaar met pensioen en staat op een pensioenadres. Ik heb een jong gezin en we hebben het financieel niet al te breed helaas. Ik zit tegen een burn-out aan en wil eigenlijk minder gaan werken. Ik werk nu 4 dagen in de week en man is altijd aan het werk. Een budgetcoach heeft met ons meegekeken.

Een eerste bezuinigingspost is het paard. Praktisch gezegd: Als paard weg is, scheelt dat 200 euro in de maand. En dan kan ik een dag minder gaan werken. Dan heb ik meer lucht zeg maar. Maar ik durf hem niet te weggeven. Hij is 25 jaar en verder gezond. Ik rij hem al jaren niet meer. Hij bokte en steigerde veel en toen heb ik hem op pensioen gezet. Ik voel mezelf heel egoïstisch om er maar aan te denken om paard weg te doen. Want wat doe je met zo'n paard?

Weggeven met risico dat hij in de handel verdwijnt of weer wordt bereden? Zelf laten slachten? Paard zoekt Baas benaderen? Inslapen, gaat een dierenarts een gezond dier laten inslapen? Toch nog een paar jaar krom liggen lijkt me het toch het meest voor de hand liggen? Ik heb er immers zelf voor gekozen en dat is ook zo.

Ik zou echter ook zo graag financieel wat meer lucht krijgen, het gevoel dat ik weer kan ademhalen zeg maar. Ik heb nu een molensteen om mijn nek hangen. Opties als dat man minder kan gaan werken is geen optie. Man heeft een bedrijf waar hij 24/7 voor moet klaarstaan...

Jullie hoeven me niet te sparen, laat gerust jullie gedacht weten, daar vraag ik om.

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:23

je gezin, gezondheid en geluk is ook heel belangrijk.
Het paard merkt het echt niet als je hem laat inslapen.

Dat lijkt mij het meest humaan om te doen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:26

Als hij financieel gezien echt weg moet dan is dat nu eenmaal zo.

Je kunt altijd op onderzoek uit gaan om te kijken of iemand toevallig op zoek is naar een weidemaatje oid. Dat zou een oplossing kunnen zijn.

Het is en blijft een moeilijke keuze, maar onder aan de streep gaat je gezin voor.

mirm

Berichten: 861
Geregistreerd: 22-11-06
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:28

25 jaar is een mooie leeftijd. Ik zou hem laten inslapen. Sterkte met de situatie…

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:29

Hoewel het niet makkelijk te vinden is, bestaan er toch nog wel mensen die een gezelschap paard zoeken.
Ik zou een paard die verder gezond is laten inslapen omdat het financieel de beste optie zou zijn een brug te ver, voor mij persoonlijk dan.

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:36

Heel eerlijk: ik vind zelf dat je niet financieel moet lijden onder je paard. Een paard is een luxe om te hebben en als jij het als een financiële ‘last’ ervaart, dan is het jammer voor het paard, maar je gezin en je mentale gezondheid gaan voor. Ik zou zelf hem als weidemaatje aanbieden en kijken of je zo een leuk baasje voor hem kunt vinden. Inslapen of slachten kan altijd nog, dat zou niet mijn eerste optie zijn

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:40

Een gezond paard inslapen om deze reden doen niet veel artsen denk ik.... mar ms kun je goed overleggen met je dierenarts en het doen. Slachten kan altijd.
Ik zou niet meer gaan leuren met een oud dier. Kans dat ze slecht terechtkomen is aanwezig en lees je zo vaak.....dus weggeven als weidemaatje of zo zou ik nooit doen...

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:44

Heel erg Herkenbaar, ik heb voor de zelfde keuze gestaan, en heb er voor gekozen om mijn paard zelf naar de slager te brengen.

Denk zo;
Paard heeft een mooie leven zo bij je, en dat doe je al 10 jaar. Levens kunnen veranderen en zal je dingen moeten aanpassen. Dat hoort zo in het leven, dus daar kun je niets aan doen.

In dit geval zou ik je paard niet weg geven of verkopen. Ik denk dat het je nog meer onrust of schuldgevoel zal geven.

Inslapen is echt niet zo’n slechte keuze.
En als de veearts dat nog niet nodig vindt, kun je ook voor de slacht kiezen.

Paard leeft in het nu, dus alleen jij zal er verdrietig van zijn❤️ sterkte met je keuze!

LWDaisy

Berichten: 4777
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:47

Komen jullie echt te kort, of is het gewoon.. moeilijk?

Ik vind het niet fair, sorry.

Ik heb natuurlijk mijn eigen paard nog maar een half jaar geleden moeten laten gaan, dus het ligt bij mij waarschijnlijk nogal gevoelig. Ze was nog geen 21 jaar - ik had een arm en een been gegeven voor 5 jaar extra. Het scheelt mij nu ook 200 euro per maand - maar mijn hart is heel erg leeg. Wij hadden het financieel ook niet breed, ik heb er ook heel veel voor moeten laten. Maar ik had altijd zoiets van "ik heb voor haar gekozen, niet andersom".

Ze had artrose, verkopen/weggeven was daarom imo ook nooit een optie, om dezelfde angsten die jij ook al aangeeft. Ik heb haar bijgehouden, ook toen we financieel in de miserie zaten. Ik betaal nog steeds een lening af. Die 200 euro per maand die ik "extra" had gehad als ik geen stalgeld had moeten betalen hadden ons niet rijk gemaakt ofzo - dat ben ik nu ook niet haha.

Ik heb nergens spijt van.
Ik weet dat ik naar mijn paard toe het juiste gedaan heb. Een boterham met choco is ook eten, dacht ik op zo'n momenten. Financieel weinig ruimte hebben is doodeng - maar daar kon zij niets aan doen.
Edit: het ligt duidelijk nogal gevoelig bij mij. Sorry als ik dingen zeg die jij niet wilt horen. Maar inslapen vind ik niet fair.. Niet omdat jullie het financieel moeilijk hebben.. Het is geen fiets..

Sorry.

Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:50

Naar de slager. Inslapen kost geld en bij een gezond paard is slachten prima. Het vlees kan dan nog goed gebruikt worden en paard gaat dan niet voor niks dood. Ook kun je voor dat geld voor het slachten weer iets kopen/besteden voor je gezin.

Anders evt als weidemaatje maar denk dat dit moeilijk is. Of eventueel weer een zadel erop en kijken of hij dan nog als rijpaard kan dienen. Je kunt het natuurlijk altijd proberen.

Andere optie is je een dag per week ziek te melden als burnout en klachten daarbij de reden zijn.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 25-07-23 12:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:52

LWDaisy schreef:
Komen jullie echt te kort, of is het gewoon.. moeilijk?

Ik vind het niet fair, sorry.

Ik heb natuurlijk mijn eigen paard nog maar een half jaar geleden moeten laten gaan, dus het ligt bij mij waarschijnlijk nogal gevoelig. Ze was nog geen 21 jaar - ik had een arm en een been gegeven voor 5 jaar extra. Het scheelt mij nu ook 200 euro per maand - maar mijn hart is heel erg leeg. Wij hadden het financieel ook niet breed, ik heb er ook heel veel voor moeten laten. Maar ik had altijd zoiets van "ik heb voor haar gekozen, niet andersom".

Ze had artrose, verkopen/weggeven was daarom imo ook nooit een optie, om dezelfde angsten die jij ook al aangeeft. Ik heb haar bijgehouden, ook toen we financieel in de miserie zaten. Ik betaal nog steeds een lening af. Die 200 euro per maand die ik "extra" had gehad als ik geen stalgeld had moeten betalen hadden ons niet rijk gemaakt ofzo - dat ben ik nu ook niet haha.

Ik heb nergens spijt van.
Ik weet dat ik naar mijn paard toe het juiste gedaan heb. Een boterham met choco is ook eten, dacht ik op zo'n momenten. Financieel weinig ruimte hebben is doodeng - maar daar kon zij niets aan doen.
Edit: het ligt duidelijk nogal gevoelig bij mij. Sorry als ik dingen zeg die jij niet wilt horen. Maar inslapen vind ik niet fair.. Niet omdat jullie het financieel moeilijk hebben.. Het is geen fiets..

Sorry.

Ik snap dat je nog hoog in je emotie zit, maar je snapt wel dat jouw reactie banketstaaf kan overkomen toch?
We kunnen niet in de portemonnee van TS kijken, als ze echt niet het beste met hem had voor gehad en er vanaf had gewild zou ze hem niet al 10 jaar aanhouden terwijl ze niet kan rijden.

manumol

Berichten: 682
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:56

Rodevlinder schreef:
LWDaisy schreef:
Komen jullie echt te kort, of is het gewoon.. moeilijk?

Ik vind het niet fair, sorry.

Ik heb natuurlijk mijn eigen paard nog maar een half jaar geleden moeten laten gaan, dus het ligt bij mij waarschijnlijk nogal gevoelig. Ze was nog geen 21 jaar - ik had een arm en een been gegeven voor 5 jaar extra. Het scheelt mij nu ook 200 euro per maand - maar mijn hart is heel erg leeg. Wij hadden het financieel ook niet breed, ik heb er ook heel veel voor moeten laten. Maar ik had altijd zoiets van "ik heb voor haar gekozen, niet andersom".

Ze had artrose, verkopen/weggeven was daarom imo ook nooit een optie, om dezelfde angsten die jij ook al aangeeft. Ik heb haar bijgehouden, ook toen we financieel in de miserie zaten. Ik betaal nog steeds een lening af. Die 200 euro per maand die ik "extra" had gehad als ik geen stalgeld had moeten betalen hadden ons niet rijk gemaakt ofzo - dat ben ik nu ook niet haha.

Ik heb nergens spijt van.
Ik weet dat ik naar mijn paard toe het juiste gedaan heb. Een boterham met choco is ook eten, dacht ik op zo'n momenten. Financieel weinig ruimte hebben is doodeng - maar daar kon zij niets aan doen.
Edit: het ligt duidelijk nogal gevoelig bij mij. Sorry als ik dingen zeg die jij niet wilt horen. Maar inslapen vind ik niet fair.. Niet omdat jullie het financieel moeilijk hebben.. Het is geen fiets..

Sorry.

Ik snap dat je nog hoog in je emotie zit, maar je snapt wel dat jouw reactie banketstaaf kan overkomen toch?
We kunnen niet in de portemonnee van TS kijken, als ze echt niet het beste met hem had voor gehad en er vanaf had gewild zou ze hem niet al 10 jaar aanhouden terwijl ze niet kan rijden.


Ja dat vind ik ook een beetje ongepast.

Ga er van uit dat als iemand zo’n vraag stelt, dat dat een hele hoge drempel is waar je over heen gaat.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:59

Je kunt kijken of er nog plekjes zijn waar je paard goedkoper kan staan.

Bijvoorbeeld, in Frankrijk als je dat ziet zitten een eindje weg:

https://www.jppranch.fr/paarden-accomodatie

Verkopen of wegdoen als weidemaatje zou ik niet doen, dan vind ik inslapen/ slachten humaner.

Lastige situatie.

Edit typfout
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 25-07-23 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:08

TS, het gaat er helemaal niet om wat Bokt vind, het gaat erom wat JIJ vind, en je gezin.
De grote vraag is vooral, wat is je band met het paard en kun jij hem missen?

Ik kan niet uit de openingspost halen of je nog een hele hechte band hebt, of je nog veel naar je paard toegaat op de pensioenplek en zelf ook nog plezier van hem hebt, of dat het vooral als een morele verplichting voelt.

In het laatste geval moet je je maar bedenken, dat het grootste deel van de paardenbezitters het dier überhaupt nooit op pensioen hadden gezet, maar 10 jaar geleden al afscheid hadden genomen. Dus je hebt aan je morele verplichting meer dan voldaan. En de meeste mensen die roepen, je brengt een gezond paard toch niet naar de slacht, eten 's avonds vaak net zo makkelijk een lapje vlees van een geslacht gezond dier.

Dus, gewoon luisteren naar wat goed voelt voor jouzelf. Als je besluit afscheid te nemen, zou ik wel ook zelf de verantwoordelijkheid nemen door hem in te laten slapen of te laten slachten. Ik zou niet meer met hem gaan leuren met het risico dat het paard nog wel een paar jaar langer leeft, maar dat die laatste jaren geen fijn leven zijn.

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:09

Afbeelding

Misschien is dit een optie?

idylle
Berichten: 5798
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:31

Ik zou voor slacht kiezen. Kost het minste en als je hem aan iemand anders als weidemaatje geeft weet je nooit of dat echt gebeurd en heb je niks meer over hem te vertellen, ook niet als ze toch op m gaan rijden of hij in de handel belandt...

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:44

Ik vind dat de verantwoordelijkheid voor een dier ver gaat, maar dat kan ook betekenen dat je in deze situatie afstand neemt van het dier. Want wat doe je als hij meer ondersteuning nodig heeft om hem goed te houden? Supplementen, aangepast voer, medicatie. Er zijn best wat oplossingen te bedenken waardoor je het paard zo goedkoop mogelijk kunt houden, maar dan blijf je als eigenaar verantwoordelijk voor alle kosten en met een levend dier kan er zo iets aan de hand zijn. Als 200 euro lagere lasten in de maand een flinke opluchting voor je zijn én je mogelijkheden geven om minder te werken en er te zijn voor je gezin, dan vind ik dat heel zwaar wegen.

Wat je dan met je paard moet doen, vind ik wel lastig. Een gezonde 25-jarige in laten slapen (niet goedkoop, overigens) of laten slachten vind ik ook zo wat, maar er staan niet veel mensen te springen om een ouder weidemaatje in paardenformaat en je wil ook niet op je geweten hebben dat het dier verkeerd terecht komt. Ik vraag me af hoeveel mensen nog willen gaan rijden met een 25-jarige die al jaren niets doet en daarvoor niet heel braaf was, maar dan nog. Een slechte verzorging zou voor het paard ook al dramatisch zijn.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:50

Moeilijk zeg. Ik snap LWDaisy wel. Maar paard laten afmaken vind ik ook humaner dan de handel in. Aan de andere kant vind ik persoonlijk dat je een verantwoordelijkheid bent aangegaan en die heb je nu eenmaal. Ik snap dat je niet in andermans portemonnee/leven kan kijken… maar ik zou alles doen om €200 bij elkaar te sprokkelen om mijn dier een goed leven te geven tot de dag dat ze zelf niet meer wil. Dus ja… ik vind het ook erg sneu dat een dier het leven moet laten voor deze reden. Aan de andere kant ook weer begrijpelijk. Oudere dieren worden er niet goedkoper op…

Anoniem

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:53

Weet je ook waar je burn out door veroorzaakt wordt? Is het niet een optie om ander werk te gaan zoeken? Eventueel een baan waar je meer verdient en meer plezier uit haalt?

Caboby
Berichten: 197
Geregistreerd: 23-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:57

juval schreef:
je gezin, gezondheid en geluk is ook heel belangrijk.
Het paard merkt het echt niet als je hem laat inslapen.

Dat lijkt mij het meest humaan om te doen.

Want een dierenarts laat een gezond paard van 25 zomaar inslapen?

LWDaisy

Berichten: 4777
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:59

Ik heb eerlijk durven reageren, omdat TS in haar OP aangeeft dat te willen.
Als dat er niet had gestaan, had ik niet gereageerd - want ik weet hoe mijn reactie kan overkomen. Vandaar ook de sorry, vandaar ook de edit.

Ik kan niet in TS haar portemonnee kijken. Dat kan alleen zijzelf.

En ik zeg niet dat je jezelf financieel in de sh*t moet werken voor je paard/hond/parkiet/welk dier dan ook - maar ik zeg wel dat ik het niet fair vind dat een gezond dier wordt ingeslapen omdat dat de eigenaar financieel beter uitkomt.

Want: dat is niet fair. Punt.
En dan kan en mag je zeggen: dat beseft dat dier helemaal niet, die leeft hier/nu, die weet niet dat het doodgaat, ... Allemaal waar. Maar het neemt niet weg dat wij op dat moment voor God spelen en een gezond dier laten inslapen omdat het ons beter uitkomt - en dat is dus niet fair.
Ik weet ook niet of iedereen daar daarna mee kan leven. Of die dan nog in de spiegel kan kijken.

Ik heb het ook heel zwaar gehad. Ik heb echt zwarte sneeuw gezien.
Ik heb al jaren geen auto meer, want dat kon ik gewoon niet meer betalen. Ik heb mezelf financieel in de vingers gesneden door vast te houden aan mijn paard, ik heb het mezelf zeker niet makkelijk gemaakt. En het is zwaar geweest hoor, echt waar.
En ik vind niet dat iedereen dat maar moet doen, want eigenlijk is het best gek om jezelf financieel in de nesten te werken omwille van wat men als "luxe" aanschouwt - maar deze luxe lééft. Het gaat hier niet om een reis die je niet kan maken, om die nieuwe tattoo niet te kunnen laten zetten.
Mijn "luxe" was de auto, mijn mooie cabrio, mijn vervoer van A naar B, mijn vrijheid, ... En die ging er uit toen het financieel moeilijk, te moeilijk, werd. Ik heb een tijdje alles met de fiets gedaan, en nu alweer +3 jaar met de scooter. Ik vloek soms de stenen uit de grond hoor haha - maar ik heb geen moment spijt gehad.

Want mijn paard leefde wel, en zij en haar leven mochten niet de dupe zijn van mijn moeilijkheden.

Een boot. Een auto. Een reis. Juwelen. Dure merkkledij. Dat is luxe, en dat soort luxe voelt het niet als het afgevoerd wordt.
Een paard is ook luxe - maar een paard leeft. En als weggeven geen optie is, en verkopen ook niet - dan was voor mij de enige optie nog: doorstoempen. Besparen op materiële zaken. Mezelf veel ontzeggen.
Maar niet, nooit, mijn paard hier de dupe van laten zijn, want IK heb de verantwoordelijkheid naar haar toe vrijwillig op me genomen - niet andersom.

Misschien was ik te jong toen ik aan paarden begon. Misschien heb ik gaandeweg stomme beslissingen gemaakt, waardoor ik financieel in een heel slecht schuitje kwam te zetten.

Maar ik kan wél in de spiegel kijken, en ik wil degenen die dat niet kunnen geen eten geven...
Hoe erg zou het zijn als TS hier gesust wordt, daardoor een beslissing neemt die ze uitvoert en niet meer kan terugdraaien - en dan spijt krijgt? Dat kan ze nooit meer ongedaan maken. En bij een gezond paard kan je gewoon niet uitsluiten dat TS geen spijt krijgt.. Schuldgevoel is iets heel raars, het kruipt bij je naar binnen en groeit en laat niet meer los.

Evengoed sterft het paard over een jaar aan een natuurlijke oorzaak, of breekt het een been en moet TS het daarom laten gaan. Dan moet TS nu nog een jaar doorstoempen, en heeft ze later geen spijt van een onomkeerbare beslissing.
Evengoed is dit zo'n paard dat 40 jaar wordt, dat kan ook. En dan zal TS het nog jaren heel moeilijk hebben, financieel. Dat wilt ook niemand - ik ook niet.

Ik zou echt heel erg op zoek gaan naar iemand die ik ken, vertrouw. Iemand die een weidemaatje zoekt.
En dan hopen en bidden dat zij dit wel kunnen blijven dragen, want je kan ook niet in iemands toekomst kijken, zo iemand kan over 3 jaar ook financieel tegen de lamp lopen, en dat is het weidemaatje de eerste die er uit gaat... Daarom dat ik toch maar ben blijven doorstoempen, want ik had geen glazen bol, en ik kreeg het gewoonweg niét over mijn hart.

Ik geloof ook absoluut dat er situaties zijn waarbij het in het voordeel van het welzijn van het dier is, als er afstand van dat dier gedaan wordt. Helemaal als het dan ook nog eens in die gouden mand/wei/stal/... terecht komt. Ik heb het in mijn omgeving ook zien gebeuren - ik heb het met mijn eerste paard ook zelf ervaren. Ik kan met mijn ogen dicht wel 40 situaties bedenken waarin een dier afstaan beter is dan door te stoempen, eerlijk waar.
Maar ik vind "afmaken omdat dat financieel beter uitkomt" niet een beslissing die in het straatje van "het welzijn van het dier staat op de eerste plaats" past.. Want er is met dit paard helemaal niets mis, en net daardoor ben ik er zo op tegen. Het is een léven.

Als anderen dat wel kunnen.. Ja, dan moet je dat maar doen, denk ik.
Maar.. voor mij voelt dat heel oneerlijk naar het dier in kwestie toe. Zeker als we het over een gezond dier hebben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:08

LWDaisy: it's not about you. TS van advies voorzien, prima, een mening hebben, ook prima, maar dit topic gaat niet over jou en je eigen emoties betrekken op de situatie van TS zorgt niet voor een constructievere discussie of overweging.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:08

Je kan een poging wagen bij de Paardenkamp, al is de kans klein dat ze hem opnemen. Maar niet geschoten is altijd mis.
Verder ben ik het eens met wat velen hier zeggen; weggeven is een slecht idee, dan is hij in de ogen van velen "waardeloos" en zal vaak ook zo behandeld worden. Verkopen is vrijwel onmogelijk dus inslapen of, zoals ook gezegd, laten slachten is een optie; de laatste kost je niks, de 1e wel. Bij een goede en nette paardenslager gebeurt het schieten met respect voor het dier en mag je er zelf bij blijven.......of je dat wil is een 2e.
Ik heb hier ook een oudje staan die niks meer kan maar hem weggeven/ verkopen zou ik dus nooit doen; de kans dat het helemaal fout gaat is groot en je zal de mensen de kost moeten geven die er toch van alles mee gaan doen als ze zo'n dier eenmaal hebben. Sterkte met deze zware beslissing.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 14:09

ElCid schreef:
Je kan een poging wagen bij de Paardenkamp, al is de kans klein dat ze hem opnemen. Maar niet geschoten is altijd mis.
Verder ben ik het eens met wat velen hier zeggen; weggeven is een slecht idee, dan is hij in de ogen van velen "waardeloos" en zal vaak ook zo behandeld worden. Verkopen is vrijwel onmogelijk dus inslapen of, zoals ook gezegd, laten slachten is een optie; de laatste kost je niks, de 1e wel. Bij een goede en nette paardenslager gebeurt het schieten met respect voor het dier en mag je er zelf bij blijven.......of je dat wil is een 2e.
Ik heb hier ook een oudje staan die niks meer kan maar hem weggeven/ verkopen zou ik dus nooit doen; de kans dat het helemaal fout gaat is groot en je zal de mensen de kost moeten geven die er toch van alles mee gaan doen als ze zo'n dier eenmaal hebben. Sterkte met deze zware beslissing.


Ik ben al jaren donateur in de hoop mijn paard op de wachtlijst te krijgen, helaas is de wachtlijst al 8 jaar gesloten.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 14:10

Mkango schreef:
LWDaisy: it's not about you. TS van advies voorzien, prima, een mening hebben, ook prima, maar dit topic gaat niet over jou en je eigen emoties betrekken op de situatie van TS zorgt niet voor een constructievere discussie of overweging.


Ik waardeer de mening van Daisy ook, ik voel me een moordenaar bij het idee om mijn paard te laten slachten of in te laten slapen ;(