Op vakantie met je paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Floret

Berichten: 29
Geregistreerd: 24-01-23
Woonplaats: Middle of Nowhere

Re: Op vakantie met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 17:15

Ik ging met mijn vorige paard ook wel eens 2 weken op vakantie rondom Drenthe. Heerlijk! Lekker veel naar buiten en boscrossen inderdaad, dus als je twijfelt zou ik het zeker eens proberen :)

Modiandnina
Berichten: 51
Geregistreerd: 27-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 17:32

Dank jullie wel voor alle reacties en het meedenken, super fijn! :)

Celebi
Berichten: 3780
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 18:06

Paarden kunnen er zeker van genieten! Hier ook altijd alleen maar blije oren en mijn paard komt vaak fitter terug dan dat hij heen ging.

Afbeelding

Mijn paard heeft enorme verlatingsangst en reageert heel heftig op verhuizingen en inscharingen. Zelfs de wisseling van weideseizoen naar paddock in de winter en andersom. En toch kan ik met hem op vakantie! Om het voor hem leuk te maken moet ik me aan een paar spelregels houden:

- Met een bekend paard op vakantie (wat ook een vriendje van vroeger kan zijn).
- Samen op een trailer met een ander.
- Tijdens de vakantie niet alleen achter blijven.
- Bij voorkeur ('s nachts) op stal naast zijn vriendje zodat hij voldoende rust kan pakken in een 'veilige' omgeving. Met 24/7 buiten op vakantie merkte ik dat hij toch echt vermoeid raakte omdat hij niet de rust pakte die hij nodig had. Op stal doet hij dit wel, ondanks dat hij thuis toen gewoon 24/7 buiten in de kudde liep.

Nou hoeven dat natuurlijk niet de dingen te zijn die voor jouw paard werken, ieder paard is immers anders en niet allemaal hebben ze de verlatingsangst zoals ik dit ken bij de mijne.

Ik ga mee in het advies om eerst een weekendje weg te doen, maar als je niemand kent buiten de Waddeneilanden is dat wel wat lastig. Dan zou ik liever dat doen, maar misschien maximaal een week. Texel is ook niet zo ver met de boot dus dat is prima te overzien.

FleurSandro

Berichten: 1808
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 18:07

Het verschilt idd per paard. Hoe vindt je paard de trailer, hoe is die allen/met vreemde paarden etc etc.

Mijn vorige haflinger een keer een weekje meegenomen op vakantie naar Texel! Was echt een fantastische week en mijn pony genoot volop! Lekker zwemmen in de zee, rijden over het strand, door de duinen en het bos.

Mijn huidige haflinger is iets stress gevoeliger (hij is ook nog maar 4) maar hij vind bijvoorbeeld de trailer absoluut geen probleem, dat maakt het ook makkelijk om gewoon te gaan en te zien waar het schip strand.

pillow
Berichten: 7839
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Op vakantie met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 23:18

Ik ben ooit bij een instructieweek in Ermelo geweest. Mijn paard heeft 4 dagen niet gegeten. Alleen een beetje aan de hand grazen.

SjonnieZ

Berichten: 2381
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Op vakantie met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 01:01

Ik ben lid van de NVVR www.nvvr.nl.

Zowel dit paard als mijn vorige paard vonden /vinden deze weekenden altijd heel leuk.
Bij mijn huidige paard merk ik wel dat hij het fijn vind als er op de locatie een ander paard bij hem in de buurt is wanneer hij op stal of in de wei staat.

Ik zou je aanraden om eens te beginnen met een weekendje samen met een paarden maatje.
Of een NVVR weekend.
Je schrijft dat je nu vrijwel nooit naar buiten gaat. Niet ieder paard vind alleen naar buiten gaan prettig en op een vreemde locatie kan zich dat dan versterken.

Daarbij komt dat buitenrijden best zwaar is voor een paard wanneer hij dat normaal nooit doet. Buiten is er nl geen constante (zachte) ondergrond. Ook vanuit dat standpunt is langzaamaan beginnen wel aan te raden.