Zou jij je paard opnieuw kopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RoyaSira
Berichten: 14
Geregistreerd: 26-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 22:27

Wat een leuke vraag!

Ik zou mijn huidig paard zeker "opnieuw kopen" - vooral gewoon om zijn geweldig charakter. Maar had ook al paarden die ik huist niet opnieuw wilde.

Hoop dat mijne nog heel lang aan mijn kant blijft zodat ik niet opnieuw moet kopen!

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 22:38

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Na veel verdriet door mankementen en afscheid van onze vorige 2 paarden, zou ik ons huidige paard zeker opnieuw kopen. BWP 13 jarige ruin 1,70 stokmaat en springpaard gefokt.
Hij is een trots stoer paard, met een zéér duidelijke communicatie, koel in zijn hoofd maar af en toe 1,5 PK.
Hij gaat met mij (52 jaar) alleen naar het bos, langs de Schotse Hooglanders en wilde pony's. En hij is toen hij bijna 10 was beleerd om recreatief voor de wagen te lopen.
Hopelijk kunnen wij samen nog héél lang genieten.

Lucia88

Berichten: 530
Geregistreerd: 06-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 22:39

Zeker weten! Daarom een paar jaar geleden ook een veulen van haar gefokt, zodat ik nog een soort van kopie heb, maar die is toch heel anders maar ook super leuk!
T is helemaal mijn vriendinnetje en we hebben al zoveel gedaan en ik kan er ook gewoon alles mee!

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Zou jij je paard opnieuw kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 22:45

Nee hoor, ik ga graag voor een ander dan. Ik fok ook bewust niet met haar.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Zou jij je paard opnieuw kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 23:00

Volmondig ja!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 23:07

miereneter schreef:
Ja, heel mooi paard. Er missen eigenlijk best wel foto's in dit topic :Y) .

Deze koop ik dus direct opnieuw, al hoop ik dat hij met mij hoogbejaard wordt (hij is bijna 5, ik ben 46):

[ [url=m/CWT0IV.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik vond het topic eigenlijk leuker zonder de fotospam. :') Nu wordt het meer een oppervlakkig "o, wat een mooi/schattig/imposant paard"-verhaal met posts waar verder weinig onderbouwing in staat over waarom mensen hun paard wel of niet opnieuw zouden kopen, in plaats van een wat diepgaander topic. :=

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 23:07

Ik heb een heel fijn lief paard die precies is zoals ik zou willen. Maar desondanks is mijn antwoord nee. Ik heb nu een haflinger en hoewel ik haflingers een leuk ras vind ligt mijn hart bij de ijslanders. Maar voor geen goud gaat mijn huidige paard weg hoor! Die gaat hier dood wat mij betreft

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 23:15

Grappig, ik had verwacht dat iedereen volmondig JA zou zeggen. Misschien ben ik bevooroordeeld.
Ik zeg dus zeker JA. Mijn paard is precies wat ik zocht. Mocht nóg iets braver zijn als ik iets mocht veranderen en ze mag best minder vaak hengstig zijn :Y) maar ze is ook een puber, dus ik denk dat dat ook nog wel goed komt.

Anastasia24

Berichten: 2711
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 23:22

Bij nader inzien neem ik mijn reactie terug..
Tinker ging rollen met barebackpad toen ik 2minuten mijn rug keerde, shetlander ontsnapte en haflinger was.. Nouja.. De haflinger. Hij lachte me nog net niet uit.
:wave:

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 23:32

100%. Natuurlijk zijn er dingen waarvan ik denk ja dat had ik anders gewild, maar er is geen paard zoveel goud waard als mijn ponypaard en wat ik anders zou willen zien gaat dan ook om kleine dingen als dat ik haar liever wat centimeters groter had gehad en ik nu niet perse meer op zoek zou gaan naar een fjord en wat meer een dressuurtype, maar haar karakter is fantastisch.

Het is een draak geweest op sommige vlakken, maar ze deed onder het zadel altijd wel ontzettend haar best voor mij, ook als ik er zelf niks van bakte. Ik kan haar 100% vertrouwen in de omgang, geen merriekuren, houdt van aaien, knuffelen en poetsen, netjes, liet altijd alles over zich heenkomen en nu ze oud is is ze een gouden paard bij mijn 2 kleine kindjes. <3 Zo'n paard ga ik nooit meer vinden.

Onze mini is dan echt wat anders, niet netjes in de stal, houdt totaal niet van poetsen, probeert vooral snoepjes te zoeken ipv genieten van aandacht en komt graag omhoog aan de hand als het haar uitkomt, schiet onder draadjes door, ze is ook een beetje lomp bij de kleintjes, maar daarentegen loopt ze zo weg met een kindje op haar rug zonder dat ze dat gewend is en is ze helemaal nergens bang voor. Ik denk ook niet dat ik nu een andere aankoop zou doen als gezelschapspony :)

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 23:49

Ohja, ik bedenk me net dat ik nog een pony (shet) heb :')
Die is superbraaf (voor een shet), maar gewoon een maatje voor mijn paard en in haast gekocht omdat mijn ‘pensionklant’ van de een op de andere dag vertrok en m’n paard alleen zou komen te staan. Vind ‘m heel lief, maar is wel vervangbaar, heb (nog) niet echt een band met hem :o Ik had eigenlijk liever een iets grotere pony gehad zodat het makkelijker was een trouwe verzorgster ervoor te vinden, zodat die ook wat exclusieve aandacht krijgt. Niemand lijkt een shet te willen verzorgen..

dierenfan
Berichten: 9620
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Zou jij je paard opnieuw kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 02:01

Ja zou absoluut weer mijn paard kopen. Alles wat ik in een paard zocht qua uiterlijk, leeftijd kennis en kunde heeft hij niet maar alles wat ik nodig heb in een paard dat bezit hij wel! Meegaand leergierig, gemakkelijk, enthousiast, vergevingsgezind, vrolijk, aanhankelijk enz
Soms kun je als groen paardenmens (3 jaar omgang met paarden, 2 jaar les) toch uitstekend beginnen aan een 3 jarige. Wel met kanttekening dat mijn man en bijrijdster veel ervaring hebben en mijn lesgeefster altijd klaar staat voor hulp en advies.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 07:07

Zeker weten!

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 07:23

Goh wat een leuke vraag en wat een scala aan antwoorden komt er voorbij! :))
Mijn eerste paard zou ik zeker weer meenemen, al was het maar om haar weg te halen waar ze stond. Maar wat heb ik veel van haar geleerd. Ik mis haar gekke oma fratsen elke dag nog. <3 De foto waarvanaf ik dacht: ik moet bij haar gaan kijken, anders krijg ik spijt!
Afbeelding
Mijn tweede paard zou ik denk ik niet weer zo snel kopen, maar dat komt vooral doordat ik niet genoeg vertrouwen in hem had toen ik na een zware operatie weer wilde beginnen met hem te werken. Had mijn gezondheid toen niet zo'n optater gehad, dan was het een ander verhaal geweest.
Afbeelding
Van mijn huidige paard durf ik het nog niet te zeggen. Ik heb hem pas 4 maanden. Echter was het wel liefde op het eerste gezicht... <3 Ik heb wel vertrouwen in ons als team, alleen heeft hij ontzettende verlatingsangst en dat vind ik soms behoorlijk lastig.
Afbeelding

Alja

Berichten: 25603
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Zou jij je paard opnieuw kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 07:35

Ik heb mijn paard voor de tweede keer gekocht nadat ik haar in 2015 heb verkocht.
Niet een bewuste keuze en ook niet het juiste moment maar zou het nog erger vinden als ze in de handel was verdwenen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34649
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 07:40

Ben de pony van onze dochter helemaal vergeten :oo die zou ik zonder twijfel weer kopen. En dan liefst een jongere versie want hij was al 21 toen we hem kochten. Maar goed hij gedraagt zich soms nog als een 4 jarige :')

miereneter

Berichten: 2539
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 08:20

Mkango schreef:
Ik vond het topic eigenlijk leuker zonder de fotospam. :') Nu wordt het meer een oppervlakkig "o, wat een mooi/schattig/imposant paard"-verhaal met posts waar verder weinig onderbouwing in staat over waarom mensen hun paard wel of niet opnieuw zouden kopen, in plaats van een wat diepgaander topic. :=


Daar had ik niet eens aan gedacht :o . Maar de schade valt mee toch? Ik zie bij de foto's meestal nog steeds onderbouwing. Nou ja, hopelijk blijft het diepgaand, vindt de beweegredenen echt wel interessant. En de hoeveelheid miserie (en kosten) die onze favoriete paarden ons kunnen aandoen als ze wat gaan mankeren, echt niet leuk ;( .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 08:29

Nee, ik zou het paard(je) wat ik nu heb, niet weer kopen: teveel gezondheid-issues met daarbij een strikt management in voeding, training en verzorging. En enkele heb ik niet geweten bij aankoop. Kan ik hem nog missen? Absoluut niet! Ik houd van dat dier! Maar zou nu absoluut een andere keuze maken.

De oudere pony van mijn dochter (aangekocht als 4 jarige en inmiddels 19); een absolute JA! Dat diertje is perfect in mijn ogen: altijd lief, leuk en aardig en meestal een inzet en will to please de volle 100%; dus mocht er zoiets voorbij komen en 20cm groter zijn, jaaaa graag!

En de jongste van het stel: na aankoop niet goed (als 3 jarige), nee dat zou ik dan ook vanwege de lichamelijke ellende niet willen, maar wb karakter ook de volle 100% JA! Dat is het meest straight forward dier dat er bestaat volgens mij; lekker brutaal maar zo eerlijk!

En paarden uit het verleden: ja er is er zeker eentje waarvan ik zeg: die zou ik weer terug willen en het dan compleet anders doen wb mijn rijderij en management.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 08:31

Ja, ik zou haar zo weer kopen :j

Ook mijn eerste paard zou ik nogmaals kopen .

Maar het mooiste zou een paard watde goede eigenschappen van beide gecombineerd zou hebben.
Beiden paarden zijn op een aantal punten echt elkaars tegenpolen. Wat te een teveel had heeft de andere wat te weinig.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Zou jij je paard opnieuw kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 08:34

Absoluut, 100%.
Ben zo dol op hem. Zou hem voor geen goud willen missen.
Op de maat na is hij alles wat ik heb durven dromen <3 <3 <3

Ons vorige paard had ik ook opnieuw gekocht, zonder de gezondheidsproblemen dan... :+:

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 08:38

Hetzelfde paard vind je sowieso nooit weer.

Toen mijn senior wat ouderdomskwaaltjes begon te krijgen, ben ik bewust op zoek gegaan naar een jong dier voor erbij.
Maar dat werd geen kloon van mijn senior.
Hoewel ik echt heel intens verbonden was met Jip, waren er ook wel dingen die ik in een volgend paard wat anders wilde.
En dat is gelukt.
Elmo heeft een ander karakter, en is sowieso echt heel anders, ondanks dat hij ook een haflingeruin is.

En grappig genoeg, merk ik, zeker nu Elmo wat langer in mijn leven is en Jip er inmiddels al 2,5 jaar niet meer is, dat er ook dingen zijn waarin Elmo toch op Jip begint te lijken.
Maar ik denk niet dat hij zich (nog) spiegelt aan Jip, maar dat dat dingen zijn waarmee zowel Jip als Elmo nu zich aan mij soort van aanpassen.
Ik doe bepaalde dingen altijd op dezelfde manier en daar hebben beide paarden op een vergelijkbare manier op leren inspelen.

Ze zeggen wel eens dat mensen op hun huisdier gaan lijken, maar ik denk dat andersom ook waar is. Dat dieren zich op de een of andere manier voegen aan wat hun mens doet.

Of er ooit nog een paard na Elmo komt? Geen idee.
Maar als dat zo is, ga ik wederom niet op zoek naar een kloon, maar met mijn wensenlijstje op zoek naar een paard waar ik een klik mee voel tijdens de bezichtiging.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 08:43

Nee, mijn merrie blijkt toch wat trekjes te hebben waarvan ik na mijn pony zei, "dit soort paard wil ik niet meer". Ik hou echt heel veel van d'r, maar ze is niet 100% mijn type. Ik had er liever een gehad die wat koeler in het hoofd is en niet overal naar hoeft te kijken en schrikken :+
Mijn merrie kan fenomenaal springen en kijkt dan weer nergens naar natuurlijk. Dus dat vind ik wel geweldig aan haar! Ik heb wel ontzettend veel van haar geleerd omdat ze zo lastig kan zijn, daar ben ik ook dankbaar voor. Maar voor een volgende ga ik liever voor eentje die zich wat minder van de omgeving aantrekt :j

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Zou jij je paard opnieuw kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 09:34

Ik ben aan mijn twaalfde pony/paard bezig. Daar gingen dus heel wat jaren over.

Een paar weken na elke aankoop vraag ik me meestal af : "Wat heb ik nu weer gekocht?” Maar dan begint de band te groeien en komt het bijna altijd goed.
( Eentje was rotverwend, niet mijn type en kreeg gezondheidsproblemen. Heb ik na een jaar weer verkocht. Was ook wel als "tijdelijk" gekocht. Dat vind ik achteraf een miskoop)

De vraag was echter: ”Zou je ze opnieuw kopen?"
Het antwoord is NEE.
Er waren goede aankopen, goede paarden die ik graag zag en veel plezier mee had ... ze waren op dat moment mijn toppaard.

Maar ikzelf verander, als mens en als ruiter! ;) Mijn situatie verandert, ook financieel.
Ik startte als pure wandelruiter, werd all-round wedstrijdruiter en vind nu het meest plezier in dressuur. Meer dan vroeger zoek ik de harmonie met mijn paard.
Mijn vorige paard was er eentje van absolute geluksmomenten en successen maar af en toe zat er een rodeosessie tussen. Na 4 jaar heb ik hem verkocht. Misschien was hij wel TE goed voor mij.
Maar ondertussen was ik wel mijn vertrouwen kwijt. Ik had dus een brave nodig. Ik heb hem gevonden. Echt helemaal een schat, communicatief ook. En we bouwen al 5 jaar op in dressuur. Ondertussen zijn we al verder gekomen dan met de vorige. Iets minder talent maar een veeeel beter hoofd erop! Onwijs blij mee.

En toch, als ik mijn zelfgefokt jaarling bezig zie ... ik verlang tot ze 4 is.

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 17:54

Waidida schreef:
Benfan schreef:
Mag ik haar dan kopen VOORDAT ze verpest werd door een opkoper/ inrijstal? Want ik denk dat als ze die klap nooit had hoeven te verwerken. Je er echt een grandioos paard aan had gehad? Nog steeds! Maar ze heeft zo haar kuren, waaronder angst-agressie.

Kan mij geen beter paard voorstellen dan haar. Heb haar toen weer op de rails gebracht voor iemand. Aangezien ik en Chanel het zo goed konden vinden, vond de oud eigenaar dat Chanel naar mij moest gaan. Zodoende heb ik haar dus gekregen.

Zeker! Dat zou bij mij ook de voorwaarde zijn. Ik zou mijn merrietje willen kopen op 4 jarige leeftijd, voordat er iemand met zijn poten aan heeft gezeten!


Precies mijn gedachte. ze heeft de eerste jaren van haar leven in het 'wild' gestaan en is toen bij faillissement van de eigenaar gekocht door een inrijstal. Te klein zadel, een bit die 2 maten te klein is en erop. Want het moet snel, want dan krijg je meer geld voor je waar.

Dus ja, dan ga je als je Chanel bent gewoon vechten. Mensen aanvallen was ze toen dus niet vies van. heeft aardig wat voet in de aarde gehad haar bruikbaar te maken. Gelukkig heeft de vorige eigenaar haar gewoon op het land gezet met andere paarden, en met horsemanship (parelli) weer aan mensen laten wennen. Daarna ik erbij, weer rijbaar gekregen en MAN wat een leuk dier! Doet alles voor je, werkelijk alles. Zo een die zegt 'hou je maar vast, ik doe dat wel even!'

Moet je nagaan als dat paard nooit die knauw had gehad.. wat voor een gigantisch leuk dier je dan hebt? Nu is het link om er een dierenarts erbij te hebben, en kan ik niet zomaar van hoefsmid ruilen. Als ze ook maar DENKT dat iets zeer kan doen, of ongemak geeft.. Dan word ze bang, en met angst komt bij haar agressie naar boven. fiets zonde!

kimmie261

Berichten: 19217
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Zou jij je paard opnieuw kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 19:00

O ja, zeker... ik zou ze allemaal terug willen hebben als dat zou kunnen :j
Gambit, Maestrootje, Lazzie , Slash, en Friesje.. wat zou het heerlijk zijn om ze terug in mijn leven te hebben :+: