Waardeloos gevoel.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Crazycatt
Berichten: 8
Geregistreerd: 22-11-22

Waardeloos gevoel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 22:38

Hey iedereen.

2 weken geleden heb ik helaas omdat ik zelf nog maar 16 ben en op een boerderij woon met mijn ouders en met 9 manege paarden, mijn eigen paard van 18jaar op pensioen moeten zetten wegens artrose, niks meer aan te doen.
Ik heb nog wel 1 pony voor mijn eigen van 26jaar, waar ik al niet meer zo intensief mee mag en wil rijden.
Mijn paard met artrose reed ik 5 keer per week intensief op hoog niveau…
Waardoor ik nu in een zwart gat val.
Je kan wel zeggen je hebt nog 8 andere pony’s staan maar neen, dat zijn manege pony’s en die lopen al meer dan genoeg in de lessen.
Dus voor mij schiet alleen nog maar mijn 26jarige over.
Ik krijg geen nieuw paard en moet het maar doen met mijn oudje.
Ik voel me nu echt heel waardeloos, ik kan niet meer vaak rijden, en durf ook gewoon niet zo veel met mijn 26jarige want dat vind ik gewoon zielig.
Heeft iemand tips..
Jullie zullen nu wel denken: “je hebt niks te klagen, met je pony die je nog hebt en die 8andere”
Maar neen, ik heb heel mijn leve lang gewoon iedere dag kunnen rijden volop, en dat is nu ineens gedaan.
Ik heb het gevoel dat mijn “paardrijcarrière ” zo opeens stopt en ik dat nooit meer opnieuw ga kunnen beginnen.
Hebben jullie tips?


*gelieve als je antwoord dat met respect te doen, ik ben hier ook gewoon voor tips, en niet voor negatieve commentaar.

future_vet
Berichten: 2618
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Waardeloos gevoel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:46

Bijbaantje nemen, hard sparen en wie weet kun je zelf op den duur weer een nieuw paardje kopen.

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:48

Logisch toch dat je hier flink van baalt! Je geliefde paard is ziek én je kan minder rijden. Dubbelop een rouw proces.

Tip heb ik alleen om jezelf hiervoor de tijd te geven en rustig om je heen te kijken. Geniet van de 2 dieren op de manier die ze nog kunnen, aan de hand wandelen en knuffelen bijvoorbeeld. Er komt echt wel weer een geschikt dier om flink mee te trainen

Esplen
Berichten: 38
Geregistreerd: 16-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:55

Wat ontzettend rot zeg, ik kan me voorstellen dat dit een moeilijke periode voor je is. 16 jaar zijn is ook niet makkelijk omdat je afhankelijk bent van de keuzes van je ouders. Fanatiek rijden komt uiteindelijk wel weer. Ik zou adviseren om deze tijd te gebruiken om te onderzoeken of je ook andere dingen leuk vindt om te doen, buiten de paarden om. Ik weet niet of je gaat studeren binnenkort etc. Er gaan ook veel veranderingen aan komen dan. Mocht je het rijden echt niet kunnen missen zou je ook kunnen kijken of je ergens een paard kan bijrijden of leasen? Veel sterkte in ieder geval!

Toevoeging: erg goed van je dat je zo goed rekening houdt met je oude pony. Daar kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen .

Anoniem

Re: Waardeloos gevoel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 22:58

Bruikleenpaardje is wellicht een idee?

Bielsje

Berichten: 1393
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 23:03

Als je op hoog niveau hebt gereden dan heb je waarschijnlijk een netwerk van instructie en andere professionals. Zit daar niemand tussen waar je een paard van in training kunt nemen, als jullie thuis de ruimte hebben, of daar mag trainen?

cissy

Berichten: 19825
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Waardeloos gevoel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 23:08

Bijrijdpaard zoeken?

Anastasia24

Berichten: 2712
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 23:08

Dat is wel rot inderdaad, wel knap van je dat je je oudje en de manege paarden verder rust gunt. :j
Misschien een leuk bijrijd paard, als je geluk heb één die geschikt is voor je ambities. Als er ruimte is inderdaad een leuk bruikleen paard of sparen voor een eigen dier.

Jolliegirl

Berichten: 32975
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 23:09

Huh..vorige keer vertelde je nog dat je paard te sterk was en je er steeds huilend af kwam..geen wedstrijdambities

en nu heb je ineens hoog niveau gereden met hem al jaren?


Zoek een bijrijdpaard.

Mars

Berichten: 33266
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Waardeloos gevoel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 23:44

Tja en in je andere topic was de pony pas 13? Volgens mij is het weer zomervakantie

Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 00:11

future_vet schreef:
Bijbaantje nemen, hard sparen en wie weet kun je zelf op den duur weer een nieuw paardje kopen.


Dit!
Wees blij ook met wat je wel hebt. Hoeveel meiden op jouw leeftijd kunnen alleen dromen van een paard bij huis, laat staan dat je erop kunt rijden en helemaal dat dit realiteit wordt.
Je bent nog maar 16 ook, een heel leven voor je, dus probeer eens wat anders! Het leven bestaat uit meer dan alleen paarden(al denk je misschien van niet en dat het erbij hoort want je weet niet beter)?

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 00:18

Mars schreef:
Tja en in je andere topic was de pony pas 13? Volgens mij is het weer zomervakantie



Ff gekeken een paard van 18 en een pony van 13 is is nu 26 :+

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 00:19


pateeke
Berichten: 2218
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Waardeloos gevoel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 07:59

Misschien kan je wel een verzorgpaard /bijrijpaard vinden...
Het is natuurlijk jammer dat je niet meer zo vaak en intensief kan rijden, maar er zijn nog een heleboel andere dingen die je met je paardjes kan doen waar jullie plezier aan kunnen beleven.
Je zou ook kunnen proberen met je ouders te praten, niet om hen om te praten toch een nieuw paard voor je te kopen, maar wel om samen te zoeken naar een oplossing die voor jullie allemaal oké is.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 08:03

Welke hoog niveau heb je dan gereden? Als je op een hoog niveau rijdt dan is het toch niet moeilijk om aan een nieuw paard te komen ? Er zijn genoeg paarden eigenaren die op zoek zijn naar een ruiter! Natuurlijk is het erg jammer dat je niet meer op je paard kan rijden.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 10:39

Toen mijn pony zich blesseerde en ik nooit meer kon rijden was dat ook wel even slikken, want inderdaad als je gewend bent elke dag te kunnen rijden en gewend bent om dat te doen dan valt er toch ineens een gat ookal zijn er inderdaad genoeg andere dingen die je kunt doen. Deze dingen komen wel, je mag best eerst aan het idee wennen. Ik ben uiteindelijk ook paarden van anderen gaan bijrijden. Was toch fijn om weer bezig te zijn. :)

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 10:49

Na het lezen van het andere topic vraag ik me ook af wat nu de waarheid is.
Verdraai je verhalen voor de aandacht?
Eerlijkheid duurt toch echt het langst ;)

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Waardeloos gevoel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 10:53

Dan mijn palomino D pony, van 13 jaar.

Daar kan je toch lekker op rijden.

pmarena

Berichten: 48143
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 10:57

Nouja op zich zou het kunnen kloppen hè :)

Ze is nog steeds 16. Wellicht is na het vorige topic van 2,5 maand geleden de pony verkocht en het 18-jarige GP paard overgebleven, en is ze daar lekker mee aan de slag gegaan. Blijkt deze nu inmiddels dus helaas op pensioen te moeten. En is er tussen de andere paarden / ponies daar op de boerderij, nog een oudere pony van 26 die eerder niet ter sprake is gekomen.

Als het verhaal oprecht is: Ik kan me best voorstellen dat je het wat intensiever rijden dan enorm kan missen. Dat je ook niet die paarden teveel wil belasten +:)+ En dat ouders er niet nog een nieuw paard bij willen kopen.

De oplossing zal in zo'n situatie er denk ik in liggen om een bijrijdpaard elders te zoeken.
Of eens goed met ouders te praten om te kijken of er toch mogelijkheden zijn voor een paard erbij of het vrijmaken van 1 van de manegepaarden voor TS?

TS: Wat zijn de redenen waarom ze er geen paard bij willen? Kan jij daar iets aan veranderen waardoor ze het wel willen? Is er geen ruimte voor, geen geld, denken ze dat je het te druk hebt of je interesse gaat verliezen of iets? Als je weet wat de reden is, dan kan je daar wellicht nog wel wat mee :)

Crazycatt
Berichten: 8
Geregistreerd: 22-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 17:25

pmarena schreef:
Nouja op zich zou het kunnen kloppen hè :)

Ze is nog steeds 16. Wellicht is na het vorige topic van 2,5 maand geleden de pony verkocht en het 18-jarige GP paard overgebleven, en is ze daar lekker mee aan de slag gegaan. Blijkt deze nu inmiddels dus helaas op pensioen te moeten. En is er tussen de andere paarden / ponies daar op de boerderij, nog een oudere pony van 26 die eerder niet ter sprake is gekomen.

Als het verhaal oprecht is: Ik kan me best voorstellen dat je het wat intensiever rijden dan enorm kan missen. Dat je ook niet die paarden teveel wil belasten +:)+ En dat ouders er niet nog een nieuw paard bij willen kopen.

De oplossing zal in zo'n situatie er denk ik in liggen om een bijrijdpaard elders te zoeken.
Of eens goed met ouders te praten om te kijken of er toch mogelijkheden zijn voor een paard erbij of het vrijmaken van 1 van de manegepaarden voor TS?

TS: Wat zijn de redenen waarom ze er geen paard bij willen? Kan jij daar iets aan veranderen waardoor ze het wel willen? Is er geen ruimte voor, geen geld, denken ze dat je het te druk hebt of je interesse gaat verliezen of iets? Als je weet wat de reden is, dan kan je daar wellicht nog wel wat mee :)



Dit klopt helemaal.
Pony van 13 verkocht, en paard gehouden.
Redenen: Te weinig stallen en ze vinden dat ik vanaf nu wel zelf moet betalen voor een ander paard
Dus ik denk dat ik wel een bijbaantje ga moeten zoeken.
Bijrijdpaard is een optie, nog even rondkijken of er iets in de buurt is :)

pateeke
Berichten: 2218
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Waardeloos gevoel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 18:51

Ik snap de redenering van je ouders wel dat als je een nieuw paard wil, je hier zelf ook financieel in moet bijdragen / het zelf moet betalen. Dat moest ik ook toen ik jouw leeftijd had :).
Succes met zoeken naar een bijbaantje en bijrijpaard.

pmarena

Berichten: 48143
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 19:13

Het is natuurlijk wel een beetje jammer als je vol tussen de paarden woont, dat je dan buiten de poort moet zoeken naar een paardje. Aan de andere kant kan het ook wel weer eens leuk zijn voor de afwisseling om elders rond te lopen :)

Op zich hebben ze denk ik wel een punt dat je bij zou kunnen dragen, als je nu al 2 paarden hebt.... oude en kapotte paarden kosten qua onderhoud natuurlijk net zo veel als blakend gezonde rijpaarden.

Hevonen

Berichten: 5625
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Waardeloos gevoel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 19:28

Snap dat het rot voelt, maar persoonlijk vind ik je geweldig, omdat je de consequenties van het niet meer kunnen van jouw paarden aanvaardt. Ik zou iemand met jouw instelling graag in de arm nemen als ik paarden had die ik wilde trainen. Heb ik helaas niet.

Maar wanhoop niet, denk dat je gauw nieuwe kansen/paarden krijgt. Sterkte!!

Crazycatt
Berichten: 8
Geregistreerd: 22-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 20:34

pmarena schreef:
Het is natuurlijk wel een beetje jammer als je vol tussen de paarden woont, dat je dan buiten de poort moet zoeken naar een paardje. Aan de andere kant kan het ook wel weer eens leuk zijn voor de afwisseling om elders rond te lopen :)

Op zich hebben ze denk ik wel een punt dat je bij zou kunnen dragen, als je nu al 2 paarden hebt.... oude en kapotte paarden kosten qua onderhoud natuurlijk net zo veel als blakend gezonde rijpaarden.


Ja, afwisseling kan zeker wel leuk zijn. :)
Ik ga me na de vakantie vooral focussen op school waar ik dan extra tijd voor heb, en dan zien we wel wat de toekomst brengt.
Oprecht dankje voor je begrip, ik onthoud je advies zeker.

Crazycatt
Berichten: 8
Geregistreerd: 22-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 20:37

Hevonen schreef:
Snap dat het rot voelt, maar persoonlijk vind ik je geweldig, omdat je de consequenties van het niet meer kunnen van jouw paarden aanvaardt. Ik zou iemand met jouw instelling graag in de arm nemen als ik paarden had die ik wilde trainen. Heb ik helaas niet.

Maar wanhoop niet, denk dat je gauw nieuwe kansen/paarden krijgt. Sterkte!!



Ik wil ook niet dat de manegepaarden blessures op lopen van overbelasting door te veel te rijden.
En met mijn 26jarige ga ik gewoon nog heerlijk rustig op buitenrit!

Heel erg bedankt voor je begrip! :)