Wat mag het kosten?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Trexmex
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 16:27

pmarena schreef:
Als ik je wensen zo lees zou ik zeggen ga lekker op zoek naar een leuke Tinker, zit je met bont ook makkelijk +:)+


En ook rond de 5000-7000 euro tegenwoordig..

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 16:33

Spaar nog maar even door je budget is te laag.

Trexmex
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 17:05

marleen_usar schreef:
Spaar nog maar even door je budget is te laag.


Die conclusie was al een x aantal berichten geleden getrokken ;)

Achterom
Berichten: 23034
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:07

Waarom geen quarter of paint?

Trexmex
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 17:23

Achterom schreef:
Waarom geen quarter of paint?


Prachtige paarden, veel ervaring mee maar heeeeel ver boven mijn budget.

Achterom
Berichten: 23034
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 17:48

Tessarex87 schreef:
Achterom schreef:
Waarom geen quarter of paint?


Prachtige paarden, veel ervaring mee maar heeeeel ver boven mijn budget.

Dat valt toch wel mee? Zeker als je niet voor de populaire reining lijnen gaat, dan wijkt het niet echt heel erg af van de prijzen die hier genoemd worden voor andere rassen.

Trexmex
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 17:58

Wat ik heb gezien ligt alles ver boven de €6000 voor een ervaren paard?

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:24

Vroeger op dravers gereden bij een fokker. Inrijden? Ze kwamen terug van het koersen en hop het zadel ging er op en die man zei: rij maar even de laan op en neer. We waren nog geen 12. En hard konden ze in draf, zo, wat was dat apart. De galop was lastiger, maar uiteindelijk kregen we ook die er op. Mijn ervaring met dravers is dus dat ze makkelijk onder de man gaan, maar ze zijn dan nog niet echt geschoold als rijpaard. Als je dat zelf kunt, dan kun je ook eentje direct van de baan overwegen.
Dat scheelt ook in kosten.

Eentje die langere tijd niet gereden is vraag je wel voor te rijden en dan ga je er zelf op. Want een paard denkt niet in tijd, dus als ze goed beleerd zijn, dan zijn ze dat 2 jaar later ook nog. Als je zelf stevig zit zou je het zelfs zonder voorrijden kunnen doen, maar dat zou ik dan persoonlijk niet doen voor het geval je wel een rotzak treft. 2 jaar stilgestaan hoeft niet in conditie of op niveau getoond te worden, maar met een beetje oog zie je zo of het wel een brave is met goede basis of totaal niet.
Geen mogelijkheid om te proefrijden vind ik een red flag. Bij geen zadel aanwezig o.i.d. bied je aan om zelf wat mee te nemen. Dan weet de verkoper ook dat je wel serieus bent.

Of je koopt een veulen, dan zit je ook niet met keuren en spaart door en laat deze inrijden als het dier 3 of 4 is. (of rijdt zelf in). Ja, dan moet je wel wachten totdat je kunt rijden, maar de aanschaf is goedkoper. Opfokken kost ook geld, maar je hebt wel alvast een dier om mee om te gaan. Echter, het dier kan ook de 3 jaar niet halen of toch wat mankeren wat je als veulen niet ziet. Jonge dieren zijn wat lomper en wat vaker gewond zeg maar.

Achterom
Berichten: 23034
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:26

Tessarex87 schreef:
Wat ik heb gezien ligt alles ver boven de €6000 voor een ervaren paard?

Voor een ervaren paard wel ja, maar je had het eerder ook over een jong paard.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:37

Een goede jonge onbeleerde paint of quarter (gezond en minimaal 5 panel n/n) ligt al rond de 6000 euro. En dan heb je gewoon een leuk paard. Ingereden zijn ze al weer duurder, nog ouder en verder doorgereden begin je vaak vanaf de 10k.

Trexmex
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 11:11

Nacht nummer 4 waarin ik me helemaal suf droom over paarden. Geloof dat ik er inmiddels 6 heb!

Maar ben erg blij met alle tips, do’s en dont’s van jullie!

Het voorlopige lijstje van potentiële paardjes;

Draver (karakter, gunstig geprijsd, tweede leven)
Welsh cob (formaat, uiterlijk, karakter)
Tinker (stevig, veelzeidig, bont!)
Haflinger (eigenwijs, vroeger veel op gereden, uiterlijk)
Schwarzwalder Fuchs (uiterlijk, karakter, stevig)
Leuke stevige kruising

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 11:52

Hhahaha ja lekker gedroomd er over?

Weet je wat ik altijd heb, je hebt je iets voor ogen waar je naar op zoek bent, en ineens uit een overwachte hoek staat er iets waardoor je hoteldebotel wordt en wat totaal niet in het plaatje past, maar dat zijn vaak wel de leukste....dus maak je niet te druk...

Trexmex
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 11:59

BarbaraNova schreef:
Hhahaha ja lekker gedroomd er over?

Weet je wat ik altijd heb, je hebt je iets voor ogen waar je naar op zoek bent, en ineens uit een overwachte hoek staat er iets waardoor je hoteldebotel wordt en wat totaal niet in het plaatje past, maar dat zijn vaak wel de leukste....dus maak je niet te druk...


Dat is dus eigenlijk ook wat mijn onderbuik gevoel zegt :j

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 12:28

hoe staat het met je zoek aktie? :)

Trexmex
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 12:46

BarbaraNova schreef:
hoe staat het met je zoek aktie? :)


Tsjah haha nou de situatie is als volgt;

Ik lease een lieve draver merrie van 16 jaar. Twee keer per week, lekker naar buiten, en betaal hier €100 voor.

Helaas moet deze kudde van 9 paarden per 1 juni een nieuw onderkomen zoeken. Momenteel staan ze op 15 minuten fietsen van mijn huis. Heerlijk!

In deze situatie zou ik een pony voor mijn dochters erbij willen hebben, ik “heb” immers Zarina. Deze pony zou dan bij deze kudde komen.

Maar mochten ze een nieuwe plek vinden buiten mijn afstand, dan wil ik een eigen paardje kopen voor mijzelf, waar mijn oudste dochter ook wat mee kan.

Dus zonder zekerheid, kan ik niet concreet zoeken. Al hou ik wel alles in de gaten om mezelf wegwijs te maken in de paardenmarkt.

Dochterlief heeft toen ze 6/7 was wekelijks les gehad, en is nu dus opnieuw begonnen. Ze is een onzekere ruiter, in tegenstelling tot mijzelf. Dus doe ik mezelf dan tekort als ik voor ons samen een grote pony ga zoeken? Ik heb alleen geen speciale skills, zou echt weer op les moeten. Maar ben kalm en zeker op de paardenrug.

Dus ja, zo staat het met de zoektocht :D :+

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 12:52

Dan zou ik het lekker even afwachten hoe alles gaat lopen ja...meestal lossen dingen zich vanzelf wel op of komt er iets op je pad. Wel leuk dast je dochter weer gaat rijden, hoe oud is ze nu?

Earth

Berichten: 7917
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 12:53

Als je dochter onzeker is zou ik vooral een hele brave, niet al te grote, oudere pony aanschaffen voor haar. Ligt er ook even aan hoe oud en groot ze is? Maar ik zou er uberhaupt mee wachten en haar eerst weer een jaartje les laten nemen op de manege, om te kijken of ze het wel leuk blijft vinden en niet de onzekerheid de overhand neemt.

Trexmex
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 13:02

Dochterlief is bijna 12, krijgt nu privéles op de paarden uit de kudde. Fijne laagdrempelige manier voor haar. Afgelopen zaterdag eerste les, en na 20 minuten kon je zien dat het ineens weer “klikte” qua rust en muscle memory. Toen de zo’n ukje was stapte ze overal op. Nu heeft door de remigratie en scheiding haar zelfvertrouwen een flinke deuk gehad. Vandaar ook de privélessen met een fijne rustige instructrice.

Ik hoop zelf dat we bij deze kudde blijven en dat ik voor haar een lieve oudere pony kan vinden waar ze goed mee klikt :)

Trexmex
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Wat mag het kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 13:05

Afbeelding

Ze is overigens van mening dat deze oude kwpn merrie helemaal niet te groot is ;)

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 17:45

Dat witte paard/ pony (1.49)ruintje wat verkocht word op de Esha paarden veiling deze week zag er leuk uit.Stevig met een leuke kop erop m’n man wil er geen meer bij maar lijkt me een geschikte recreatie pony/paard.Buitenlandse naam heeft ie .Misschien leuk voor jullie ?