pfew, hoe doen jullie dat met je bijrijder? (Ben ik lastig?)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heleennn

Berichten: 6358
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 23:43

Stukje loslaten denk ik… leren loslaten bedoel ik dan. Snap het wel hoor. Ik zou dat soort dingen ook echt niet kunnen hebben. Maar ja ik ga dan ook niet voor een bijrijder/verzorger. Dus geef jezelf eerlijk de kans om het te leren relativeren. Een staart wassen is juist fijn. Een aandachtsmomentje voor je paard, weer een schone frisse staart en ze gebruikt jouw shampoo in plaats van een of andere shampoo die zij zelf wil gebruiken. Komt wel goed, let er enkel op dat je je bijrijder niet perongeluk wegjaagt in het proces :+ want zo te horen is het best een fijne meid die alles netjes in de gaten houdt. Deel van een bijrijdpaard is natuurlijk ook leuk kunnen tutten en niet enkel rijden en lessen. En als je nou merkt dat het echt niet betert en je jezelf blijft opfokken is een bijrijder nemen misschien niet het beste voor jullie. Maar dat zie je dan wel weer. Succes!

ikke

Berichten: 37626
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 23:49

Heleennn schreef:
Stukje loslaten denk ik… leren loslaten bedoel ik dan. Snap het wel hoor. Ik zou dat soort dingen ook echt niet kunnen hebben. Maar ja ik ga dan ook niet voor een bijrijder/verzorger. Dus geef jezelf eerlijk de kans om het te leren relativeren. Een staart wassen is juist fijn. Een aandachtsmomentje voor je paard, weer een schone frisse staart en ze gebruikt jouw shampoo in plaats van een of andere shampoo die zij zelf wil gebruiken. Komt wel goed, let er enkel op dat je je bijrijder niet perongeluk wegjaagt in het proces :+ want zo te horen is het best een fijne meid die alles netjes in de gaten houdt. Deel van een bijrijdpaard is natuurlijk ook leuk kunnen tutten en niet enkel rijden en lessen. En als je nou merkt dat het echt niet betert en je jezelf blijft opfokken is een bijrijder nemen misschien niet het beste voor jullie. Maar dat zie je dan wel weer. Succes!

Eigenlijk laat jij dan ook een uitgelezen kans liggen om te leren relativeren :)* :D

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 23:51

Staart en manen zijn heilig bij mij dus een schaar mag er niet in de buurt komen maar al wast ze hem voor en na het rijden helemaal prima! Ik zie daar echt geen probleem in ook niet met kou. Verder is mijn bijrijder vrij om te doen wat ze wil. Ik heb alleen aangegeven dat ik er wel bij wil zijn als ze naar “buiten” gaat gewoon omdat ik dat spannend vind dan fiets ik wel mee of iets…

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 23:57

Hmm ja als je een bijrijd(st)er hebt, kan je verwachten dat dit soort dingen gebeuren.
Toen ik een bijrijdster had voor mijn vorige merrie mocht ze alles doen dat ze wilde, behalve de weg uit (maar dit lag ook aan 't paard). Ik zelf zou staart wassen of knippen geen probleem vinden, ook swinters niet. Ik vind het dan ook eigenlijk wél wat overdreven dat ze dat had moeten vragen. Ik heb zelf aardig wat bijrijdpaarden gehad, maar dat soort dingen hebben altijd wel gemogen :)

senna21

Berichten: 11886
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 23:59

Een veertienjarige, maar ook een oudere verzorger altijd alleen laten, lijkt mij geen goed plan.

Ik zou het juist waardevol vinden om te zien en te horen hoe de eigenaar dingen doet. Tenslotte heeft iedereen een eigen stijl en visie, en is het jouw paard. Ze kan niet zomaar weten wat jouw mores zijn.
En ze kan, als het goed is, ook nog genoeg van je leren.
Ik zou in ieder geval iedere twee weken samen afspreken. Ook gezellig.

Freyr
Berichten: 700
Geregistreerd: 20-07-17

Re: pfew, hoe doen jullie dat met je bijrijder? (Ben ik lastig?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 00:16

Hmm, als je hier al irritatie over hebt, twijfel ik of een bijrijder iets voor je is. Irritaties gaan elkaar opstapelen en dan ga je je aan alles irriteren. Ik heb in januari (samen met mijn bijrijdster) besloten om te stoppen omdat we niet op een lijn zaten. Bij mij begon ik mij op een gegeven moment aan elk dingetje te irriteren, wat ik ook niet eerlijk vond naar mijn bijrijdster die gewoon echt haar best deed.

Of meer loslaten of je conclusies hier uit gaan trekken.

TurdusMerula

Berichten: 23911
Geregistreerd: 09-04-05

Re: pfew, hoe doen jullie dat met je bijrijder? (Ben ik lastig?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 00:20

Respect ts, voor hoe je leest wat iedereen schrijft en bij jezelf ten rade gaat en dat sportief oppakt. :)

Manny

Berichten: 2321
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 00:29

Ik snap heel goed dat als ze dingen doet zonder dat ze jou daarbij betrokken heeft het irritaties oplevert. Maar dat zal vooral zijn omdat het iets is wat onbesproken is gebleven en zij geen kwaad van inziet en jij voor jezelf moet bepalen waar de grens ligt. Ik vind 'je moet het loslaten' wat makkelijk gezegd. Eerst zelf goed over nadenken wat jij wil wat ze wel en niet mag doen.
Ga dan lekker samen naar stal. Leg haar uit en neem haar mee in hoe jij de dingen doet. Als ze het dan doet dan doet ze het in ieder geval op de manier en met de spullen zoals jij het prettig vindt. En dan kan je ook direct aangeven waar je liever niet van hebt dat ze het doet. Maar blijf vooral bij wat jezelf prettig vindt. Dan hebben jullie er beiden het meeste plezier van.

Uiteindelijk is het lot van bijrijder zijn ook dat het niet je eigen paard is. Als blijkt dat zij niet met bepaalde grenzen om kan gaan die voor jou belangrijk zijn is het misschien niet de juiste match.

MoniquevH

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-02-22

Re: pfew, hoe doen jullie dat met je bijrijder? (Ben ik lastig?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-23 00:40

Bedankt allemaal! Ik heb tussendoor al een paar keer gereageerd en ben erg blij met alle reacties.
Ik heb ook al aangegeven wat ik nu ga doen. Nogmaals dank voor de reacties, het heeft me erg geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 00:57

TurdusMerula schreef:
Respect ts, voor hoe je leest wat iedereen schrijft en bij jezelf ten rade gaat en dat sportief oppakt. :)
Vind ik ook! Ik snap ook heel goed dat je misschien even zoiets hebt van 'oei,' maar ik vind het juist top van je verzorgster dat ze wat initiatief toont en zorg om je paard, dat het inderdaad niet alleen maar gaat om het rijden. :j

Misschien is het inderdaad ook leuk om af en toe samen je paard te doen, TS, als je daar tijd voor hebt? Dan kan ze ook van jou leren en leren hoe jij je paard graag houdt en ziet!

TurdusMerula

Berichten: 23911
Geregistreerd: 09-04-05

Re: pfew, hoe doen jullie dat met je bijrijder? (Ben ik lastig?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 01:00

Als je trouwens niet tegelijk op stal bent omdat je haar niet het gevoel wil geven dat je op haar vingers kijkt, kun je evt nog iets samen gaan doen wat anders is dan anders, dus een andere stalactiviteit (klussen in de wei, les in iets dat je niet zo vaak doet, enz) of buiten stal (paarden uitje oid). :)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 01:35

VuurVleugels schreef:
Nu direct vriendelijk maar zeer duidelijk grenzen aangeven waar je moeite mee hebt. Er is nu nog niks 'ergs' gebeurt, dat is fijn maar bij een 14-jarige is er nog niet genoeg inzicht om goed te kunnen bepalen wat wel en niet oké is. En uiteindelijk is het toch: jouw paard, jouw regels, vind ze je daardoor een zeur is het haar probleem en in het ergste geval moet ze dan maar op zoek naar een nieuw bijrijdpaard. Ze zal alles echt lief bedoelen maar kinderen van deze leeftijd hebben duidelijke grenzen nodig!

Edit: poeh, ik sta redelijk alleen in deze mening zie ik. Dat verbaast me, want op bokt is het credo meestal juist 'is ze nou helemaal betoeterd' met dit soort verhalen :')


Wat mij betreft sta je niet alleen; ik ben het volledig eens met je reactie. Daarbij aangevuld dat ik waarschijnlijk nooit een bijrijder van 14 jaar de verantwoordelijkheid zou geven over mijn paard..

Nyaleti

Berichten: 6287
Geregistreerd: 05-04-10

Re: pfew, hoe doen jullie dat met je bijrijder? (Ben ik lastig?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 01:43

Tof hoe je reageert ts :)

Ik begrijp alleen niet zo goed wat er erg is aan een staart wassen? Of waarom je dat graag zelf wilt doen? Knippen is echt not done natuurlijk maar wassen?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 01:47

Dat maakt toch niet uit? Het gaat erom dat je bijrijder niet zonder overleg dingen doet. Misschien is het paard gevoelig voor sommige shampoos bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 02:00

Nikass schreef:
Dat maakt toch niet uit? Het gaat erom dat je bijrijder niet zonder overleg dingen doet. Misschien is het paard gevoelig voor sommige shampoos bijvoorbeeld.
Dat lijkt me stug als de shampoo in de kast van de eigenaar staat. :+ En een staart of benen wassen zou ik echt geen moeite mee hebben als eigenaar, ook niet als het 'zonder overleg' gebeurt.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 02:07

En toch zegt dat niet persé iets. Shampoo niet direct weggegooid bij het vermoeden van bijvoorbeeld. Of paard kan wel tegen de shampoo zolang je het niet te vaak gebruikt. Er kunnen zoveel redenen zijn.
Daarom is het van belang dat je duidelijk de regels uit legt.
Toen ik bijrijder was waren er ook dingen waar ik het nut niet van zag. Maar dat is niet van belang. Je hebt het gewoon te doen zoals de eigenaar wil, en anders iemand zoeken waar je beter mee klikt.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 02:29

senna21 schreef:
Een veertienjarige, maar ook een oudere verzorger altijd alleen laten, lijkt mij geen goed plan.

Ik zou het juist waardevol vinden om te zien en te horen hoe de eigenaar dingen doet. Tenslotte heeft iedereen een eigen stijl en visie, en is het jouw paard. Ze kan niet zomaar weten wat jouw mores zijn.
En ze kan, als het goed is, ook nog genoeg van je leren.
Ik zou in ieder geval iedere twee weken samen afspreken. Ook gezellig.


Waarom? Hier laat ik ze ook gewoon alleen hoor - en nee niet alles gaat exact volgens hoe ik het zou doen maar als het goed gaat gaat het goed :). Als het echt nadelig is voor mezelf of paard zeg ik dat, en anders leren mijn paarden maar dat er ook andere manieren zijn waarop mensen dingen met hen doen. Waarom zou je willen dat ene bijrijder exact doet wat jij doet, ieder heeft toch een eigen stijl?

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 02:41

Nikass schreef:
En toch zegt dat niet persé iets. Shampoo niet direct weggegooid bij het vermoeden van bijvoorbeeld. Of paard kan wel tegen de shampoo zolang je het niet te vaak gebruikt. Er kunnen zoveel redenen zijn.
Daarom is het van belang dat je duidelijk de regels uit legt.
Toen ik bijrijder was waren er ook dingen waar ik het nut niet van zag. Maar dat is niet van belang. Je hebt het gewoon te doen zoals de eigenaar wil, en anders iemand zoeken waar je beter mee klikt.


Je gaat wel heel ver in deze gedachtegang he? Zelfs in geval van allergie voor deze shampoo is er bij staart wassen niet of amper contact geweest met de huid dus in het allerergste geval heeft hij lichtjes geirriteerde billen.

Overigens lijkt het mij als eigenaar wel nuttig om je bijrijder te informeren als er spullen in je kast staan waarvan je denkt dat ze slecht zijn voor het paard. Een allergische reactie zou mij in dit geval meer de schuld van de eigenaar lijken dan van de bijrijder als de bus shampoo gewoon in de kast lag zonder iets te zeggen.

Texas02

Berichten: 4707
Geregistreerd: 21-04-16

Re: pfew, hoe doen jullie dat met je bijrijder? (Ben ik lastig?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 03:35

Dan ben je niet echt handig bezig, als je shampoo in de kast hebt waar je paard allergisch voor is, als je niet de enige bent die de kast gebruikt.

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Re: pfew, hoe doen jullie dat met je bijrijder? (Ben ik lastig?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 04:00

Nou ja, als het dure shampoo is en het niet nodig was om te wassen snap ik wel dat je dat liever niet hebt.

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 10:31

Dure shampoo kan je toch gewoon apart leggen? Of de afspraak maken dat wat leeg is terug wordt aangevuld. Alles wat ik niet wil dat gebruikt wordt hier ligt gewoon binnen, geen discussies of wrang gevoel daarover.

MoniquevH

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-02-22

Re: pfew, hoe doen jullie dat met je bijrijder? (Ben ik lastig?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-23 10:33

Kan ik dit topic sluiten?

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 10:36

MoniquevH schreef:
Kan ik dit topic sluiten?

Nee dat kan niet. Je kunt er wel voor kiezen om niet meer te reageren, dan zakt het topic vanzelf weg.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 10:46

Nikass schreef:
En toch zegt dat niet persé iets. Shampoo niet direct weggegooid bij het vermoeden van bijvoorbeeld. Of paard kan wel tegen de shampoo zolang je het niet te vaak gebruikt. Er kunnen zoveel redenen zijn.
Daarom is het van belang dat je duidelijk de regels uit legt.
Toen ik bijrijder was waren er ook dingen waar ik het nut niet van zag. Maar dat is niet van belang. Je hebt het gewoon te doen zoals de eigenaar wil, en anders iemand zoeken waar je beter mee klikt.


Ik mag hopen dat bepaalde gekende en chronische gezondheidsproblemen bij het paard op voorhand door de eigenaar wel doorgesproken worden met de verzorger. Straks zit je het paard te borstelen met een rubbermateriaal waar die allergisch voor is, of met de borstels die je apart houdt voor zijn voortdurend opkomende schimmel.
Het op de hoogte brengen van medische issues is verantwoordelijkheid eigenaar.

ikke

Berichten: 37626
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 10:51

MoniquevH schreef:
Kan ik dit topic sluiten?

Nee, maar laten we je succes wensen :j

Volgens mij heb je de boodschap begrepen en daar een voor jouw werkbare oplossing uit gedestilleerd.
Blijf in gesprek met je bijrijdster en dan gaat dat helemaal goed komen +:)+