Wat mag het kosten?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7917
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 21:41

Vergeet niet dat dravers ook vaak 'springen' ofwel in galop gaan op de baan omdat ze niet rad zijn. Dus als je een 'springer' wil aanschaffen, controleer hem dan röntgen op de benen want je wil daar geen problemen mee natuurlijk.

ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 21:47

Earth schreef:
Vergeet niet dat dravers ook vaak 'springen' ofwel in galop gaan op de baan omdat ze niet rad zijn. Dus als je een 'springer' wil aanschaffen, controleer hem dan röntgen op de benen want je wil daar geen problemen mee natuurlijk.

Daar heb je wat aan als het een pezenprobleem is......

Earth

Berichten: 7917
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 21:57

Zeker niet, maar dan moet je je afvragen of je een springer sowieso wil hebben. ;)

Trexmex
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 22:03

Over een 6 jarige ex draver

Galop is nog niet bevestigd, hij kan het enorm goed maar wil nog wel eens een bok geven tijdens het aanspringen. Het is een enorm atletisch paard, was ook een bijzonder goed koerspaard. Hij bokt verder overigens nooit, dit is echt stukje onwennigheid.

pantarhei

Berichten: 9065
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 22:07

Als het echt een goed koerspaard was is die nu stuk

Earth

Berichten: 7917
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 22:14

Haha ja idd, dan liep ie nog op de baan en was hij niet te koop. :P
Maar bokken bij het aangalopperen is niet zo spannend, dat is vaak onbalans.

Trexmex
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 22:14

pantarhei schreef:
Als het echt een goed koerspaard was is die nu stuk



Hij heeft een herstelde hoefbeenbreuk. Is dat een red flag?

Earth

Berichten: 7917
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 22:15

Wat denk je zelf? ;)

Trexmex
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 22:22

Earth schreef:
Wat denk je zelf? ;)


Hahaha okee duidelijk _/-\o_

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 22:24

Tessarex87 schreef:
pantarhei schreef:
Als het echt een goed koerspaard was is die nu stuk



Hij heeft een herstelde hoefbeenbreuk. Is dat een red flag?

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. ;)

Dat haflingers niet ver zouden kunnen lopen: nee, het zijn geen arabieren. Maar mijn haf-oudje liep met 24 jaar nog fluitend 25 klm door heuvelgebied. Moest ingeslapen worden vanwege acute ziekte.

Dus dan is het: wil je dagtochten rijden, of wil je de endurance in?

Trexmex
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 22:30

Wijsheid van de avond ;)

Dagtochten. Heb in het verleden veel op haffies gereden, maar zie rondom alleen maar de sporttypes. Is het oude rondere type er helemaal uit gefokt?

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 22:38

Ja, die zijn er niet veel meer... Wilde eigenlijk ook weer een haf, of haflinger-kruising. Maar voelde me net een ponypletter toen ik hier bij de haflingerfokker eentje ging uitproberen... Ze zijn er wel, maar ik wilde relatief dicht bij huis zoeken, zodat ik makkelijk vaker kon kijken voordat ik zou kopen.

Ik ben uiteindelijk thuisgekomen met een new forest mix. Voor mijn gevoel ook een rank paardje, ik was een gemuteerde haf gewend. Maar als ik haar vergelijk met de arabier van een vriendin is zij juist een stevig dier.

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 22:44

pantarhei schreef:
Als het echt een goed koerspaard was is die nu stuk



Door dit soort oneliners blijven vooroordelen nou in stand.

Ik heb er heel veel gehad en omgeschoold en als iets niets zei over de lichamelijke staat van een Draver was het zijn koersverleden. Sterker nog, als ik naar mijn praktijkvoorbeelden kijk waren koerspaarden een stuk fijner om te scholen, kwamen beter door keuringen en hadden een veel fijner karakter.

Dan nog even de andere dingen die hier langs komen:

Dravers springen in galop aan vanwege honderden redenen, het zegt niks over de staat van hun benen en ook niet of ze de galop makkelijk aanleren. De lengte van een carrière zegt niks over of ze kunnen galopperen.

Verder wel eens over het werkpaarden stuk en het stuk dat je ze moet kunnen rijden. Ze spiegelen veel meer dan koudbloeden, de vraag is dus een beetje wat je leuk vind. Als je gewoon op wil kunnen stappen en niet met jezelf bezig wil zijn past een koudbloed misschien beter :)

Texas02

Berichten: 4618
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 22:52

Wat jij moet kopen weet ik niet want ik ken jou niet, ik weet niet hoe je rijdt en niet één paard is hetzelfde. Maar ik kan wel zeggen dat mijn Draver het liefste, braafste en makkelijkste paard is welke ik tot nu toe gehad heb. Maar je moet er wel mee om kunnen gaan. En bij Stal Westfriesedijk kun je volgens mij best een paard kopen, ik hoor er veel positieve dingen over. Ik ben er zelf ook één keer geweest, volgens mij waren het eerlijke mensen. Alleen dat is toen niks geworden, was niet het juiste paardje voor mij. Maar dat kan overal gebeuren en ligt niet aan hun. Ze hebben er in ieder geval vaak leuke Dravers op staan! Maar het ligt er echt aan wat jij wilt.

pantarhei

Berichten: 9065
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 23:03

Ruitje, wat ik ermee bedoel te zeggen is dat een heel goed koerspaard niet wordt verkocht als rijpaard. Pas als ze niet snel genoeg meer zijn of blijven springen gaan ze uit de koers. Ik zeg niet dat elke gekoerste draver stuk is. Maar niet meer voldoen aan het doel, in de prijzen rijden, betekent meestal verkoop als rijpaard of draagmerrie. Niets mis mee en kan je heel fijn paard aan hebben.

Trexmex
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-23 23:16

Op mp een prachtig mooie jonge Schwarzwalder fuchs merrie tegen gekomen, ben helemaal hotel de botel verliefd <3 wat een beauty!

Iemand ervaring met dit ras ?

Eef_Bam

Berichten: 4102
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 23:24

Paard waar lang niet op gereden is is wel een rode vlag. Kan toevallig zijn, maar vaak is daar wel een reden voor die in dit geval niet genoemd word. Ook staat ze al een maand te koop en is 124 keer opgeslagen, dus populair, maar nog niet verkocht? Zou even goed zoeken naar de adder onder het gras. Ofwel zal ze buiten je budget liggen, of er is iets mis mee.

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 23:25

pantarhei schreef:
Ruitje, wat ik ermee bedoel te zeggen is dat een heel goed koerspaard niet wordt verkocht als rijpaard. Pas als ze niet snel genoeg meer zijn of blijven springen gaan ze uit de koers. Ik zeg niet dat elke gekoerste draver stuk is. Maar niet meer voldoen aan het doel, in de prijzen rijden, betekent meestal verkoop als rijpaard of draagmerrie. Niets mis mee en kan je heel fijn paard aan hebben.



Bedankt voor je verduidelijking! Veel koerspaarden staan ook gewoon op Winsom. Dan is het nog steeds een goed paard, maar de rest is gewoon beter.

Ik ken maar 3 Fuchsen dus lastig er een mening over te hebben, naar mijn idee zijn het paarden die best een sterk karakter hebben maar dat maakt ze ook fijne werkpaarden heb ik het idee :)

ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 23:29

ruitje schreef:
pantarhei schreef:
Ruitje, wat ik ermee bedoel te zeggen is dat een heel goed koerspaard niet wordt verkocht als rijpaard. Pas als ze niet snel genoeg meer zijn of blijven springen gaan ze uit de koers. Ik zeg niet dat elke gekoerste draver stuk is. Maar niet meer voldoen aan het doel, in de prijzen rijden, betekent meestal verkoop als rijpaard of draagmerrie. Niets mis mee en kan je heel fijn paard aan hebben.



Bedankt voor je verduidelijking! Veel koerspaarden staan ook gewoon op Winsom. Dan is het nog steeds een goed paard, maar de rest is gewoon beter.

Ik ken maar 3 Fuchsen dus lastig er een mening over te hebben, naar mijn idee zijn het paarden die best een sterk karakter hebben maar dat maakt ze ook fijne werkpaarden heb ik het idee :)

Van het type niet l*llen maar poetsen.

Dat is ook de indruk die ik van ze heb.
Het is geen slechte eigenschap, in tegendeel, maar het vergt een zekere aanpak en dat moet bij je passen.


Tessarex87 schreef:
Op mp een prachtig mooie jonge Schwarzwalder fuchs merrie tegen gekomen, ben helemaal hotel de botel verliefd <3 wat een beauty!

Iemand ervaring met dit ras ?

Welke van de twee?

Eef_Bam schreef:
Paard waar lang niet op gereden is is wel een rode vlag. Kan toevallig zijn, maar vaak is daar wel een reden voor die in dit geval niet genoemd word. Ook staat ze al een maand te koop en is 124 keer opgeslagen, dus populair, maar nog niet verkocht? Zou even goed zoeken naar de adder onder het gras. Ofwel zal ze buiten je budget liggen, of er is iets mis mee.

Joh, ik heb 100 ads in m'n opgeslagen-box staan. Zit er hooguit een of twee bij waar ik iets mee doe.
Soms bewaar je eens wat om voorstellen te triggeren.

Earth

Berichten: 7917
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 12:49

Tessarex87 schreef:
Op mp een prachtig mooie jonge Schwarzwalder fuchs merrie tegen gekomen, ben helemaal hotel de botel verliefd <3 wat een beauty!

Iemand ervaring met dit ras ?


Ze zijn zeker mooi, maar ik denk niet binnen je prijsklasse en het zijn ook geen typische lange afstandlopers. Maar je wilt niet perse endurance rijden?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 12:51

Waarom zijn koudbloeden geen lange afstand lopers? Je moet er niet mee gaan raggen, maar een flinke trektochten zijn ze juist uitermate geschikt voor!

Lizenlotte
Berichten: 405
Geregistreerd: 17-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 12:54

Fuchsen zijn zeker mooi net als Freibergers maar ik kon vorig jaar in Duitsland een onbeleerde Fuchs kopen voor 5500 en dat was al goedkoop voor Nederlandse begrippen heb ik me hier laten vertellen.. ik denk dus niet dat je met jouw budget ver komt als je 1 van deze 2 rassen wilt.

Trexmex
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 13:33

Ik heb besloten door te sparen en dus mijn budget te verhogen naar 5000. Ook mogelijk dat ik een 2/3 jarige ga kopen en bij mijn leasepaard neer zet.

Earth

Berichten: 7917
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 13:37

Caily schreef:
Waarom zijn koudbloeden geen lange afstand lopers? Je moet er niet mee gaan raggen, maar een flinke trektochten zijn ze juist uitermate geschikt voor!


Omdat ik er vanuit ga dat TS ook endurance wil rijden, dat is iets anders dan een trektocht. :)

Trexmex
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 13:38

Earth schreef:
Caily schreef:
Waarom zijn koudbloeden geen lange afstand lopers? Je moet er niet mee gaan raggen, maar een flinke trektochten zijn ze juist uitermate geschikt voor!


Omdat ik er vanuit ga dat TS ook endurance wil rijden, dat is iets anders dan een trektocht. :)


Endurance staat niet op de lijst, lange trektochten wel :j