Leeftijd eerste pony

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balou_k

Berichten: 14083
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Leeftijd eerste pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 13:07

Ik weet niet of ik het op de juiste plek zet, indien niet, sorry modjes. :)

Wat is de gemiddelde leeftijd waarop kinderen vaak hun eerste pony krijgen? En na hoeveel jaar paardrijden op de manege dan?

Mijn nichtje rijdt nu een aantal jaar op de manege en is een echt paardenmeisje. Zo’n paardenmeisje waarvan grote paardenmeisjes (zoals ik) hun hart sneller gaat slaan. Gaat regelmatig mee naar mijn paarden, gaat ook wel eens alleen gewoon om te knuffelen of eens extra hooi te voeren.
Is niet vies van klusjes en vindt alles rondom de paarden gewoon fantastisch.

Nu bevindt ik mij in een luxe positie dat ik de mogelijkheid heb om langzaam uit te kijken naar een pony voor mijn nichtje. Maar, is dat nu al verstandig of wacht ik hierbij beter nog een (aantal) jaar?

Mijn nichtje is 11 jaar.

rien10
Berichten: 14762
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Leeftijd eerste pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 13:09

Mijn dochter was 11 toen ik haar pony kocht. Daarvoor was het vanaf 6 jaar 2 tot 3 keer per week rijden op de manege, met 9 jaar een leasepony en dus met 11 jaar haar eigen pony.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 13:10

Mijn zusje was net 12 en ik bijna 15 toen we onze pony kregen in oktober ‘88. Mijn oma zei altijd hoe goed ze het van mijn ouders vond om die pony te geven vlak voor/rond de puberteit. Het hield ons ‘van de straat’.

Jessix

Berichten: 16479
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 13:12

Dat is heel wisselend in mijn beleving. Sommige hebben direct al een eigen pony en slaan het hele manege gedeelte over. Andere inderdaad rond de leeftijd van je nichtje of een paar jaar ouder. Het ligt er maar net aan wat de mogelijkheden van eigen pony houden en begeleiden zijn. Bij sommige kinderen gaat de interesse er wel af als ze in de pubertijd komen. School, vriendjes en vriendinnetjes, andere sporten, het kan allemaal een rol spelen.

Jij kent jouw nichtje het beste. Ik denk dat je je vooral af moet vragen of jij zin hebt in het hele pony traject, want veel komt natuurlijk op jou aan. Of geef je hem aan je nichtje en zorgen zij en haar ouders er dan zelf voor?

Jessix

Berichten: 16479
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 13:13

Amalarab schreef:
Mijn zusje was net 12 en ik bijna 15 toen we onze pony kregen in oktober ‘88. Mijn oma zei altijd hoe goed ze het van mijn ouders vond om die pony te geven vlak voor/rond de puberteit. Het hield ons ‘van de straat’.


Haha, die heb ik vaker gehoord, maar ik kon beide prima combineren! ;)

Balou_k

Berichten: 14083
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 13:15

Amalarab schreef:
Mijn zusje was net 12 en ik bijna 15 toen we onze pony kregen in oktober ‘88. Mijn oma zei altijd hoe goed ze het van mijn ouders vond om die pony te geven vlak voor/rond de puberteit. Het hield ons ‘van de straat’.


Ik vertel nu nog tegen mijn ouders dat ik zo braaf was, omdat ik geen tijd had ongein uit te halen want: de paarden. :+

Toch wil ik haar niet te vroeg opzadelen met ‘verantwoordelijkheid’.
En ben dus zoekende naar ervaringen vanuit andere mensen.

Brainless

Berichten: 29757
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 13:15

Amalarab schreef:
Mijn zusje was net 12 en ik bijna 15 toen we onze pony kregen in oktober ‘88. Mijn oma zei altijd hoe goed ze het van mijn ouders vond om die pony te geven vlak voor/rond de puberteit. Het hield ons ‘van de straat’.

Heeft hier niet geholpen hahahaha :+

capopjekop

Berichten: 30674
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 13:15

Ik was 10 toen ik m'n pony kreeg. Wel met vallen en opstaan veel geleerd. Vanaf moment 1 heb ik alles geregeld voor m'n pony. Mijn ouders hadden 0 ervaring met paarden. Dat had ik achteraf gezien toch anders gedaan met de kennis van nu.

Maar aangezien jijzelf de pony wil houden dan maakt haar leeftijd toch niet zoveel uit? De pony krijgt z'n verzorging wel dan. En je weet van te voren nooit of interesses niet veranderen.

wortel115

Berichten: 2132
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 13:16

Belangrijk is dat jullie je er goed bij voelen en hoeveel begeleiding er is. Want dat is echt wel nodig.
Mijn dochter was 3 toen we een grote pony overnamen. Ik heb eerst de pony een tijd gereden maar al snel wilde mijn dochter er ook op en helpen poetsen. Uiteindelijk zijn we met deze pony naar ponyclub gegaan en heeft ze daar leren rijden met de pony. Maar ik longeer en rijd soms de pony nog steeds om haar te helpen. Ze is nu 8

rowindie
Berichten: 601
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 13:18

Ik was 15 toen ik samen met mams een veulen kocht op de markt. Daarvoor had ik al een jaar of 7 een leasepony.

Mn nichtjes en neefje ziin 2,4 en 5. Alle 3 hebben ze al een eigen pony lopen bij mij. Ze rijden nog niet serieus maar zijn wel bezig met de verzorging. Misschien iets te verwend door tante Megan :')

Balou_k

Berichten: 14083
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 13:19

Dit heb ik natuurlijk al wel verschillende keren met de ouders van mijn nichtje besproken. Mijn schoonzus heeft in zijn geheel niks met paarden, maar vindt de hobby van mijn nichtje wel leuk.

De pony zou bij ons gestald kunnen worden en ook de dagdagelijkse zorg zal grotendeels op ons vallen.

Ik heb het hele pony traject niet zo gehad, ik begon ooit met het verzorgen van een fjord en kocht op mijn 15e mijn eigen paard. Een hengstveulen, dat bleek groen+groen=levensgevaarlijk. Ik gun mijn nichtje dus zo graag een onbezorgde ponytijd!

Edit: manegelessen zouden overigens wekelijks gevolgd blijven worden, afwisselde met eigen pony en manegepony.

Rivjenn

Berichten: 4022
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 13:24

Mijn zoon was 8 toen hij zijn eerste pony had.
Nu inmiddels 17 en nog steeds een pony, weliswaar een grotere dat wel.
Begonnen met een Shet, toen een C pony en nu een E.
Een eigen pony is zo superleuk voor ze, mits er voldoende begeleiding is.
Als ze het helemaal alleen moeten doen gaat het mis.
Een kind kan die verantwoording nog niet aan.
Gaanderweg kun je ze dat leren en ze kunnen er heel veel plezier aan beleven.
Ik vond 8 een prima leeftijd, ze hebben nog veel tijd omdat ze op de lagere school zitten.
Vanaf de middelbare wordt het onderwijs toch een stuk serieuzer.
Als je het theoretisch gaat bekijken is er nooit het juiste moment, altijd zijn er redenen om het uit te stellen.
Maar als het financieel kan, en er is goede begeleiding aanwezig dmv ouders en lessen etc zou ik zeggen zeker doen!

midori
Berichten: 668
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 13:29

Ik was 6 en mijn broer 8 toen mijn ouders een shey kochten. Volgens mij kon ik daarvoor nog geen paardrijden, zat alleen af en toe op het paard van mijn tante. Ik was denk ik nog te jong om echt om een eigen pony te vragen dus dat was wel luxe. Mijn broer is er op ten duur mee gestopt maar ik ben nog steedset paarden bezig en het hebben van een eigen pony heeft heel erg (positief) meegespeeld in hoe ik nu ben. Ik deed al heel snel heel veel zelf maar dat was ook een voorwaarde van m'n ouders. Als ik wou rijden moest ik ook zelf zadelen etc. Als ik voor ik mijn eigen kind een pony zou kopen zou ik denk ik niet weer een onbeleefde/onervaren pony kopen, en twee keer denken of ik wel zo'n eigenwijze shet wil }> :+ heb er wel veel van geleerd qua karakter maar qua rijden minder!

Edit: mijn moeder had vroeger wel een eigen (boeren) paard, mijn vader had weinig ervaring. Ik had meer begeleiding/betere lessen fijn gevonden.

Tldr: ik vind het niet te jong

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 16:25

Hier een haflinger gekocht voor me zelf om eindelijk mijn grootste wens uit te laten komen.
Dochterlief reed al een aantal jaar op manege pony's
We zijn beide gaan rijden op de haflinger. Mijn dochter was toen net 11 jaar. Haflinger stond al op de manege en daar is ze nog jaren blijven staat. We hebben samen op haar gelest. Later ook elke zondag naar het strand en nog wat later ging ze met een vriendin die ook een haflinger had de polder in.
We hebben heeeeeel veel plezier gehad en ze was ook zoooo super braaf. Een gouden pony. <3
En ja het hield haar van de straat. De pony ging voor alles. Ook vriendjes moesten zich aanpassen.

marleen_88

Berichten: 14097
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 16:37

Ik was 13, zus 14 toen wij onze haflinger kregen. Wij reden en verzorgden toen al jaren pony's in de buurt.

Supertof dat je als tante dit wilt organiseren. <3
Laatst bijgewerkt door marleen_88 op 08-01-23 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 16:39

Ik was 8 toen ik mijn eerste paard kreeg. Vanaf mijn 6e wekelijks op de manege gelest, rond mijn 7e kreeg ik mijn eerste verzorgpony.
Mijn broertje en zusjes waren 3 en 5 toen ze hun eerste shetlander kregen :)

Koekie73

Berichten: 2687
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Leeftijd eerste pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 16:43

Ik geloof dat mijn dochter 10 was. Daarvoor manege en ze had een paar maanden een lease pony om te kijken hoe ze het vond om echt zorg te dragen voor die pony. Toen hebben we haar eerste pony (D pony) gekocht van een gehandicapten manege. Merrie van 17 die alles al had gezien en gedaan. Was een geweldige keuze.
(Inmiddels wordt dochter 18 dit jaar en kijken we naar een eerste paard :D )

Anastasia24

Berichten: 2727
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Leeftijd eerste pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 17:36

Ik was 11. Voor mij was mijn paard een lichtpuntje in erg donkere tijden en nog steeds krijgen ze mij uit bed want als ik ze niet verzorg doet niemand het. Daarnaast hield mijn paard mij zeker van de straat.
Ik denk dat 11 een prima leeftijd is, mits een leuke makkelijke pony, zoals jou had ik een 5jarige wilde onbeleerde ruin en was het plezier soms ver te zoeken. Volgens mij heeft zij ook prima begeleiding en ook nog eens ruimte tot lessen dus ik denk dat het een prima leeftijd is.

Babootje

Berichten: 26407
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Leeftijd eerste pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 17:42

11 jaar is een prima leeftijd voor een eerste eigen pony. Wel onder begeleiding, want er moet een hoop worden geleerd.

KittyDylan

Berichten: 8907
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 17:46

Denk dat het prima kan, als de ouders van de nichtje er ook achter staan.
11 is een fijne leeftijd, en zeker als ze goede begeleiding heeft en niet alles alleen hoeft te doen.

Ik was 4 toen ik mijn eerste pony kreeg, maar mijn moeder heeft wel altijd paarden gehad. Ben daarna pas gaan lessen, want kon uiteraard nog niet rijden.
Ik was 14 toen ik zelf mijn eerste pony kocht, dat was helemaal nieuw want opeens moest ik toch wel alles zelf (mijn moeder was gestopt met de hobby). Maar met goede begeleiding komt het vast wel goed.

Bielsje

Berichten: 1406
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 17:49

Op mijn 4de "kreeg" ik een shetlander waar ik een jaar of 2 op rondgehobbeld heb. Toen ik 6 was kreeg ik een strippenkaart (25x?) voor een manege om te laten zien dat ik echt wilde rijden en ik denk dat ik nog steeds 6 was toen ik een B pony kreeg want op mijn 7de heb ik mijn 1ste concours gestart op een C pony.

Ik denk juist doordat ik zo vroeg erbij was, ik nooit problemen met de verantwoordelijkheid heb gehad. Het hoorde er nou eenmaal bij en ik had enkel vriendinnen van de ponyclub en wedstrijden toen ik door de pubertijd ging dus dan heb je allemaal hetzelfde leven. Tot vroeg in de ochtend stappen kon nog steeds, ik ging alleen eerst even de paarden voeren voor ik mn bed in dook :Y)

Bagheera_206

Berichten: 25911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 20:46

Ik heb als kind nooit paard gereden. :=

Ik was de 30 al ruim gepasseerd voordat mijn eerst pony er kwam. _O- Maar mijn pony is een paard. 8-) #ijslander Ik had denk ik net 3 jaar les gehad op de manege.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:04

Je bent nooit te jong of te oud.
Het belangrijkste is goede afspraken maken en goede begeleiding uiteraard.
Het is altijd mogenlijk dat een kind het na een paar jaar toch gewoon niet meer zo boeiend vind en dan moet gewoon helder zijn wat er dan met de pony gebeurd.
Idem moet helder zijn wie er voor op draait als er bijv. maanden lang 2x per dag gestapt moet worden of als er 5x per dag een oog gezalfd moet worden of zo.

Heb je zelf geen paard waarop ze kan rijden?

Balou_k

Berichten: 14083
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 21:17

Sizzle schreef:
Je bent nooit te jong of te oud.
Het belangrijkste is goede afspraken maken en goede begeleiding uiteraard.
Het is altijd mogenlijk dat een kind het na een paar jaar toch gewoon niet meer zo boeiend vind en dan moet gewoon helder zijn wat er dan met de pony gebeurd.
Idem moet helder zijn wie er voor op draait als er bijv. maanden lang 2x per dag gestapt moet worden of als er 5x per dag een oog gezalfd moet worden of zo.

Heb je zelf geen paard waarop ze kan rijden?


Nee, mijn twee jarige merrie zal naar verwachting ook de komende jaren nog niet gereden zijn, daarna vind ik het ivm leeftijd en temperament niet verantwoord.

De Haflinger heeft verschillende blessures en na het opbouwen is het afwachten wat mogelijk is.

tengeltje11
Berichten: 7157
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:18

Als een pony aan huis staat, gaat het meestal vroeger zijn dan dat de pony op pension staat.

Hier de kids tussen 5 en 3, maar had al zelf paarden aan huis, dan is een shet ertussen laten lopen geen grote stap.