Twijfel, wandelen nr nieuwe stal?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Twijfel, wandelen nr nieuwe stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 09:57

Ik vertrek over twee weken naar een nieuwe stal.
Deze bevind zich op 8 km van de huidige stal.
Ik rij normaal met de kar, maar door omstandigheden heeft ponylief even stilgestaan en hebben we gisteren even gereden. Conditioneel was ze na 5 km al moe. Wel een pad met veel modder, wat we niet wisten, dus dat was een tegenvaller voor haar en ons.
Nu zat ik te denken om niet met de kar te gaan, maar te gaan lopen naar de nieuwe stal. Volgens google is dit 1 uur en 20 min. Maar dan wel door de stad.
Dus buitenlangs zal iets langer zijn.
Is dat te doen voor een pony zonder conditie?
Of toch maar met de trailer?

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Twijfel, wandelen nr nieuwe stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 10:01

8 km wandelen zou moeten kunnen, lekker rustig aan

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 10:02

Hoeveel tijd heb je de komende 2 weken om wat met je pony te qua beweging? Daar zal het ook vanaf hangen. Als je minstens 3/4 per week een uurtje rustig aan het werk gaat kan het prima.

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Twijfel, wandelen nr nieuwe stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 10:08

Heb redelijk wat tijd. Alleen rij ik nooit alleen met de kar, en dat is vaak het grootste probleem. In dit gebied moet er altijd iemand mee. Veel op de weg etc.
Op huidige stal staan ook geen recreatieve bosruiters. Dus kan nooit aansluiten( dat is ook de reden van vertrek).
Het fijnste zou zijn om met de kar te gaan. Dan hoef ik daar ook geen vervoer voor te regelen.
Maar krijg ik haar conditioneel nog goed in twee weken met met name wandelen en in de bak rijden

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Twijfel, wandelen nr nieuwe stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 10:43

Als je pony gezond is zou ik toch gewoon inspannen eerlijk gezegd, gewoon rustig aan. Had het nu 20km geweest was het wat anders maar tot 10km mag geen enkel probleem zijn zeker als je niet heel de weg draaft.

kiki1976

Berichten: 16858
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Twijfel, wandelen nr nieuwe stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 10:59

Aan de hand moet het lukken hoor.
Met mijn drachtige merrie (nu 317 dagen) wandelen we af en toe nog een rondje polder. Ondanks dat ze verder niets meer doet red ze een rondje van 5 km nog met gemak aan de hand

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 11:00

Ik wandelde laatst naar de kliniek A 5 km en weer terug. Gewoon ernaast. Stappen kunnen paarden heel lang en 8 km voor een keer zou voor een gezonde pony geen probleem moeten zijn.

Pieneappel

Berichten: 493
Geregistreerd: 29-03-10

Re: Twijfel, wandelen nr nieuwe stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 11:28

Vorig jaar januari heb ik mijn toen 21 jarige pony onder het zadel verhuisd naar de nieuwe stal. Dat was toen 11 km en 2 uur over gedaan. Heel veel in stap en 2 stukjes draf.
Omdat het toen winter was, hadden wij de periode ervoor ook niet veel gereden. Hooguit 1 tot 2 keer in de week wat in de bak. Dus conditie was ook niet al te best.

Als ik de beginpost lees, denk ik dat 8 km wel goed haalbaar is. Vooral wandelend, want dan wordt je pony niet belast. En in de komende 2 weken ook nog meerdere malen in de week wandelingen maken zal ter voorbereiding ook wel meehelpen. Dan zou ingespannen ook wel lukken als de route gewoon op een vlakke weg is.

marleen_88

Berichten: 14054
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Twijfel, wandelen nr nieuwe stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 11:38

Aan de hand zou dit te doen moeten zijn hoor.