Waar vind ik mijn paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 15:35

In het geval van Wintec is het misschien niet de paardenrug, maar mijn billen... :+
2 x op een Wintec van iemand gereden, 2 keer had ik blaren op mijn kont van de kunststof. Maar goed, ik kan ook niet met een broek met plakkende siliconenkont rijden om diezelfde reden :D

Eef_Bam

Berichten: 4102
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 15:38

Een Wintec is niets mis mee, maar past echt niet op elk paard. Ik heb een normale warmbloed gehad en bleek dat ook een gloednieuwe Wintec qua model gewoon niet passend was, te lang en qua kussens niet passend. Natuurlijk kan je het kopijzer aanpassen zodat het aan de voorkant niet knelt. Maar goed liggen? Daar heb je geen garantie op.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Waar vind ik mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:06

Nee Wintec is meestal goed passend op paarden met een wat rechtere rug maar niet voor paarden met een wat hollere rug is mijn ervaring.

Maar goed, er zijn zoveel zadels..persoonlijk heb ik ook niets tegen op goede tweehands merkzadels. Die behouden vaak hun kwaliteit. Mits wel goed aangemeten/ aangepast.

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:23

oji schreef:
In het geval van Wintec is het misschien niet de paardenrug, maar mijn billen... :+
2 x op een Wintec van iemand gereden, 2 keer had ik blaren op mijn kont van de kunststof. Maar goed, ik kan ook niet met een broek met plakkende siliconenkont rijden om diezelfde reden :D


Hahahahha _O-
Ja dat kan inderdaad. Ieders billen hebben een eigen smaak :))

mavantos

Berichten: 3598
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Waar vind ik mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:56


imaudy
Berichten: 5049
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Waar vind ik mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:07

Ik snap de post van Babootje over dravers wel. Ik heb het ook wel gezien, er wordt een draver gekocht en mensen gaan er fanatiek mee aan de slag met dressuur. Een draver kan dat niet voldoende beantwoorden. Ondanks goede bedoelingen geeft dat vaak frustratie bij paard en ruiter.

ikke

Berichten: 37566
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:15

imaudy schreef:
Ik snap de post van Babootje over dravers wel. Ik heb het ook wel gezien, er wordt een draver gekocht en mensen gaan er fanatiek mee aan de slag met dressuur. Een draver kan dat niet voldoende beantwoorden. Ondanks goede bedoelingen geeft dat vaak frustratie bij paard en ruiter.

Nee, die mensen missen het stukje begeleiding om een paard netjes op te leiden en veel instructeurs hebben geen flauw idee dat er een paar simpele aandachtspunten zijn bij een getrainde draver.
Mis je die puntjes, heb je een uitdaginkje; weet je het, stelt het niks voor.

imaudy
Berichten: 5049
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:26

ikke schreef:
imaudy schreef:
Ik snap de post van Babootje over dravers wel. Ik heb het ook wel gezien, er wordt een draver gekocht en mensen gaan er fanatiek mee aan de slag met dressuur. Een draver kan dat niet voldoende beantwoorden. Ondanks goede bedoelingen geeft dat vaak frustratie bij paard en ruiter.

Nee, die mensen missen het stukje begeleiding om een paard netjes op te leiden en veel instructeurs hebben geen flauw idee dat er een paar simpele aandachtspunten zijn bij een getrainde draver.
Mis je die puntjes, heb je een uitdaginkje; weet je het, stelt het niks voor.


Nee heb ruiters ermee aan de slag zien gaan die echt een aardig stukje konden sturen.
Er moet niet te simpel over gedacht worden.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Waar vind ik mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:29

Waar liepen ze dan tegenaan?

ikke

Berichten: 37566
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:35

imaudy schreef:
ikke schreef:
Nee, die mensen missen het stukje begeleiding om een paard netjes op te leiden en veel instructeurs hebben geen flauw idee dat er een paar simpele aandachtspunten zijn bij een getrainde draver.
Mis je die puntjes, heb je een uitdaginkje; weet je het, stelt het niks voor.


Nee heb ruiters ermee aan de slag zien gaan die echt een aardig stukje konden sturen.
Er moet niet te simpel over gedacht worden.

Dat is precies waar het fout gaat, je moet JUIST simpel naar kijken en je een beetje verdiepen in hoe dravers getraind worden voor het koersen.

imaudy
Berichten: 5049
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:41

Elisa2 schreef:
Waar liepen ze dan tegenaan?


Ze kunnen moeilijk ondertreden en moeilijk de rug wat veer (bolling) geven om de ruiter goed te dragen. Afhankelijk van de bouw van de draver natuurlijk. Zullen vast uitzonderingen zijn die wat compacter gebouwd zijn.

MarjanB

Berichten: 16456
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Waar vind ik mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:21

Maar is dat niet met elk paard? Ik zie tegenwoordig een hoop paarden die op papier makkelijk kunnen lopen maar die niet over de rug van achter naar voor lopen. Dat is ook correct trainen.. denk dat het karakter van een paard en goede instructie meer doen

imaudy
Berichten: 5049
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:34

MarjanB schreef:
Maar is dat niet met elk paard? Ik zie tegenwoordig een hoop paarden die op papier makkelijk kunnen lopen maar die niet over de rug van achter naar voor lopen. Dat is ook correct trainen.. denk dat het karakter van een paard en goede instructie meer doen


Die paarden laat met gewoon uit elkaar lopen. Als men dat met een draver ook doet is er niet direct een probleem. Het gaat er meer om als mensen fanatiek een draver tot een dressuurpaard willen omscholen. Dan vind ik het niet eerlijk meer en denk ik, koop een paard die er voor gemaakt is.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:35

MarjanB schreef:
Maar is dat niet met elk paard? Ik zie tegenwoordig een hoop paarden die op papier makkelijk kunnen lopen maar die niet over de rug van achter naar voor lopen. Dat is ook correct trainen.. denk dat het karakter van een paard en goede instructie meer doen

Dit dus.

Ik zie zoveel paarden die niet over de rug lopen, die van voor een mooie krul hebben maar van achter niet bijkomen... En dan worden die bereden door mensen die vaak "aardig kunnen sturen".

Goede begeleiding/les is gewoon het allerbelangrijkste. En dan maakt het geen fluit uit wat voor ras paard je onder je hebt.

imaudy
Berichten: 5049
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:39

Marjo schreef:
MarjanB schreef:
Maar is dat niet met elk paard? Ik zie tegenwoordig een hoop paarden die op papier makkelijk kunnen lopen maar die niet over de rug van achter naar voor lopen. Dat is ook correct trainen.. denk dat het karakter van een paard en goede instructie meer doen

Dit dus.

Ik zie zoveel paarden die niet over de rug lopen, die van voor een mooie krul hebben maar van achter niet bijkomen... En dan worden die bereden door mensen die vaak "aardig kunnen sturen".

Goede begeleiding/les is gewoon het allerbelangrijkste. En dan maakt het geen fluit uit wat voor ras paard je onder je hebt.


Denk dat dit teveel off topic gaat, dan wordt het een rijkunstig topic :+ Heb ook niet het idee dat TS echt fanatiek dressuur wil rijden. Beetje van alles wat gaat prima met een draver.

Vanes_6
Berichten: 173
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 20:48

imaudy schreef:
Denk dat dit teveel off topic gaat, dan wordt het een rijkunstig topic :+ Heb ook niet het idee dat TS echt fanatiek dressuur wil rijden. Beetje van alles wat gaat prima met een draver.


Klopt, ben geen fanatieke dressuur ruiter. Ik geniet meer van recreatief rijden, lekker op buitenrit. Maar zou leuk zijn als ik er lichte dressuur mee kan rijden of een klein sprongetje mee kan maken. Dus ik zoek echt geen sportpaard. Daar ben ik de ruiter niet naar. Ik zoek gewoon dat maatje voor het leven voor mij en mijn kind.

ikke

Berichten: 37566
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:52

imaudy schreef:
Marjo schreef:
Dit dus.

Ik zie zoveel paarden die niet over de rug lopen, die van voor een mooie krul hebben maar van achter niet bijkomen... En dan worden die bereden door mensen die vaak "aardig kunnen sturen".

Goede begeleiding/les is gewoon het allerbelangrijkste. En dan maakt het geen fluit uit wat voor ras paard je onder je hebt.


Denk dat dit teveel off topic gaat, dan wordt het een rijkunstig topic :+ Heb ook niet het idee dat TS echt fanatiek dressuur wil rijden. Beetje van alles wat gaat prima met een draver.

Goh, omdat je geen gelijk krijgt is het opeens off-topic?

imaudy
Berichten: 5049
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 20:58

ikke schreef:
Goh, omdat je geen gelijk krijgt is het opeens off-topic?


Ga iemand anders lopen vervelen..

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:32

imaudy schreef:
Elisa2 schreef:
Waar liepen ze dan tegenaan?


Ze kunnen moeilijk ondertreden en moeilijk de rug wat veer (bolling) geven om de ruiter goed te dragen. Afhankelijk van de bouw van de draver natuurlijk. Zullen vast uitzonderingen zijn die wat compacter gebouwd zijn.


Ik snap wel wat je bedoelt, je moet niet verwachten dat ze Grand Prix gaan lopen..op uitzonderingen na wellicht. Maar gewoon basis dressuur zou prima moeten kunnen lijkt me. :)

Janneke2

Berichten: 22753
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 21:42

Citaat:
Ze kunnen moeilijk ondertreden en moeilijk de rug wat veer (bolling) geven om de ruiter goed te dragen. Afhankelijk van de bouw van de draver natuurlijk. Zullen vast uitzonderingen zijn die wat compacter gebouwd zijn.

;)
Pas op, dressuurruiter...!

Het leuke van dressuur is, dat ieder paard het kan.
Het basisdoel van klassieke dressuur is: de ruiter correct dragen, zodat het dier lang mee kan.
Paardvriendelijk, dus.
En van ganser harte aanbevolen in het bos.

(Accoord, ik rijd daar ook schouderbinnenwaarts en wat al niet, maar of dat 'basis' is, is een punt van discussie.)

En ieder paard moet efkes leren 'dat de mensen graag willen dat je draagt'.
Dat kunnen ze ALLEMAAL van nature,
maar het is niet erg logisch in combinatie met een mens op je voorhand.
En van nature doen ze het maar kort, dus het is spieren trainen.

...enne: gesteld dat een paard een langere rug heeft:
- 'dat geeft niets', het gaat om bekkenkanteling
- maar dan is het des te harder nodig
- en een draver kan het net zo goed als vrijwel ieder ander paard.

Sizzle

Berichten: 35698
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 22:14

Urbiezira schreef:
En via Ruitje een leuke omgeschoolde draver vinden dan? Lijkt me bijna een inkoppertje! :D


Dat inderdaad.

Dreamboy

Berichten: 2449
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 22:15

Vergeet niet dat er ook nog dravers zijn die misschien wel gefokt zijn om te draven maar die nooit een sulky van dichtbij zien. Zoals die van mij. En niet omdat hij iets mankeerde of niet goed genoeg was maar gewoon omdat hij als veulen bij iemand terecht is gekomen die hem als rijpaard wilde. Is dus ook van jongs af aan opgeleid als rijpaard. Kon prima galopperen, zijgangen en nog meer wat het gemiddelde rijpaard ook kan. Als er gevraagd werd naar zijn afstamming en ik vertelde dat het een draver is werd er vaak vol ongeloof gereageerd. Alles staatven valt met goede training, bij elk paard.