Schuldgevoel tijdgebrek, onmogelijke bijrijdster zoektocht

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bowo
Berichten: 2833
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Schuldgevoel tijdgebrek, onmogelijke bijrijdster zoektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 18:03

Kan je het bakwerk niet leuker maken? Neem les, stel je zelf doelen, zorg voor variatie. Er is superveel te doen in de bak, maar dat moet je dan wel doen.

Whupp

Berichten: 418
Geregistreerd: 02-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 09:51

Misschien lesje werken aan de hand eens proberen? Of vrijheidsdressuur? Met de juiste oefeningen zet je haar ook aan het werk en onderhoudt je ook haar spieren. Ik heb zelf bijvoorbeeld ook een paar oefeningen van de fysio waarbij ze haar bekken moet kantelen en bovenlijn en buikspieren moet aanspannen. Dat pak ik af en toe mee en ik heb het idee dat het meer doet dan rijden :D

Verder staat mijn paard met dit weer ook stil hoor, ze heeft de afgelopen week 1x een rondje overdag gewandeld en dat was het. Ik vind het te koud en de bak is bevroren en het is vroeg donker. Als het beter weer is, pak ik haar weer op. Het moet voor beide leuk zijn, en ik heb haar toch echt als hobby.

germie

Berichten: 26044
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Schuldgevoel tijdgebrek, onmogelijke bijrijdster zoektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:21

Een paard vindt stilstaan niet zo erg hoor, als die maar buiten komt, mag scharrelen en natje en droogje krijgt. Ja, je gaat dat merken in de conditie van je paard, maar is dat erg?

En waarom is bakwerk voor je paard zo saai? Dat 2 keer per week wel doen hoeft geen probleem te zijn lijkt mij. Veel afwisselen, balkjes, zeiltjes, longeren, dressuur, en verzin maar wat. Heb je niet gewoon een wat flegmatiek paard wat liever lui dan moe is? Want dan kan het lijken of ze bakwerk niet leuk vinden, maar eigenlijk bewegen ze sowieso liever niet. Die dieren zijn er ook. En tja, dan mag je wel gewoon trainen natuurlijk, maar probeer het wel af te wisselen.

MyWishMax

Berichten: 25425
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:29

Bowo schreef:
Kan je het bakwerk niet leuker maken? Neem les, stel je zelf doelen, zorg voor variatie. Er is superveel te doen in de bak, maar dat moet je dan wel doen.


Mee eens. En ook met andere reactie die gaat over bakwerk wat meestal niet door het paard saai gevonden wordt, maar door de ruiter. Er zijn zoveel dingen te doen die ook nog enorm goed voor paard zijn en voor afwisseling zorgen. Juist als ze ook niet de beste bouw heeft is dat juist heel goed voor een paard. Kost minder tijd als die lange buitenritten, verbetert het lijf als je correct traint en houdt de conditie op peil zodat je die buitenritten kan doen als je wel tijd hebt.

Dat zie ik namelijk wel eens fout gaan. Mensen die geen tijd of zin hebben om doordeweeks te trainen en dan af en toe paard meenemen op lange buitenrit. Terwijl paard eigenlijk niet de conditie en het gezonde lijf heeft om dat zo aan te kunnen. Dat gaat meestal goed, tot ze ineens wel enorm spierbevangen staan bijvoorbeeld.

Maar paar dagen per week niks doen is ook niet erg, zolang de plek waar pony staat maar groot genoeg is dat ze kan bewegen en dat ook wel doet. Het is wel jammer dat ze alleen staat. Je hoeft geen 7 dagen per week te trainen he? Kies gewoon 2 of 3 dagen waarop jullie niks hoeven. Het weekend kan je naar buiten en dan nog 2 of 3 dagen trainen in de bak. Keer longeren en keer of 2 rijden. Ga 1 van de keren lessen of 1 keer in de 2 weken.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 19-12-22 10:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:31

Ik denk ook dat je je doelen te hoog legt, voor een paard is het prima om om de dag getraind te worden of drie keer in de week. Als ze snel te dik wordt is een slowfeeder een goede optie en anders trainen kan enorm helpen. Goede actieve longeertraining komen ze ook als een speer weer van in model.

Wellicht zijn er in de buurt mensen die je zou kunnen betalen voor de training van je paard, mocht je dat ervoor over hebben.

Coco4life
Berichten: 1226
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 11:03

Misschien kan je haar wel eens longeren :j ? Dan krijgt ze wel wat beweging, en kan je zelf kiezen hoelang je dat doet.