TheHorsebay.com

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

TheHorsebay.com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 12:49

https://thehorsebay.com/

Met enige verbazing bekijk ik de paarden die te koop worden aangeboden op deze Amerikaanse website.

Ik vind ze zo braaf!
Hoe kan het toch dat die dieren daar zo braaf zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:58

Anders gefokt, anders getraind, anders gehouden. :+ Als je rijstijl niet draait om spektakel, fok je ook paarden die niet constant vuurwerk in hun hoofd hebben.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:59

Dees schreef:
https://thehorsebay.com/

Met enige verbazing bekijk ik de paarden die te koop worden aangeboden op deze Amerikaanse website.

Ik vind ze zo braaf!
Hoe kan het toch dat die dieren daar zo braaf zijn?

Waarschijnlijk gewoon door er alles mee te doen.
Je leert paarden aan dingen wennen door er 'gewoon' alles mee te doen.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:09

Hoe zie je dat ze zo braaf zijn?

Ik heb een tijdje Western gereden, zowel bij een particuliere instructrice als op een manege, en die paarden waren ook heel braaf. Super streng opgevoed, elk pasje werd geregisseerd. Bij poetsen stil staan, teugels op de grond = doodstil staan. Ho = ho.

Wij geven over het algemeen onze paarden iets meer zelfstandigheid. De term learned helplessness komt ook voor in de westerntak.

Dees

Re: TheHorsebay.com

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 13:13

Schapenwol, was dat in NL?
Ik zou heel graag willen bereiken dat mijn haflinger ook zo gehoorzaam wordt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:16

Schapenwol schreef:

Ik heb een tijdje Western gereden, zowel bij een particuliere instructrice als op een manege, en die paarden waren ook heel braaf. Super streng opgevoed, elk pasje werd geregisseerd. Bij poetsen stil staan, teugels op de grond = doodstil staan. Ho = ho.

Wij geven over het algemeen onze paarden iets meer zelfstandigheid. De term learned helplessness komt ook voor in de westerntak.

Ja, dat is een stukje van de waarheid maar dit:
[WN-ITP] Met mijn jaarling op (western) wedstrijd. is daar ook meer gemeengoed en krijg je wat Fleurtjeuh beschrijft.

Enne, streng opvoeden vrij weinig met learned helplessness te maken. Dat is echt nog drie stappen verder.
Mijn paarden zijn ook streng, of wellicht beter: duidelijk, opgevoed maar hulpeloos zijn ze bepaalt niet, in tegendeel....

Dees schreef:
Schapenwol, was dat in NL?
Ik zou heel graag willen bereiken dat mijn haflinger ook zo gehoorzaam wordt!

Gehoorzaam staat niet in het woordenboek van een Haf }>

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 13:18

Toch.... wij zijn mogelijk wel in de markt voor een 2e rijbeest, ik zou heel graag zo'n brave tegenkomen hier. Liefst wel ietsje groter dan een quartertje.
Laatst bijgewerkt door Dees op 16-04-23 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:18

Schapenwol schreef:

Ik denk omdat er mensen op hun rug staan en erop zitten met vlaggen. Dat doe je niet als je paard op ontploffen staat. :P

Ho = ho is echter geen learned helplessness, maar inderdaad gewoon een strenge, consequente opvoeding. Als je nagaat wat de achtergrond is van western rijden in de VS, moet dat ook wel. Je wilt niet na de lunch over weet-ik-veel-hoeveel vierkante kilometer eerst je paard moeten gaan zoeken terwijl je je koeien aan het verplaatsen bent over je ranch. :))

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 13:25

Ik heb een tijdje op een 'western' stal gewerkt waar echt met de paarden werd gewerkt. In mijn eerste week kreeg ik een paard toegewezen om te gebruiken als paard om naar de weides te rijden en paarden aan de hand mee terug te nemen.

Na een paar weken kwam ik erachter dat t dier echter maar 3 jaar was. Maar door zo'n dier 'gewoon' in gebruik te nemen, went het aan alles wat er gebeurd.
Zo oefenden we ook net lasso's. Aan het zadel maakt het een klapperend geluid als he rijdt, het zwaaien met een lasso maakt geluid en ze zien wat, het gevoel van de touwen om hun benen als je mis gooit en je paard rent erin.
Door te doen alsof het allemaal normaal is, zal je paard leren dat het niks engs is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 15:11

Dees schreef:
Toch.... wij zijn mogelijk wel in de markt voor een 2e rijbeest, ik zou heel graag zo'n brave tegenkomen hier. Liefst wel ietsje groter dan een quartertje.

Je begint met alle dressuurafstamming en veel koudbloedtypes te skippen, dan ben je van het grootste probleem af }>

Een kennis van me heeft een noord-Zweeds koudbloed. Werkpaarden die nog gefokt worden om te werken en die, kwam ze achter, gewoon met moeders mee het bos in gaan en gaandeweg leren hoe dat werk eruit ziet. o.a. door te beginnen met slepen van takken, kleinere bomen en zo opbouwen tot ze goed in staat zijn om ook het grote werk aan te kunnen.

Maar dit paard had z'n jeugd in ledigheid doorgebracht, zo te zeggen, en toen het punt daar was dat ze ermee aan het werk wilden gaan, was het een paar handen meer vol dan verwacht.
Het is goed gekomen en tegen de tijd wij haar tegen kwamen was het een opgevoed en betrouwbaar paard maar helemaal zonder slag of stoot zijn ze niet op dat punt gekomen.

Kortom, er zijn nogal wat factoren die bepalen wat voor paard het wordt. Karakter is een maar opvoeding is de rest :j

Maar als ik NU een potentieel braaf paard zou zoeken, had een specifieke Bokker nu een PB in d'r mailbox: [HK] Bonte warmbloed paarden #5 pag 241 voor wie dit (veel) later terug leest.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 15:40

Een veulentje is natuurlijk wel heel wat anders dan een kant-en-klaar braaf paard. Ik geloof niet dat ik ooit weer een jeugdig paard zal gaan kopen - je moet er toch lang op wachten en dan is het nog maar afwachten of ie werkelijk gaat doen wat jij ervan wilt. Nope, doe mij maar eentje waar ik meteen wat mee kan.

Los daarvan...
Gezien die filmpjes op horsebay denk ik dat we in NL nog heel wat kunnen leren over het trainen / gebruiksvriendelijk maken van paarden.
En ook over het maken van verkoopfilmpjes - want stap draf en galop... gaaaaaap. Laat eens zien hoe braaf ie is!

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 15:48

Ik denk dat de trainingsmethode die daar toegepast wordt in Nederland (gelukkig) ook niet geaccepteerd zou worden. De meeste paarden daar worden heel Jong beleerd en ook vanaf jonge leeftijd al veel mee gedaan. + dat ze vaak ook erg streng en ruw behandeld worden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 15:52

Thincla schreef:
Ik denk dat de trainingsmethode die daar toegepast wordt in Nederland (gelukkig) ook niet geaccepteerd zou worden. De meeste paarden daar worden heel Jong beleerd en ook vanaf jonge leeftijd al veel mee gedaan. + dat ze vaak ook erg streng en ruw behandeld worden.

Ik heb in de VS gewoond en hoewel ze dat jonge beleren wel doen, erg streng en ruw behandeld heb ik daar niet meegemaakt. Spreek je uit ervaring?

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 15:56

Dees schreef:
Thincla schreef:

Ik heb in de VS gewoond en hoewel ze dat jonge beleren wel doen, erg streng en ruw behandeld heb ik daar niet meegemaakt. Spreek je uit ervaring?

Ik heb diverse beelden en filmpjes voorbij zien komen van beleren ed wat er niet fijn uitziet. Als ik op de website kijk wordt ik ook niet blij van de foto's. Als we in Nederland zo jong al wat zouden doen met onze paarden zouden ze ook veel sneller zo braaf worden, maar gelukkig wordt dat hier niet (over het algemeen) geoorloofd.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-23 16:58

Geen eigen ervaring dus.

Die paarden in de VS zijn doorgaans wel wat eerder "rijp" dan onze warmbloedpaarden. Ze zijn ook een stuk kleiner, misschien wel minder doorgefokt?
Daar waar ik zat, werden de paarden op 2jarige leeftijd beleerd, maar stonden daarna niet meteen zwaar in het werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 18:00

Thincla schreef:
Gezien de populariteit van Parelli, Monty Roberts etc. denk ik dat het wel meevalt met ‘niet geaccepteerd’ worden. :+

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 18:56

OMG <3 <3 <3

https://thehorsebay.com/product/raylan/

Ik heb ze al een tijdje als favoriet op Youtube maar deze heb ik ff gemist.
Ze zijn ook wel netjes geprijsd ...behalve dan dat ze dan nog ff met het vliegtuig moeten -O-
Van de week nog maar ff een staatslot halen omdat ticket te kunnen betalen. :P