wat zouden jullie doen? verkopen/pensioen/doorgaan

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eef01
Berichten: 281
Geregistreerd: 20-10-14
Woonplaats: Utrecht

wat zouden jullie doen? verkopen/pensioen/doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 16:28

Goeiemiddag,

Ik wil graag mijn situatie aan bokt voorleggen, omdat ik erg benieuwd ben hoe jullie zouden handelen in de volgende situatie.

De situatie is als volgt;
Sinds 6 jaar ben ik de eigenaar van een onwijs leuk paard, waar ik de eerste jaren ook onwijs veel plezier uitgehaald heb.

Sinds een jaar merk ik echter dat het voelt als een last op mijn schouders, en dat ik hier mentaal behoorlijk stress door ervaar. Dit komt hoofdzakelijk door tijdgebrek (erg drukke studie) en ook het verlies aan plezier.

Uit het rijden haal ik de laatste tijd geen plezier meer, mede omdat ik ook niet het idee krijg hem een plezier ermee te doen. Hetzelfde geldt in mindere mate voor grondwerken. Ook is hij rijtechnisch eigenlijk te ingewikkeld voor mij, en heeft baat aan een consequentere fanatiekere ruiter.

Als hij verder in orde was, had ik hem hoogstwaarschijnlijk voor de verkoop aangeboden. Nu is het echter zo dat hij zomerexceem heeft, en sinds een jaar duidelijk is dat hij een licht verkalkte bicepspees heeft, waar hij volgens de DA wel nog recreatief mee door kan. Ik kan me desondanks voorstellen dat hij hierdoor icm zomerexceem niet meer voor de verkoop geschikt is.

Een bijrijder zou voor de komende tijd ook een oplossing zijn, maar de zoektocht hiernaar verloopt erg moeizaam (het gaat om een D-pony, en ik zoek wel echt iemand van 15jaar of ouder).

Omdat hij geen erg werkwillig karakter heeft, zou hij het volgensmij prima vinden al met pensioen te gaan (paard is nu 16). Ik zou dan wel een plekje willen waar de zorg mij echt volledig uit handen genomen wordt, en waar hij veel buiten komt, maar niet hele dagen op gras staat (ivm ZE).


Ik ben erg benieuwd wat jullie in mijn situatie zouden doen, en of jullie misschien nog andere inzichten hebben.

Celebi
Berichten: 3678
Geregistreerd: 04-11-20

Re: wat zouden jullie doen? verkopen/pensioen/doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 16:34

Lastige situatie! Je paard weg doen is natuurlijk heel definitief, terwijl de tijdgebrek waarschijnlijk tijdelijk is.

Wat ik me vooral af vraag, en daar hoef je uiteraard niet hier op te antwoorden, maar vooral om het jezelf even af te vragen:

- Hoe staat je paard gestalt? Moet je daar (dagelijks) veel zelf doen? Valt hier winst te behalen door eventueel ergens volpension te gaan staan?
- Wat maakt dat je er nu geen plezier meer uithaalt en vroeger wel? Had je toen echt meer tijd? Of had je gevoelsmatig meer tijd?
- Heb je voor jezelf en je paard (onbewust) doelen gesteld? Heb je misschien te hoge verwachtingen van wat je wilt doen en bereiken momenteel?

Vooral dat laatste lijkt me interessant om naar te kijken. Als je zegt dat je paard prima gelukkig is met minder doen, heb jij dan ook genoeg ruimte om wat meer te kunnen ademen? Om even een paar dagen/weken wat minder te doen en gewoon wanneer je wel zin hebt eens wat leuks te doen.

Uiteraard is een nieuw baasje zoeken altijd een mogelijkheid, zeker als het paard daar op dat moment misschien beter past. Maar inderdaad, het zal met een blessure en zomereczeem wel wat lastiger worden.

Eef01
Berichten: 281
Geregistreerd: 20-10-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 16:47

Celebi schreef:
Lastige situatie! Je paard weg doen is natuurlijk heel definitief, terwijl de tijdgebrek waarschijnlijk tijdelijk is.

Wat ik me vooral af vraag, en daar hoef je uiteraard niet hier op te antwoorden, maar vooral om het jezelf even af te vragen:

- Hoe staat je paard gestalt? Moet je daar (dagelijks) veel zelf doen? Valt hier winst te behalen door eventueel ergens volpension te gaan staan?
- Wat maakt dat je er nu geen plezier meer uithaalt en vroeger wel? Had je toen echt meer tijd? Of had je gevoelsmatig meer tijd?
- Heb je voor jezelf en je paard (onbewust) doelen gesteld? Heb je misschien te hoge verwachtingen van wat je wilt doen en bereiken momenteel?

Vooral dat laatste lijkt me interessant om naar te kijken. Als je zegt dat je paard prima gelukkig is met minder doen, heb jij dan ook genoeg ruimte om wat meer te kunnen ademen? Om even een paar dagen/weken wat minder te doen en gewoon wanneer je wel zin hebt eens wat leuks te doen.

Uiteraard is een nieuw baasje zoeken altijd een mogelijkheid, zeker als het paard daar op dat moment misschien beter past. Maar inderdaad, het zal met een blessure en zomereczeem wel wat lastiger worden.


Hi! Ik studeer geneeskunde en helaas zal hierdoor het tijdgebrek de komende jaren nog aanhouden.

- Hij staat momenteel in volpension, en komt 'swinters van 10 tot 6 buiten, en in de zomer staat hij dag en nacht buiten, alleen op zondagen moet ik zelf mesten, maar dit vind ik prima. Hierdoor heb ik gelukkig dus weinig verplichtingen.

- Wat maakt dat ik het laatste jaar niet veel plezier meer uit hem haal, is omdat ik eigenlijk de hele paardenhobby wat voorbij gegroeid ben. Ik kom nu echt voor hem naar stal, en niet zozeer voor het paardrijden/grondwerken etc. Dat doe ik meer plichtsgetrouw dan dat ik het voor mezelf doe.

- doelen heb ik niet echt gesteld. Wij zijn echt recreatief bezig en dat vind ik helemaal prima.

Ik merk dat ik het lastig vind om hem op de huidige stal meer dagen vrij te geven (ik kom nu 4 dagen per week), omdat anderen op deze stal wel erg fanatiek bezig zijn.