Enkele weken geleden zag ik een advertentie voorbij komen van een PRE merrie, ergens in een (voor ons) uithoek van Nederland. Wij wonen in Zeeuws Vlaanderen dus op zich zegt dat nog niet zoveel. 9 April hebben we dan ook een ganse dag in de auto vertoeft om bij dit pareltje te gaan kijken.
Ik had al enkele filmpjes ontvangen waarbij ik wat advies heb gevraagd van o.a. wat bokkers. Duidelijk was namelijk dat ze duidelijk onregelmatig liep. Op zich is dat voor ons niet zozeer een probleem. We zochten namelijk in eerste instantie een weidemaatje voor onze paarden, zodat als we weg gaan met een van de twee er niet een alleen achterblijft. Ter plaatste nogmaals bekeken, gefilmd en even over nagedacht. Na wat overleg konden we haar overnemen tegen een meer dan schappelijke prijs en zodoende hebben we afgelopen zaterdag weer de reis afgelegd naar Alteveer om Dõna op te halen.
Het is een sociale en vriendelijke merrie, erg mensgericht en zoals het er naar uit ziet tamelijk kalm in haar doen en laten.
Het is een PRE merrie met de volgende afstamming: Don Kankan II x Yunque VII (Nog) niet APTA gekeurd. Dat zouden we volgend jaar wel graag laten doen.
Ze lijkt al redelijk geland te zijn en dan is het nu tijd voor de onderzoeken. Waarom loopt ze onregelmatig en wat kunnen we hier eventueel aan doen? Zal ze meer kunnen worden dan weideversiering of blijft het hierbij?
Foto's en filmpjes voeg ik later toe.