Paardrijden: In de knoop met mijn ego

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:06

Dat is wel een mening he, geen recht.

Dat is wat een dier toch anders maakt dan mensen, ze hebben gewoon minder rechten.

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paardrijden: In de knoop met mijn ego

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:09

Ja maar basis onderhoud hebben ze toch wel recht op hoor. En het is alleszins een plicht die je aangaat als je voor een paard kiest.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Paardrijden: In de knoop met mijn ego

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:18

Het is toch geen mening dat een levend wezen recht heeft op passende zorg? Hoe kan dat niet als feit gezien worden?

Jessix

Berichten: 16443
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:23

VuurVleugels schreef:
En toch kan ik niet anders dan echt bezwaar maken tegen deze en soortgelijke opmerkingen. Want 1) een paard heeft geen cognitief besef van zijn dure levensonderhoud, 2) een paard bepaalt de kosten van zijn levensonderhoud niet, en 3) als je een paard neemt heb je zelf de keuze gemaakt dat dure levensonderhoud aan te gaan, en ben je dus ook zelf verantwoordelijk voor die keuze. Geven en nemen werkt alleen met twee cognitief bewuste wezens die beiden de gevolgen van dat geven en nemen kunnen overzien. Niet met een paard wat nergens voor gekozen heeft en geen flauw benul van zaken heeft.

Helemaal met je eens. :j En zo zie ik het ook echt. Mijn paarden zijn mij niets verschuldigd.

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:28

Daar is toch geen consensus over, over 'passende zorg' ? Daar heeft iedereen een andere mening over :o .

Ik denk dat de mensen die hun paard 24/7 op stal hebben staan in de winter en 'm een half uur in de molen zetten dit ook passende zorg vinden.

Kunnen we ( ik ook overigens) heel veel van vinden, maar dat blijft een mening.

Dus er is in die zin alleen de plicht om zo voor je paard te zorgen zoals wettelijk verplicht is, en dat komt nergens in de buurt van wat wij ethische keuzes vinden.

In die zin, kunnen we het er heel erg mee oneens zijn, maar hebben wij als mensen ook helemaal niet zoveel verplichtingen naar een paard toe, alles valt of staat met welke verplichtingen wij onszelf daarin opleggen.

En de een vind dat hij heel veel verplichtingen heeft, zonder dat een paard wat hoeft terug te geven. De ander koppelt die verplichtingen aan wat ze 'terug' krijgen van een paard. ( en dat kan bijv zijn sportprestaties, maar ook oudjes die als ze niet meer bereden worden geen zorg meer krijgen)

Let op he: ik zeg niet dat ik dit een mooi beeld vind, maar dit is toch de huidige realiteit, of zie ik dat verkeerd?

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Paardrijden: In de knoop met mijn ego

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:31

Dat is inderdaad de realiteit, maar zolang iedereen dat accepteert als zijnde 'zo gaat het nou eenmaal', dan zal er nooit wat veranderen vrees ik.

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:33

Maar die consensus interesseert me niet zo.
Wij kiezen ervoor dat paard te nemen, dat paard kiest niet voor ons. Daarmee hebben we simpelweg de plicht op ons genomen om aan die basisbehoeften te voldoen. En wat de basisbehoeften van een dier zijn, daar is iig de wet redelijk duidelijk over: adequate voeding, schoon drinkwater en een schuilplek.

Dat kun je dan zelf zo groot maken als je wilt, maar aan het einde van de dag is het onderhoud van een paard gewoon duur. Maar het zijn alsnog wel dingen waar dat paard gewoon recht op heeft, zonder daarvoor te hoeven werken, net als een mens basisrechten heeft.

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:47

Een paard heeft inderdaad recht op de minimale basis volgens de wet.

Je zal in veel gevallen zien dat een paard verkocht wordt als er 'niets meer te geven' valt vanuit het paard. Daar vinden we ethisch wat van, maar een paard houden is geen plicht. Je mag als eigenaar zeggen: Dit paard is mij te duur voor wat ik ervoor terug krijg.

De basis moet je leveren, maar verder mag eens mens er voor kiezen een paard 'af te rekenen' op zijn prestaties/gedrag/gezondheid( =krijg ik er nog genoeg voor terug)

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paardrijden: In de knoop met mijn ego

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:57

Dat ben ik ook wel met je eens hoor. Mijn issue is vooral met mensen die vinden dat dat paard moet werken voor zijn onderhoud. Dat is onzin imo.

Dat iemand vindt dat die er niet meer genoeg voldoening uit kan halen maar alsnog wel de verantwoording neemt door te zorgen dat dat paard goed terecht komt, vind ik nog steeds wel voldoen aan je plicht naar het paard toe.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:02

Wow dit topic gaat filosofisch :')

Ik ken geen enkel paard dat het zo geweldig vindt om te gaan rijden dat het daar speciaal voor uit de wei komt en bij het krukje inparkeert. De mijne zeker niet :') Maar ze zijn gelukkig, hebben voedsel en vrienden en komen naar me toe gesloft als ik in de wei verschijn en kunnen daarvoor een aantal keer per week best een uurtje werken volgens mijn regels. En hebben ze daar geen zin in hebben ze gewoon pech, ik heb ook niet in alles zin. En daar voel ik me prima bij :). Wat een geneuzel hier soms zeg, alsof op elk moment alles een vrije keuze moet zijn en een dier om alles moet staan te springen of het is niet goed. Pfff.

Edit: dt fout
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 16-01-23 22:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Captain

Berichten: 21383
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Paardrijden: In de knoop met mijn ego

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:03

Ik zou zelf geen plezier halen uit werken met mijn paard als mijn paard er geen zin in zou hebben en het niet leuk zou vinden.

Maar ieder z'n meug.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paardrijden: In de knoop met mijn ego

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:05

Denk jij ook op die manier om een mens of bvb een kind?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:06

Avalanche schreef:
Dat ben ik ook wel met je eens hoor. Mijn issue is vooral met mensen die vinden dat dat paard moet werken voor zijn onderhoud. Dat is onzin imo.

Dat iemand vindt dat die er niet meer genoeg voldoening uit kan halen maar alsnog wel de verantwoording neemt door te zorgen dat dat paard goed terecht komt, vind ik nog steeds wel voldoen aan je plicht naar het paard toe.
Maar ook dan is het dus niet onvoorwaardelijk. anjali verwoordt het als 'ze mogen best werken voor de kost,' maar impliciet vinden we allemaal 'ze mogen mij best voldoening geven voor de kost,' anders zouden we ze niet kopen, of we zouden ze wegdoen. En hoe mensen invulling geven aan die voldoening, is voor iedereen anders, maar imo heb je inderdaad wel de plicht om te voorzien in in ieder geval de basisbehoeften van je paard.

Poekkie schreef:
Wow dit topic gaat filosofisch :')

Ik ken geen enkel paard dat het zo geweldig vind om te gaan rijden dat het daar speciaal voor uit de wei komt en bij het krukje inparkeert. De mijne zeker niet :') Maar ze zijn gelukkig, hebben voedsel en vrienden en komen naar me toe gesloft als ik in de wei verschijn en kunnen daarvoor een aantal keer per week best een uurtje werken volgens mijn regels. En hebben ze daar geen zin in hebben ze gewoon pech, ik heb ook niet in alles zin. En daar voel ik me prima bij :). Wat een geneuzel hier soms zeg, alsof op elk moment alles een vrije keuze moet zijn en een dier om alles moet staan te springen of het is niet goed. Pfff.
Mijn paard krijgt alle ruimte om haar mening te geven, maar ik ben uiteindelijk degene die bepaalt of daar ook wat mee gedaan wordt. Dus als ik er ben, moet ze inderdaad even afscheid nemen van die baal hooi die in het land staat. :))

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:08

@Avalanche: een oprechte vraag:
Mijn paard vindt rijden in de bak sowieso al niet zo leuk, tenzij ik er inderdaad allerlei oefeningen (vb. working equitation) in plaats. Dat vindt hij heerlijk. Wandelen ook. Grondwerk vind hij best wel leuk voor even maar ook dat mag niet te lang duren.
Nu doet hij braaf altijd wat ik hem vraag, maar aan zijn enthousiamse kan ik altijd duidelijk zien wat hij van iets vindt.
Op dit moment doen we echter heel weinig omdat hij een duidelijke hekel heeft aan het rijden of grondwerken in een heel natte piste. Hij loop echt helemaal krom en met lange tanden. Nochtans heeft hij de oefening nodig, want hij heeft snel de neiging te dik te worden. Maar ook ik worstel met het probleem dat ik het niet leuk vind hem dingen te laten doen die zo duidelijk tegen zijn zin zijn op dat moment, ook al is het voor zijn eigen goed. Hoe zou jij dat oplossen?

Captain

Berichten: 21383
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:12

Poekkie schreef:
Denk jij ook op die manier om een mens of bvb een kind?


Ik heb niks met kinderen en doe niks met kinderen dus geen idee. :)
Maar ik wil graag dat andere mensen het ook leuk vinden met mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:18

Bovendien hebben wij bepaalde basisvaardigheden nodig om te kunnen functioneren in de maatschappij waarin we leven. Of mijn paard nou wel of geen schouderbinnenwaarts kan of wil doen of over een hindernis van 1.20 kan of wil springen, maakt niet uit. Ze functioneert niet meer of minder in haar paard-zijn als ze alleen maar drie passen kan wijken of over een grondbalkje kan stappen - sterker nog, ze functioneert niet meer of minder in haar paard-zijn als ze onbeleerd blijft en alleen maar gras kan eten -, terwijl je als mens staande houden toch wel verrekte lastig is als je niet kunt lezen en schrijven.

Wat ik eerder zei: als ik er ben, moet ze inderdaad even afscheid nemen van die baal hooi en haar vriendinnetjes, maar als ik erop zit en ik moet het eruit trekken, bedenk ik ook liever wat anders waar ze wel plezier uit haalt op dat moment. Haar will to please is groot genoeg en ik rijd (of grondwerk) voor ons beider plezier; als zij gefrustreerd raakt en haar kont tegen de krib gooit, dan raak ik ongetwijfeld ook gefrustreerd en daar heb ik geen paard voor. Dan liever een stapje terug of een stapje opzij. Morgen weer een dag.

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:30

Hmmm, opzich is dat een boeiende gedachte om op door te filosoferen ( ik vind dat dus leuk :') ) .

In principe functioneerd een 'onhandelbaar' paard niet minder als paard als hij het goed doet in de kudde, maar eigenlijk mist een paard dan wel vaardigheden om in de 'huidige mensen met paarden maatschappij ' te functioneren. De kans dat hij veel verkocht word, of ingeslapen, of onheus bejegend word/geen passende zorg krijgt is misschien wel groter?

Ik vind dat een boeiende gedachte, zou een paard wat vaker 'nee' zegt, een fijner of minder fijn leven hebben?

En, zijn paarden die dat doen door fokbeleid niet ook nog eens minder aanwezig?

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:39

Poekkie schreef:
Denk jij ook op die manier om een mens of bvb een kind?


Als ik kinderen zou hebben mogen die ook wel eens wat doen waar ze echt geen zin in hebben en wat voor mij doen. Maar ik heb dan ook echt totaal niks met kinderen :=

DuoPenotti

Berichten: 29551
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:40

Ik zeg wel eens gekscherend als het rijden niet lekker gaat.
Misschien heeft hij wel hoofdpijn of een snipperdag genomen :D
Een paard dat een dag niet lekker meewerkt heeft daar een reden voor.
Dan doe ik even iets heel simpels waarvan ik weet dat het paard dit zeker kan. Al is het maar een halve volte halsstrekken. Beloon en stap af.
Dat heeft me nog nooit een paard gegeven dat daardoor onder het werk uit wil komen. Integendeel.

Je kent je paard en weet hoe hij is.

Maar kom ik terug op eerder uit dit topic. Dat deed ik ook al toen ik 16 was...

Maar geef ook toe dat ik wel eens een paard op de kop heb gegeven toen hij zijn best niet deed.
Die had van 2 weken een pruts ruiter geleerd dat je kon doen waar je zelf zin in had.
Ja dan kun je zeggen hij is een paard en als die niet wil dan niet.
Toch had ik na die ene keer niet het idee dat hij daarna met angst liep.
Toen hij overigens die betreffende dag mijn vraag positief beantwoorde heb ik hem wel enorm beloond.

Dus ja dan kun je er over filosoferen of het dan dwang is of doet hij het toch voor de beloning?
Voor de duidelijkheid?

Dus ja ik verwacht een bepaalde mate van gehoorzaamheid. Maar ik kijk dus ook. Waarom gaat het vandaag niet?

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 22:43

ruitje schreef:
Hmmm, opzich is dat een boeiende gedachte om op door te filosoferen ( ik vind dat dus leuk :') ) .

In principe functioneerd een 'onhandelbaar' paard niet minder als paard als hij het goed doet in de kudde, maar eigenlijk mist een paard dan wel vaardigheden om in de 'huidige mensen met paarden maatschappij ' te functioneren. De kans dat hij veel verkocht word, of ingeslapen, of onheus bejegend word/geen passende zorg krijgt is misschien wel groter?

Ik vind dat een boeiende gedachte, zou een paard wat vaker 'nee' zegt, een fijner of minder fijn leven hebben?

En, zijn paarden die dat doen door fokbeleid niet ook nog eens minder aanwezig?


Ik denk dat een paard dat alleen maar nee zegt en nooit/zelden ja heel snel een “onhandelbaar” stempel krijgt inderdaad!

Maar ik kan me zeker vinden in de posts van avalanche en vuurvleugels, dat paarden ons in die zin zeker niks “verschuldigd” zijn puur omdat ze bestaan en wij ze gekocht hebben.

Meer ontopic: ik mocht er vandaag na wat aarzelen wel op! Dus dat uitbundig beloond met kriebels en een snoepje, en absoluut niks gevraagd. Ze mocht gaan en staan waar ze wilde. En vond de kriebels zo geweldig dat ze me erna bijna eraf schudde :')
Dus druk bezig met dat het heel positief voor haar is als haar nee in een “nja okay dan” verandert!


Afbeelding

Afbeelding

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:46

ruitje schreef:
Hmmm, opzich is dat een boeiende gedachte om op door te filosoferen ( ik vind dat dus leuk :') ) .

In principe functioneerd een 'onhandelbaar' paard niet minder als paard als hij het goed doet in de kudde, maar eigenlijk mist een paard dan wel vaardigheden om in de 'huidige mensen met paarden maatschappij ' te functioneren. De kans dat hij veel verkocht word, of ingeslapen, of onheus bejegend word/geen passende zorg krijgt is misschien wel groter?

Ik vind dat een boeiende gedachte, zou een paard wat vaker 'nee' zegt, een fijner of minder fijn leven hebben?

En, zijn paarden die dat doen door fokbeleid niet ook nog eens minder aanwezig?

Ik denk een minder fijn leven.We vinden ze meestal lief als ze doen wat wij willen .Hengsten zeggen soms duidelijker hun mening en dat is ook een reden dat we paarden massaal ruinen.

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:52

De realiteit daarvan is dat een duur 'onhandelbaar' paard bij mij of andere trainers terecht komt, en de goedkope gaan op marktplaats voor weinig geld of dood. Dus die kans is idd heel groot.
ruitje schreef:
Ik vind dat een boeiende gedachte, zou een paard wat vaker 'nee' zegt, een fijner of minder fijn leven hebben?

Als hij een mooie stamboom heeft wel. Anders heeft hij pech.


Mkango schreef:
Bovendien hebben wij bepaalde basisvaardigheden nodig om te kunnen functioneren in de maatschappij waarin we leven. Of mijn paard nou wel of geen schouderbinnenwaarts kan of wil doen of over een hindernis van 1.20 kan of wil springen, maakt niet uit. Ze functioneert niet meer of minder in haar paard-zijn als ze alleen maar drie passen kan wijken of over een grondbalkje kan stappen - sterker nog, ze functioneert niet meer of minder in haar paard-zijn als ze onbeleerd blijft en alleen maar gras kan eten -, terwijl je als mens staande houden toch wel verrekte lastig is als je niet kunt lezen en schrijven.

Wat ik eerder zei: als ik er ben, moet ze inderdaad even afscheid nemen van die baal hooi en haar vriendinnetjes, maar als ik erop zit en ik moet het eruit trekken, bedenk ik ook liever wat anders waar ze wel plezier uit haalt op dat moment. Haar will to please is groot genoeg en ik rijd (of grondwerk) voor ons beider plezier; als zij gefrustreerd raakt en haar kont tegen de krib gooit, dan raak ik ongetwijfeld ook gefrustreerd en daar heb ik geen paard voor. Dan liever een stapje terug of een stapje opzij. Morgen weer een dag.

Dit vind ik een prachtige manier van compromissen sluiten :)

Mkango schreef:
Avalanche schreef:
Dat ben ik ook wel met je eens hoor. Mijn issue is vooral met mensen die vinden dat dat paard moet werken voor zijn onderhoud. Dat is onzin imo.

Dat iemand vindt dat die er niet meer genoeg voldoening uit kan halen maar alsnog wel de verantwoording neemt door te zorgen dat dat paard goed terecht komt, vind ik nog steeds wel voldoen aan je plicht naar het paard toe.
Maar ook dan is het dus niet onvoorwaardelijk. anjali verwoordt het als 'ze mogen best werken voor de kost,' maar impliciet vinden we allemaal 'ze mogen mij best voldoening geven voor de kost,' anders zouden we ze niet kopen, of we zouden ze wegdoen. En hoe mensen invulling geven aan die voldoening, is voor iedereen anders, maar imo heb je inderdaad wel de plicht om te voorzien in in ieder geval de basisbehoeften van je paard.


Mijn hang-up zit hem vooral in het ethische daarvan. Die plicht om in het onderhoud van je paard te voorzien is imo onvoorwaardelijk. Het is niet redelijk om van een dier te verwachten dat hij voor zijn eigen onderhoud werkt.

Ik vind dat als jij als mens ervoor kiest om een paard te kopen, je daarmee een verplichting aangaat naar het dier toe, en die verplichting staat los van wat dat dier jou geeft.
En dan terug naar de OP: imo is een nee van het paard altijd geldig, en wij mensen hebben de redelijk unieke eigenschap ons te kunnen verplaatsen in een andere soort, en te kijken waarom dat paard nee zegt, en dan vervolgens kun je kijken hoe je van die nee een ja kunt maken op een manier dat het voor beiden leuk is, en eerlijk naar je paard toe.
DuoPenotti schreef:
Maar geef ook toe dat ik wel eens een paard op de kop heb gegeven toen hij zijn best niet deed.
Die had van 2 weken een pruts ruiter geleerd dat je kon doen waar je zelf zin in had.
Ja dan kun je zeggen hij is een paard en als die niet wil dan niet.
Toch had ik na die ene keer niet het idee dat hij daarna met angst liep.
Toen hij overigens die betreffende dag mijn vraag positief beantwoorde heb ik hem wel enorm beloond.

Dus ja dan kun je er over filosoferen of het dan dwang is of doet hij het toch voor de beloning?
Voor de duidelijkheid?

Maar ook duidelijkheid is iets wat een paard nodig heeft. Je hebt ook gewoon te maken met de natuur van het dier. Ook in de kudde krijgt het paard duidelijkheid en zolang dat op een eerlijke manier gaat, en er is een mogelijkheid om het goed te doen, zie ik het probleem daarmee niet zo.
Ik heb een groter issue tot een paard dwingen tot iets wat hij absoluut niet fijn vindt voor een Instagram foto.

ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:25

VuurVleugels schreef:
anjali schreef:
Een gezond en fit paard mag best iets doen voor zijn dure onderhoud ,daar hoef je als eigenaar geen gewetensbezwaar over te hebben


En toch kan ik niet anders dan echt bezwaar maken tegen deze en soortgelijke opmerkingen. Want 1) een paard heeft geen cognitief besef van zijn dure levensonderhoud, 2) een paard bepaalt de kosten van zijn levensonderhoud niet, en 3) als je een paard neemt heb je zelf de keuze gemaakt dat dure levensonderhoud aan te gaan, en ben je dus ook zelf verantwoordelijk voor die keuze. Geven en nemen werkt alleen met twee cognitief bewuste wezens die beiden de gevolgen van dat geven en nemen kunnen overzien. Niet met een paard wat nergens voor gekozen heeft en geen flauw benul van zaken heeft.

En toch ben ik dat niet helemaal met je eens.

Ik ben ooit bij een paard gaan kijken dat mij per se niet moest en geen mogelijkheid onbenut liet om dat te melden.

Ik heb er twee staan die per se met mij mee wilden. Ze zijn niet tegelijk gekomen en het heeft even geduurd voordat ze ook aan mij wilden toegeven dat ze elkaar toch wel aardig vonden.
Ik heb ze eens "betrapt" dat ze elkaar stonden te kroelen. Zagen ze mij staan, deden een lelijke grauw naar elkaar en kwamen afzonderlijk naar mij toe.

Dus ja, als je het toe staat, kiezen paarden ook.
Nee, ze overzien daarvan niet altijd de gevolgen (die ene heeft er 3/4 jaar voor nodig gehad om weer te landen) maar willen duidelijk wel iets, of niet.

Captain

Berichten: 21383
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 04:16

office schreef:
Hengsten zeggen soms duidelijker hun mening en dat is ook een reden dat we paarden massaal ruinen.


Ik denk dat hier 'merrie's' moet staan? :')

Ruinen heeft te maken met dat hengsten best eens praatjes kunnen hebben en men daar wel consequent mee om moet kunnen gaan. De meeste mensen willen gewoon geen gezeur met hun paard, en als je hengst geen belangrijke papieren heeft of extreem talent voor iets of een leuk kleurtje is het dus gewoon makkelijker om te ruinen.

Tel daarbij op dat een paardvriendelijke stalling vinden voor een hengst haast onmogelijk is.

prompter

Berichten: 11115
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paardrijden: In de knoop met mijn ego

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:32

Ja, mijn merrie was een stuk duidelijker dan de drie hengsten :D