pfew, hoe doen jullie dat met je bijrijder? (Ben ik lastig?)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoniquevH

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-02-22

pfew, hoe doen jullie dat met je bijrijder? (Ben ik lastig?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-23 18:13

Hoi allemaal, ik heb sinds september weer een paard en ik ben er super blij mee.
Ik heb een bijrijdster van 14 jaar gevonden die 2 keer in de week rijdt. Hij wordt uitgemest en in het land gezet en er ook weer uitgehaald, dus dat hoeft ze niet te doen (en ik ook niet).
De enige voorwaarde die ik heb is dat ze 1x per week een half uur prive les neemt en de andere keer oefent met wat ze leert. Als ik op vakantie ga, dan zal ze ook voor hem zorgen, dan om de dag rijden en de andere dagen poetsen en kijken hoe het met hem gaat. Oja, dan wil ik ook graag een appje over hoe het is gegaan.
Ze hoeft niet te delen in de kosten of sowieso iets te betalen.

Vorige week stuurde ze een appje dat ze dacht dat zijn staart te lang was. Vond ik al een beetje vervelend, want dat houd ik zelf wel in de gaten, maar ik heb niet banketstaaf gereageerd, ik zou er wel even naar kijken.
Ik bedankt haar steeds voor haar appjes trouwens en stuur zelf ook regelmatig iets, als de hoefsmid is geweest of zoiets.
Nu stuurde ze daarnet een appje dat ze zijn staart heeft gewassen....... ik heb wel gevraagd waarmee. Met mijn de shampoo uit mijn kast.
Maar ik wil dat helemaal niet!!! Dat soort dingen doe ik zelf en ik vind het veel te koud om te wassen nu. En anders wil ik dat ze dat even van te voren vraagt.
Dat heb ik niet gezegd, want misschien zeur ik gewoon. Maar ik vind het lastig! Ben ik een zeur? Hoe doen jullie dat?
Ik probeer me in haar te verplaatsen, maar ik zou zelf altijd eerst vragen of de eigenaar het goed zou vinden.
Ben benieuwd naar jullie mening (ook als ik een zeur ben ;-) )

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:18

Nu direct vriendelijk maar zeer duidelijk grenzen aangeven waar je moeite mee hebt. Er is nu nog niks 'ergs' gebeurt, dat is fijn maar bij een 14-jarige is er nog niet genoeg inzicht om goed te kunnen bepalen wat wel en niet oké is. En uiteindelijk is het toch: jouw paard, jouw regels, vind ze je daardoor een zeur is het haar probleem en in het ergste geval moet ze dan maar op zoek naar een nieuw bijrijdpaard. Ze zal alles echt lief bedoelen maar kinderen van deze leeftijd hebben duidelijke grenzen nodig!

Edit: poeh, ik sta redelijk alleen in deze mening zie ik. Dat verbaast me, want op bokt is het credo meestal juist 'is ze nou helemaal betoeterd' met dit soort verhalen :')
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 28-01-23 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Nyaleti

Berichten: 6177
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:19

Hmm lastig.

Toen ik verzorgers had voor mijn pony's vond ik het ook lastig om het wat meer los te laten en dat ging dan ook wel eens om kleine dingen.
Het zou bij mij ook wel een beetje knagen maar zou het wel loslaten.

Ik snap de bijrijdster wel, ze wilt ook gewoon een beetje prullen / knuffelen! Juist leuk ook toch? Dat ze hem niet rijdt en weer direct in de wei flikkert.

Je kan best terug sturen dat het nu wel koud is om zoiets te doen. Als de achterbenen of staartwortel nat worden bv. Maar verder kan dit geen kwaad toch?

nereids

Berichten: 503
Geregistreerd: 01-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:22

Ik snap dat je de staart wassen iets vindt wat ze aan je moet vragen, zeker met deze temperaturen. Maar een meisje van 14 heeft die kennis/inzicht nog niet. Je kan wel aangeven dat je het fijn vindt als ze alle dingen die niet bij de taken horen, aan jou vraagt voor ze het doet.

Echter vind ik het appje over de te lange staart nou niet iets waar ik over zou vallen. Ze vraagt het zich af of, en vraagt wat jij er dan van vindt. Als ze nu de schaar er zelf eigenhandig in zou zetten is een ander verhaal.
Het is ook maar een meisje van 14 en geen volwassene.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:23

Als iemand die langer bijrijder is geweest, dan eigen paard hebben: vermoeden te lange staart zou ik ook gemeld hebben. Zeker nu ik zelf bij mijn haflinger heb gezien dat hij bij opstaan op zijn eigen staart ging staan, en er een hele pluk uit trapte. Wat de eigenaar dan met de info doet is aan degene.

Uit mijzelf staart wassen zou ik niet zo snel doen, of paard moet aan de dunne zijn, en zn staart vol met mest hebben hangen. Dan zou ik het ook in ieder geval vast uitspuiten en overleggen of er wel of niet shampoo in gaat.

Bijrijdster is 14, we kunnen op deze leeftijd niet verwachten dat iemand geen onvoldoende doordachte keuzes maakt. Anatomisch niet mogelijk; hersenen zijn nog volop in de groei :') Denk dat het goed is hele duidelijke afspraken te maken. Zwart wit. Wat mag ze wel zonder overleg, wat wil je in overleg. Bedenk voor jezelf dan ook: liever 10 berichten teveel, dan 1 te weinig. ;)

Selina

Berichten: 14299
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:24

Ja lastig. Wellicht kun je aangeven dat je waardeert dat ze voor je paard wil zorgen. Maar dat je graag zelf wast en let of er geknipt moet worden e.d. Zelf zou ik juist blij zijn als m’n bijrijder de staart wast want vind dat echt zo’n k*t werk om te doen. Maar als jij het niet fijn vindt, kun je dat best aangeven.

imaudy
Berichten: 5055
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:25

Ze is best al even je bijrijdster, ik vind op zich dat een staart wassen wel met kunnen. Het is niet zo dat ze het hele paard wast, daar zou het wel te koud voor zijn. Een beetje vrijheid in doen en laten moet kunnen.
Moet zeggen dat ik mijn paarden ook niet graag deel, dus snap wel wat je bedoeld :D

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:25

Ik schoot in de lach toen ik je bericht las, en dat bedoel ik niet onaardig, maar is wel wat er gebeurde. Ik zie werkelijk waar niet in wat er mis/fout is met een staart wassen als bijrijdster. En ja, ik heb een eigen paard. Ik vind knippen wel een ander verhaal overigens.

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:25

Heel duidelijk aangeven dat als ze iets nog niet eerder heeft gedaan, dat ze dan eerst toestemming moet vragen. En als het dan wel een keer mag maar het iets is wat niet standaard zou mogen dat ook aangeven.

Sky_As

Berichten: 4725
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:26

Eerlijk? Als je een Staart wassen of het vervelend vind dat ze iets over de staart zegt, ben je misschien wel niet geschikt om een verzorger te hebben.

Niks mis mee hoor, want ik herken het wel!
Maar ze mag 2 keer per week rijden, en dan eigenlijk ook niet doen wat ze wil. Want ene keer les en andere keer moet ze oefenen van jou. Ikzelf vind dat al best veeleisend.

Misschien wil ze wel gewoon een keer tutten, of een keer lekker een half uurtje stappen of iets anders.

Nogmaals, het is natuurlijk jouw paard, dus jij bepaalt. Maar als het je meer irritatie oplevert en je eigenlijk Full control wilt, dan denk ik dat je beter af bent zonder verzorger......
En ik zeg dit, omdat ik het herken, ik ben hetzelfde en daarom weet ik van mezelf dat ik niet aan en verzorger moet beginnen....
Laatst bijgewerkt door Sky_As op 28-01-23 18:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Mariett

Berichten: 4425
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:26

Ik vind die opmerking over de staart eigenlijk wel lief! De stalhouder heeft ook wel eens gezegd dat de staart van mijn paard wat te lang is, dat zijn van die dingen waar je niet elke dag op let. Of hij zag haar opstaan van rollen en bijna op haar staart staan, zoiets.

Het wassen is inderdaad niet zo heel handig met deze temperaturen. Maar een ‘Lief van je! Maar dat soort dingen doe ik eigenlijk liever zelf en als het wat warmer is’ lijkt me dan genoeg toch? Of dat de shampoo wat duur is en dat je die liever voor speciale gelegenheden bewaart?

Suliko

Berichten: 4320
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:26

Ik zou het zelf wel prettig vinden als een verzorger opmerkzaam is over dingen als staart te lang, wondjes, plekjes op de huid en zie dat als iets positiefs. Ze heeft er niet gelijk de schaar in gezet.
Wel zou ik duidelijk je grenzen aangeven, nu de staart wassen is niet zo handig met de kou (maar ook geen totale ramp imo).

Ze is 14, ik lees uit haar gedrag dat ze gedreven is en goede intenties heeft. Dat is alleen maar mooi, maar ze moet nog wel gevormd worden en leren. Het is logisch dat je in het begin veel met elkaar moet communiceren en verwachtingen wederzijds uitspreken.

Dus nee, ik vind je geen zeur. Maar ik zou ook niet te zwaar tillen aan de acties en gewoon blijven communiceren wat kan en mag en wat in overleg gebeurt.

Ik verzorg alweer 7 jaar een paard. Inmiddels knip ik de staart zonder overleg als die te lang wordt. Maar goed, ik ben 25 en de eigenaresse betrekt mij inmiddels ook in beslissingen _O- Die vertrouwensband tussen ons heeft ook moeten groeien en ik heb ook wel eens iets anders gedaan dan hoe zij het zou doen of foutjes gemaakt.

MoniquevH

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-23 18:28

Even een antwoord op de snelle reacties hierboven: super bedankt allemaal!!
Even ter info over de lengte van de staart: hij staat op het moment met een gevlochten staart in de wei om te voorkomen dat 'ie helemaal vol met zand komt. Die vlecht is echt niet lang hoor...... en los ook niet, want ik let zelf ook wel op dat soort dingen. Dat ze dat zegt is wel prima, maar het irriteerde me omdat het niet nodig was.
Nu twee dagen later dus het wassen van de staart, dus het komt me een beetje snel achter elkaar, vandaar dat ik dit eens post om bij jullie te polsen.

Daarbij komt dat ik in maart een weekje weg ga en ik haar dus net van de week heb gevraagd of ze dan de hele week voor hem wil zorgen. Ik krijg nu een beetje het gevoel dat ze zich daarom vrijer voelt.
Aan de andere kant is het natuurlijk hartstikke fijn dat ze zo enthousiast is, dus ik heb nu verder niets gezegd.

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: pfew, hoe doen jullie dat met je bijrijder? (Ben ik lastig?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:30

Lijkt me juist fijn dat je iemand hebt gevonden die ook graag met je paard omtroeteld ipv alleen rijden.

Suliko

Berichten: 4320
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:31

Ze is 14 en ik denk dat ze zich gewoon heel erg betrokken voelt. Haar kennis over bijvoorbeeld een normale staartlengte is misschien nog wat beperkt. Daarom zou ik er juist wat van zeggen en gewoon blijven communiceren. Als je niets zegt, kan zij ook niet leren maar ontstaat er ook geen wederzijds vertrouwen.

MoniquevH

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-23 18:32

Sky_As schreef:
Eerlijk? Als je een Staart wassen of het vervelend vind dat ze iets over de staart zegt, ben je misschien wel niet geschikt om een verzorger te hebben.

Niks mis mee hoor, want ik herken het wel!
Maar ze mag 2 keer per week rijden, en dan eigenlijk ook niet doen wat ze wil. Want ene keer les en andere keer moet ze oefenen van jou. Ikzelf vind dat al best veeleisend.

Misschien wil ze wel gewoon een keer tutten, of een keer lekker een half uurtje stappen of iets anders.

Nogmaals, het is natuurlijk jouw paard, dus jij bepaalt. Maar als het je meer irritatie oplevert en je eigenlijk Full control wilt, dan denk ik dat je beter af bent zonder verzorger......
En ik zeg dit, omdat ik het herken, ik ben hetzelfde en daarom weet ik van mezelf dat ik niet aan en verzorger moet beginnen....



Haha, ja je hebt wel gelijk als ik het zo lees als jij het zegt!! Ik vind het inderdaad wel een beetje moeilijk om mijn paardje te delen :-)
Maar ik wil toch wel even toelichten hoe het met het rijden gaat, ze wil heel graag 2x rijden, maar van mij hoeft dat niet hoor!! Ze mag ook best lekker tutten of stappen ofzo. Alleen wil ik graag dat als ze rijdt, ze dat doet zoals ze leert en niet ineens caveletti gaat lopen ofzo (dat had ze ook al eens gedaan zonder overleg..... hij is pas 5 en nog niet heel erg doorgereden, dus dat zou ik dan wel graag onder (mijn) begeleiding doen)

wel bedankt voor je eerlijke antwoord!

prugelpiet

Berichten: 12568
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:33

Ik zou er een vriendelijk appje naar toe sturen. Dat ze vrij is om lekker te truttelen, poetsen en vlechtjes te maken, maar dat je niet wil dat ze zomaar met water of scharen in de weer gaat.

Toen ik 14 was en iemand zou me een berichtje sturen op de manier waarop ik de reactie van VuurVleugels lees, zou ik nooit meer terug durven komen.

ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:35

Joh, relax! Paard krijgt er geen kindje van als z'n staart eens gewassen wordt, ook als het wat kouder is.
Hij zal het misschien niet zo leuk gevonden hebben maar dat is dan jammer. Ik moet ook weleens wat dat niet zo leuk is.

Daarnaast is het, in mijn optiek, iets overdreven om elke week les te hebben als je maar twee keer per week rijdt. Daar zou ik twee-wekelijks van maken en dan eventueel zelf die andere week lessen.

Tevens zou ik op enigerlei wijze een dag samen plannen zodat je gemakkelijker info uit kunt wisselen, wat social talk hebt en van elkaar (met name zij van jou) te leren.

Ik heb drie bijrijdsters voor mijn twee Taarten (omdat de ene ver weg ging studeren en nog af en toe rijdt) en ik zorg ervoor dat ik er met enige regelmaat ook ben als zij er zijn.
Verschil is dat onze bijrijdsters intussen jong-volwassen zijn en weten hoe het werkt. Die hebben in het begin best wat dingen moeten leren, maar dat is helemaal goed gekomen.

En ja, ze doen weleens domme dingen zoals buiten gaan rijden en dan te laat terug komen. En ja, dan krijgen ze op hun donder maar ik ga er ook weer geen halszaak van maken.

De ene wilde eens met dat mooie endurance hoofdstel rijden, dus dat had ze gepakt, bit netjes erin gemaakt en gaan rijden. Op dat moment kom ik op stal en zie de donderwolk boven het paard al hangen.
Komt ze wat beteuterd melden: ik geloof dat dit niet zo'n succes is....
_O- _O-

Uiteindelijk leren ze het meeste van hun eigen fouten, laat ze de ruimte om die fouten te maken maar let erop dat het niet gevaarlijk wordt.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:36

Ik ben het me Sky_as eens.
Ik zie niks geks aan een staart wassen, ik lees dat ze meedenkt maar geen gekke dingen doet (wel melden niet knippen), ze zich houdt aan jouw regels (die al best bepalend zijn imo), ze communiceert goed.
Ik zou niet weten wat er zo irritant is, dus ik vind je redelijk streng, sorry, ook al laat je het niet merken.

Ik heb geen bijrijder of verzorger omdat zowel paard als ik daar niet zo geschikt voor zijn, dus in zie zin snap ik je wel hoor. :)

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:37

prugelpiet schreef:
Ik zou er een vriendelijk appje naar toe sturen. Dat ze vrij is om lekker te truttelen, poetsen en vlechtjes te maken, maar dat je niet wil dat ze zomaar met water of scharen in de weer gaat.

Toen ik 14 was en iemand zou me een berichtje sturen op de manier waarop ik de reactie van VuurVleugels lees, zou ik nooit meer terug durven komen.


Ik heb hem net aangepast, hij stond er iets 'harder' dan bedoelt. Maar mijn standpunt blijft wel staan: kinderen hebben duidelijkheid nodig en die geef je ze niet door steeds heel liefjes aan te geven dat je iets 'eigenlijk misschien toch liever niet echt hebt'. Daar leert zo'n meisje niks van. Wat mag wel, wat mag niet, wat mag in overleg: daar kom je ergens mee samen.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:37

Mijn bijrijders wassen en knippen volgens ze het willen, vind het zelf zo’n rotwerk. Al vond ik opeens een korte sportcoupe niet zo heel geslaagd :')

Overigens begrijp ik het probleem niet zo goed met een staart wassen? Als het wat regent oid zijn ze toch ook nat? Zou juist blij zijn dat je verzorgster er zo goed voor wil zorgen.

Als je er echt mee zit kan je grenzen aangeven maar persoonlijk zou ik als bijrijder mij zo tussen de teugels gezet voelen dat dat de verstandhouding niet ten goede zou komen. Zeker omdat het geen onhandige actie was, maar echt met de beste bedoelingen paard proberen te verzorgen en schoon te krijgen.

prugelpiet

Berichten: 12568
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:39

Mwah, als het een lieve meid is komt de "Ik heb liever niet dat je dat doet" wel over hoor. Ik had het geen 2ex gedaan.

TS, wel wil ik je meegeven dat ik het top van je vind dat je een meid van 14 wel al deze kans geeft, om ook met een paard bezig te zijn zonder dat de eigenaar als een bij eromheen zoemt. Ik heb dat vroeger ook veel mogen doen, en heb er zó veel van geleerd en ben er nog elke dag dankbaar voor dat er genoeg vertrouwen in mij gesteld werd om zelf wat met de paarden te mogen.

MoniquevH

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-23 18:39

TurdusMerula schreef:
Ik ben het me Sky_as eens.
Ik zie niks geks aan een staart wassen, ik lees dat ze meedenkt maar geen gekke dingen doet (wel melden niet knippen), ze zich houdt aan jouw regels (die al best bepalend zijn imo), ze communiceert goed.
Ik zou niet weten wat er zo irritant is, dus ik vind je redelijk streng, sorry, ook al laat je het niet merken.

Ik heb geen bijrijder of verzorger omdat zowel paard als ik daar niet zo geschikt voor zijn, dus in zie zin snap ik je wel hoor. :)



ik snap het! Dank je :-)

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:40

Sorry, ik vind dit heel erg overdreven :o
Je raakt al geïrriteerd over een appje over een mogelijk te lange staart?
Het is niet zo dat ze zelf de schaar erin gezet heeft....

En een staart wassen, jeetje. Wat maakt dat nou uit? Het is allemaal goed bedoeld en ik zou er echt geen seconde over vallen als mijn bijrijdster zn staart gewassen zou hebben. En nee, ook niet met dit weer. Het is niet zo dat ze hem helemaal gewassen heeft, alleen zn staart. En te koud met dit weer?? Serieus? Nu staart wassen kan echt wel. Als die paarden de kans krijgen dan liggen ze gerust nu in een ijskoude plas te rollen. Die staart wassen daar krijgen ze echt helemaal niks van.

Ik zou het echt proberen los te laten. als je je om deze kleine dingen al druk loopt te maken dan zal je binnenkort niet echt een rustige vakantie hebben..

EvelienKiss

Berichten: 941
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:45

Wellicht is het zinvol om eens samen te zitten voor een evaluatie over hoe het gaat. Zet op een rijtje wat er allemaal goed gaat. Bespreek verder welke vragen, verwachtingen, behoeftes, etc er leven (aan beide kanten). En maak spelregels. Wat mag ze wel zelf, wat niet, en misschien heeft zij ook wensen. Je deelt samen een paard, dat gaat niet vanzelf. En samenwerking vraagt om regelmatig uitspreken waar je tegen aanloopt, en het waarderen wat er allemaal wel goed gaat. Ik weet niet hoe oud jij bent, maar als eigenaar van het paard kan jij de regie pakken in hoe deze samenwerking verloopt. En eventuele misvattingen en frustraties in goede banen leiden. En laat zo’n evaluatie regelmatig terugkomen, zodat irritaties niet oplopen.
Laatst bijgewerkt door EvelienKiss op 28-01-23 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt