Hoe ziet jullie “ paardenweek” er uit?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 00:06

Hier ondanks proberen ook geen schema (helaas) beetje per dag kijken. Staan op een eigen weiland op 10 min rijden. 24\7 buiten en nu 24 uur gras(hooi tot beschikking maar raken ze niet aan). Het enige wat ik moet doen is het water en het lintje verzetten, mest hark ik uit momenteel en anders is het nog geen 10 minuten werk in 2 dagen. Dus kan prima praktisch gezien een dag\2 overslaan maar krijg dat niet over m'n hart, ga toch elke dag even, is in totaal een halfuur. Qua trainingen doe ik ontzettend weinig denk ik, 20 minutjes stap ritje 2x per week met de 4jarige tinker en de shetlander 2x per week 10 minuten voor de sulky. Tussendoor een beetje grondwerk\10 minuten balkjes maar intensief is het hier nooit. Nu in de zomer ga ik in het privé meertje zwemmen met ze maar voor de rest is het elk seizoen ongeveer hetzelfde.

JJ4

Berichten: 643
Geregistreerd: 14-02-18
Woonplaats: Op de grens van Drenthe met Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 00:22

Wij hebben de paarden aan huis, dus zie ze elke dag ;)
Onze routine is ‘s ochtends rond 8 uur naar buiten, daarna aan de werkdag beginnen (werk meestal vanuit huis) in de lunchpauze mest ik de stallen. Rond een uur of 3 gaan ze een paar uurtjes de wei op en na de werkdag zet ik ze weer in paddock. Mijn Andalusier is met actief pensioen en ik heb een 3 jarige waarmee ik af en toe iets doe vanaf de grond. Hij is nog erg puppy dus hij mag nog even wat volwassener worden voordat die aan het werk gezet gaat worsen. In juli komt onze mini Appaloosa bij ons wonen en met hem wil ik graag veel mennen, dat vindt ie helemaal geweldig.
‘s Avonds tegen een uur of 10/11 gaan ze weer op stal. Ik had ze zomers 24/7 buiten staan, maar vanwege de wolf durf ik dat niet meer.

Wesseltje

Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Hoe ziet jullie “ paardenweek” er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 00:33

Ik werk iedere dag tot half 2 en ga daarna naar mijn paarden die vol pension 24/7 buiten staan.
Ik mest om de eigenaar te ontlasten de wei uit en maak de bietenpulp klaar. Ik rijd meestal een keer of 2 A 3 per week in het bos en probeer nog 1 A 2 keer per week in de bak te rijden of grondwerk. Net hoe het uitkomt, nu met het warme weer hebben ze alweer een week vrij en poets ik en geef ze wat aandacht.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 00:55

Wij staan op een doe het zelf Paddock Paradise. Wij is een stalgenoot met haar 3 paarden en ik met 1 paard. We voeren in de ochtend en in de avond hooi. Mijn week ziet er zo uit:

Maandag: ochtend (hooi geven + uitmesten) + avond (hooi geven)
Dinsdag: vrij van paardenklusjes (in de lente en zomer probeer ik dan vaak een rondje met mijn paard te rijden.
Woensdag: vrij
Donderdag: avond (hooi geven)
Vrijdag: ochtend (hooi geven + uitmesten) + avond (hooi geven)
Zaterdag: avond (hooi geven) + om de week uitmesten
Zondag: avond (hooi geven)

Ik werk op maandag en vrijdag bij mijn paard op de wei (ik geef therapiesessies met de paarden). Op dinsdag heb ik een thuiswerkdag vanuit mijn andere werk, op woensdag en donderdag maak ik lange dagen op mijn andere werk. Om de week werk ik ook op zaterdag.

Ik zou wel wat meer me-time met mijn paard door willen brengen, maar helaas krijg ik dat nog niet zo vaak ingedeeld. Op maandag en vrijdag ben ik vaak al lang bezig met voeren en uitmesten en heb ik dus mijn therapiesessies waarbij ik mijn paard ook al in zet (max 2 sessies per paard). Op woensdag en donderdag ben ik laat thuis uit mijn werk en moet ik nog eten doen en huishoudelijke klusjes, dus komt het er ook niet van.

Al met al komt het er op neer dat ik blij mag zijn als ik 2 keer per week een buitenrit kan maken met mijn paard. Dat is de afgelopen weken al niet gelukt :') Gelukkig staat hij 24/7 buiten en kan hij vrij uit bewegen.

Als er op maandag of vrijdag wel eens een cliënt uitvalt (bijv. door ziekte) probeer ik die tijd altijd wel te pakken door zelf iets met mijn paard te gaan doen.

En we lessen 1x in de 2 weken in Werken aan de Hand. Ik ben altijd blij als die afspraken alvast ingepland staan.

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 09:27

Anastasia24 schreef:
Hier ondanks proberen ook geen schema (helaas) beetje per dag kijken. Staan op een eigen weiland op 10 min rijden. 24\7 buiten en nu 24 uur gras(hooi tot beschikking maar raken ze niet aan). Het enige wat ik moet doen is het water en het lintje verzetten, mest hark ik uit momenteel en anders is het nog geen 10 minuten werk in 2 dagen. Dus kan prima praktisch gezien een dag\2 overslaan maar krijg dat niet over m'n hart, ga toch elke dag even, is in totaal een halfuur. Qua trainingen doe ik ontzettend weinig denk ik, 20 minutjes stap ritje 2x per week met de 4jarige tinker en de shetlander 2x per week 10 minuten voor de sulky. Tussendoor een beetje grondwerk\10 minuten balkjes maar intensief is het hier nooit. Nu in de zomer ga ik in het privé meertje zwemmen met ze maar voor de rest is het elk seizoen ongeveer hetzelfde.


Hier kan het zelfs nog per dag wisselen. "Ga jij of ga ik?" Niet altijd praktisch, maar zo loopt het meestal wel haha.

Mandarijn
Berichten: 9066
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 11:02

Ik heb 1 paard staan op een doe het zelf/samen stal. De staleigenaar voert ze 's morgens hooi, maar de rest doen we zelf.

Ik heb een bijrijder, die gaat zelf 2 dagen per week (en vaak nog een dag extra als ze wil of gaan we samen) en doet dan ook zijn stal en voer. Dus ik ben er sowieso 5 dagen per week. Ik zet ze 1x per week binnen (en mijn bijrijder ook 1x) en 2x buiten per week.
Stal mesten en voer+hooi klaarzetten doen we zelf dagelijks, de wei mesten verdelen we onderling. Gemiddeld zo'n 2 keer per week per eigenaar.

Welke dagen ik wat met mijn paard doe verschilt, wil hier nog wel iets van een schema voor maken aangezien mijn bijrijder ook dingen aan het leren is (grondwerk en longeren) en dus ook meer doet dan in het begin, zodat hij niet teveel doet.
Momenteel zou dit een week kunnen zijn (maar dat wisselt dus op de verzorging en aantal vrije dagen na :+ ) :

Maandag: ik buitenzetten, stal + voer doen, paard vrij, wei mesten
Dinsdag: stal + voer doen, paard longe/wandelen/grondwerk
Woensdag: bijrijder zet buiten en doet stal + voer en iets met paard
Donderdag: stal + voer doen, paard vrij (doe dan alleen poetsen en/of z'n vlechten opnieuw)
Vrijdag: bijrijder zet binnen en doet stal + voer, paard vaak vrij
Zaterdag: ik zet binnen, stal + voer doen, paard longe/wandelen/grondwerk, wei mesten
Zondag: ik zet buiten, stal + voer doen, (samen met bijrijder) iets met paard doen

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 11:24

Ik vind het best pittig naast 36 uur werken + studeren.
Reistijd +-45 min enkele reis, dichterbij geen fatsoenlijke stalling. We voeren dagelijks bij. Gelukkig wordt dit 2 dagen voor mij gedaan, precies de dagen waarop ik dan wat tijd in m'n studie kan stoppen.

Maandag: longeren, voeren (+werken)
Dinsdag: vrij / studeren (+werken)
Woensdag: rijden/les (+werken halve dag, studeren in avond)
Donderdag: longeren of rijden (+werken)
Vrijdag: vrij / studeren (+werken)
Zaterdag: rijden/les
Zondag: rijden, longeren of grondwerken. Nu met deze hitte alleen maar voeren.

JeaDH

Berichten: 2163
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 11:58

Mijn pony staat in vol pension en nadat ze vorig jaar een peesblessure heeft gehad rijd ik enkel nog recreatief. Ik ga om de dag naar haar toe. Ga dan op buitenrit of longeer haar. Ik wil graag nog leren tussen lange lijnen werken dan heb ik in de bak iets meer afwisseling.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:00

Ik ben van de categorie 'ik zie het wel als we er zijn' :')
Paarden thuis staan, met dit weer 's morgens op de paddock in de schaduw en 's nachts naar de wei. Als ik vrij ben kijk ik wat voor weer het is en als ik dan zin heb om te rijden ga ik rijden en anders niet.
Ik werk een 60u per week lol dus heel veel vrij ben ik niet en ik heb dan ook geen zin om op mijn vrije dag iets verplicht te moeten. Heb daarom paarden gekozen die niet per se veel willen doen en dat gaat prima samen _O-

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:34

Granoek schreef:
Ik ben van de categorie 'ik zie het wel als we er zijn' :')
Paarden thuis staan, met dit weer 's morgens op de paddock in de schaduw en 's nachts naar de wei. Als ik vrij ben kijk ik wat voor weer het is en als ik dan zin heb om te rijden ga ik rijden en anders niet.
Ik werk een 60u per week lol dus heel veel vrij ben ik niet en ik heb dan ook geen zin om op mijn vrije dag iets verplicht te moeten. Heb daarom paarden gekozen die niet per se veel willen doen en dat gaat prima samen _O-


Dat van die vrije dag herken ik wel! Dat je denkt ja nu ben ik vrij en heb ik tijd, maar het voelt heel verplicht om dan wat te doen. Hier gelukkig ook een paard wat niet perse een strak rij schema nodig heeft. :+

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 13:38

Mijn paard staat volpension en overdag buiten. Ik ga minimaal 1x per dag en soms 2x per dag

Maandag
overdag weiland, einde van de middag kom ik langs
Mesten
Tuttelen/wandelen/spelletjes

Dinsdag
Smorgens vroeg rijden
Paard naar weiland
Mesten en opruimen

Savonds
Paddock +wandeling


Woensdag
Smorgens vroeg longeren/grondwerken
Weiland
Mesten en opruimen

Savonds paddock door stalgenoot


Donderdag
Weiland
Rijles
Weiland
Mesten

Donderdag avond
Paddock

Vrijdag
Smorgens
Bijrijdster les
Weiland

Savonds
Spelletjes/wandeling en paddock


Zaterdag
Weiland

Avond:
Grondwerken, spelletjes, paddock, grazen

Zondag
Weiland

Avond:
Bijrijdster komt los op de grond werken


Dit houd ik eigenlijk altijd aan. De bijrijdster komt niet altijd dus dan rij ik zelf.

Wordt uiteraard naar het paard gekeken, zoals deze week met alle hitte schema omgegooid

Kimberley_

Berichten: 4893
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Re: Hoe ziet jullie “ paardenweek” er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 13:58

Hier geen vast schema.
Pony staat 24/7 buiten.
Ik app op zondagavond met mijn bijrijdster welke dagen haar goed uitkomen die week en zo rijden we haar samen 5 a 6 dagen per week. Eigenlijk alleen maar buitenritten en heel af en toe een lesje.

Ik kan vanwege mijn gezondheid niet alle dagen zelf rijden. En pony vind het heerlijk om naar buiten te gaan dus zo is iedereen blij. Pony loopt lekker veel, bijrijdster kan haar ei kwijt en ik hoef me niet schuldig te voelen.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 14:02

Interessant, vooral hij staat toch volpension, heb de motivatie niet om nog te gaan..

Mijn hele dag bestaat uit de paarden, ik leef eigenlijk om hun planning heen :+

95% van de paarden staat op onze eigen stal, die niet aan mijn huis ligt maar, bij mijn ouders aan huis.
Zij voeren ze 3 maal daags, zetten binnen en buiten maar ik moet er welke elke dag heen voor de stallen beweging en overige verzorging.

Daarnaast staat mijn jonge rijpaard in pension dichter bij huis, hij wordt binnen en buiten gezet maar niet gemest. Dit doet ik zelf en hij krijgt natuurlijk beweging. Ik doe dit op mijn vrije dagen eerst voor ik naar de andere paarden ga, op werkdagen andersom, dan ga ik uit mijn werk eerst langs hen en doe ik na het eten in de avond het paard in Pension.

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 14:17

Schapenwol schreef:
Ik merk dat veel mensen vinden dat ze minimaal 4/5x moeten gaan, ook al staan ze volpension en rijden ze enkel recreatief. Puur uit schuldgevoel of verantwoordelijkheidsgevoel. Ik heb dat nooit nodig gevonden. Paard vermaakte zich prima zonder mij en ik had nog een leven ernaast.


Niet uit schuldgevoel maar omdat ik graag bij mijn paard en op stal ben ga ik 5x in de week waarvan 4x per week beweging, anders groeit hij dicht met 8 uur op de wei en hele dag hooi tot z’n beschikking.

Ik heb geen vast schema of vaste dagen. Het loopt zoals het loopt en soms heb ik zin om het ene te doen met mijn paard en soms het andere. Leuk voor zijn afwisseling en voor die van mij :) hij staat volpension en hele dag buiten en wordt top verzorgd dus als ik er niet ben, mist hij niks. Zo is het ook geen verplichting wanneer ik een keer niet kan of geen zin heb. Vind het ideaal zo!

Rose123

Berichten: 585
Geregistreerd: 12-06-11
Woonplaats: Steenbergen

Re: Hoe ziet jullie “ paardenweek” er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 14:27

Ik sta in volpension echter is het buiten en binnen zetten in het weekend voor mijzelf. Hebben nu met een groepje meiden een weekend dienstje opgezet. Zodat iedereen kan aangeven wanneer ze kunnen en dat er dus altijd iemand is om ze buiten/binnen te zetten.

Ik ben er eigenlijk iedere dag of ik moet ver weg (buitenland) zitten. Ik probeer niet meer dan 4 dagen achter elkaar te rijden en tussendoor heeft ze dagen vrij of gaan we gezellig wandelen. Op dit moment weer aan het opbouwen na osteopaat behandeling dus echt heel spannend is het nog niet.

Normaal proberen we ook iedere week / iedere twee weken te lessen 1 avond in de week.

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 14:30

Wat een leuk topic! Ik sta ook volpension maar ga er bijna iedere dag langs. Uit kantoor rij ik er praktisch langs dus dat is makkelijk. Op thuiswerkdagen ga ik er na werktijd heen, of soms overdag als bijv. de hoefsmid komt. Meestal ga ik 4-6 dagen per week, de mijne is nog een vierjarige onbeleerde guppie dus ik spendeer hooguit 3 kwartier tot een uurtje op stal. In het weekend ga ik meestal 1 dag, soms 2.

Autumnn

Berichten: 8040
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 14:48

Op maandag vaak les
Dinsdag longeren
Woensdag vrij
Donderdag rijden
Vrijdag les, bos of rijden
Zaterdag vrij
Zondag bos
In grote lijnen ;)

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 14:50

Wij staan ook 'volpension', maar buiten zetten (weilandje) en binnen halen wordt niet gedaan. Dus mijn dochter en ik gaan elke dag, en vaak twee keer per dag. Meestal eerst rijden of longeren (of grondwerk, of niks), dan paard naar de wei. Drinkwater bijvullen met twee 20 l jerrycans, landje uitmesten. Stalletje schoonmaken (er wordt elke dag opgestrooid, maar de onderlaag is vaak nat). En dan later op de dag paard uit het land halen, afspoelen en op stal zetten.
Nu met het warme weer slaan we het rijden even over en rijden we 's avonds extra om haar nog even aan de hand te laten grazen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 14:56

Lieser schreef:
Wij staan ook 'volpension', maar buiten zetten (weilandje) en binnen halen wordt niet gedaan. Dus mijn dochter en ik gaan elke dag, en vaak twee keer per dag. Meestal eerst rijden of longeren (of grondwerk, of niks), dan paard naar de wei. Drinkwater bijvullen met twee 20 l jerrycans, landje uitmesten. Stalletje schoonmaken (er wordt elke dag opgestrooid, maar de onderlaag is vaak nat). En dan later op de dag paard uit het land halen, afspoelen en op stal zetten.
Nu met het warme weer slaan we het rijden even over en rijden we 's avonds extra om haar nog even aan de hand te laten grazen.
Dat ze dat volpension durven noemen. :oo

Django_Mette

Berichten: 1374
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Re: Hoe ziet jullie “ paardenweek” er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 15:05

Ik heb ook geen vaste planning. Mijn Shetje van 7 probeer ik 2 a 3 keer per week te longeren, maar omwille door stage maar weinig tijd. Gelukkig is die over twee weken klaar dus dan kan ik weer wat intensiever oppakken :D
Mijn andere pony is gisteren drie geworden dus die hoeft ook niet heel veel behalve netjes stilstaan, af en toe een rondje aan een lijntje lopen. Ik ga hem waarschijnlijk binnen 6 en 12 maanden pas oppakken. Deze zomer mag hij dus nog lekker chillen op de wei met z'n vriendje :)

Wat ik wel vast doe is 's ochtends en 's avonds brokken voeren, met in de winter drie keer per dag een groot hooinet erbij, en eens in de zes weken komt (vaak op donderdag) de bekapper langs. Tussendoor mest ik een of twee keer per week uit, waarvan 1x vrijwel standaard op zaterdagochtend is. In de winter vaker vanwege het gebruik van stro. Daar ben ik sinds dit voorjaar vanaf gestapt en het scheelt mij heel veel werk :D

De pony's staan 24/7 buiten met een schuilstal van 3x6. Ze hebben een gedraineerd stuk zand van 80 m2 en 's winters krijgen ze de mogelijkheid om een paar keer per week een paar uur in de rijbak van 15x30 te lopen en te rennen. In de zomer ruil ik dat om voor de wei :)

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 15:49

Ik ben er elke dag ongeveer 3-4 uur lang. Sowieso om uit te mesten, wat we verder doen bekijk ik meestal op het moment. Ironisch genoeg in het weekend (wat ik hier juist wel vaak lees) in het weekend liever niet op buitenrit ivm drukte in het natuurgebied hier, dat doe ik meestal doordeweeks juist. Verder de keuze uit grondwerk, grazen/wandelen, rijden in de bak. Het ligt aan zijn bui, het ligt aan mij bui, of hij zijn ijzer niet weer heeft afgetrapt, of hij hyper is, of ik niet moe ben, of het regent, of het te warm is, of het in de sterren staat. Zoveel factoren om mee rekening te houden :')

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 15:57

Ik sta op semi-doe-het-zelf stal.
De ochtend voerronde wordt gedaan, de rest doe je in principe zelf, maar er is bij de stal ook een zorgboerderij, dus op werkdagen kun je van alles uitbesteden aan de zorg. Buiten zetten, binnen zetten, afmesten, voeren s middags.

Ik ga nagenoeg elke dag zelf.
Mijn paard staat 24/7 in een wei met schuilstal.
Ik laat wel 3x per week de wei uitmesten, nadat ik een periode een tijdje niet in staat was om het zelf te doen en dat is eigenlijk wel goed bevallen.

Als ik een keer weg ben voor werk dan vraag ik een stalgenootje om te voeren.
En tijdens mijn vakanties ook.

Verder ga ik zelf, soms zelfs 2x per dag, als ik s morgens al gereden heb, dan s avonds nog een keer om te voeren.

Ik werk 32 uur per week.

BoktVerlaten
Berichten: 431
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Hoe ziet jullie “ paardenweek” er uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 16:34

3 paarden op volpension. Hoef alleen te poetsen, verzorgen en trainen. Uitmesten, buitenzetten en voern wordt gedaan. Ik rijd er 1 5x per week, 1 3-4x per week en 1 buitenrit(ten) en een keertje bak.
Ik ben er dagelijk 3-4 uur per dag en ik werk ook op dezelfde stal dus die uren komen er bij en lopen ook door elkaar heen…
Ik ga iedere dag tenzij ik echt noet kan, hooguit een paar dagen per jaar.

JosefienE

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 16:42

Ik heb twee eigen paarden aan huis. Dus 'moet' elke dag in ieder geval mesten en hooinetten klaarleggen. Verder doe ik doordeweeks afwisselend meer met de een dan de ander, maar ik doe bijna altijd wat met allebei. Als ik rij met de ene, ga ik een korte wandeling met de ander. Uur fietsen met de ene, longeren met de ander. In het weekend doe ik ze allebei uitgebreid en ze hebben 1 dag vrij in de week.

Ik wissel veel met rijden, mennen, wandelen, losgooien, vrijheidsdressuur en nog meer. Heel het jaar door probeer ik dit wel aan te houden, met hitte of veel regen krijgen ze wat extra vrij.

Ik werk sinds februari fulltime en was bang dat het tegen ging vallen met mijn motivatie voor de paarden, en soms heb ik ook echt geen zin om na het avondeten het huis nog uit te gaan. Maar eenmaal bij ze vind ik het altijd een heerlijke ontspanning. Ik heb wel nu een verzorgster voor 1 dag in de week, fijn om 1 dag een vrije avond te hebben.