Waar vind ik mijn paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 11:01

Babootje schreef:
Vanes_6 schreef:
Babootje, ik vond de draver altijd erg leuk en heeeeerlijk zitten, juist vanwege dat draven. Ze zijn dan wel gefokt om te draven maar er zijn er genoeg die dus liever galopperen en daarom niet voor de drafsport bestemd zijn (net als die waakhonden die pups krijgen en er dan eentje tussen zit die liever knuffelt dan bijt :D ). Die ene zoek ik dan haha.


Klopt. Dravers hebben een laterale draf en die zit lekker. Maar als rijpaard wil je die niet hebben juist vanwege het rug gebruik onder het zadel.
Vroeger ook wel dravers gereden hoor. Het is niet dat ik ze niet ken of er niks vanaf weet.


Marjo schreef:
Als je ze goed traint kan dat makkelijk.

[edit] Maar goede training is met élk paard belangrijk. Want zodra je een dressuurgefokt paard alleen maar aan de voorkant rond trekt en de achterhand er niet bij neemt, gebruiken ze hun rug ook voor geen meter :')


Je mist mn punt. :D

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 11:02

Babootje schreef:
Babootje schreef:

Klopt. Dravers hebben een laterale draf en die zit lekker. Maar als rijpaard wil je die niet hebben juist vanwege het rug gebruik onder het zadel.
Vroeger ook wel dravers gereden hoor. Het is niet dat ik ze niet ken of er niks vanaf weet.


Marjo schreef:
Als je ze goed traint kan dat makkelijk.

[edit] Maar goede training is met élk paard belangrijk. Want zodra je een dressuurgefokt paard alleen maar aan de voorkant rond trekt en de achterhand er niet bij neemt, gebruiken ze hun rug ook voor geen meter :')


Je mist mn punt. :D


Nee hoor, helemaal niet.
Geloof dat jij eerder het e.e.a. mist :=

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Waar vind ik mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 11:12

Al eens op Facebook gekeken? Zijn diverse groepen. Gezien een draver ook een optie was zou ik lid worden van dergelijke groepen. Afbeelding

Vanes_6
Berichten: 173
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 11:14

scrabbel schreef:
Al eens op Facebook gekeken? Zijn diverse groepen. Gezien een draver ook een optie was zou ik lid worden van dergelijke groepen. [ [url=m/QP1f8R.png]Afbeelding[/url] ]


Ja, ben inmiddels lid van 2 draversgroepen :D
Ben er steeds verliefder op aan het worden

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 11:19

Marjo schreef:
Nee hoor, helemaal niet.
Geloof dat jij eerder het e.e.a. mist :=


Mijn punt ging over de bouw van een paard en over hoe makkelijk of moeilijk het paard kan beantwoorden aan het gebruiksdoel. Dat heeft invloed op de gezondheid van een paard.

Dat ook een goed gebouwd (dressuur)paard aan gort gereden kan worden is een open deur en heeft daar niets mee te maken.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 11:23

Babootje schreef:
Marjo schreef:
Nee hoor, helemaal niet.
Geloof dat jij eerder het e.e.a. mist :=


Mijn punt ging over de bouw van een paard en over hoe makkelijk of moeilijk het paard kan beantwoorden aan het gebruiksdoel. Dat heeft invloed op de gezondheid van een paard.

Dat ook een goed gebouwd (dressuur)paard aan gort gereden kan worden is een open deur en heeft daar niets mee te maken.


Het heeft er mee te maken dat je altijd goede training/ les/ ondersteuning nodig hebt. Daarbij maakt het geen fluit uit of je een dressuurgefokt paard, een draver of een fjord rijdt.

Een draver kan juist goed voldoen aan het gebruiksdoel van recreatief rijden/ bakwerk en een sprongetje maken. Die paarden zijn heel veelzijdig namelijk.

Maargoed, ik ga hier verder geen discussie over voeren. Het is duidelijk dat jij enkel (dure) KWPN'ers als rijpaard ziet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 11:44

Ik ga mee met Marjo.
Stal wetfriesedijk ken ik maar je moet wel goed opletten wat je daar weg haalt.

Er zijn heel veel dravers die prima een galopje doen. Juiste training wat bij je paard past is overal aanbevolen. Dravers zijn betrouwbare recreatiepaarden waar je veel kanten mee op kunt incl. het trekken van een verantwoord sprintje.

Ik vind dat je erg doorduwt Babootje, probeer wat te doen met de feedback van andere bokkers.

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 11:44

Misschien als je een keer een paard wat verder weg ziet. In het weekend een dagje maken en je zoon en man daar in de buurt ook een paard laten uitzoeken om te bezichtigen.

Zo heb ik die van van mij ik zag er 1 ergens in het land. Familie zoekt er rondom een uiteindelijk kwam ik altijd bij een paard van hun uit waar als we er waren ik zij die wordt het.

Maar op de boktmarkt staat ook een mooie grote Tinker van its. Ik ben fan van ze ze kunnen alles als je ze goed traint.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Waar vind ik mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 11:51

Ieder paard moet dressuurmatig goed gereden worden en daar als het goed is beter van worden, een draver net zo. Ik zie geen problemen voor het gebruiksdoel van de TS mits het dier gewoon goed omgeschoold is. Er zijn ook zat dressuur gefokte paarden die meer stuwen dan dragen.

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 12:22

TS ik zou ook eens naar wat meer springgefokte paarden kijken. De kans dat jouw zoon over een jaar of 5 springen leuker vindt als dressuur lijkt mij best groot (de meeste jongens vinden springen en crossen leuker als dressuur, dus daar zitten ook meer vriendjes). Dressuren met een springgefokte gaat prima, andersom is vaak (uitzonderingen daargelaten) lastiger. Daarnaast hebben springpaarden vaak net een wat fijner karakter, minder zeikerig en mieperig.

En voor mijn gevoel is de aanschaf van een springpaard ook makkelijker (niet goedkoper, wel makkelijker). Als je naar een locale springwedstrijd gaat is 75% van de paarden die daar lopen te koop. Staan 9 van de 10 keer niet geadverteerd, omdat het allemaal via via gaat. Meeste handelaren starten 5-6 paarden op zo'n wedstrijd, dan krijg je ook een beetje een idee van welke handelaren qua rijstijl/opleidings stijl en paarden stijl jou aanspreken. Dan gewoon eens met zo iemand gaan praten, zit hij/zij ook in jouw prijsklasse en dan kun je ook gewoon aangeven, ik zoek zoiets, heb je misschien zoiets staan (wat ik al zei, meeste springpaardenhandelaren adverteren niet en als ze er 5 mee hebben op die wedstrijd hebben ze er thuis vaak ook nog een stuk of 20-30 staan) of kun je me bellen als je zoiets binnen krijgt. Ikzelf heb nog nooit een geadverteerd paard gekocht.
Ik zou dus gewoon eens een paar weekenden naar dat soort wedstrijden gaan (zoek er gewoon een paar uit op startlijsten). Als je een beetje in dezelfde regio blijft, zie je heel vaak dezelfde mensen weer komen en kun je je zo een beeld vormen van welke handelaren/ruiters je aanspreken en welke helemaal niet.

Verder heb ik ook nog nooit een paard voor 250 per 8 weken op de ijzers gehad, maar als je paard vierkant op de ijzers moet (en dat is bv wel vaak als ze een beetje volbloedhoeven hebben) ben ik gewend 120 per 6/7 weken. Maar goed, voor mijn jonkie, die juist weer hele goede hoeven heeft, ben ik tot we zover zijn dat er stiften gedraaid moeten gaan worden, slechts 40-50 euro per 2 maanden kwijt aan bekappen. Daar zit zoveel verschil in. Moet je op speciaal beslag, dan kun je idd je portemonnee wel omkeren en dat valt onder geen enkele verzekering.

Maar dat de kosten voor spullen enorm kunnen oplopen is wel iets waar je rekening mee moet houden. Ik had de pech dat mijn springzadel niet op mijn jonkie pastte. Ik ging ook echt voor een 2e hands zadel juist omdat dier nog groeit en gaat uitzwaren. Maar helaas pindakaas, niets passends 2e hands beschikbaar dus dan zit je onverwacht toch voor een paar duizend euro aan extra uitgaven (en nee ik heb geen zadel van 5000 gekocht maar ja ik wil wel persé een A-merk en geen wintec oid, want ik ga niet beknibbelen op kwaliteit voor de rug van mijn paard). Maar zeker voor je eerste paard en je nog niet kunt teren op spullen die je al hebt, dat kan aardig oplopen ook als je niet allemaal dure setjes aan dekjes en bijpassende peeskappen etc wilt hebben, maar wel gewoon kwalitatief goed spul. Neem alleen al een goed gevuld EHBO kistje voor paarden met de spullen die je bij de hand wilt hebben just in case. Ik heb ruim 15 jaar paarden voor iemand anders gereden, ik weet nog dat ik me daar nog flink in had vergist toen ik daadwerkelijk mijn eerste eigen paard aanschafte (en dan had ik al 2 eigen zadels). Wel helemaal met Mkango eens dat je echt beter geld in goede lessen kunt steken dan in onnodige stapels met setjes in allerlei kleuren. Zadeldekjes kun je heel goedkoop op Marktplaats scoren, soms met de labels er nog aan.

Overigens staar je niet blind op de afstand/kosten vervoer TS. Je woont zelf in een heel duur gebied. Ikzelf woon ook in de Randstad en heb mijn nieuwste aanwinst uit Drenthe....Ik viel zowat van mijn stoel toen ik de rekening voor de aankoopkeuring kreeg....scheelde wel 400 euro (klinisch + RX) ten opzichte van mijn paard dat ik 12 jaar geleden in de Randstad kocht. Ook de basisenting die ik hem nog daar heb laten geven (heb hem nog laten overwinteren in de opfok in Drenthe) was zoveel goedkoper als wat ik gewend ben en ik vermoed zelfs dat als mijn nieuwe aanwinst in een opfok in de Randstad had gestaan, dat de aanschaf ook wel 1000-2000 hoger was geweest. De prijzen in die regio liggen gewoon lager in mijn beleving.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 12:39

Ik sluit me helemaal aan bij de post van Oji. Kijk ook naar de springers, die zullen wrs ook beter passen dan de hoog in het bloed staande dressuurgefokte kwpners van tegenwoordig.

Overigens is de gang van zaken die jij beschrijft al een aantal jaar zo. Ook toen ik nog zoekende was. Het was drama gewoon. Paarden bezocht die totaal niet aan de omschrijving voldeden, uit de verkoop werden gehaald na bezichtigen, onder je kont verkocht werden etc...

Inmiddels superblij met mijn mega allrounder Ierse merrie die ik via vrienden heb kunnen kopen. Kijk daar ook eens naar. Zijn hele fijne dieren. Uiteraard wel goed laten keuren. In de lagere prijsklasse wil er nog wel eens wat zooi tussen zitten bij de gekende importhandelaren...

En mijn tip is ook nog om op fb pagina's van stallen te volgen. Daar wordt ook veel aangeboden.

Mijn ervaring met prijzen rondom bekappen en voor beslaan zijn anders Babootje. Ik ken ze alleen onder de 100 euro. Ik betaal zelf 85, andere 3 smeden die bij ons komen zitten rond diezelfde prijs, 85-95 euro. En wij zitten in dezelfde regio.
Laatst bijgewerkt door Charmaine op 26-06-23 12:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 12:40

oji schreef:
Verder heb ik ook nog nooit een paard voor 250 per 8 weken op de ijzers gehad, maar als je paard vierkant op de ijzers moet (en dat is bv wel vaak als ze een beetje volbloedhoeven hebben) ben ik gewend 120 per 6/7 weken. Maar goed, voor mijn jonkie, die juist weer hele goede hoeven heeft, ben ik tot we zover zijn dat er stiften gedraaid moeten gaan worden, slechts 40-50 euro per 2 maanden kwijt aan bekappen. Daar zit zoveel verschil in. Moet je op speciaal beslag, dan kun je idd je portemonnee wel omkeren en dat valt onder geen enkele verzekering.


In de regel is het hier in de randstad 120+ voor rondom bekappen en alleen voor beslaan. Rondom is dus duurder. Met 250 1 x in de 8 weken rondom bekappen en beslaan heb ik even een gemiddelde genomen. Paarden met goed groeiende voeten kunnen idd best 1 x in 6 a 7 weken aan de beurt zijn.
Daarom ook het advies kijk bij je aankoop ook naar been- en voetstanden. Als een paard afwijkende voet- of beenstand heeft is dat voor de functionaliteit niet altijd heel erg maar beinvloedt het wel de mate waarin het paard de hoeven slijt. Bv een toontredend staat zal ook de hoeven scheef afslijten. Afhankelijk van de mate waarin ontkom je dan eigenlijk niet aan ijzers.
Dat zijn allemaal zaken waar je van tevoren rekening mee kunt houden.
Kijk bij de keuze voor een smid niet alleen naar de prijs, maar vooral naar het vakmanschap en referenties. Een goede smid is het behoud van je paard.

Het advies van Oji is ook een goed advies. Wacht niet tot een paard wordt geadverteerd maar ga eens naar een wedstrijd en vraag gewoon rond. Ik heb nog nooit via een advertentie een paard gekocht. maar altijd viavia.

Roodvos

Berichten: 6664
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 12:57

Marjo schreef:
Dravers zijn fantastisch. Ja, het omscholen moet je serieus doen maar zolang dat goed gaat heb je er een fantastisch, veelzijdig paard aan. Ze kunnen alles en ze doen ook alles voor je.

Zonder verder iets van dravers te vinden, want daarvoor weet ik er te weinig van, vind ik het stukje over correct omscholen wel cruciaal. Ik ken de TS niet, maar aangezien ze op zoek is naar haar eerste eigen paard is het wel de vraag of TS al de kunde en handigheid heeft om dat omscholen correct te doen. En of ze in staat is een correcte omgeschoolde draver te herkennen.
Dat vind ik in deze het grootste risico.


Eens met Oji, kijk ook naar springpaarden. De springers die ik ken zijn niet persé nuchterder dan de dressuurpaarden, maar de meeste springpaarden worden wel anders gereden. Een springruiter kan het zich niet veroorloven dat het paard gaat miepen over een aangeklede hindernis of ring, die moet gewoon vertrouwen hebben in de ruiter en over die hindernis springen. Springruiters rijden daarom over het algemeen met wat meer lef als een dressuurruiter en die paarden worden dus ook al van jongs af aan anders geschoold in het omgaan met enge dingen.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 13:01

Roodvos schreef:
Marjo schreef:
Dravers zijn fantastisch. Ja, het omscholen moet je serieus doen maar zolang dat goed gaat heb je er een fantastisch, veelzijdig paard aan. Ze kunnen alles en ze doen ook alles voor je.

Zonder verder iets van dravers te vinden, want daarvoor weet ik er te weinig van, vind ik het stukje over correct omscholen wel cruciaal. Ik ken de TS niet, maar aangezien ze op zoek is naar haar eerste eigen paard is het wel de vraag of TS al de kunde en handigheid heeft om dat omscholen correct te doen. En of ze in staat is een correcte omgeschoolde draver te herkennen.
Dat vind ik in deze het grootste risico.


Zeker, maar TS zoekt ook geen jong paard, dus dan zou ze eerder op zoek zijn naar een draver die al omgeschoold is, dan naar eentje die ze zelf nog moet omscholen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 13:27

Vanes_6 schreef:
scrabbel schreef:
Al eens op Facebook gekeken? Zijn diverse groepen. Gezien een draver ook een optie was zou ik lid worden van dergelijke groepen. [ [url=m/QP1f8R.png]Afbeelding[/url] ]


Ja, ben inmiddels lid van 2 draversgroepen :D
Ben er steeds verliefder op aan het worden


Wat leuk, dit is het gevoel dat je nodig hebt tijdens de zoektocht! <3
Komt er dadelijk toch een draver uit voort :D
Succes, en hou ons zeker op de hoogte!

Vanes_6
Berichten: 173
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 13:37

Leuke tip Oji! Dat kan ik idd ook gaan doen, op springwedstrijden kijken. Zelf nog niet aan gedacht, top!

Charmaine, ik heb idd al van alles liggen thuis. Gaandeweg allemaal dingen aangeschaft die ik straks nodig heb, incl een ehbo kit voor het paard. Dat heb ik elke keer gedaan om niet in 1 klap veel geld kwijt te zijn. Het enige wat ik nu nog nodig heb is wat aangemeten moet worden zoals een zadel en hoofdstel. Ik ben dus voorbereid haha.
Er komt idd een hoop bij kijken aan spullen die je nodig hebt, maar dat is niet erg.

En ook de Ierse paardjes heb ik bekeken. De laatste die we wilden laten keuren maar verkocht werd tegen alle afspraken in, was een ierse volbloed. Mooie sterke degelijke paarden, maar komen vaak erg schraal van de boot dus het is goed zoeken naar een goed paard.
Laatst bijgewerkt door Vanes_6 op 26-06-23 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Vanes_6
Berichten: 173
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 13:38

Robin_S schreef:
Wat leuk, dit is het gevoel dat je nodig hebt tijdens de zoektocht! <3
Komt er dadelijk toch een draver uit voort :D
Succes, en hou ons zeker op de hoogte!


Ja haha wie weet! :D alle opties staan nog open iig!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 13:43

Oh ja! Heel belangrijk:
zorg EERST dat je een goede stal hebt.

In Zuid Holland is het niet makkelijk een stal te vinden waar je paard de hele dag buiten kan staan.
Ieder braaf paard kan daardoor in een ruiterbal veranderen.

Dus eerst de stal met alle voorwaarden voor een gezond en gelukkig paard, en dan pas het paard.
Veel mensen doen dat andersom, en openen dan een topic dat het paard onhandelbaar is.... en dan dus 23 uur per dag op stal blijkt te staan ;-)

Succes!!!

Vanes_6
Berichten: 173
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 14:18

Ninx schreef:
Oh ja! Heel belangrijk:
zorg EERST dat je een goede stal hebt.

In Zuid Holland is het niet makkelijk een stal te vinden waar je paard de hele dag buiten kan staan.
Ieder braaf paard kan daardoor in een ruiterbal veranderen.

Dus eerst de stal met alle voorwaarden voor een gezond en gelukkig paard, en dan pas het paard.
Veel mensen doen dat andersom, en openen dan een topic dat het paard onhandelbaar is.... en dan dus 23 uur per dag op stal blijkt te staan ;-)

Succes!!!


Jep, dat hebben we zeker. We krijgen een plekje op de stal van Ruitje, waar we erg blij mee zijn. Genoeg faciliteiten voor zowel paard als ruiter. Dus nu alleen nog zoeken naar dat paard hahaha!
Als het nog in de zomerperiode komt, dan kan hij het land nog op 24/7 en in de winter een dagdeel paddock en de rest voor training/tutten etc. Dat 5 sterrenhuisje hebben we wel :D

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Waar vind ik mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 14:29

En via Ruitje een leuke omgeschoolde draver vinden dan? Lijkt me bijna een inkoppertje! :D

Vanes_6
Berichten: 173
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 14:29

Urbiezira schreef:
En via Ruitje een leuke omgeschoolde draver vinden dan? Lijkt me bijna een inkoppertje! :D


Haha jep, volgende stap in de zoektocht :D

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 14:36

Vanes_6 schreef:
Ninx schreef:
Oh ja! Heel belangrijk:
zorg EERST dat je een goede stal hebt.

In Zuid Holland is het niet makkelijk een stal te vinden waar je paard de hele dag buiten kan staan.
Ieder braaf paard kan daardoor in een ruiterbal veranderen.

Dus eerst de stal met alle voorwaarden voor een gezond en gelukkig paard, en dan pas het paard.
Veel mensen doen dat andersom, en openen dan een topic dat het paard onhandelbaar is.... en dan dus 23 uur per dag op stal blijkt te staan ;-)

Succes!!!


Jep, dat hebben we zeker. We krijgen een plekje op de stal van Ruitje, waar we erg blij mee zijn. Genoeg faciliteiten voor zowel paard als ruiter. Dus nu alleen nog zoeken naar dat paard hahaha!
Als het nog in de zomerperiode komt, dan kan hij het land nog op 24/7 en in de winter een dagdeel paddock en de rest voor training/tutten etc. Dat 5 sterrenhuisje hebben we wel :D


Nou, wat een top deal!!! Super leuk goed aangepakt.

Nou.... je vindt vanzelf 'jullie paard'.... kan kort duren, kan lang duren... maar opeens staat ie voor je neus!

Ellyvirah
Berichten: 2
Geregistreerd: 06-08-19
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 14:50

TS,

ik ben een stille meelezer (al jaren, ik post echt zelden wat...maar bokt is mijn bron van informatie/entertainment op stille werk-uurtjes)

Ondertussen ben ik het grootste deel van de post door, en ik wil je even "kort" mijn verhaal meegeven.

Ikzelf ben mama van een (toen 7-jarige) zoon. Na jaren zelf paarden gehad te hebben kwam die kleine smurf plots aanzetten met "mama ! ik wil paardrijden!!!"
Zo gezegd, zo gedaan..wij naar de manege toe. Mama rook paarden, en was weer helemaal verliefd op alles wat er rondliep :D

Na een half jaar manege lessen wou ik zelf terug een eigen paard..dressuurmatig, wat bosritjes, leek me leuk ! Kleinste er ook op ? Helemaal geweldig !!!

Ik ben met een nog krapper budget als jij (tijden waren wel anders 7 jaar geleden) de wereld ingetrokken zonder al teveel eisen : moest gewoon een leuk paard zijn, eentje waar m'n toen 7-jarige ook kon. Dat mocht van mij een knalpaars paard met gele stippen zijn, dat boeide me niet. Wel groot genoeg voor mijn 1m65 liefst ;)

Uiteindelijk zijn we enkele weken later uitgekomen bij een onwijs gave 4-jarige tinker-ruin...van 1m45...net onder het zadel...en palomino (ik ging niet naar kleur kijken, maar ik zie toch ECHT liever zwart)
Zoon verliefd, ik verliefd...200€ bijbetaald, en ze hebben hem uit Nederland naar België gebracht.

Zoonlief rijd ondertussen al eeuwen niet meer. (Teveel meisjes mama :D ) Mama nog wel, want joh, die tinker is mijn beste vriend ! We rijden bitloze dressuurwedstrijden (op neckrope), gaan solo of in groep op buitenrit...eender wat, hij is er altijd voor te vinden.

Wou ik origineel een Tinker ? Nee ! en al helemaal geen bleke :D
Was het een ideale kinder-pony ? Absoluut !
Was het (toen) mijn droompaard ? Verre van !
Is het nu mijn droompaard ? Ik zou hem voor geen miljoenen willen wegdoen !

Ondertussen heb ik ook een Franse Draver bijgekocht..voor het "zwaardere" dressuurwerk. Die gaat ook prima buiten, is alleen wat nerveuzer als hij alleen moet gaan (hij doet het wel, alleen soms met een lichte dramatische toeval bij aanvang :D )


:+ Hij is rond 1m66 trouwens, die Fransoos van me :+

Enige tip die ik je kan geven, van mama tot mama : ga voor een paardje waar jij je prettig bij voelt! Eentje die jouw 100% ligt, en waarvan jij zoiets hebt van "JA ! DAT ISSEM!"
Sowieso gaat je zoontje je daarin volgen. Want de band en het vertrouwen dat jij al opbouwt met je paard, ga je meegeven met je zoon.

Ga op zoek samen met mensen die je kent - van op stal, vanuit je omgeving, zorg voor mensen rondom je die kennis hebben en je kunnen helpen.... jouw paardje komt ongetwijfeld nog voorbij :knuffel:

Veel succes met je zoektocht !

Vanes_6
Berichten: 173
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 15:00

Ellyvirah schreef:
TS,

ik ben een stille meelezer (al jaren, ik post echt zelden wat...maar bokt is mijn bron van informatie/entertainment op stille werk-uurtjes)

Ondertussen ben ik het grootste deel van de post door, en ik wil je even "kort" mijn verhaal meegeven.

Ikzelf ben mama van een (toen 7-jarige) zoon. Na jaren zelf paarden gehad te hebben kwam die kleine smurf plots aanzetten met "mama ! ik wil paardrijden!!!"
Zo gezegd, zo gedaan..wij naar de manege toe. Mama rook paarden, en was weer helemaal verliefd op alles wat er rondliep :D

Na een half jaar manege lessen wou ik zelf terug een eigen paard..dressuurmatig, wat bosritjes, leek me leuk ! Kleinste er ook op ? Helemaal geweldig !!!

Ik ben met een nog krapper budget als jij (tijden waren wel anders 7 jaar geleden) de wereld ingetrokken zonder al teveel eisen : moest gewoon een leuk paard zijn, eentje waar m'n toen 7-jarige ook kon. Dat mocht van mij een knalpaars paard met gele stippen zijn, dat boeide me niet. Wel groot genoeg voor mijn 1m65 liefst ;)

Uiteindelijk zijn we enkele weken later uitgekomen bij een onwijs gave 4-jarige tinker-ruin...van 1m45...net onder het zadel...en palomino (ik ging niet naar kleur kijken, maar ik zie toch ECHT liever zwart)
Zoon verliefd, ik verliefd...200€ bijbetaald, en ze hebben hem uit Nederland naar België gebracht.

Zoonlief rijd ondertussen al eeuwen niet meer. (Teveel meisjes mama :D ) Mama nog wel, want joh, die tinker is mijn beste vriend ! We rijden bitloze dressuurwedstrijden (op neckrope), gaan solo of in groep op buitenrit...eender wat, hij is er altijd voor te vinden.

Wou ik origineel een Tinker ? Nee ! en al helemaal geen bleke :D
Was het een ideale kinder-pony ? Absoluut !
Was het (toen) mijn droompaard ? Verre van !
Is het nu mijn droompaard ? Ik zou hem voor geen miljoenen willen wegdoen !

Ondertussen heb ik ook een Franse Draver bijgekocht..voor het "zwaardere" dressuurwerk. Die gaat ook prima buiten, is alleen wat nerveuzer als hij alleen moet gaan (hij doet het wel, alleen soms met een lichte dramatische toeval bij aanvang :D )


:+ Hij is rond 1m66 trouwens, die Fransoos van me :+

Enige tip die ik je kan geven, van mama tot mama : ga voor een paardje waar jij je prettig bij voelt! Eentje die jouw 100% ligt, en waarvan jij zoiets hebt van "JA ! DAT ISSEM!"
Sowieso gaat je zoontje je daarin volgen. Want de band en het vertrouwen dat jij al opbouwt met je paard, ga je meegeven met je zoon.

Ga op zoek samen met mensen die je kent - van op stal, vanuit je omgeving, zorg voor mensen rondom je die kennis hebben en je kunnen helpen.... jouw paardje komt ongetwijfeld nog voorbij :knuffel:

Veel succes met je zoektocht !


Leuk, dank je wel voor het delen van je ervaring!

Ik zoek ook in eerste plaats naar een paard voor mezelf, maar hoe mooi als mijn kind daar ook gelijk op zou kunnen _/-\o_
Het paard waar we de vorige keer een koopovereenkomst hadden gesloten, was een paard dat veel te voorwaarts was voor mijn 9 jarige. Die zou er in de toekomst op kunnen rijden, maar nu nog zeker niet. Dus ik sta er wel op die manier in, zeker niet anders (gelukkig!).
Ik zal er ook het meest mee bezig zijn nml, mijn kind van 9 zal ook - ondanks dat we de afspraak hebben gemaakt met elkaar dat hij ook meedoet in de verzorging - met zijn vriendjes af moeten kunnen spreken die helemaal niet van paarden houden. Dus de zorg is vooral voor mij, en moet het paard - vind ik - vooral bij mij moeten passen. Maaaarrr ik zoek er wel eentje met mijn gedachten dat als hij wel nog wil blijven rijden, hij er straks ook nog op kan en we niet op zoek moeten naar een tweede paard (dat gaat bij ons ook niet lukken).
Hij is overigens echt de fase voorbij dat er alleen maar meisjes op zitten, die fase had hij ook. Durfde niet te vertellen dat hij op paardrijden zat aan zijn klasgenootjes, bang dat ze hem raar zouden vinden. Nou, dat is niet meer hoor hahaha! Hij ziet nu ook veel mannelijke ruiters in zijn omgeving (die ook allemaal zijn begonnen als kind) dus voelt zich nu al zekerder. En dit is er eentje: hij heeft nu koorts en mag niet paardrijden - die dus gewoon ziek ook op zn paard wil gaan rijden! Dit sla je er niet meer zomaar uit. Maar goed, tijden kunnen zeker veranderen, maar ik vermoed heel stiekem dat dit paardenvirus bij hem blijft haha!

Maar leuk te horen dat je dus wel met paarden bezig bent gebleven, ondanks afhaken van je kind! Ik ben echt weer een penny-meisje geworden sinds ik weer met paarden bezig ben en snap eigenlijk niet meer waarom ik destijds met rijden ben gestopt (oh ja, iets met een lelijke val en een gebroken neus haha).
Nee, we zitten er weer helemaal in! :D

Cioccolato

Berichten: 6616
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 15:20

oji schreef:
Maar helaas pindakaas, niets passends 2e hands beschikbaar dus dan zit je onverwacht toch voor een paar duizend euro aan extra uitgaven (en nee ik heb geen zadel van 5000 gekocht maar ja ik wil wel persé een A-merk en geen wintec oid, want ik ga niet beknibbelen op kwaliteit voor de rug van mijn paard).


Om nog een onwaarheid de wereld uit te helpen. Een wintec is prima. Er zijn verschillen maar als je een wintec koopt ben je echt niet aan het beknibbelen op kwaliteit voor de paardenrug. Je neemt genoegen met een knusstof zadel ipv leer. Paardenrug gaat er niet kapot van omdat het een wintec is, wat een grap.
Als ze maar goed passen, maar dat is met een zadel van 1000 of 5000 ook. Als het maar niet spontaan kapot gaat. Bij bijzonder gebruik gaat alles kapot
Zo jammer van deze onwijs goeie post :')