Stel ik me echt aan?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47368
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 08:15

nou ik ga wel reageren want ik haal hier de paarden ook van de wei met de longeerzweep.
het zijn er 12 en die ga ik niet stuk voor stuk binnen halen en als ik er gewoon omheen loop en zeg van jongens er uit dan vreten ze gewoon door.

dus ja de zweep, ik gebruik die alleen om mee te zwiepen,geen geknal en om ze richting aan te geven.
en mocht er iemand bij ons in de bak rijden dan hou ik daar rekening mee.
die buren zijn dus wel dom, die zweep prima maar geknal er mee is onnodig

nikkel
Berichten: 2537
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 08:20

TS, het lijkt mij het beste voor de verstandhouding dat jij je aanpast.

Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Stel ik me echt aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 08:27

Langs de andere kant... Er kan ook iets anders "knallen". Ze kunnen ook van iets anders schrikken. Je kunt deze situatie ook zien als een soort van oefening om je paard onder een moeilijke omstandigheid toch onder controle te houden.

Ik vind het wel een vreemde manier om je paarden binnenhalen.

Koper

Berichten: 30308
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 08:27

Los van dat ik het apart vind hoe je buren de paarden uit de paddock halen... je paard en jij horen wel met situaties om te kunnen gaan. Ook als die zich in of vlakbij jouw rijbak voordoen.

Jaren geleden was ik bij een onderling wedstrijdje. Één van de deelnemers was een vrij fanatiek iemand. Net op het moment dat hij de baan op rijdt voor de proef gaan ze bij de buren vlak naast die baan met een trekker hun akker op. Vervelend. Echt niet leuk. Maar veel andere opties dan gewoon je proef rijden heb je niet.

Zelfde als wanneer er op een buitenrit ineens een hond uit de struiken schiet, iemand een sprinkler aanzet wanneer je er net een meter voorbij bent met je paard (op zich goed bedacht om te wachten, ware het natuurlijk dat de logica van een paard ietsjes anders bleek te zijn dan die van de tuinierder) of dat er achter een heg waar jij toevallig langs rijdt iemand een combine start die je vanwege die heg niet had gezien.

Ook heb ik, toen ik nog in pension stond, een stalgenoot gehad die helemaal flipte toen ik langs de bak töltte. Of ik dat niet meer wilde doen want zijn paard kon er niet tegen. Paard kon er prima tegen, hoorde alleen voor het eerst een ander loopgeluid dan hij als drieganger kende dus hij maakte even een verbaasd huppeltje. Alleen de ruiter kon er zelf niet tegen in zijn hoofd (was zo iemand die overal wat op te miepen had). En nee ik bedoel niet dat TS een mieperd is. Ik bedoel dat die stalgenoot nergens tegen kon.

Je weet hoe je buren hun paarden naar binnen halen. Het lijken me geen types die zich erg verdiepen in de psyche van hun eigen paarden, laat staan die van jou. Dus je hebt de volgende opties:

- je er druk op blijven maken
- het vermijden: je gaat opletten of er een patroon is in wanneer je buren hun paarden binnen halen en rijdt op die tijdstippen niet
- je paard eraan laten wennen, eventueel even afstappen. Oftewel: de buren hebben bakkabouters met zwepen.

Het is een vervelende situatie. Maar bij de buren zal de oplossing niet vandaan gaan komen vermoed ik. Die zal dus ergens anders vandaan moeten komen.

Succes in elk geval :)

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Stel ik me echt aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 08:33

Nee jij stelt je niet aan. Wat een vervelende situatie…..
Zo te lezen willen zij zich niet aanpassen.
Dan zou ik ervoor kiezen om af te stappen als zij de paarden binnen halen. Dat geknal met de zweep wordt geen enkel paard blij van.
En anders vragen of er een mogelijkheid is om de paarden rond een vast tijdstip binnen te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 09:05

Marus schreef:
Nee jij stelt je niet aan. Wat een vervelende situatie…..
Zo te lezen willen zij zich niet aanpassen.
Dan zou ik ervoor kiezen om af te stappen als zij de paarden binnen halen. Dat geknal met de zweep wordt geen enkel paard blij van.
En anders vragen of er een mogelijkheid is om de paarden rond een vast tijdstip binnen te halen.
Als je zelf het knallen van de zweep ook gebruikt als “hulp” om je paard naar voren te jutten niet, nee. :+ Ieder ander paard kun je leren dat het niks betekent.

Farah86
Berichten: 15
Geregistreerd: 10-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-23 09:06

Femke_Tweety schreef:
Niet teveel gevraagd, maar het maakt natuurlijk wel uit hóé je het vraagt.

Je komt hier in je tekst best wel passief agressief over (in ieder geval op mij).
Dat werkt doorgaans niet zo goed als je wil dat mensen rekening met je houden.
Laatst bijgewerkt door Farah86 op 11-06-23 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

nikkel
Berichten: 2537
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 09:08

Ik zou het opvatten, als een onderdeel van de opleiding van het paard en ruiter. Wen er maar aan.

Farah86
Berichten: 15
Geregistreerd: 10-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-23 09:11

Femke_Tweety schreef:
Niet teveel gevraagd, maar het maakt natuurlijk wel uit hóé je het vraagt.

Je komt hier in je tekst best wel passief agressief over (in ieder geval op mij).
Dat werkt doorgaans niet zo goed als je wil dat mensen rekening met je houden.



Helemaal mee eens. Volgens mij heb ik het vriendelijk gevraagd, maar het antwoord was "Nou en? Moeten wij zelf weten." Maar dingen kunnen natuurlijk altijd anders overkomen dan je bedoelt en daar wil ik graag van leren. Dus daarom zou i ook graag willen weten waarom jij precies vindt dat mijn tekst passief agressief overkomt?

Farah86
Berichten: 15
Geregistreerd: 10-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-23 09:12

Farah86 schreef:
Femke_Tweety schreef:
Niet teveel gevraagd, maar het maakt natuurlijk wel uit hóé je het vraagt.

Je komt hier in je tekst best wel passief agressief over (in ieder geval op mij).
Dat werkt doorgaans niet zo goed als je wil dat mensen rekening met je houden.



Helemaal mee eens. Volgens mij heb ik het vriendelijk gevraagd, maar het antwoord was "Nou en? Moeten wij zelf weten." Maar dingen kunnen natuurlijk altijd anders overkomen dan je bedoelt en daar wil ik graag van leren. Dus daarom zou ik ook graag willen weten waarom jij precies vindt dat mijn tekst passief agressief overkomt?

Pallatin

Berichten: 2517
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 09:20

TS, je hebt het vriendelijk gevraagd, de buren gaan er niet in mee en gaan hun methode niet aanpassen. Dus imo zit er niks anders op dan je paard aanleren dat het heel gewoon is wat er naast de bak gebeurt. Daar heb je al tips voor gekregen
Hoe je geschreven tekst hier op bokt overkomt op sommigen zou ik naast je neerleggen; daar schiet je toch niks mee op met het issue van de buren?

Schapenwol
Berichten: 288
Geregistreerd: 01-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 09:23

Aan de ene kant: de buren zijn niet wijs dat ze longeerzwepen gebruiken.
Aan de andere kant: ook als ze met brokjes gehaald worden gaan die paarden rennen en je kan de buren niet verplichten ze met halster wandelend op te halen.


Ik vind je zeker niet aanstellen maar ik denk dat het wel goed is als je paarden hier aan leren wennen. Paarden kunnen aan zeer veel gewend raken en ze worden er lekker bomproof van. Ik zou zelf beginnen met schriktraining en gebruik maken van dat zij zo hun paarden uit de wei halen.

Schapenwol
Berichten: 288
Geregistreerd: 01-12-22

Re: Stel ik me echt aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 09:25

Bij ons werd een tijdje naast de bak bootcamp gegeven. Maar echt met zo'n zwaar touw vastgemaakt áán de bak en dat ze daar mee moesten slaan enzo. En harde muziek en schreeuwende instructeur erbij.

Wij vonden het ook idioot maar ja, de eigenaar van de bak had toestemming gegeven. De paarden wenden eraan hoor. Uiteindelijk is het alleen maar goed voor ze om veel mee te maken.

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 09:26

ik de k ook dat het passief agressieve wel meevalt, hoor. Vergeet niet dat ts op het moment dat ze het hier schreef al gefrustreerd was over het antwoord vd buren. En dat ws in haar tekst doorklinkt.
verder ga ik mee met de rest. Je doet er helaas niks aan.

Farah86
Berichten: 15
Geregistreerd: 10-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-23 09:36

Dank voor jullie reacties en tips allemaal. Ik ben het ermee eens hoor, dat mijn paard en ik ermee moeten leren omgaan. Afstappen vind ik eigenlijk geen optie, meestal staan ze al naast de bak voordat ik daar tijd voor heb gehad en ik zit liever in het zadel als mijn paard wegsprint dan dat ik op dat moment bezig ben met afstappen of er heel gehaast afspring en mijn paard daarmee een signaal geef dat er dus gevaar is.

En ik kan het ook wel als een oefening zien, want inderdaad op bijv wedstrijd heb je de omgeving ook niet onder controle. Ik maak me eigenlijk meer zorgen over die meiden, daar voel ik me ook verantwoordelijk voor. Maar inderdaad, we gaan hun manier van binnenhalen niet veranderen dus we zullen ons moeten aanpassen. Ik probeer ze alleen te begrijpen denk ik, want ik begrijp gewoon echt niet waarom. Tja als je nu 12 paarden hebt misschien, maar zij hebben er drie. Ik neem er zelf altijd 1 mee en dan lopen de andere vanzelf wel mee of ik roep ze en dan komen ze rustig aangelopen. En we rijden rond die tijd hooguit drie kwartier a een uur. Maar goed, je kunt je eigen manieren niet aan anderen opleggen, dat snap ik.

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 09:47

Ik denk dat bij de oudere paardenboeren die kuddes met paarden op grote stukken land hebben staan, dat dit een redelijk standaard manier is om de kudden richting de stallen te bonjouren. Dus misschien is deze buurman van oudsher al nooit anders gewend.
En of het jouw methode is of niet, als het onderdeel is van zijn dagelijkse routine, zou ik zeggen wen er maar aan. Uiteindelijk heb je er alleen maar gemak van als je je paard aan allerlei situaties laat wennen en voor al het onbekende of rust verstorende aan mensen moet gaan vragen rekening met jou en jouw paard te houden. Ikzelf sta met mijn jonkie op een akkerbouw bedrijf en no way dat de boer er rekening mee houdt als ik aan het rijden ben, maar ze wennen er snel aan als jijzelf maar rustig blijft, je niet gaat zitten ergeren of van te voren gaat zitten stressen maar doet of het de normaalste zaak van de wereld is.

Maar is er iets in de situatie veranderd dat dit nu een issue is? Meeste mensen die op die manier de kudde naar binnen jagen, doen dat al van oudsher op die manier. Het is niet de meest moderne manier van met paarden omgaan.

nikkel
Berichten: 2537
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Stel ik me echt aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 10:07

Hoe mensen hun paarden binnen halen is niet aan ons om te veroordelen. Wat ik al eerder schreef, beschouw het als een positief onderdeel om paard en ruiter op te leiden. Kosteloos nog wel.

Koper

Berichten: 30308
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 17:03

Okee, fair enough. Ik snap je ook wel weer dat je er liever op blijft zitten, TS. En ik begrijp ook dat je je verantwoordelijk voelt voor de kinderen die in de bak rijden.

Zijn dat jouw kinderen? Wat vinden ze er zelf van, want ik neem aan dat je het besproken hebt met ze. Als het niet jouw kinderen zijn maar bij voorbeeld bijrijdsters, wat vinden ze er dan zelf van én wat zeggen hun ouders?
Ik vind iemand van een jaar of 12 wel een leeftijd hebben die zich op zo'n situatie kan voorbereiden en genoeg verantwoordelijkheid heeft. Ik bedoel: je buren teleporteren zichzelf niet naar dat weiland. Ze hebben ergens een ingang, daar lopen ze door en dan lopen ze daarna naar die paarden toe. Je hebt dus wat tijd om te reageren.

Tenzij je een hoge heg tussen jou en de buren hebt en je ze dus niet ziet maar ineens een zweep hoort knallen. Dan is het alweer een ander verhaal.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 18:00

Ik snap je frustratie, maar je kan er niet zoveel aan doen als ze niet op je verzoek in willen gaan. Dan kan je er maar beter het beste van maken. Anders zit je jezelf helemaal op te vreten. En betreft de kinderen… als die rijden op een pony die dat eng vind moet je ze misschien maar instrueren hoe ze het beste met de situatie om kunnen gaan…

Heb hier een hele tijd gehad dat een thuiszorg iemand twee keer per dag toeterend de oprit van de buren op reed pal naast mijn paardenbak. Vriendelijk vragen maakte niets uit. Ook niet als haar cliënt haar daarop aansprak. Op gegeven moment was ik er flauw van en maakte ik elke keer een flauwe opmerking als ze het deed terwijl ik aan het rijden was (met paarden in opleiding). Het is helaas nooit veranderd ze bleef het doen uit gewoonte en morrelde af en toe een sorry als ik een pony had die op de kletter ging :') … inmiddels nieuwe buren en is het probleem opgelost. Maarja soms kan je niet anders dan gewoon maar met de situatie dealen….

Farah86
Berichten: 15
Geregistreerd: 10-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-23 18:33

De meiden zijn 16 en 18. Die van 16 is mijn dochter en zij rijdt op mijn jonge paard, die van 18 heeft haar paard bij ons in pension staan. Ze is niet een super zekere ruiter en haar paard reageert inmiddels vrij heftig als een van de buren komt aanlopen. Ze is ook al eens gevallen toen haar paard ervandoor ging. Mijn dochter vindt de situatie ook behoorlijk spannend en rijdt daardoor nog maar weinig helaas, wat ik echt best wel jammer vind. Natuurlijk heb ik het ze besproken, maar ik vind dat met deze leeftijd best moeilijk. Als ze 12 zijn nemen ze dingen nog makkelijk van je aan, maar dat verandert in de puberteit...

Tja afstappen is misschien een optie voor ze, toch is het mijzelf nooit gelukt in die korte tijd dat ze van hek naar bak lopen. In 3/4 van de bak zie je ze ook niet aankomen helaas, er staan bomen. Dus als je even een volle rijdt bij C staan ze ineens naast je.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Re: Stel ik me echt aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 18:41

Oh die zijn al een stuk ouder dan ik had verwacht na het lezen van je verhaal! Maar misschien toch goed om het bespreekbaar te houden. Helemaal als ze er onzeker van worden. Zou echt jammer zijn als het paardrijplezier hierdoor kapot gaat.

Misschien toch nog eens naar je buren gaan en uitleggen dat het zou helpen als ze zichzelf kenbaar maken wanneer ze met de zweep aan de slag gaan. Hun ‘tip’ afstappen werkt natuurlijk niet als je ze niet ziet aankomen…. Zou een spiegeltje op een specifieke plek ophangen kunnen helpen om ze sneller te zien?

Koper

Berichten: 30308
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 18:52

Farah86 schreef:
De meiden zijn 16 en 18. Die van 16 is mijn dochter en zij rijdt op mijn jonge paard, die van 18 heeft haar paard bij ons in pension staan. Ze is niet een super zekere ruiter en haar paard reageert inmiddels vrij heftig als een van de buren komt aanlopen. Ze is ook al eens gevallen toen haar paard ervandoor ging. Mijn dochter vindt de situatie ook behoorlijk spannend en rijdt daardoor nog maar weinig helaas, wat ik echt best wel jammer vind. Natuurlijk heb ik het ze besproken, maar ik vind dat met deze leeftijd best moeilijk. Als ze 12 zijn nemen ze dingen nog makkelijk van je aan, maar dat verandert in de puberteit...

Tja afstappen is misschien een optie voor ze, toch is het mijzelf nooit gelukt in die korte tijd dat ze van hek naar bak lopen. In 3/4 van de bak zie je ze ook niet aankomen helaas, er staan bomen. Dus als je even een volle rijdt bij C staan ze ineens naast je.

Hmm, lastig inderdaad. En niet leuk als ze hun zelfvertrouwen verliezen.

Toch vind ik wel dat ze op die leeftijd om moeten kunnen (leren) gaan met hoe een paard reageert. Hoe je dat precies moet aanpakken in jouw situatie heb ik geen idee, ik ken die meiden en de paarden niet. Met mijne zou het denk ik nog het beste werken om even aan te galopperen. Al was het maar om het tempo te matchen, en ook omdat hij galopperen leuk vond. Maar dan moet ik er meteen bij zeggen dat die niet zo makkelijk over de flos ging van dit soort dingen. Hij was bij tijd en wijle nerveus zat, maar ook als ik met 'm op de poetsplaats naast de bak stond en er in de bak ineens een paard finaal over de kletter ging (jong paard wat ehhhhh niet heel subtiel werd ingereden inclusief getorpedeerde ruiter waarbij je de smak die ze op de grond maakte kon voelen via je voeten) spande die van mij wel aan maar bleef wel staan. hij bleef zeg maar zelf nadenken omdat het nou eenmaal niet het type was dat blindelings achter een ander paard aan rent. Kan natuurlijk maar zo dat jouw paarden wel die neiging hebben.

Zou het kunnen dat de paarden vooral op de spanning van hun ruiters reageren? Die dan nog bovenop de spanning bij de buurpaarden komt? Wanneer er iets spannends gebeurt zoekt een paard één ding, en dat is veiligheid. Het klinkt voor mij nu alsof de paarden die veiligheid niet bij hun berijdsters vinden.

Jessix

Berichten: 16468
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Stel ik me echt aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 19:01

Heel vervelend en jammer dat het niet opgelost kan worden. Willen ze ook niet even roepen dat ze de paarden gaan ophalen zodat je in elk geval gewaarschuwd bent?

Uiteindelijk moet je met je paard rijden in de wereld waarin je leeft. Dus hij moet er inderdaad aan wennen. Hij moet vertrouwen op jou en zich op jou concentreren, ook als er wat om hem heen gebeurd. Ik zou daar sowieso aan gaan werken. Desnoods er naast als je ziet dat je buren weer gaan beginnen, en van daaraf trainen.

Farah86
Berichten: 15
Geregistreerd: 10-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-23 20:21

Daar werken we ook zeker aan. Maar we hebben bloedige paarden, dus dat kan nog wel eens een klusje zijn. Natuurlijk werkt spanning van de ruiter eea nog meer in de hand, maar als je van nature niet relaxed bent in dit soort situaties is dat best een traject weet ik uit ervaring. Je kunt tegenover een paard niet 1,2,3 doen alsof je relaxed bent, daar prikt hij meteen doorheen. Dus dat kost tijd en je moet eraan toe zijn. Zelf heb ik best wat geïnvesteerd in mentale training de laatste jaren en galoppeer ik ook wel eens aan als mijn paard iets spannend vindt. En ja, dat werkt goed. (Bovendien vind ik het veel makkelijker uitzitten van galop maar rengalop dan van stap naar rengalop ;-)). Maar ik weet ook hoelang de weg is van verlammende angst naar zo'n pro-actieve actie. Anyway, bedankt voor al jullie reacties en suggesties. We gaan ermee aan de slag en passen ons zo goed en zo kwaad als lukt aan de situatie aan.

Cioccolato

Berichten: 6629
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Stel ik me echt aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 20:27

Jij vindt dat hun zich moeten aanpassen door niet te knallen met de zweep en hun vinden dst als jij last er van hebt jij maar moet af stappen.

Tja. Wie heeft er dan gelijk. Ik vind dat jij moet doen wat jij wil op jou erf en hun op hun eigen erf.....
Je kan ook zeggen dat je nier gaat rijden op de tijd dat hun paarden binnen doen bijvoorbeeld. Of inderdaad even stil gaat staan of af stapt.

Kort gezegd vind ik dit jou 'probleem' en goed dat je jn gesprek gaat. Maar hun willen niet aanpassen dus zul jij ermee om moeten leren gaan.