[VOLG] Abby op weg naar de Welsh Cob dag

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

[VOLG] Abby op weg naar de Welsh Cob dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 22:21

Ik heb nog nooit een volgtopic gehad maar here goes...

Ik ben sinds anderhalf jaar eigenaar van een Welsh Cob genaamd Abby. Ze is nu 3,5 jaar en ik ben heel rustig bezig met beleren. En ze doet het zo goed dat ik mezelf een doel heb gesteld voor dit jaar. Ik wil met Abby naar de Welsh Cob dag dit najaar en meedoen met bestgaand onder zadel. Best ambitieus als je bedenkt dat ze bij aankoop nog niet halsermak was en ik er inmiddels één keer heel kort op gezeten heb...

Het lijdend voorwerp:

Afbeelding

Dit is Abby (Abbeyvale Creme Brulee). Toen ik haar kocht kende ze niks en was ze behoorlijk mensenschuw. Inmiddels is ze echt mijn beste vriendinnetje! Ze komt hinnikend aan als ik fluit en wil het liefste in mijn broekzak mee naar huis. Ze is ook onwijs kalm en braaf en als ik er maar ben durft ze heel veel. Vandaar dat ik het idee heb opgevat om naar de Welsh Cob dag te gaan. Dit is een hele laagdrempelige en gezellige dag van liefhebbers van het ras bij een rijvereniging hier in de buurt. Ik ben zelf niet zo van de wedstrijden en dergelijke en ik heb dus ook totaal geen ervaring met dit soort dingen. Voor ons allebei de vuurdoop!

Wat Abby voor die dag geleerd moet hebben:
- draf stap en galop onder het zadel
- de trailer in
- zich netjes gedragen in spannende situaties


Wat ik nog moet leren/doen:
- niet teveel stressen :o
- niet overal beren op de weg zien
- nog een paar kilo kwijt zodat ik weer in mijn witte rijbroek pas :o

Genoeg te doen voor ons allebei dus! Volgen jullie mee?

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 22:22

Waar staan we nu?
Ik ben met Abby heel druk bezig met zadelmak maken. Ik ben al een tijdje met mijn instructrice samen bezig met het zadel en ze kan nu stressvrij worden opgezadeld en loopt comfortabel en ontspannen met haar zadel aan de longe. Ik heb al een paar keer gehangen en afgelopen weekend ben ik opgestapt en heb ik heel kort op haar rug gezeten. Ze was heel erg braaf, en ontspande heel snel. Ik ben trots op mijn pony!
Verder zijn we nu veel bezig met werken aan de dubbele lijnen, schriktraining en veel rennen en spelen. Ze is de afgelopen tijd heel hard gegroeid en ze moet echt nog sterker worden. We gaan dus ook balkjes lopen en ik wil straks in mijn lessen ook aan de slag met werken aan de hand.


Afbeelding

Afbeelding

Een hele grote drempel voor mij is verkeersmak maken… We zitten hier aan een redelijk drukke weg en ik moet daar altijd overheen willen we ergens komen. Pony is niet zo’n stresskip, maar ik vind het doodeng en dat vindt zij dat ook natuurlijk :o . Daar moet ik nog even een fatsoenlijk plan voor bedenken…

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18129
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Abby op weg naar de Welsh Cob dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 00:23

Succes, dapper hoor dat je dit avontuur aangaat. Als die weg dichtbij loopt krijgt ze er in ieder geval al iets van mee. Het lijkt me dat je met grondwerk al een heel eind zult gaan komen zodat ze in ieder geval een steunpunt in jou vindt. Ik vind het een erg leuk dier om te zien, ik ben benieuwd wat de jury van haar vindt :).

Marigold

Berichten: 12585
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 10:56

Leuk dat je een duidelijk doel hebt om naar toe te werken!
En omdat het paard zo te lezen naast een drukke weg staat kan het misschien wel dat ze al redelijk gewend is aan verkeer. Maar als je het eng vind haar ter plaatse verkeersmak te maken is het misschien slim om per trailer naar rustiger gebied te gaan om het rustig op te bouwen tzt.

Leuk om zo via bokt een kijkje achter de schermen te krijgen. Zo van de foto’s wel een mooie rastypische pony. Veel succes alvast!

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 12:51

balance schreef:
Succes, dapper hoor dat je dit avontuur aangaat. Als die weg dichtbij loopt krijgt ze er in ieder geval al iets van mee. Het lijkt me dat je met grondwerk al een heel eind zult gaan komen zodat ze in ieder geval een steunpunt in jou vindt. Ik vind het een erg leuk dier om te zien, ik ben benieuwd wat de jury van haar vindt :).


Ik ben ook heel benieuwd! Ik ben vorig jaar voor het eerst bij de Welsh Cob dag gaan kijken, en het is lekker gezellig en informeel. De jury zijn mede liefhebbers :D . Daarom durf ik het denk ik wel te proberen, niet teveel druk erop. Grondwerk doet Abby heel leuk, maar we moeten van heel ver komen. Ze was in het begin echt bang van mensen, en toen ik haar bij de verkoper heb opgehaald heeft ze me bijna het ziekenhuis in getrapt #) .


Marigold schreef:
Leuk dat je een duidelijk doel hebt om naar toe te werken!
En omdat het paard zo te lezen naast een drukke weg staat kan het misschien wel dat ze al redelijk gewend is aan verkeer. Maar als je het eng vind haar ter plaatse verkeersmak te maken is het misschien slim om per trailer naar rustiger gebied te gaan om het rustig op te bouwen tzt.

Leuk om zo via bokt een kijkje achter de schermen te krijgen. Zo van de foto’s wel een mooie rastypische pony. Veel succes alvast!


Haar paddock ligt niet langs de weg, daar zit nog een weiland en een dijk tussen. Als je van het erf af gaat sta je wel direct op de weg. Er ligt wel een fietspad naast, maar daar zit je tussen de scholieren en wielrenners, niet ideaal... Op het erf vindt ze auto's, trekkers en de sjovel totaal niet eng maar dat is natuurlijk wel een vertrouwde omgeving. Ik denk wel dat ik het enger vind dan Abby :7 .

Dankjulliewel voor de complimenten! Ze is echt een plaatje om te zien, nog steeds heel blij dat ik haar in de overspannen markt heb kunnen kopen.
Abby is uit Engeland geïmporteerd (niet door mij) en voordat ik haar kocht niet veel in handen geweest. Ze vind mensen maar vreemd en is ook erg eenkennig. Een vreemde mag haar bijvoorbeeld niet aanhalen. Ze is echt het tegenovergestelde van mijn vorige Welsh Cob, die vond mensen wel prima maar verder alles eng. Ook was die heel gevoelig en delicaat. Abby is een soort olifant in een porseleinkast :D.

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:55

Ik volg en doe met je mee :D ! Heb zelf namelijk ook een 3,5 jarige Welsh cob die net zadelmak is en heb mijzelf voor dit jaar een vergelijkbaar doel gesteld.
Zelf wil ik graag wat shows aan de hand mee doen en ook komend najaar na 5 jaar afwezigheid weer naar de Welsh cob dag en daar ook onder het zadel mee doen.

Met mijn oudere merrie heb ik de bestgaande rubriek al 2x gewonnen, dus ik ben heel benieuwd hoe mijn jonkie het gaat doen *\o/* .

Jij alvast heel veel succes!

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: [VOLG] Abby op weg naar de Welsh Cob dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 17:33

Oh wat leuk! Ik vind jou merrie ook zo gaaf :D. Hoe doet ze het onder zadel?

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Re: [VOLG] Abby op weg naar de Welsh Cob dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 19:12

Leuk Petra! Ik volg :-)

Als je met haar naar buiten gaat lekker aan de hand mee met ander paard op een door de weekse late ochtend bijv, rustig moment kiezen en dat zo uitbouwen

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 20:28

Petra_O schreef:
Oh wat leuk! Ik vind jou merrie ook zo gaaf :D. Hoe doet ze het onder zadel?


Thanks! Ze doet het eigenlijk heel braaf, maar vind het nog wel erg spannend. Stap, draf en galop doet het maar nu nog de ontspanning en balans ;) .
We hebben nu even twee maandjes winterstop en daarna weer lekker verder trainen.
Het grondwerk en wandelen gaat wel gewoon door.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18129
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Abby op weg naar de Welsh Cob dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 21:18

Is er niet iemand met een verkeersmak paard met jullie mee kan? Een leermeester?

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 21:51

moretje schreef:
Leuk Petra! Ik volg :-)

Als je met haar naar buiten gaat lekker aan de hand mee met ander paard op een door de weekse late ochtend bijv, rustig moment kiezen en dat zo uitbouwen


Wat leuk dat je ook volgt! Hoe is het met Feline?
Dat is inderdaad wel het beste plan, moet alleen nog even moed verzamelen :o.


Josien_ schreef:
Petra_O schreef:
Oh wat leuk! Ik vind jou merrie ook zo gaaf :D. Hoe doet ze het onder zadel?


Thanks! Ze doet het eigenlijk heel braaf, maar vind het nog wel erg spannend. Stap, draf en galop doet het maar nu nog de ontspanning en balans ;) .
We hebben nu even twee maandjes winterstop en daarna weer lekker verder trainen.
Het grondwerk en wandelen gaat wel gewoon door.


Ze te horen be je lekker bezig! Die balans is inderdaad ook wel een ding... Abby is zo hard gegroeid dat ze nog niet helemaal weet wat ze met dat groet lijf moet doen af en toe.


balance schreef:
Is er niet iemand met een verkeersmak paard met jullie mee kan? Een leermeester?


Ja hoor, die is er! Meerderen zelfs. Ik ga met mijn grondwerk instructrice wel even overleggen hoe ik het he beste aan kan vliegen.

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [VOLG] Abby op weg naar de Welsh Cob dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 08:21

Thanks! Hoe groot is Abby nu?

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 10:19

Josien_ schreef:
Thanks! Hoe groot is Abby nu?


Ze is vorig jaar gemeten op 1,45, maar sinds die tijd flink gegroeid. Ik gok dat ze nu bijna 1,50 is. Over een week of zes komt de weegschaal weer op stal en gaan we haar ook weer meten. Ik ben benieuwd!

hannelot
Berichten: 975
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Re: [VOLG] Abby op weg naar de Welsh Cob dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 10:21

Mooie pony! Succes!

Hevonen

Berichten: 5625
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: [VOLG] Abby op weg naar de Welsh Cob dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 10:27

Niet alleen erg braaf, maar ook erg mooi. Veel succes allebei!

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 11:58

Petra_O schreef:
moretje schreef:
Leuk Petra! Ik volg :-)

Als je met haar naar buiten gaat lekker aan de hand mee met ander paard op een door de weekse late ochtend bijv, rustig moment kiezen en dat zo uitbouwen


Wat leuk dat je ook volgt! Hoe is het met Feline?
Dat is inderdaad wel het beste plan, moet alleen nog even moed verzamelen :o.[/quote]

Komt goed, zo te horen zijn jullie goed op weg :j

Feline gaat goed, die wordt alweer 19 dit jaar _/-\o_

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 14:29

Petra_O schreef:
Josien_ schreef:
Thanks! Hoe groot is Abby nu?


Ze is vorig jaar gemeten op 1,45, maar sinds die tijd flink gegroeid. Ik gok dat ze nu bijna 1,50 is. Over een week of zes komt de weegschaal weer op stal en gaan we haar ook weer meten. Ik ben benieuwd!


Dan is ze inderdaad lekker aan het groeien!
Ik heb Ellie na aankoop niet meer gemeten en nog nooit gewogen, maar ik vermoed dat ze langzaam richting de 1.55 gaat.

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 14:42

Ook al zo'n grote dame! Mijn vorige Welsh Cob was maar 1,40, dus ik vind het echt enorm :D.

Vandaag is het echt verschrikkelijk weer, dus ik heb Abby alleen uit de bagger getrokken voor een bak slobber binnen bij de koeien. Poetsen viel geen eer aan te behalen :') .
Hopen dat het weer snel opknapt! Ik heb hier geen binnenbak en ze staat altijd buiten, dus ik kan nu niet zoveel.


Afbeelding

Afbeelding

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 15:11

Mijn andere merrie haalt de 1.45m ook niet inderdaad :D
Afbeelding


Abby ziet er goed uit! En heel fijn dat je in ieder geval iets droog kunt doen :D .

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: [VOLG] Abby op weg naar de Welsh Cob dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 15:53

Wat een mooie dames zeg!

Dit was Ivy:
Afbeelding

Echt een heel ander type qua uiterlijk en karakter. Die heb ik ook zelf ingereden en is echt een hele fijne rijpony geworden. Alleen echt een enorme stresskip.
Ik ben inderdaad erg blij met de schuur! Het was in het begin erg spannend daar binnen, dus we hebben ook al een paar sessies schriktraining in de schuur gedaan. Nu ishe wel prima zolang de koeien niet teveel lawaai maken.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 16:04

Petra_O schreef:
Wat een mooie dames zeg!

Dit was Ivy:
[ [url=m/MLUJ9O.jpg]Afbeelding[/url] ]

Echt een heel ander type qua uiterlijk en karakter. Die heb ik ook zelf ingereden en is echt een hele fijne rijpony geworden. Alleen echt een enorme stresskip.
Ik ben inderdaad erg blij met de schuur! Het was in het begin erg spannend daar binnen, dus we hebben ook al een paar sessies schriktraining in de schuur gedaan. Nu ishe wel prima zolang de koeien niet teveel lawaai maken.


Was deze ook een welsh cob dan?

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: [VOLG] Abby op weg naar de Welsh Cob dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 16:07

Dat was ook een Welsh Cob, vader was een sectie d, moeder een sectie b. Dan krijg je toch een heel ander type.

Lokii

Berichten: 176
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Re: [VOLG] Abby op weg naar de Welsh Cob dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 16:18

Wat een prachtig paard! Ik volg zeker! Ik heb zelf een 4,5 jarige Franse draver ruin die ook nog veel moet leren! Zelf niet heel veel ervaring met jonge paarden dus ben erg geïnteresseerd in jou avontuur! :D

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: [VOLG] Abby op weg naar de Welsh Cob dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 16:27

Wat leuk :-) Je hebt jezelf een mooi haalbaar doel gesteld, ik ga jullie volgen :-)

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 17:52

Ik ga je ook volgen! Vind haar echt prachtig <3

Qua oogopslag heeft ze wat weg van de welsh cob die ik vorig jaar heb ingereden. Die keek soms precies hetzelfde!
Afbeelding