Jong paard keuren???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dino_xhi
Berichten: 82
Geregistreerd: 21-09-20

Jong paard keuren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-23 01:51

Hallo allemaal,

Ik ga morgen (vandaag, oeps) bij een jong paard kijken, wordt over twee maand 2.

Eigenlijk met mezelf afgesproken dat ik alleen een paard wil kopen als deze goedgekeurd wordt, nu is dat dus lastig aangezien ik denk dat ze nog niet gekeurd kan worden...

Vanaf wanneer keuren jullie? Gaat vooral om klinisch, röntgen heeft al helemaal nog geen zin neem ik aan. Bij lange na niet uitgegroeid... of zijn daar ook al bepaalde dingen die je nu tegen kan komen?

Ik hoor graag van jullie!!

Dino_xhi

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 08:24

Dino_xhi schreef:
Hallo allemaal,

Ik ga morgen (vandaag, oeps) bij een jong paard kijken, wordt over twee maand 2.

Eigenlijk met mezelf afgesproken dat ik alleen een paard wil kopen als deze goedgekeurd wordt, nu is dat dus lastig aangezien ik denk dat ze nog niet gekeurd kan worden...

Vanaf wanneer keuren jullie? Gaat vooral om klinisch, röntgen heeft al helemaal nog geen zin neem ik aan. Bij lange na niet uitgegroeid... of zijn daar ook al bepaalde dingen die je nu tegen kan komen?

Ik hoor graag van jullie!!

Dino_xhi

De mensen die je dit soort vragen bij uitstek kan stellen zijn de keurende dierenartsen :)
Zij kunnen je vertellen wat ze meestal doen, wat ze kunnen doen en wat er ook echt nuttig is om te doen.
Dus bel een dierenarts en stel je vragen

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Jong paard keuren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 08:37

rontgenologisch heeft juist al wel zin, een volledige klinische keuring zal wellicht lastig worden, met buigproeven en longeren

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Jong paard keuren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 08:51

Je kunt nu wel röntgen keuren, maar dat geeft natuurlijk geen garantie voor zijn verdere groei-ontwikkeling en de pech die daar kan ontstaan. Wel een algemeen beeld over hoe het er nu uit ziet. Klinisch lijkt me lastig omdat een 2 jarige nog niks kent. Je kunt natuurlijk wel even los door de bak draven en naar het hart laten luisteren.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 09:08

ocd is nu al prima te constateren

ik heb mijn jonge merrie met bijna 2 op de foto laten zetten, inclusief hals en rug. mochten ze geopereerd moeten worden kan dat nog mooi op tijd.

alles wat naar de hengstenkeuring gaat wordt ook rond hun 2e jaar gekeurd
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 06-01-23 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Jong paard keuren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 09:10

Als ze beetje in de hand komen kunnen ze best stukje op straatje draven en even los om (grote) problemen te herkennen. Mijn paard is als 1,5 jarige geheel gekeurd. Ging prima.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 09:19

Röntgenologisch kan zeker al wel. Beter dan klinisch waarschijnlijk. Beiden zijn belangrijk. Hart luisteren, gebit nakijken en ik vermoed even los door de bak draven en galopperen (aangezien longe nog niet gaat lukken vermoed ik) is ook belangrijk. Maar met röntgen kan je nog veel meer dingen uitsluiten.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Jong paard keuren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 09:38

Nadat is tegen een paard met een hartruis aan ben gelopen: klinisch keuren heeft altijd zin!

(wil overigens niet zeggen dat je een paard daar voor moet laten staan maar je wil zoiets wel weten en afwegen)

laura_estee

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-12-21
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 09:45

Klinisch keuren zou ik wel doen, dan kun je specifiek vragen naar het hart, de ogen en de longen. Wat eerder al werd gezegd door fokfanaat is dat je op deze leeftijd OCD al kan vaststellen. Ik heb afgelopen zomer mijn (verkochte) 2-jarige haar benen op de foto laten zetten en daar kwam dus helaas onder andere OCD uit.

Ik was voor het klinisch laten keuren op de ogen, het hart en de longen én de benen röntgen ongeveer 400 euro kwijt, maar dat zal wel per regio (en misschien wel per dierenarts) verschillen.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 10:00

niet alleen OCD, ik heb ook al dieren van deze leeftijd gezien met een cyste of artrose of bv problemen in de hals door een val in de opfok

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Jong paard keuren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 10:04

Gewoon klinisch en rontgenologisch laten keuren, zoals FF al zegt is dit heel normaal voor paarden die als 2.5 jarige uit de opfok komen.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Jong paard keuren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 10:52

Ik heb mijn jonge paarden wel laten keuren. Klinisch en röntgenologisch. Voor klinisch hebben ze even moeten oefenen en daarbij wordt dan door de dierenarts ook wel rekening gehouden met een paard wat niet veel gewend is. Maar met twee weken oefenen kom je al een heel eind.

Ik snap dat niet elke verkoper daar voor open staat, maar voor met name paarden in de hogere prijsklasse is dat wel normaal. Ook al zal een paard zich nog verder ontwikkelen is het wel goed om te weten hoe het op het moment van kopen gaat.

gomir

Berichten: 25536
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Jong paard keuren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 10:59

Rontgen zou ik bij aankoop zeker doen en dan is een check van algemene gezondheid (even stethoscoop erop, ogen checken en naar het gebit kijken) een kleine moeite.
Volledige klinische keuring met buigproeven en longeren op harde/zachte ondergrond zie ik zelf niet zoveel toegevoegde waarde in bij een 2 jarige die onbelast in de opfok/wei staat. Maar die afweging kan voor iemand anders best anders uitvallen.

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Jong paard keuren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 11:38

Röntgen kan sowieso, klinisch zal gedeeltelijk kunnen. Paard zal vast wel een beetje aan het touwtje mee kunnen lopen, dus dan kan je ook wel een keer heen en weer draven op het harde en een grote volte rennen aan de hand (niet aan de longeerlijn). Als er een goed omheinde zachte volte is zou die daar ook gewoon een rondje los kunnen lopen.

Mogelijk worden de buigproeven lastig, maar verder kom je echt een heel eind hoor.

Zou sowieso klinisch en röntgen laten keuren en dan zie je wel hoe ver je klinisch komt!

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 11:39

Ik vind het ook wel van de vraagprijs afhangen. Als iemand 1500 vraagt zou ik zelf best het risico durven te nemen en alleen even hart laten luisteren en even stukje los door de bak laten draven/galopperen.

Boven een bepaalde prijs zou ik idd wel wat meer willen weten. Rontgen kan nog heel veel aan veranderen, maar doet natuurlijk wel wat aan de prijs als er OCD blijkt te zitten.

Als verkoper zou ik overigens niet met een 1,5 jarige gaan lopen leuren (tenminste, ik ga ervan uit dat het een paard is die dit jaar 2 wordt, en niet dit jaar 3?), en alleen op de dam laten keuren.

Iedereen noemt het wel een 2 jarige, maar een dier uit juni, is in mijn ogen nu pas 1,5 (ik zeg niet dat dat bij dit dier het geval is hoor, want ik weet uiteraard geen geboortedatum. Maar mijn eigen dier is van juni, en die is nu dus 3,5 in mijn ogen, en geen 4)

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 11:40

Sky_As schreef:
Ik vind het ook wel van de vraagprijs afhangen. Als iemand 1500 vraagt zou ik zelf best het risico durven te nemen en alleen even hart laten luisteren en even stukje los door de bak laten draven/galopperen.

Boven een bepaalde prijs zou ik idd wel wat meer willen weten. Rontgen kan nog heel veel aan veranderen, maar doet natuurlijk wel wat aan de prijs als er OCD blijkt te zitten.

Als verkoper zou ik overigens niet met een 1,5 jarige gaan lopen leuren (tenminste, ik ga ervan uit dat het een paard is die dit jaar 2 wordt, en niet dit jaar 3?), en alleen op de dam laten keuren.

Iedereen noemt het wel een 2 jarige, maar een dier uit juni, is in mijn ogen nu pas 1,5 (ik zeg niet dat dat bij dit dier het geval is hoor, want ik weet uiteraard geen geboortedatum. Maar mijn eigen dier is van juni, en die is nu dus 3,5 in mijn ogen, en geen 4)


Er zijn heel veel artsen die op locatie komen en ook op locatie röntgen kunnen keuren. Dus dat moet te regelen zijn!

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Jong paard keuren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 11:51

klopt ook, doen wij zelf ook altijd met de jonge dieren. Echter als verkoper en ik zou 1500 euro voor een dier vragen, dan zou ik niet op al dat gedoe zitten te wachten, want zelf al zou hij niet goed zijn, dan is de prijs daar nog steeds naar over het algemeen.

eentje die echt ruim 2+ is, zou ik wel ook altijd röntgen laten keuren.
Maar al meermaals mee gemaakt, dat iets wat op 1,5 leeftijd er zat, op 2,5 jarige leeftijd zo anders was.....dat die foto's op 1,5 jarige leeftijd dus echt zinloos waren. Maar goed, dit geldt eigenlijk alleen als je een beetje een goed oog hebt, en het klinische gedeelte zelf ook goed kunt beoordelen.

Het is nog altijd een feit, dat de meeste blessures op de weke delen voor komen.....

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Jong paard keuren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:27

RX kan sowieso en is ook verstandig. Als er OCD's zitten kunnen die er op een zo vroeg mogelijke leeftijd uit.
Hals en rug ook doen. Malformatie van de halswervels en/of OCD in de hals komt vaker voor dan je denkt.
Een klinische keuring kan voor een groot deel gewoon worden gedaan.
Buigproeven, tja waarom niet? Zo'n 2-jarige zal de smid ook wel vaker hebben gezien voor het bekappen.

immii_clarr

Berichten: 790
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:46

Ik zou ook gewoon klinisch en röntgen keuren. Mijn jonkie heb ik vorig jaar ook net voor z'n 2e op de foto gezet en direct een ocd laten verwijderen omdat doel verkoop was.
Afgelopen november is hij met zijn 2,5 jaar over gekeurd door de koper, en ook een klinische keuring uitgevoerd. Hij kon ook niet meer dan gewoon aan een halstertje meelopen en braaf z'n voetjes geven, maar aangezien de kliniek een fijne niet al te grote longeercirkel had, evengoed aan de longeerlijn laten bewegen, ging super. Harde volte aan de hand mee wezen rennen. Enige wat niet lukte waren de buigproeven achter doordat hij teveel spanning had. Ik zou dus gewoon volledig laten keuren bij een kliniek die daar een fijne accommodatie voor heeft.

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 22:05

Hoihoi,
Dit topic is de meest recente die ik kon vinden met dit soort onderwerp dus hopelijk zien nog een aantal mensen dit!

Ik ben onlangs een paard tegengekomen en die is al röntgen gekeurd. Nu staan er een aantal termen in die ik niet ken en google is wat vaag in wat ik precies zoek :(:)

Er staan dingen in zoals:
1 OC-
OC-
Indeuking rolkam voorzijde, klinisch geen bezwaar.
Geringe Indeuking voorzijde, klinisch geen bezwaar.

Cijfers 0-4 snap ik allemaal wel, maar de bovenstaande dingen zijn voor mij allemaal vraagtekens :j

Is er iemand die het kan uitleggen? Alvast bedankt!

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Jong paard keuren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 22:28

OC is een afvlakking. Hoeven ze geen last van te krijgen, is wel een bemerking. Als het een ruin is zou ik me er niet zo druk om maken als de rest allemaal 1 of 2 is.

gomir

Berichten: 25536
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Jong paard keuren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 22:32

Als het een merrie is ook niet als je doel is om ermee te gaan rijden ;)
Fokmerrie kun je over discussiëren met oog op erfelijkheid.

Overigens is de kans dat ze last krijgen van een geringe afvlakking heel klein, ik zou er geen paard op laten staan.

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 22:37

Suzanne F. schreef:
OC is een afvlakking. Hoeven ze geen last van te krijgen, is wel een bemerking. Als het een ruin is zou ik me er niet zo druk om maken als de rest allemaal 1 of 2 is.


Ik had begrepen dat er OC en OCD bestaat, wat zijn de verschillen daarin? Of is de een ernstiger als de ander? Het is een merrie en wordt verkocht als rijpaard, de rest is allemaal 1 op een 2tje na.

Mrskiwi
Berichten: 83
Geregistreerd: 14-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 22:40

gomir schreef:
Als het een merrie is ook niet als je doel is om ermee te gaan rijden ;)
Fokmerrie kun je over discussiëren met oog op erfelijkheid.

Overigens is de kans dat ze last krijgen van een geringe afvlakking heel klein, ik zou er geen paard op laten staan.


Ze heeft in het verleden een veulen gehad, het is een barock pinto, misschien is het iets wat vaker voorkomt in het ras? Ik ben zelf iniedergeval niet van plan om te fokken. Wat is een geringe?

Ze is ongeacht deze bemerkingen wel goedgekeurd voor de sport, volgens hun in het verleden ook nooit last van gehad.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Jong paard keuren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 22:42

Ik zou er niet mee fokken maar voor de sport is OC in geringe mate geen probleem. OCD is een los fragment en kan wel problemen geven.