pfew, hoe doen jullie dat met je bijrijder? (Ben ik lastig?)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoniquevH

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-23 18:45

Dank jullie wel allemaal! Ik ben heel blij met jullie nuances en ik ben ook heel blij met dit meisje.
Ik ben er nooit als zij er is, want ik wil juist dat ze niet het gevoel heeft dat ik op haar lip zit. Het is misschien wel handig om gewoon even met haar af te spreken om elkaar een beetje beter te leren kennen.

ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:48

MoniquevH schreef:
Dank jullie wel allemaal! Ik ben heel blij met jullie nuances en ik ben ook heel blij met dit meisje.
Ik ben er nooit als zij er is, want ik wil juist dat ze niet het gevoel heeft dat ik op haar lip zit. Het is misschien wel handig om gewoon even met haar af te spreken om elkaar een beetje beter te leren kennen.

Precies dat. Laat haar haar gang gaan maar ben er af en toe om haar te helpen; vragen te beantwoorden en gewoon belangstelling te tonen in hoe ze het doet.

Geef dat kind af en toe een aai over d'r bol en dank God op je blote knietjes voor z'n kind!
:D

Je begrijpt 'm vast wel

Phonix
Berichten: 1100
Geregistreerd: 11-04-18

Re: pfew, hoe doen jullie dat met je bijrijder? (Ben ik lastig?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 18:58

Ik heb wel een bijrijder gehad die alles heel snel did en zo op stal pleurde. Dat is pas irritant, dan iemand die wel een appje stuurt of de staart wast.

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 19:00

Wat heerlijk, een meid die lekker met je paard tut ipv hem alleen maar te zien als 'gebruiks/rijd object' . Ik vond niets fijner als wanneer mijn bijrijder zoiets deed, laat i.m.o. zien dat ze echt gek zijn op je paard :)

Misschien helpt deze gedachte een beetje?

MoniquevH

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-23 19:07

ruitje schreef:
Wat heerlijk, een meid die lekker met je paard tut ipv hem alleen maar te zien als 'gebruiks/rijd object' . Ik vond niets fijner als wanneer mijn bijrijder zoiets deed, laat i.m.o. zien dat ze echt gek zijn op je paard :)

Misschien helpt deze gedachte een beetje?




Ja je hebt helemaal gelijkj <3
Ik leer het!

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 19:11

Ik ben bijrijder maar vroeger eigen paarden. De staart, na overleg, ik pluis met de hand uit na wat anti klit erin. Uitwassen nee, alleen indien eigenaar dat vraagt. Dus ze had moeten overleggen en 1 foutje dat vraagt nader overleg.

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: pfew, hoe doen jullie dat met je bijrijder? (Ben ik lastig?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 19:24

Ze toont betrokkenheid en inzet: ja, ik vind je irritatie ook iets te overdreven. Niet zo’n punt van maken. Gebeurd het nog een keer dan kan je altijd nog de tip geven om voortaan alleen te wassen met plus 10 graden (bijv).

Gewoon weer lekker genieten van je bijrijder die ook dol op je paardje is.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: pfew, hoe doen jullie dat met je bijrijder? (Ben ik lastig?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 19:41

Als het vriest en zeker als het paard 24\7 buiten staat daarbij dan moet je niet wassen. Ik heb wel eens bijrijders gehad maar na ongevraagd manen inkorten terwijl ze wisten dat ik lange manen wil was het voorbij. Ik deel mijn paard niet meer want ik erger me dan te pletter. Ik denk dat als je meerdere paarden hebt en zeker als die ergens staan wat geen volpension is dat je er anders instaat en blij bent met hulp, als die je tenminste niet van de wal in de sloot helpen. Je moet dan goede afspraken maken over wat ze wel en niet mogen en daar moeten ze zich aan houden.Het is jouw paard tenslotte en jij bepaalt.

Anastasia24

Berichten: 2711
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 19:47

Ik snap dat het lastig is ts := ikzelf heb om die redenen ook geen verzorgers. Dingen die anders staan, andere manier van trainen, andere manier van omgaan met. Toch ben ik zelf verzorger geweest(terwijl ik eigen paarden had, misschien scheelde dat) maar ik waste gewoon zonder te overleggen. Niet in de winter, wel in de zomer lekker afspoelen. Gebruikte wel mijn eigen shampoo overigens en de eigenaresse vond dat alleen maar leuk\fijn.
Dus qua verzorger denk ik; Wat is het probleem? Lekker tutten en wassen ipv gelijk op stal gooien na het rijden zoals veel mensen doen. En qua eigenaar begrijp ik jou weer heel goed.
Ik denk dat als jij blij bent met je verzorger kun je dit evt aankaarten, zeggen wat je niet fijn vind. Zij is zich van geen kwaad bewust en probeert slechts je beestje te verzorgen.

Cinnepin

Berichten: 8929
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 19:47

Sky_As schreef:
Eerlijk? Als je een Staart wassen of het vervelend vind dat ze iets over de staart zegt, ben je misschien wel niet geschikt om een verzorger te hebben.

Niks mis mee hoor, want ik herken het wel!
Maar ze mag 2 keer per week rijden, en dan eigenlijk ook niet doen wat ze wil. Want ene keer les en andere keer moet ze oefenen van jou. Ikzelf vind dat al best veeleisend.

Misschien wil ze wel gewoon een keer tutten, of een keer lekker een half uurtje stappen of iets anders.

Nogmaals, het is natuurlijk jouw paard, dus jij bepaalt. Maar als het je meer irritatie oplevert en je eigenlijk Full control wilt, dan denk ik dat je beter af bent zonder verzorger......
En ik zeg dit, omdat ik het herken, ik ben hetzelfde en daarom weet ik van mezelf dat ik niet aan en verzorger moet beginnen....



Dit denk ik ook, ik herken het ook. Ik wil ook geen bijrijders meer, maar dit komt door slechte ervaringen. Ik was heel makkelijk...maar dan krijg je mensen die de staart tot de sprong afknippen bij een 2 jarige ( ok groeit wel weer aan maar blij was ik niet ). Paarden losgooien en opjagen met deken om en weer bezweet op stal zetten...Of in het zweet rijden, op stal pleuren en weg...Mensen die denken baas te zijn over MIJN paard..ik moest dit en dat doen en deed zij dat..
Dit is zo'n beetje ( en veel meer ) in de afgelopen 20 jaar gebeurd. Van mij zelf ben ik echt makkelijk maar is goed misbruik van gemaakt.

Maar een staart wassen of een appje dat de staart te lang is zou ik niet erg gevonden hebben, dat is niets vergeleken wat ik allemaal al heb meegemaakt.

Zebrastreep

Berichten: 9765
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 19:55

Ik heb een bijrijder van 13 , en het ging vorig jaar ook niet zo lekker op den duur en veel regels werden doorbroken.

Ik heb er destijds ook een topic over geopend. Moeder geappt , en vervolgend haarzelf dat ik het echt niet wou hebben wat er gebeurde.

Ik heb in mijn kastje een papiertje opgehangen met wat 'regels' en nu ervaar ik geen problemen meer.

Hou altijd in je achterhoofd , kinderen zien weinig tot geen gevaar en vaak gevolgen ook nog niet ( eerst doen dan denken) dit ontwikkeld wel door de jaren heen en ik vindt dat je daarom met kinderen wel wat soepeler mag zijn dan met volwassenen waarvan je uitgaat dat ze nadenken voor ze een actie ondernemen ( er zijn uitzonderingen).

Ik heb mijn bijrijder daarom niet weggestuurd , maar ben wel duidelijk geweest. Mijn pony leeft wel helemaal op door haar dus ik wou haar daarom ook niet wegsturen maar ook omdat het nog een jong meisje is die veel moet leren en omgang met regels en verantwoordelijkheden is daar onderdeel van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 19:58

Ik heb ooit als 14 jarige de manen van mijn verzorg haflinger eens mooi recht netjes geknipt :+ .
Tis fijn als iemand mee denkt en initiatief toont. Staart wassen met vrieskou is misschien minder handig, maar je kan dat gewoon rustig aankaarten toch?
Vond het bij mijn verzorgster ook lastig om los te laten. Maar ben er anderzijds ook mega blij mee, dus dan gebeuren er soms dingen die niet helemaal gaan zoals jij het wil. Zolang het niet onverantwoord is (en ze geen manen knippen := ) is het een beetje met elkaar meebewegen vind ik..
Maar dat is voor iedereen anders..

MoniquevH

Berichten: 39
Geregistreerd: 05-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-23 20:01

Zebrastreep schreef:
Ik heb een bijrijder van 13 , en het ging vorig jaar ook niet zo lekker op den duur en veel regels werden doorbroken.

Ik heb er destijds ook een topic over geopend. Moeder geappt , en vervolgend haarzelf dat ik het echt niet wou hebben wat er gebeurde.

Ik heb in mijn kastje een papiertje opgehangen met wat 'regels' en nu ervaar ik geen problemen meer.

Hou altijd in je achterhoofd , kinderen zien weinig tot geen gevaar en vaak gevolgen ook nog niet ( eerst doen dan denken) dit ontwikkeld wel door de jaren heen en ik vindt dat je daarom met kinderen wel wat soepeler mag zijn dan met volwassenen waarvan je uitgaat dat ze nadenken voor ze een actie ondernemen ( er zijn uitzonderingen).

Ik heb mijn bijrijder daarom niet weggestuurd , maar ben wel duidelijk geweest. Mijn pony leeft wel helemaal op door haar dus ik wou haar daarom ook niet wegsturen maar ook omdat het nog een jong meisje is die veel moet leren en omgang met regels en verantwoordelijkheden is daar onderdeel van.



Dank je wel voor je reactie. Ik ben ook echt wel blij met zo'n enthousiaste meid hoor! Het is natuurlijk gewoon een puber. Mijn kast is vaak een zooitje als ik op stal kom, dat vind ik niet erg, want ik snap dat ze dat gewoon niet in de gaten heeft.
Ik moet denk ik ook gewoon duidelijker zijn. Ik spreek binnenkort wel een keertje met haar af.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: pfew, hoe doen jullie dat met je bijrijder? (Ben ik lastig?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 20:28

Ik ben 35+ en nee, ik zou er niet aan denken een eigenaar vooraf te vragen of ik een staart mag wassen. Maar misschien is in 25 jaar de mentaliteit van eigenaren veranderd. Al heb ik tegen mijn bijrijdster wel vooraf gezegd dat een schaar ergens inzetten niet gewaardeerd wordt door mij.

Brainless

Berichten: 29742
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 20:32

Ladygiroc schreef:
Ik ben 35+ en nee, ik zou er niet aan denken een eigenaar vooraf te vragen of ik een staart mag wassen. Maar misschien is in 25 jaar de mentaliteit van eigenaren veranderd. Al heb ik tegen mijn bijrijdster wel vooraf gezegd dat een schaar ergens inzetten niet gewaardeerd wordt door mij.

Je mag het bij mijn paard komen proberen _O-
Merk je gelijk dat hij daar absoluut niet van gediend is.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 20:44

Brainless schreef:
Ladygiroc schreef:
Ik ben 35+ en nee, ik zou er niet aan denken een eigenaar vooraf te vragen of ik een staart mag wassen. Maar misschien is in 25 jaar de mentaliteit van eigenaren veranderd. Al heb ik tegen mijn bijrijdster wel vooraf gezegd dat een schaar ergens inzetten niet gewaardeerd wordt door mij.

Je mag het bij mijn paard komen proberen _O-
Merk je gelijk dat hij daar absoluut niet van gediend is.


Maar bij hoeveel paarden geldt dat? Lijkt in dit verhaal ook het issue niet. Het gaat erom dat eigenaar het niet leuk vind als verzorgster ongevraagd wast. In jouw geval zou ze appen "wilde staart wassen maar lukte niet" :D

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: pfew, hoe doen jullie dat met je bijrijder? (Ben ik lastig?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 20:50

Ach meiske is 14.
Gewoon vriendelijk zeggen dat ze wel mag wassen als het weer wat warmer is.
Ik was in elk jaargetijde staarten.
Niet tot de wortel.
Duidelijk zijn naar het meisje, geef tips.
Kind verwacht misschien een bedankje omdat ze in de kou jou paard zijn staart gewassen heeft.
Niet zo zuur doen.
Ze moeten nog veel leren.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 20:56

Lekker geniet van zo'n meid die duidelijk ook lekker wil tutten ipv alleen maar rijden. Heerlijk juist.

Ik heb toendertijd met m'n verzorgster de afspraak gemaakt; als je iets wilt doen met d'r wat je nog niet eerder hebt gedaan, in welke vorm/op welke manier dan ook, dan overleg je eerst met mij.

En dat heeft ze gelukkig ook altijd gedaan en zo langzaamaan steeds meer "vrijheid" gekregen.

Enige wat ze bij mij écht niet mogen, is met een schaar in de buurt van m'n paard komen :')

En ach, staart wassen met deze temperaturen, niet ideaal, maar krijgen ze er écht wat van? Nee, dat ook weer niet, toch? :(:)

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 21:01

Jeetje, ik zou blij zijn dat zo’n jong meisje fijn met je paard bezig is en je een vraag stelt ( en niet meteen tot actie over gaat door te knippen) en lekker zijn staart schoon wast. Heerlijk zo’n berichtje krijg je toch een glimlach van, want ze doet dit met goede bedoelingen en het kan geen kwaad.

Mijn schimmel was ik ook nu gewoon hoor. Niet volledig, maar wel de vieze plekken met warm water. Daarna een wollen zweetdeken op en drogen maar. En de staart uiteraard ook :D

Anoniem

Re: pfew, hoe doen jullie dat met je bijrijder? (Ben ik lastig?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 21:04

Ik snap het probleem niet helemaal volgens mij. Het is toch niet zo moeilijk om gewoon op een normale manier te zeggen Och meid wat lief van je, maar met dit koude weer hoeft dat niet hoor, maar wel lief van je. Of zoiets. Maak het niet te moeilijk voor jezelf..

AnnoNiemand

Berichten: 896
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 21:05

Ik snap je wel en dit is ook meteen de reden waarom ik nooit bijrijders wil. En het is lastig om dit soort dingen aan te geven.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 21:15

AnnoNiemand schreef:
Ik snap je wel en dit is ook meteen de reden waarom ik nooit bijrijders wil. En het is lastig om dit soort dingen aan te geven.


Jij heb het toch ook allemaal moeten leren?
Is toch ook leuk om zo.n meiske om te turnen naar hoe jij het graag wil hebben.
Ik heb nu ook een lief meisje.
Puntje bij paaltje wist ze echt geen hol.
Die laat ik ook voorlopig niet alleen.
Die ben ik dus aan het opleiden.
En dat is super leuk!
Ik steek energie in haar die ik hopenlijk straks terug verdien in de zin van hoe ik wil zoals het gaat op en rond mijn paarden.

Alja

Berichten: 25603
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: pfew, hoe doen jullie dat met je bijrijder? (Ben ik lastig?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 21:45

Mijn bijrijdster knipt ook gewoon manen en staart, groeit vanzelf wel weer aan denk ik dan :+

Alhoewel ik een rechte voorpluk niet helemaal kan waarderen maar ach, het is zoals het is

Texas02

Berichten: 4617
Geregistreerd: 21-04-16

Re: pfew, hoe doen jullie dat met je bijrijder? (Ben ik lastig?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 21:53

Staart wassen zou ik helemaal niet erg vinden. Ook niet met mijn shampoo, daarvoor staat het er. Liever met mijn shampoo dan met een iets wat er niet voor bedoeld is. En een appje over een staart zou ik ook prima vinden. Ik zou het minder vinden als ik een appje kreeg dat ze de staart geknipt had om vervolgens te zien dat de helft er af ligt :+ Maar ik ben zelf niet geschikt voor een bijrijder, ik wil gewoon alles lekker zelf doen met mijn paard. Maar als ik een bijrijder zou willen, zou ik dat wel fijn vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 22:02

Alja schreef:
Mijn bijrijdster knipt ook gewoon manen en staart, groeit vanzelf wel weer aan denk ik dan :+

Alhoewel ik een rechte voorpluk niet helemaal kan waarderen maar ach, het is zoals het is
Ik kreeg een "zeg eh, wordt het niet eens tijd dat je de manen van *paard dat ik reed* trekt? Dat is nu jouw verantwoordelijkheid," met een dikke knipoog. :)) Staart idem dito - ik wist hoe lang ze de staarten wilden hebben, dus de manen en staart van het paard dat ik wekelijks reed, was vanaf dat moment mijn verantwoordelijkheid. Toen was ik ook een jaar of 13 of zo, en noch ik, noch het paard is er ooit slechter van geworden. Ook al waren de manen in het begin soms een beetje aan de korte of slordige kant, als je het nooit doet, leer je het ook niet.

En TS, ik zou het inderdaad ook alleen maar fijn vinden, een verzorgster die op dat soort dingen let. :) Dan kun jij gewoon aan haar uitleggen dat jij deze lengte prima vindt en het niet korter wil hebben en waarom niet. Bijvoorbeeld omdat het bij het ras van je paard past o.i.d. (de cobs op stal hebben bij ons ook langere staarten dan mijn volbloed), dan is het ook meteen een leermoment voor haar.