Stel ik me echt aan?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57957
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:16

Stephanie schreef:
Dat is enorm begripvol van jou Ayasha. Het zou mij ook niets verbazen als jouw buren met het probleem van TS naar jou toe zouden komen dat jij wèl de flexibiliteit zou kunnen vinden om ze een beetje te ‘helpen’ met het voorkomen van gevaarlijke situaties. Flexibiliteit in situatie TS is namelijk ver te zoeken.

En ik vraag me dus af waarom. :) Even uit gaande van dit topic kunnen we stellen dat gemiddeld genomen mensen met paarden wel begrip zouden hebben toch? Dat ze er geen moeite mee zouden hebben om even een gilletje te geven dat ze de paarden gaan halen, wellicht geen hele weekplanning door geven maar een seintje lijkt iedereen hier wel te willen geven, mezelf inclusief.

Dan vraag ik me af waarom de buren van TS zo reageren. :)
Ook vraag ik me af wat zo'n seintje uit zou halen, even naar mijn eigen situatie kijkend. Als mijn buren buiten komen en zeggen "he de kinderen gaan met de bal spelen"/ik ga de sproeiers opzetten of de boer stuurt "ik ga de mais vermalen" en ik zit op mijn paard, dan veranderd er uiteindelijk niet zo heel veel... :=

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:22

Maar als ze letterlijk naast de bak van de TS met een zweep staan te klappen om alles binnen te halen.
Is het toch ook niet heel veel moeite voor de buren om even een gil naar de TS te geven dat ze ze binnen gaan halen?

Ik vind ook niet dat de buren hun manier van binnen halen moeten veranderen. En ik ben er ook echt van dat paarden gewoon aan gekke dingen moeten wennen omdat je niet overal invloed op hebt. Maar omdat het incl klappen van zweep naast de bak is en de paarden van de TS er zichtbaar last van hebben... is even een kleine waarschuwing vooraf geven toch niet zo heel veel moeite voor de buren?
Of misschien voor hun dan weer wel te veel gevraagd, maar vind het echt geen gekke vraag.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57957
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:24

c_alsemgeest schreef:
Maar als ze letterlijk naast de bak van de TS met een zweep staan te klappen om alles binnen te halen.
Is het toch ook niet heel veel moeite voor de buren om even een gil naar de TS te geven dat ze ze binnen gaan halen?

Ik vind ook niet dat de buren hun manier van binnen halen moeten veranderen. En ik ben er ook echt van dat paarden gewoon aan gekke dingen moeten wennen omdat je niet overal invloed op hebt. Maar omdat het incl klappen van zweep naast de bak is en de paarden van de TS er zichtbaar last van hebben... is even een kleine waarschuwing vooraf geven toch niet zo heel veel moeite voor de buren?
Of misschien voor hun dan weer wel te veel gevraagd, maar vind het echt geen gekke vraag.

Maar wat is TS daar dan mee? "ik ga ze halen he" *klapt met zweep*
Wat heeft TS nu precies gewonnen? :=

Ik denk niet dat dat is wat TS gevraagd heeft om de simpele reden dat dat totaal onlogisch zou zijn en niks zou helpen zoals TS de situatie om schrijft.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:26

Het veranderd in zoverre de situatie dat je kan besluiten om verder te gaan met rijden of even te wachten of te stoppen met rijden. Je krijgt een keuze en maakt daar dan je beslissing op.

Dat is toch al prettiger.

Niet bij alles zou ik stoppen, ligt er ook nog aan wat de gemiddelde reactie van mijn paard is.

Toevallig reed ik vandaag op mijn paard terwijl er een paard van een stalgenoot door het draad gekomen was ( paard mankeert niets even tussendoor ) en langs de bak waar ik reed naar stal galoppeerde.

Mijn paard had ogen op steeltjes, maar na een aai over de hals en ik die rustig zei “ Goh dat is onverwachts en niet helemaal de bedoeling he, zullen we verder gaan?” Stapten we gewoon weer door.

Een stalgenoot was er al mee bezig en niet in paniek dus daarom ging ik rustig verder waar ik mee bezig was.

Maargoed dat is toch een andere situatie als met het klapperen van een zweep. Dan rent die van mij toch echt ook wel. Ze laat haar spanning snel los, maar blijft wel een wakker paard.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:27

Ik ga er dan wel even van uit dat er wel een kort moment tussen de waarschuwing en het klappen zit... zodat je even iets kan aanpassen in je rijden of afstappen als je dat wil (al ben ik van het laatste geen fan)
Anders heeft het inderdaad niet heel veel zin nee. :')

Sellyxx

Berichten: 1203
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:27

Ayasha schreef:
Stephanie schreef:
Dat is enorm begripvol van jou Ayasha. Het zou mij ook niets verbazen als jouw buren met het probleem van TS naar jou toe zouden komen dat jij wèl de flexibiliteit zou kunnen vinden om ze een beetje te ‘helpen’ met het voorkomen van gevaarlijke situaties. Flexibiliteit in situatie TS is namelijk ver te zoeken.

En ik vraag me dus af waarom. :) Even uit gaande van dit topic kunnen we stellen dat gemiddeld genomen mensen met paarden wel begrip zouden hebben toch? Dat ze er geen moeite mee zouden hebben om even een gilletje te geven dat ze de paarden gaan halen, wellicht geen hele weekplanning door geven maar een seintje lijkt iedereen hier wel te willen geven, mezelf inclusief.

Dan vraag ik me af waarom de buren van TS zo reageren. :)
Ook vraag ik me af wat zo'n seintje uit zou halen, even naar mijn eigen situatie kijkend. Als mijn buren buiten komen en zeggen "he de kinderen gaan met de bal spelen"/ik ga de sproeiers opzetten of de boer stuurt "ik ga de mais vermalen" en ik zit op mijn paard, dan veranderd er uiteindelijk niet zo heel veel... :=


Dat heb ik al 3x genoemd in dit topic, maar los van wat het seintje voor effect heeft in het moment zelf, heeft het daarbuiten ook effect, doordat je wanneer je géén seintje hoort dus weet dat je gewoon rustig kunt rijden zonder 'angst' te worden overvallen door het moment (ook voor de ruiter zelf). Natuurlijk heb je tijdens het rijden altijd met onverwachtse situaties om je heen te maken, ts geeft aan daar geen spanning over te hebben, en dat dit uitzondering op de regel vormt. En aangezien het hier niet gaat over kinderen die een uur langs de bakrand spelen, maar om een kort afgebakend moment dat paarden de wei uit gaan, is hier juist wél op te anticiperen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57957
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:30

Sellyxx schreef:
Ayasha schreef:


Dat heb ik al 3x genoemd in dit topic, maar alleen al het weten wanneer het eraan komt geeft rust voor jouzelf als ruiter in alle situaties en keren dat het niet gebeurt. Natuurlijk heb je tijdens het rijden altijd met onverwachtse situaties om je heen te maken, ts geeft aan daar geen spanning over te hebben, en dat dit uitzondering op de regel vormt. En aangezien het hier niet gaat over kinderen die een uur langs de bakrand spelen, maar om een kort afgebakend moment dat paarden de wei uit gaan, is hier juist wél op te anticiperen.

Aan een bal op de kont van je paard valt ook weinig te anticiperen. :+
En dat is geen uitzonderlijke gebeurtenis geweest.

Nee sorry ik begrijp echt niet wat het verschil maakt gezien TS aan geeft niet te willen afstappen. Ik veronderstel dat de buur ook nog naar de paarden toe moet lopen. Dan heb je al een signaal dat de paarden gaan komen lijkt me. Het feit dat TS voorheen de momenten "vermeed" doet me nog meer vermoeden dat er meer gevraagd wordt dan enkel een seintje.

Texas02

Berichten: 4616
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:33

Ik heb niet alle 5 pagina's gelezen, dus misschien is het al wel genoemd. Maar je kunt ook grondwerk gaan doen met de paarden zodat ze niet meer op de zweep reageren als de buren ermee lopen te zwaaien.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:37

Ayasha, sommige mensen denken dat ze alleen op de wereld zijn. Ik denk dat menigeen in dit topic zich daar (gelukkig) niet veel bij kan voorstellen. Maar er zijn gewoon echt mensen die geen zin hebben om ook maar een enkele aanpassing voor een buur te doen hoe weinig of veel moeite deze ook kost. En of dat met de buren zelf te maken heeft, een oude ervaring of gewoon pure mentaliteit… dat maakt allemaal niet uit. Je komt er geen steek verder mee want ze hebben al besloten dat ze je op geen enkel terrein een stukje willen toegeven. Het enige dat dan nog rest is kijken wat je kan doen om jezelf comfortabeler te maken en jouw belangen voorop te stellen.

Ja inderdaad c_alsemgeest , ik vind dat ook echt iets anders dan hooien en spelende kinderen. Prima dat een paard aan van alles gewend kan raken. En volgens mij stond TS open voor verschillende oplossingen… Maar als iemand met opzet steeds een situatie creëert waarvoor je niet genoeg tijd krijgt om er adequaat op te reageren vind ik dat wel echt kwalijk. En of je nu wilt afstappen of kiest voor extra aan het werk zetten. Je hebt wel even dat moment nodig om ermee bezig te gaan. Dat moment is er nu niet en daarmee wordt een potentiële gevaarlijke situatie gecreëerd.

Sellyxx

Berichten: 1203
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:42

Ayasha schreef:
Ayasha schreef:

Aan een bal op de kont van je paard valt ook weinig te anticiperen. :+
En dat is geen uitzonderlijke gebeurtenis geweest.

Nee sorry ik begrijp echt niet wat het verschil maakt gezien TS aan geeft niet te willen afstappen. Ik veronderstel dat de buur ook nog naar de paarden toe moet lopen. Dan heb je al een signaal dat de paarden gaan komen lijkt me. Het feit dat TS voorheen de momenten "vermeed" doet me nog meer vermoeden dat er meer gevraagd wordt dan enkel een seintje.



Ik zeg toch juist dat hier, i.t.t. spelende kinderen met een bal, juist wel beter op te anticiperen is omdat het altijd hetzelfde verloopt? Ik word beetje moe van mezelf telkens te moeten uitleggen en dat je elke keer andere voorbeelden erbij haalt. :+

En heb ook al een paar keer gezegd dat het me logisch lijkt dat TS in eerste instantie meer hoopt dan een seintje, en gevraagd heeft of het mogelijk is hun aanpak te veranderen, wat vanuit haar gezien haar goed recht is om in ieder geval over te communiceren. Je mag dat gewoon aangeven en proberen te vragen. Is het antwoord nee en blijft het nee, dan stel je je nogsteeds niet aan, maar heb je geen keuze dan te zoeken naar een andere oplossing. En dat haar voorkeur niet afstappen is, dat is haar goed recht, daarmee zegt ze nog niet dat ze niet wil werken aan andere oplossingen. Ze zegt zelf duidelijk dat ze juist aan mentale training werkt en pro-actief op zulke situaties reageert en dat zelfs wel een goede oefening is; maar ze lijkt zich vooral zorgen te maken om de jongere tieners; van wie je zoiets misschien niet 1,2,3 kunt verwachten; of de theorie en de praktijk nog verder uit elkaar liggen, en het voor hen dus een hoop meer stress geeft en daar uit ze ook gewoon haar frustraties over. Maar ik stop met reageren want ik blijf mezelf herhalen en het is aan ts om nog verdere toelichting te geven over haar situatie als ze dat wil en daar wat aan heeft.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 15:44

Ik vind trouwens wel dat ook aan dit paarden best kunnen wennen...
Wij hadden weleens iemand die achter een flegmatiek paard door de bak heen rende met een klappende zweep. :') had totaal geen meerwaarde en deze man had geen aanpassend vermogen... ging ook zeker geen waarschuwing geven. Want die van hem reageerde toch ook niet? maar ook daar wenden ze dan weer aan :+
Ik gaf er zelf niet zo veel om, reed er gewoon bij en de mijne was er na een week wel aan gewend. Maar waren ook genoeg mensen die er echt niet bij gingen rijden.

Maar zeker als buren zou het fijn zijn als je een klein beetje rekening met elkaar kan houden zeker als TS het dus aan geeft dat het gevaarlijke situaties oplevert.

Maar wat Ayasha aangeeft, wij weten ook niet hoe het gesprek is verlopen.
Dus of de buren echt botte horken zijn zonder inlevingsvermogen en schijt aan iedereen zoals bovengemoemde man, of inderdaad dat de manier van vragen de weerstand opgeroepen heeft.

Maar in een normale situatie vind ik best dat de buren even een waarschuwing kunnen geven... en er dan na een paar minuten lekker op los mogen klappen :Y)

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 16:00

Ooit iemand die liep met haar paard in een grote bak, ik wilde mijn paard in het losgooi bakkie zetten. Roept ze kan je wachten met dat bakkie want mijn paard is kreupel en mag niet gek doen. De volgende dag reed ik zelf in de grote bak en zet die vrouw haar paard in het losgooi bakkie en loopt gelijk weg. Gaat haar paard opeens mega gek doen, waardoor ik opeens rodeo ging rijden.
Aanpassen is prima maar doe dat dan allebei, ik vind dat je Er best iets over mag zeggen hoor ts. Niemand zit er op te wachten tot er iemand van zijn of haar paard af valt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57957
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 17:17

Stephanie schreef:
Ayasha, sommige mensen denken dat ze alleen op de wereld zijn. Ik denk dat menigeen in dit topic zich daar (gelukkig) niet veel bij kan voorstellen. Maar er zijn gewoon echt mensen die geen zin hebben om ook maar een enkele aanpassing voor een buur te doen hoe weinig of veel moeite deze ook kost. En of dat met de buren zelf te maken heeft, een oude ervaring of gewoon pure mentaliteit… dat maakt allemaal niet uit. Je komt er geen steek verder mee want ze hebben al besloten dat ze je op geen enkel terrein een stukje willen toegeven. Het enige dat dan nog rest is kijken wat je kan doen om jezelf comfortabeler te maken en jouw belangen voorop te stellen.

Ja inderdaad c_alsemgeest , ik vind dat ook echt iets anders dan hooien en spelende kinderen. Prima dat een paard aan van alles gewend kan raken. En volgens mij stond TS open voor verschillende oplossingen… Maar als iemand met opzet steeds een situatie creëert waarvoor je niet genoeg tijd krijgt om er adequaat op te reageren vind ik dat wel echt kwalijk. En of je nu wilt afstappen of kiest voor extra aan het werk zetten. Je hebt wel even dat moment nodig om ermee bezig te gaan. Dat moment is er nu niet en daarmee wordt een potentiële gevaarlijke situatie gecreëerd.

Ja ik vind dat dus inderdaad moeilijk om me daar iets bij voor te stellen maar uiteindelijk is dat natuurlijk ook alleen maar goed voor mij. :D Dat is een teken dat ik daar nog geen last van gehad heb.

Wb TS. Als de buren echt zo onwillend zijn dan denk ik dat je ongeacht of het netjes zou zijn om even te waarschuwen, je het toch te doen hebt met de situatie zoals die is. :o Is dat leuk? Nee, absoluut niet.. Maar je kan de buren niet dwingen/controleren dus dan zal je zelf moeten zoeken naar een manier om de situatie onder controle te krijgen. Vind het jammer voor TS dat ze daartoe gedwongen wordt, echt, maar ik zou niet weten wat ze anders kan doen als de buren echt hun middelvinger op steken bij wijze van spreken.

Het enige dat je dan nog kan doen is ze uitnodigen voor een kopje thee/koffie en rustig proberen te overleggen maar als daar geen wil voor is dan kom je daar ook niet ver mee. Wat ze doen is niet verboden dus een wijkagent inschakelen is ook geen optie vermoed ik...

Cantodea11
Berichten: 221
Geregistreerd: 11-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 17:47

juniper schreef:
Als ik jou was zou ik een paar weken niet focussen op rijden (al is het maar met de meiden) en grondwerk gaan doen. Als ik zou weten dat zoiets voor zou kunnen vallen (een buurman met zwepen bijvoorbeeld) dan zou ik ook gespannen op het paard zitten, eerlijk gezegd. Ik zou dan ff switchen naar grondwerk, trail parcours, noem maar op, met het doel om samen (ruiters + paarden) om te leren gaan met de geluiden en de spanning.


Dus omdat je buurman zo’n eikel is moet jezelf je paarden maar niet mee gaan trainen sorry belachelijk

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41606
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Stel ik me echt aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 17:51

Grondwerken is ook trainen :).

Ayasha
Blogger

Berichten: 57957
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 17:59

Cantodea11 schreef:
juniper schreef:
Als ik jou was zou ik een paar weken niet focussen op rijden (al is het maar met de meiden) en grondwerk gaan doen. Als ik zou weten dat zoiets voor zou kunnen vallen (een buurman met zwepen bijvoorbeeld) dan zou ik ook gespannen op het paard zitten, eerlijk gezegd. Ik zou dan ff switchen naar grondwerk, trail parcours, noem maar op, met het doel om samen (ruiters + paarden) om te leren gaan met de geluiden en de spanning.


Dus omdat je buurman zo’n eikel is moet jezelf je paarden maar niet mee gaan trainen sorry belachelijk

uhm, grondwerk is in het geval van iemand die onzeker is op het paard juist een manier om te trainen ondanks dat de buurman "een eikel" is. Wanneer ze vanaf de grond niet meer reageren of onder controle blijven bouwt de ruiter vertrouwen op om ook in het zadel verder te werken op termijn. Grondwerk is nooit verloren tijd.

Popstra
Berichten: 13762
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Stel ik me echt aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 18:08

Ik vind die buren ronduit asociaal!

Uberhoupt om op deze manier paarden binnen te halen getuigd mij van onkunde en onwil om paarden gewoon netjes te leren gehoorzamen namelijk door een halster aan te kunnen doen en aan de hand te lijden.
En dan moet TS haar paard beter gaan trainen??
Omgekeerde wereld niet!?

Cantodea11
Berichten: 221
Geregistreerd: 11-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 18:14

Popstra schreef:
Ik vind die buren ronduit asociaal!

Uberhoupt om op deze manier paarden binnen te halen getuigd mij van onkunde en onwil om paarden gewoon netjes te leren gehoorzamen namelijk door een halster aan te kunnen doen en aan de hand te lijden.
En dan moet TS haar paard beter gaan trainen??
Omgekeerde wereld niet!?

Dat bedoel ik dus

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Stel ik me echt aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 18:33

Zouden beide partijen nog mogelijk geholpen kunnen worden door een gesprek samen op neutraal gebied met de wijkagent? Om dmv een gesprek een compromis te vinden waar iedereen zich in kan vinden?

Knikmops57
Berichten: 191
Geregistreerd: 12-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 18:35

Gevalletje ‘paardenmensen’ en ‘mensen met paarden’...

swartbeessie

Berichten: 2143
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 19:01

Is het asociaal? Ja. Is het normaal om zo met paarden om te gaan? Nee. Moet je met die emotie meegaan. Ook nee.

Ik heb met mijn toen-nog-jongere-jonkie op een plek gestaan met een bijzondere buurvrouw. Ze had een hengst die altijd aan het brullen was, en zelf kon ze er ook wat van. 'werken' met het paard was een soort rare circus act met klappende zweep, altijd 'toevallig' als wij in de naburige bak bezig waren.

Ze was echt niet voor rede vatbaar en ik was er op z'n zachtst gezegd nogal door aangedaan, ook door de manier waarop ze dat prachtige paard behandelde.

Mijn kantelpunt? Loslaten. Laat gaan. Zie het als een schriktraining, waarbij je jezelf ook meeneemt. Voor mij werd het zo een lesje negeren en op jezelf focussen. Ik heb er een super stabiel paard aan over gehouden en er zelf een beetje relaxtere baas van geworden.

En het leuke - negeren maakt het een stuk minder interessant voor de irritator.

Farah86
Berichten: 15
Geregistreerd: 10-06-23

Re: Stel ik me echt aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 22:01

Jee wat veel reacties terwijl ik aan het werk was. Ik ga proberen zoveel mogelijk antwoord te geven.

Ik snap dat jullie vraagtekens zetten bij hoe de communicatie ervoor is verlopen. Vanaf het moment dat ze naast ons kwamen wonen vond ik die al ingewikkeld. Ik wil niet teveel in detail treden, maar hoewel we veel geluids- en stankoverlast van ze hadden, hebben daar nooit over geklaagd, alleen een keer over 2 hanen die samen vlak onder ons slaapkamerraam een kooi zonder nachthok deelden en keer over een klapperend luik. We zijn dat gewoon vriendelijk gaan vragen, maar ze vertelden ons dat ze niet van plan waren om rekening met ons te houden en of we niet meer op hun erf wilden komen.

Daarna heeft er volgens mij een misverstand plaatsgevonden dat alles nog erger maakte. Zij was aan het rijden in hun bak, terwijl ik in mijn wei daarnaast bezig was. Plotseling schrokken mijn paarden en renden recht op me af. Ik deed mijn handen omhoog om ze te laten stoppen en dat moeten zij hebben opgevat als dat ik onze paarden had opgejaagd. Tenminste dat bleek achteraf. Sindsdien zeiden ze ons geen gedag meer en toen is het met binnenjagen van hun paarden ook begonnen. We hebben op een vriendelijke manier geprobeerd dat bespreekbaar te maken, maar ze deden of we lucht waren. Toen iemand bij ons er bijna was afgevallen dankzij hun actie heeft mijn vriend ze wel een app op zakelijke toon gestuurd. Geen gescheld, gewoon nette woorden, maar ook niet vriendelijk meer. We kregen als reactie dat wij onze paarden ook hadden opgejaagd en werden geblokkeerd op whatsapp. En ze zijn het dus blijven doen. We hebben de wijkagent gebeld en op zijn aanraden buurtbemiddeling ingeschakeld. Maar daar wilden ze niet aan meewerken helaas. Er zit dus inderdaad niks anders op dan eraan wennen en ook onze paarden eraan te laten wennen.

Afstappen wil ik best als ik tenminste even de gelegenheid krijg om dat op een rustige manier te doen. Maar die tijd heb ik nu niet eens.

De suggestie om het als een leermiddel te zien om te negeren en bij mijn paard en mijzelf te blijven vind ik een hele goede. En voor grondwerk om ze eraan te laten wennen sta ik ook zeker open. En zo heb ik nog meer goede tips voorbij zien komen, dank jullie wel!

Sellyxx

Berichten: 1203
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 22:15

Farah86 schreef:
Jee wat veel reacties terwijl ik aan het werk was. Ik ga proberen zoveel mogelijk antwoord te geven.

Ik snap dat jullie vraagtekens zetten bij hoe de communicatie ervoor is verlopen. Vanaf het moment dat ze naast ons kwamen wonen vond ik die al ingewikkeld. Ik wil niet teveel in detail treden, maar hoewel we veel geluids- en stankoverlast van ze hadden, hebben daar nooit over geklaagd, alleen een keer over 2 hanen die samen vlak onder ons slaapkamerraam een kooi zonder nachthok deelden en keer over een klapperend luik. We zijn dat gewoon vriendelijk gaan vragen, maar ze vertelden ons dat ze niet van plan waren om rekening met ons te houden en of we niet meer op hun erf wilden komen.

Daarna heeft er volgens mij een misverstand plaatsgevonden dat alles nog erger maakte. Zij was aan het rijden in hun bak, terwijl ik in mijn wei daarnaast bezig was. Plotseling schrokken mijn paarden en renden recht op me af. Ik deed mijn handen omhoog om ze te laten stoppen en dat moeten zij hebben opgevat als dat ik onze paarden had opgejaagd. Tenminste dat bleek achteraf. Sindsdien zeiden ze ons geen gedag meer en toen is het met binnenjagen van hun paarden ook begonnen. We hebben op een vriendelijke manier geprobeerd dat bespreekbaar te maken, maar ze deden of we lucht waren. Toen iemand bij ons er bijna was afgevallen dankzij hun actie heeft mijn vriend ze wel een app op zakelijke toon gestuurd. Geen gescheld, gewoon nette woorden, maar ook niet vriendelijk meer. We kregen als reactie dat wij onze paarden ook hadden opgejaagd en werden geblokkeerd op whatsapp. En ze zijn het dus blijven doen. We hebben de wijkagent gebeld en op zijn aanraden buurtbemiddeling ingeschakeld. Maar daar wilden ze niet aan meewerken helaas. Er zit dus inderdaad niks anders op dan eraan wennen en ook onze paarden eraan te laten wennen.

Afstappen wil ik best als ik tenminste even de gelegenheid krijg om dat op een rustige manier te doen. Maar die tijd heb ik nu niet eens.

De suggestie om het als een leermiddel te zien om te negeren en bij mijn paard en mijzelf te blijven vind ik een hele goede. En voor grondwerk om ze eraan te laten wennen sta ik ook zeker open. En zo heb ik nog meer goede tips voorbij zien komen, dank jullie wel!


Bizar als ze het zouden doen als 'wraak' middel op jouw actie (of jouw idee vanaf toen af aan hebben overgenomen terwijl het geen idee was). En ze je niet de kans geven dit uit te leggen. Is het daarom ook dat ze ze bij de andere weide (die niet grenst aan jullie bak) wel gewoon halen met halster, maar in jullie weide zo doen om jullie bewust lastig te vallen? Of zit daar nog een logische andere reden achter?

Ik vind je in ieder geval heel netjes reageren TS, en heel knap dat je iets met de tips kan en kan kijken naar wat je binnen jouw cirkel van invloed kan doen. Want zo te lezen heb je op het proces met de buren niet meer echt invloed. Wat natuurlijk niet betekent dat het onwijs onrechtvaardig aan voelt en je ook gewoon gelijk hebt dat dit een hele vervelende houding is van je buren. Die twee dingen kunnen denk ik naast elkaar bestaan; van mening zijn dat je je dus echt niet aanstelt, en tegelijkertijd proberen geen energie meer te verspillen aan het trekken aan een dood paard maar binnen je eigen cirkel van waar je nog wel invloed op hebt. Wel enorm jammer dat het zo moet gaan qua verstandhouding, dat wil je toch het liefste goed zien.

Farah86
Berichten: 15
Geregistreerd: 10-06-23

Re: Stel ik me echt aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 23:56

Ik weet niet of ze het daarom nog doen, Sellyxx, misschien hebben ze na die eerste paar keer gewoon ontdekt dat het zo sneller gaat of zo. Bij die andere weide kan het niet op deze manier zonder dat ze het risico lopen dat de paarden het erf afrennen, dus dat is denk ik aan de reden dat ze ze aan het halster meenemen.

Maar het is inderdaad triest dat de verstandhouding zo is nu. Ik denk dat dat me ook het meest stoort aan de hele situatie. Van mij hoeven ze hun manier niet eens helemaal aan te passen, en waarschuwing zou al fijn zijn, maar het voelt heel onrechtvaardig dat er geen enkele toenadering mogelijk is, dat de deur volledig dicht zit terwijl het volgens mij ook anders zou kunnen. Maar ja.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Stel ik me echt aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 00:25

Kun je niet om je rijbak een grote haag planten zodat jou paarden hun paarden niet meer zien rennen en alleen de zweep evt nog horen? Dan maakt het al een stuk minder erg. En heb je gelijk mooi stukje privacy.

Wij halen onze dieren ook altijd zo los naar binnen maar hoeven geen rekening te houden met andere. Lang leven geen buren. Het is gewenning want de groepen slaan er niet eens meer op aan en bij ons kunnen ze gewoon doorrijden in de rijbak terwijl ze langs rennen maargoed dat is voor jou geen oplossing.

Eigenlijk zeg je het zelf al, buren gaan geen rekening houden met jullie. Dus je moet een oplossing bedenken die het snelste voor jullie werkt. Ik zou het zicht dan maar wegnemen rondom de rijbak.