Back to basic again with Merci

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

R_emkee

Back to basic again with Merci

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 22:10

Sinds kort hebben Merci en ik weer les!
En wauw we hebben iemand gevonden die kijkt naar het paard en hoe ze reageert op mijn houding *\o/* _/-\o_

Merci is een 5 jarige nakomeling van El Salvador x Cavalier volledig spring gefokt dus. Ik probeer haar zo breed mogelijk op te leiden zodat ze een fijn allround paard wordt waar plezier op nummer 1 staat samen met het welzijn van haar!
Door de jaren heen zijn we ergens een beetje de draad verloren niet compleet verkeerd maar te veel voorwaarts neerwaarts maar dan niet met haar neusje eruit waardoor ze dus op de voorhand is belandt.
24-01-21
Afbeelding
07-12-22
Afbeelding

Dus we zijn nu bezig met weer meer ruimte creéren aan de voorkant zodat ze haar achterhand er ook onder kan zetten. We zijn er zeker nog lang niet maar we zijn gestart!
Ik ben onwijs blij met de beelden! Ik hoop jullie ook? :j
Afbeelding
Hier nog even iets wat langer
Afbeelding
Stappen tussendoor
Afbeelding
Hier wat meer opgepakt. (ze was iets narrig naar de paarden naast de bak :') )
Afbeelding
Tjaa gewoon trots en blij :D :o
Afbeelding

Afbeelding
Fijne halshouding
Afbeelding

Afbeelding

Knap zijn <3
Afbeelding
Middenstap oefenen want die telt 2 x in de proef :P
Afbeelding

Afbeelding

Berichtje is lief :D En goed bedoeld advies ook altijd welkom!

Avalanche

Re: Back to basic again with Merci

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 23:29

Ik wil eerst eens weten wat je met "teveel voorwaarts-neerwaarts" bedoelt :)

Mooi paard trouwens :)

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-22 23:41

Avalanche schreef:
Ik wil eerst eens weten wat je met "teveel voorwaarts-neerwaarts" bedoelt :)

Mooi paard trouwens :)

Dat ik haar te rond/ te laag en te diep heb gereden dus teveel achter de loodlijn. Terwijl ik juist dacht haar de lengte gaf

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 00:41

Dat vermoedde ik al. Dat is overigens niet de reden dat ze nu op de voorhand valt, hoor.
Redenen voor gedrag nu liggen ook echt in het nu.

Wat ik nu zie, is dat je echt heel vriendelijk rijdt, en heel voorzichtig bent, en wat mij betreft te voorzichtig. Je hebt op een aantal foto's geen contact aan de voorkant, en op sommige foto's duikt ze achter je hand, maar dan mag je echt je teugel wat korter pakken en haar wat pittiger naar voren rijden.

En vooral die buitenteugel erbij houden, op 2 foto's zie je haar wat kantelen, en dat komt omdat de je buitenhand kwijt is daar.

Wat je dan krijgt is meer energie in het lijf, en je bent ook wat meer echt naar voren aan het rijden.
Ik vind je houding prachtig. Hou die bovenbenen mooi ontspannen, want je ziet dat ze dan gelijk wat lengte durft pakken.

Ik vind het bij een jong paard ook niet heel erg als ze wat achter de loodlijn komen, je ziet vaak dat als ze van achteren sterker worden (veel overgangen, wijken, schouderbinnenwaarts meepakken) dat ze zichzelf wat meer gaan oprichten. Maar ik zou me daar niet teveel mee bezig houden, als je zo netjes blijft rijden, komt dat echt vanzelf.

Lekker bezig zo :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 10:07

Wat een fijn beeld zeg! +:)+
Natuurlijk zijn er puntjes om aan te werken (zie dat ze iets kantelt met haar hoofd) maar je rijdt vriendelijk. :j

Fijne combinatie!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 10:44

Als aanvulling: ze heeft nog een beetje een kippekontje. Daar mag wat spier bij en dat gebeurt als je van achter naar voor blijft rijden, zoals Avalanche beschrijft.
Wat er dan ook gebeurt is dat de draagbanden van de schouders beter hun werk doen en de schoft er nog iets meer uit komt. Dat is wat de oprichting geeft.

Tot slot voor jezelf: vanaf de foto's lijk je jezelf wat vast te zetten in de schouders. Check dat voor jezelf en door je instructie.

Je onderhandelingsskills lijken prima op orde met dit paard. Doe je goed want dan doen ze het ook voor het echie voor je. Zuinig zijn op d'r :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 12:14

Wat mij in de standfoto's opviel, zijn haar polsen. (Voorknie, handwortel, carpus - ik zeg pols.)

Er zit een klein hoekje in.
Soms is het zo, dat paarden dan ook landen op een net niet gestrekt voorbeen, en dus met flink veel kracht de pols alsnog recht moeten trekken. Op een filmpje is het snel te zien of dit zo is.
(Als het zo is, do not panic, het is relatief makkelijk te verhelpen en het scheelt je dier heel veel kracht en moeite.)

Hartstikke goed om les te hebben van iemand die let op jou en hoe je paard daarop reageert!!

Wat mij betreft: van het echte voorwaarts-neerwaarts heb je nooit te veel. Ook in de Grand Prix oefeningen moet de voorwaarts-neerwaarts tendens aanwezig zijn, maar is omgevormd (door zit, zwaartepunt en oefeningen rijden) in voorwaarts opwaarts.

Kantelen als in 'linker oor wordt hoog in de wending naar rechts'
daar zijn drie oplossingen voor.
(Misschien meer, maar ik ken er drie. Het probleem is niet de hoofdhouding zelf, dus vergeet je teugels maar.)
1) Er is net te veel gewicht op de binnenschouder. Dus zit zelf iets meer 'op buiten', en /of je handen iets meer naar buiten zodat de hals minder buigt en iets voor de buitenschouder blijft (zoals in de eerste foto's).
2) 'Zet linksachter in de grond'. Dwz als het paard linksachter neerzet, doe jij je navel naar binnen en /of geef je een héél zacht duwtje in de beugel.
(... sowieso goed in elke wending: voor de wending efkes buitenachter 'in de grond' zetten, in de wending doe je het met binnenachter).
3) Activeer rechtsachter.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 12:39

Echt een heel vriendelijk beeld, fijn om te zien!

Er lijkt soms wat meer pit in te mogen, bijvoorbeeld de tweede foto na “fijne halshouding”. Daar is de halshouding inderdaad mooi maar lijkt ze niet meer actief. Houd haar motor aan de gang, dan komen jullie er wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 20:14

Heel fijn beeld!

Wat ik zie op de standfoto's is een hele strakke schouder, gezien de rimpeling van spieren op die plek, en een afhangende achterhand, ze doet haar best om in balans te staan.

Zou het wel heel leuk&interessant vinden om nu haar standfoto's te zien :-)

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 13:37

Super lieff jullie reacties ;)
En ben er ook deels mee eens!
Ik zal even een beetje uitleggen hoe en wat. Dit was pas mijn 2e les op deze manier dus we zitten echt weer even helemaal bij het begin. Merci moet lengte leren maken vandaar dat we nu nog niet direct bezig zijn met actief/naar voren want ze vind dit al moeilijk zat om haar balans te vinden, en mij te dragen en te acsepteren op deze manier vraagt veel aandacht van der. Dus het is ook dat je het allemaal mentaal aan moet kunnen. dus ja actieviteit komt goed maar zover zijn we nog niet.

Verder kijkt mijn intructrice dus juist heeeel erg naar mijn houding en oei oeii wat is dit MOEILIJK! hahaha Zoveel verkeerde dingentjes weer afleren. Dat stiekeme binnenhandje die ik dan toch weer naar achterhaal in de (spannende) hoeken omdat ik controle wil.. En ja dat is dus op die foto terug te zien waar ik me hand dus juist net bewust verder afsteek en der dus boogje ontstond. ;) Ik heb zelf nu al zoveel meer ontspanning in mijn lijf echt bijzonder.. Dus ja me schouders moeten zeker nog beter maar we just started! :D

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 13:40

Nielojram schreef:
Heel fijn beeld!

Wat ik zie op de standfoto's is een hele strakke schouder, gezien de rimpeling van spieren op die plek, en een afhangende achterhand, ze doet haar best om in balans te staan.

Zou het wel heel leuk&interessant vinden om nu haar standfoto's te zien :-)

Wat bedoel je exact met die rimpeling ? ;)
En die 2e is van de 7e :P

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 13:43

R_emkee schreef:
Super lieff jullie reacties ;)
En ben er ook deels mee eens!
Ik zal even een beetje uitleggen hoe en wat. Dit was pas mijn 2e les op deze manier dus we zitten echt weer even helemaal bij het begin. Merci moet lengte leren maken vandaar dat we nu nog niet direct bezig zijn met actief/naar voren want ze vind dit al moeilijk zat om haar balans te vinden, en mij te dragen en te acsepteren op deze manier vraagt veel aandacht van der. Dus het is ook dat je het allemaal mentaal aan moet kunnen. dus ja actieviteit komt goed maar zover zijn we nog niet.

Verder kijkt mijn intructrice dus juist heeeel erg naar mijn houding en oei oeii wat is dit MOEILIJK! hahaha Zoveel verkeerde dingentjes weer afleren. Dat stiekeme binnenhandje die ik dan toch weer naar achterhaal in de (spannende) hoeken omdat ik controle wil.. En ja dat is dus op die foto terug te zien waar ik me hand dus juist net bewust verder afsteek en der dus boogje ontstond. ;) Ik heb zelf nu al zoveel meer ontspanning in mijn lijf echt bijzonder.. Dus ja me schouders moeten zeker nog beter maar we just started! :D

Blijf vooral foto's plaatsen, zo leuk om die ontwikkeling te zien :)

Fijn dat je er wat aan hebt!

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-22 13:47

Zat toevallig naar een foto te zoeken eerder dit jaar ;)
Toen had ik echt veeeel meer in me hand en meer spanning.
En dat is ook waar ik vanaf wil. :j
Beeld ziet er dan misschien wel stoer uit maar het is niet de manier die ik wil. _/-\o_
Afbeelding
Afbeelding
Waren middendraf aan het oefenen. (zomer dit jaar)
Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 13:59

Dat beeld ben ik ook niet heel blij mee, daar zie je de spanning in de onderhals ook. Zeker op foto 2 heel duidelijk te zien dat de spier die je wilt zien, pas op het midden opbolt, en daaronder is het hol. Dat wil je eigenlijk niet zien, je wilt die lijn over de hele hals zien.

Dat heb je nu al meer, maar je ziet die onderhals nog wel, en als je aanspanning van achter naar voor gaat creëren, dan gaat ze echt de bovenlijn loslaten, genoeg lengte pakken, en de onderlijn korter maken. Maar je bent goed bezig, dus komt vast goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 19:34

R_emkee schreef:
Wat bedoel je exact met die rimpeling ? ;)
En die 2e is van de 7e :P

Rimpeling geeft aan dat er strakke spieren zitten, ontspannen spieren voelen als een biefstukje, en zo zien ze er dan ook uit.