Schuldgevoel tijdgebrek, onmogelijke bijrijdster zoektocht

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8198
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Schuldgevoel tijdgebrek, onmogelijke bijrijdster zoektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 11:21

Hey bokkers,

Ik kamp nu al maanden met een gigantisch schuldgevoel. Ik woon sinds kort op mezelf, samen met mijn vriend, werk 40 uur per week, en heb een eigen hond.
Ik heb het type pony dat een hekel heeft aan bakwerk, dus ik probeer zo veel mogelijk met haar naar buiten te gaan. Dit werkt in de zomer als het lang licht is, maar nu is het zo vroeg donker, en er wordt al veel vuurwerk afgestoken, waardoor ik in het donker in de avond niet graag meer alleen naar buiten ga.
Ook is ze het type dat dik wordt van lucht, dus voel ik me alsof ik faal als ik haar niet iedere dag aan het werk zet. Als ik haar iedere werkdag in de binnenbak aan het werk zet worden we daar beide niet bepaald vrolijk van…

Nu zou je denken, dan zoek je een bijrijdster!
Dat probeer ik al maanden… ik denk dat we de 10 potentiële bijrijdsters al aangetikt hebben. Ze stoppen of omdat het toch te ver is, of omdat ze toch geen tijd (meer) hebben, en de laatste paar flikken het zelfs om na een eerste ontmoeting of bij de eerste ontmoeting niet op te komen dagen of niet meer te reageren.

Mijn pony staat all-in in een grote uitloopstal met schuilmogelijkheid en in de basisbehoeften scheelt het haar aan helemaal niks, maar toch voelt het alsof ik niet goed genoeg mijn best doe / voor haar ben.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Schuldgevoel tijdgebrek, onmogelijke bijrijdster zoektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 11:24

Loslaten.
Kies 2 dagen per week uit waarop ze gewoon pauze heeft en geef dat een plekje in je hoofd. Investeer liever meer tijd op de dagen dat je er wel bent dan dagelijks stressen.

kampioen2be
Berichten: 366
Geregistreerd: 05-08-21
Woonplaats: Groene hart

Re: Schuldgevoel tijdgebrek, onmogelijke bijrijdster zoektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 11:35

Wat Sizzle zegt, en hoe moeilijk dat ook is: loslaten

Zo te horen heb je een heel erg fijn plekje voor je paard. Op de dagen dat je er niet bent krijgt ze zo te horen voldoende beweging en eten.
Kan je in de weekenden wel lekker naar buiten? Ik snap dat door de weeks wat lastiger is s'avonds.
Waar over heb je schuldgevoel? Dat je minder vaak met haar naar buiten kan? Of nu in de winter wat minder tijd hebt ivm het licht?

welmoedz

Berichten: 1583
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 11:37

Haal je nog wel energie uit het werken met haar/een paard hebben?

Als je pony verder gewoon zelf kan bewegen en contact heeft met soortgenoten is er geen enkele reden om je schuldig te voelen.

Nala

Berichten: 8198
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 11:43

kampioen2be schreef:
Wat Sizzle zegt, en hoe moeilijk dat ook is: loslaten

Zo te horen heb je een heel erg fijn plekje voor je paard. Op de dagen dat je er niet bent krijgt ze zo te horen voldoende beweging en eten.
Kan je in de weekenden wel lekker naar buiten? Ik snap dat door de weeks wat lastiger is s'avonds.
Waar over heb je schuldgevoel? Dat je minder vaak met haar naar buiten kan? Of nu in de winter wat minder tijd hebt ivm het licht?



Beweging, tja… ze is het type schuifelen tot de volgende hap, dus veel beweging krijgt ze niet totdat iemand iets met haar doet.

Ik kocht haar toen ik nog studeerde, en dat was heel veel zelfstudie en online, dus ik maakte bijna iedere dag ritten met haar van 2-5 uur. Daar ben ik dus ook stiekem aan gewend geraakt.
Nu voelt het alsof ik veel te weinig doe met haar. Ik walgde vroeger van de mensen die een paard kochten en daarna er geen/niet meer genoeg tijd voor hadden, en dus maar een bijrijdster zochten… en nu ben ik er zelf een van.

welmoedz schreef:
Haal je nog wel energie uit het werken met haar/een paard hebben?

Als je pony verder gewoon zelf kan bewegen en contact heeft met soortgenoten is er geen enkele reden om je schuldig te voelen.

Ik haal er zeker nog energie uit! Maar het voelt als vechten tegen de bierkaai omdat ze, hoeveel ik ook probeer tijd voor haar te hebben, er logischerwijs slechter (dikker/minder spieren) uitziet dan toen ik veel met haar deed. Het voelt soms alsof we niet lekker van en met elkaar kunnen genieten omdat ik haar hard aan het werk “moet” zetten om de tijd in te halen die ik niet heb.

StonedRomy

Berichten: 7546
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Schuldgevoel tijdgebrek, onmogelijke bijrijdster zoektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 11:58

Niet meer trainen maar slimmer trainen, al dan niet met behulp van een programma.

Ik meen me te herinneren dat ze individueel een stukje heeft toch? Is het dan een optie om haar eet plekken wat de verspreiden over haar stukje zodat ze wat meer moet bewegen ?

Bijrijders. Tja ze zijn te vinden in onze regio. Ik heb nu een fantastisch team van 3 bijrijders voor 2 paarden. Wij gaan wel 1 of 2 keer per week in het donker een serieuze buitenrit maken nu het zo vroeg donker is. 10 km met veel draf en galop.

Nala

Berichten: 8198
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 12:00

StonedRomy schreef:
Niet meer trainen maar slimmer trainen, al dan niet met behulp van een programma.

Ik meen me te herinneren dat ze individueel een stukje heeft toch? Is het dan een optie om haar eet plekken wat de verspreiden over haar stukje zodat ze wat meer moet bewegen ?

Bijrijders. Tja ze zijn te vinden in onze regio. Ik heb nu een fantastisch team van 3 bijrijders voor 2 paarden. Wij gaan wel 1 of 2 keer per week in het donker een serieuze buitenrit maken nu het zo vroeg donker is. 10 km met veel draf en galop.


Ze heeft inderdaad een individueel stukje, dus ik zou eens kunnen kijken naar twee slowfeeders om op te hangen oid.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Schuldgevoel tijdgebrek, onmogelijke bijrijdster zoektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 12:22

Als jij vindt dat je het pas goed doet wanneer je iedere dag een rit van 2 tot 5 uur met haar kan maken, dan faal je inderdaad, dan faal je iedere dag opnieuw. Dan leg je de lat zo gigantisch hoog; ik zie de lat zelfs bijna niet meer liggen. Iedere dag 2 tot 5 uur op de rug van een paard zitten, winter en zomer. Over die lat kan niemand springen.

Zet dus veeeeeeeeeeel kleinere doelen op. Er is geen tijd om in te halen. Welke tijd moet ingehaald worden? Als je de ene dag niets met je paard kan doen, dan moet je de volgende dag 4 tot 10 uur op je paard zitten?

Nala

Berichten: 8198
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 12:27

Gini schreef:
Als jij vindt dat je het pas goed doet wanneer je iedere dag een rit van 2 tot 5 uur met haar kan maken, dan faal je inderdaad, dan faal je iedere dag opnieuw. Dan leg je de lat zo gigantisch hoog; ik zie de lat zelfs bijna niet meer liggen. Iedere dag 2 tot 5 uur op de rug van een paard zitten, winter en zomer. Over die lat kan niemand springen.

Zet dus veeeeeeeeeeel kleinere doelen op. Er is geen tijd om in te halen. Welke tijd moet ingehaald worden? Als je de ene dag niets met je paard kan doen, dan moet je de volgende dag 4 tot 10 uur op je paard zitten?


Die super lange ritten dagelijks is nu inderdaad gewoon onmogelijk. Maar op dit moment maken we in het weekend buitenritten, gooi ik haar doordeweeks 1 of 2 keer los in de binnenbak, en probeer ik de andere dagen haar in ieder geval even te laten rollen. Dat voelt gewoon als veel te weinig, vaak ben ik er ook 2-3 dagen per week helemaal niet.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Schuldgevoel tijdgebrek, onmogelijke bijrijdster zoektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 12:28

Dat is dikke prima. Het is winter, het is vroeg donker, je hebt een huishouden en fulltime job. Wat je nu doet is dikke prima.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 12:31

Ik ben vaak al heel gelukkig als ik tussen de middag snel een uur kan vrijmaken voor een wandeling.
Als scholier of student kun je het je permitteren om uren per dag bezig te zijn. In het werkende leven is dat alleen haalbaar als je of je eigen uren kan indelen of part-time gaat werken of het niet erg vind om savonds tot laat nog bezig te zijn.
Je kunt uiteraard ook in het donker buitenrijden als het probleem enkel het donker is en niet zozeer de tijd.

lies_sparkle

Berichten: 6133
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Schuldgevoel tijdgebrek, onmogelijke bijrijdster zoektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 12:34

Ik had dit eerder ook; ik startte in april met hele lange dagen maken. In de zomer was dit geen probleem. Er waren nog lange avonden maar nu is het ineens donker :+

Tot ik me 2 maand geleden ofzo bedacht dat het eigenlijk ook wel prima is zo; natuur gaat in de rust in de winter, ik ben niet meer alleen maar buiten en ook pony doet nu wat minder. Volgens mij vindt hij het ook prima.

Inderdaad loslaten; dat is het beste advies (maar valt nog niet mee!)

SnuitjeLove
Berichten: 1089
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Schuldgevoel tijdgebrek, onmogelijke bijrijdster zoektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 12:38

In welke regio zoek je een bijrijdster?

Nala

Berichten: 8198
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 12:48

SnuitjeLove schreef:
In welke regio zoek je een bijrijdster?


Zuid-Limburg, Kerkrade.

Majabeestje
Berichten: 3817
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 12:56

Nala schreef:
Gini schreef:
Als jij vindt dat je het pas goed doet wanneer je iedere dag een rit van 2 tot 5 uur met haar kan maken, dan faal je inderdaad, dan faal je iedere dag opnieuw. Dan leg je de lat zo gigantisch hoog; ik zie de lat zelfs bijna niet meer liggen. Iedere dag 2 tot 5 uur op de rug van een paard zitten, winter en zomer. Over die lat kan niemand springen.

Zet dus veeeeeeeeeeel kleinere doelen op. Er is geen tijd om in te halen. Welke tijd moet ingehaald worden? Als je de ene dag niets met je paard kan doen, dan moet je de volgende dag 4 tot 10 uur op je paard zitten?


Die super lange ritten dagelijks is nu inderdaad gewoon onmogelijk. Maar op dit moment maken we in het weekend buitenritten, gooi ik haar doordeweeks 1 of 2 keer los in de binnenbak, en probeer ik de andere dagen haar in ieder geval even te laten rollen. Dat voelt gewoon als veel te weinig, vaak ben ik er ook 2-3 dagen per week helemaal niet.


Dikke prima! Heel normaal 'schema' voor in de winter. Sterker, nog.. denk dat veel paarden nu geen buitenritten lopen hoor.

Misschien kan je van een van de keren losgooien een fanatieke longeertraining maken? Met balkjes etc dat ze goed de spieren moet gebruiken. En/of vrijspringen?

Nala

Berichten: 8198
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 12:59

Majabeestje schreef:
Nala schreef:

Die super lange ritten dagelijks is nu inderdaad gewoon onmogelijk. Maar op dit moment maken we in het weekend buitenritten, gooi ik haar doordeweeks 1 of 2 keer los in de binnenbak, en probeer ik de andere dagen haar in ieder geval even te laten rollen. Dat voelt gewoon als veel te weinig, vaak ben ik er ook 2-3 dagen per week helemaal niet.


Dikke prima! Heel normaal 'schema' voor in de winter. Sterker, nog.. denk dat veel paarden nu geen buitenritten lopen hoor.

Misschien kan je van een van de keren losgooien een fanatieke longeertraining maken? Met balkjes etc dat ze goed de spieren moet gebruiken. En/of vrijspringen?


Vrijspringen doen we ook eens in de zoveel weken, ivm haar gewicht en bouw niet al te vaak.

josien_m_
Berichten: 2426
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Schuldgevoel tijdgebrek, onmogelijke bijrijdster zoektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 13:42

Het klinkt alsof je pony niet meer bij je levensstijl past. Al zo lang je schuldig voelen.... klopt dat wel? dan had je toch al lang iets veranderd? Je hebt een paar keuzes: 1. je daginvulling veranderen. 2. anders denken over het contact met je pony (met of zonder bijrijder/verzorger) en 3. je pony verkopen. Sterkte met je keuze!

MimixDaina

Berichten: 209
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Schuldgevoel tijdgebrek, onmogelijke bijrijdster zoektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 14:55

Denk dat wat hierboven gezegd gewoon prima is! je doet harstikke je best voor haar. En idd eens flink longeren, hoeft ook niet lang hoor, half uurtje is toch prima.

Heb idd vaker posts van je leuk epony voorbij zien komen op fb, vond het al apart dat je nog niemand had gevonden voor haar, zoveel vraag je namelijk niet voor wat ze kunnen doen met haar! Het is jammer dat ik in midden zit en niet zuid, anders had ik het zo gedaan!

Celebi
Berichten: 3774
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Schuldgevoel tijdgebrek, onmogelijke bijrijdster zoektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 15:11

Heb jijzelf een hekel aan bakwerk? Meestal komt het niet perse uit het paard maar uit de ruiter. De bak kan best leuk worden, mits je voor jou en je paard de juiste motivator vindt. Misschien ipv alleen rollen een sessie met vrijheidsdressuur? Spelenderwijs wat oefeningen doen? Of inderdaad eens longeren ipv losgooien en dan balkjes meepakken of op diverse plaatsen kleine en grote voltes maken (dus actief meelopen, niet op een klein cirkeltje blijven staan).

Zelfs rijden kan leuk worden in de bak met de juiste oefeningen! Ik ben ook meer een buitenrijder en mijn paard vond de bak in eerste instantie ook helemaal niets, maar dat veranderde opeens enorm toen we lessen kregen en vooral toen we een keer meededen aan een cavalleti training. Daar werd hij zo enthousiast van. Sinds dien snapte hij de bak beter en werd hij steeds fanatieker en fanatieker. Geef het dus niet zomaar op als je doordeweeks ook wat wilt doen in de binnenbak. Wie weet groeit het enthousiasme bij jullie ook wel. :j

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 15:11

Zolang je paard zijn natje en droogje krijgt en lekker kan bewegen naar behoefte, vind hij het heua niet erg dat je er niet dagelijks bent. Laat het los, nog een week en de dagen worden weer langer, straks kan je weer lekker je ritjes maken

Goldwynn

Berichten: 1428
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Helaas weer in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 15:22

Zouden jullie grondwerk of lange lijnen oid wel leuk vinden? Al dan niet met (gezonde) belonging voor ponylief. Ik ben nu een klein half jaar bezig met les op de grond met mijn verzorgpaard en ik haal er zo veel uit. Hij lijkt het super leuk te vinden, maar is wel goed aan het werk, en vaak een minuut of 20 tot een half uur max. Ben je toch actief bezig, gericht aan het werk, maar kost niet heel veel tijd en kan prima in een bak 's avonds. Mijn verzorgpaard lijkt het oprecht heel leuk te vinden en doet echt z'n best :) . Moet wel zeggen dat ik altijd les heb en ik vind dat heel erg leuk.

Overigens, paardlief heeft 2x per week sowieso vrij. Staat ook in een Hit-actief en wordt niet slechter van een dagje niets doen. Geen schande om vaste vrije dagen in te plannen, of flexibel als dat voor jou beter werkt. Zolang ze eten en drinken krijgen niet jezelf té druk om maken :(:)

Charmander
Berichten: 65
Geregistreerd: 05-12-22

Re: Schuldgevoel tijdgebrek, onmogelijke bijrijdster zoektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 16:50

Waarom staat ze individueel? Met soortgenoten hebben ze meer te doen en bewegen ze vele malen meer.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 17:48

Ik werk om 2 redenen 32 uur in de week en dat zijn mijn gezondheid en mijn paard.

Ik ben nu op woensdag vrij en heb dus zo meer tijd voor mijn paard. Als ik wil kan ik deze dag ook nog opsplitsen in 2 middagen. Maar ik heb het voordeel dat bij ons heel veel mogenlijk is kwa invullen van je rooster.

Als je het financieel red zou een dagje minder werken of 2 middagen ook een optie kunnen zijn.
Ik vind het heerlijk en zou niet anders meer willen.

Hannanas
Berichten: 13030
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Schuldgevoel tijdgebrek, onmogelijke bijrijdster zoektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 17:53

Verplaats haar naar een kudde op een track met schuilstal en geen weidegang. Heeft ze genoeg te doen met soortgenoten zonder zich moddervet te eten. Kies je drie a vier dagen per week uit dat je wat met haar gaat doen. Moet genoeg zijn.

Nala

Berichten: 8198
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 17:58

Hannanas schreef:
Verplaats haar naar een kudde op een track met schuilstal en geen weidegang. Heeft ze genoeg te doen met soortgenoten zonder zich moddervet te eten. Kies je drie a vier dagen per week uit dat je wat met haar gaat doen. Moet genoeg zijn.


Die zijn er hier in de buurt helaas niet.