Stel ik me echt aan?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DDDara
Berichten: 990
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 07:50

Ik haal mijn paarden ook wel is met de zweep van de wei af, echter hoef ik er niet mee te knallen en gaan ze er niet in rengalop vanaf.
Maar ik snap wel dat de buren niet iedere keer rekening kunnen houden met jou rij tijden. Soms moet je de paarden gewoon van de wei halen, maar misschien kunnen je ze vragen om het op een iets rustigere manier te doen en mocht dat niet werken dat ze dan even aangeven dat ze met de zweep gaan knallen en dat jij dan toch even 2 tellen afstapt.

Rekening met elkaar houden, dus jij met hun net als hun met jou, zou ik zeggen!

Farah86
Berichten: 15
Geregistreerd: 10-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 07:57

DDDara schreef:
Ik haal mijn paarden ook wel is met de zweep van de wei af, echter hoef ik er niet mee te knallen en gaan ze er niet in rengalop vanaf.
Maar ik snap wel dat de buren niet iedere keer rekening kunnen houden met jou rij tijden. Soms moet je de paarden gewoon van de wei halen, maar misschien kunnen je ze vragen om het op een iets rustigere manier te doen en mocht dat niet werken dat ze dan even aangeven dat ze met de zweep gaan knallen en dat jij dan toch even 2 tellen afstapt.

Rekening met elkaar houden, dus jij met hun net als hun met jou, zou ik zeggen!


Dat is precies wat ik zou willen :j maar dat willen ze al niet helaas.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57953
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 08:19

Spaansepony schreef:
Kun je niet om je rijbak een grote haag planten zodat jou paarden hun paarden niet meer zien rennen en alleen de zweep evt nog horen? Dan maakt het al een stuk minder erg. En heb je gelijk mooi stukje privacy.

Wij halen onze dieren ook altijd zo los naar binnen maar hoeven geen rekening te houden met andere. Lang leven geen buren. Het is gewenning want de groepen slaan er niet eens meer op aan en bij ons kunnen ze gewoon doorrijden in de rijbak terwijl ze langs rennen maargoed dat is voor jou geen oplossing.

Eigenlijk zeg je het zelf al, buren gaan geen rekening houden met jullie. Dus je moet een oplossing bedenken die het snelste voor jullie werkt. Ik zou het zicht dan maar wegnemen rondom de rijbak.

In mijn ervaring maakt horen maar niet zien de reactie alleen maar erger.

Elisa2

Berichten: 37214
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Stel ik me echt aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 08:27

Oke dus het is toch een beetje ontstaan uit pestgedrag.

Vind het een bijzondere reactie ook om gelijk te denken dat iemand de paarden opjaagt als deze met de armen/ handen omhoog staat. Dat was het moment geweest voor de buurvrouw om even het gesprek aan te gaan met jou en dan was er niks aan de hand geweest.

Maar hun houding doet me vermoeden dat ze al vaker problemen met de buren hebben gehad. (is natuurlijk een aanname) De beste opties zijn toch echt denk ik, proberen de tijden te omzeilen waarop hun meestal de paarden binnen halen. Zit je wel op die tijden dan grondwerk, paarden proberen zoveel mogelijk te desensibiliseren en kijken hoe jullie er het beste mee om kunnen gaan. En voor de rest, negeren, negeren en negeren.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 08:39

Ja, wij hebben een ( hoge ) haag om de rijbak heen. Mijn paard is er na ruim een jaar wel wat aan gewend, maar waar ze normaal niet op een maaimachine of iets dergelijks reageert, is dat achter de heg toch pittig. Omdat ze niet ziet wat er is / gebeurt.

Is het verder van de bak vandaan, reageert ze als nog niet, maar vlak achter de haag hmm dan ben ik niet heel blij :+

Ik weet niet wat ze zou vinden van een zweep in combinatie met rennende paarden eigenlijk ( achter een haag )
Gewoon rennende paarden zonder zweep gaat goed. Met kouder weer reageert ze wel wat, maar dat is gewoon een excuus zoeken en aan mij als ruiter de taak om mijn paard aan het werk te zetten zodat ze met haar aandacht bij mij is.

Koper

Berichten: 30272
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 08:46

Ineke2 schreef:
Ja, wij hebben een ( hoge ) haag om de rijbak heen. Mijn paard is er na ruim een jaar wel wat aan gewend, maar waar ze normaal niet op een maaimachine of iets dergelijks reageert, is dat achter de heg toch pittig. Omdat ze niet ziet wat er is / gebeurt.

Precies dit. Bij een beetje visueel ingesteld paard werkt een hoge haag averechts.

Wat vervelend hoe de situatie is ontstaan TS. Natuurlijk weet ik niet wat jij precies doet wanneer je paarden schrikken en naar je toe galopperen, ik zou dan niet alleen mijn armen omhoog doen maar ook iets roepen van "ho jongens, wat gebeurt er?" oid. Maar goed, je buren hebben hun conclusie getrokken en het lijkt er mij inderdaad ook op dat ze hebben besloten om je dwars te zitten.

Als het is bedoeld om jou dwars te zitten zou ik (ik persoonlijk, niet bedoelende dat jij dit ook zo zo moeten doen) iedere keer als ik de buren zie vriendelijk gedag zeggen. Ook als je rijdt. Je kunt andere mensen niet veranderen. Je kunt wel jezelf gedragen zoals je zelf in wezen wil zijn. Hoe moeilijk ook, omdat gedachten en ego vaak in de weg zitten.

Jessix

Berichten: 16442
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Stel ik me echt aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 10:23

Als ik het allemaal zo lees, valt er gewoon weinig aan te veranderen. Je kunt ze nog één keer uitnodigen voor een kop koffie om te kijken of er met ze te praten valt. Zo niet, dan zal je je eigen plan moeten trekken. Helaas...

oji

Berichten: 4252
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 10:55

Tja, zo te horen is de burenrelatie dusdanig dat er niets anders op zit als maar aan te wennen.
Op zich ben ik ook richting mijn paarden altijd wel van "wen er maar aan" bij vreemde situaties. Zaak is vooral in dit geval denk ik ook jullie eigen ergenis en spanning over de situatie onder controle te krijgen. Die voelt een paard nl ook en zal dan als vanzelf alles wat vervolgens gebeurt als spannender ervaren.

Ik weet niet hoe de situatie is bij jullie rondom de bak, maar als je daar zelf ook een stukje weide hebt, of een paddock oid dan zou ik de paarden gewoon zoveel mogelijk desensibiliseren. Dus als 1 in de bak aan het rijden of grondwerken is, iemand anders in de eigen wei/paddock naast de bak met de zweep gaan staan knallen zoals de buren dat doen. Als dat gewoon is, misschien een van jullie eigen (of pension) paarden in de wei/ruimte ernaast en die laten galopperen, eventueel door ze vrij te laten rennen opgejaagd door de zweep. Zorg ervoor dat je de aandacht van het paard waar je mee aan het werk bent onder alle omstandigheden bij jou houdt en VOORAL, zorg ervoor dat jij (of degene die bij jou in de bak bezig zijn) je aandacht bij jou en het paard houdt, niet bij wat de buren doen, niet gaan zitten ergeren/voorbereiden op wat komen gaat. Gewoon leren onder alle omstandigheden de focus bij jou en het werk te houden. Zelf negeren wat er om je heen gebeurt is toch altijd verreweg het allerbelangrijkste.

Je geeft aan dat je bloederige paarden hebt, in mijn ogen is dat juist een voordeel. Ze zijn misschien wat heter en explosiever in de eerste reactie, maar in mijn ervaring ook vaak juist heel intelligent en moedig. Ze leren heel snel en kunnen dus ook heel snel leren dat dit gebeuren bij de buren de normaalste zaak van de wereld is. Succes!

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 11:18

Ai, ik zou dit ook heel vervelend vinden. Mijn paarden reageren altijd méér de zweep dan het paard dat de mep krijgt van de ruiter/amazone. Een fanatieke 'mepper' op een te onverstoorbare Fries zorgde er al eens voor dat ik compleet op hol door de ringen ging. De jury's hadden gezien waardoor het kwam en de desbetreffende amazone werd gevraagd haar zweep weg te leggen, omdat diverse combinaties er problemen door kregen. Ik zat op een paard dat kort onder het zadel was en nog onzeker was in het rijden/op de ruiter/op vreemde locaties tussen paarden. Qua grondwerk viel er geen eer meer te behalen op het gebied van schriktraining, die was daarin al bomproof. Dus ja, ik kan me heel goed voorstellen dat het vervelend is dat de buren zo hun paarden binnen halen (of buiten zetten).

Maarrrr wat doe je eraan. Ik denk dat je niet anders kunt doen dan je paarden te leren ermee om te gaan. Als ik je ervaringen met de buren zo lees, hoef je daar nooit iets van te verwachten.
Het zal dan niet eens alleen het geluid van de zweep zijn, denk ik? Mogelijk ook de onrust van de paarden/rennende paarden en eventueel stemgeluid? Alleen 'knallen van de zweep' is een stuk eenvoudiger te trainen. En dan ligt het ook nog eens aan de intentie van de zweepgebruiker. Wil je een paard wegjagen (of ergens heel wil drijven) met een zweep, dan straal je iets heel anders uit dan wanneer je het paard wil laten wennen aan het geluid een knallende zweep. Hopelijk zit er wel een beetje ruimte tussen je bak en de wei van de buren?