Oud en gelukkig paard, maar niet gezond. Wat nu?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Oud en gelukkig paard, maar niet gezond. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 02:34

Ik mis even wat je DA zegt? Ik schreef het al, niet elke veearts zal nu jouw pony inslapen. Maar we weten niet hoe je veearts nu over jouw pony denkt.

Daarom is roepen; in laten slapen te makkelijk. We kunnen dat wel denken, maar we zien niet hoe goed of slecht de pony nu werkelijk is.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 08:55

@tamary jij vindt een potje voor nood noodzakelijk als verantwoordelijk eigenaar van om het even welk dier.

Ik zie 't anders: Potje of iemand om op terug te vallen. Is ook een optie.

Wat ik al zei, mijn potje is nog niet op, maar wel heel hard gegaan, aan m'n pony en ik heb nog meer diertjes (waaronder een oude kater). Zodra er met 1 van hun wat is, of de koelkast stuk gaat oid is de kans groot dat m'n potje op is, maar ik weet dat ik terug kan vallen op m'n moeder. Niet ideaal, maar de situatie zoals ie nu is kon ik 10 jaar geleden niet voorspellen en nee ik kan m'n beessies niet bij voorbaat in laten slapen. Dus ik heb de keuze gemaakt om zo lang mogelijk door te gaan en m'n besluit niet te laten afhangen van geld. Dit zou echter anders zijn als ik niet op m'n moeder terug kan vallen.

En ik denk dat ts zeker een dierenarts kan vinden die "wil" laten inslapen, het gaat niet om een jonge gezonde pony. Sommige laten hun paard al meteen inslapen als ze niet meer kunnen rijden en dit paard heeft zoals ik 't lees al een mooi pensioen bij ts gehad.

Wij zien het paard niet, kunnen niet in ts haar portemonnee kijken of haar omgeving en voor iedereen liggen de prioriteiten anders. Er zijn ook mensen die hun niet rijbare paard in laten slapen om een nieuwe te kopen, wat is er dan anders aan als ts haar paard laat inslapen om het financieel weer wat ruimer te hebben? Ze kan geen nieuw paard kopen, maar dan wel een auto.

Ts, Heel veel sterkte met de keuze maken die voor jou juist voelt. En heel dapper dat je dit topic opent, het zal je zeker laten nadenken.

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 09:43

Ik zou dit paard niet ergens verder weg zetten op een pensioenplek, omdat juist met PPID management heel nauw komt en het belangrijk is om er bovenop te zitten.

PPID en hoefbevangenheid is echt een vreselijk (pijnlijke) situatie, ik heb er nu meerdere zo meegemaakt en ik ben niet voor snel inslapen. Maar bij hoefbevangenheid en PPID zeg ik, inslapen en een verdere lijdensweg besparen.

Ik vraag me namelijk ook af hoe gelukkig deze pony is, al een paar keer echt slecht gestaan. Schade in zijn lijf door de PPID, kan niet tegen medicatie, kan niet op de wei en de PPID is progressief.

Eigenlijk zonder geldzorgen zou ik al zeggen, laat hem gaan.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Oud en gelukkig paard, maar niet gezond. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:14

Lieve TS,
Je ziet; zoveel mensen zoveel meningen.
De enige die hier weet wat het juiste is ben jij zelf.
Jij kent je dier en jouw situatie exact.
Op de manier waarop je dit topic hebt gepost en schrijft lees ik dat je het beste met hem voor hebt én open bent naar jezelf toe.
Er is geen goed of fout in deze.
Het gaat er om dat jij onderaan de streep jezelf en hem recht in de ogen kan aankijken en volgens mij kun je dat ongeacht de keuze die je maakt.

Je mag trots op jezelf zijn dat je hem zo'n paardwaardig leven hebt gegeven en zo onbaatzuchtig voor hem bent gegaan.
Daar kunnen heel veel mensen een voorbeeld aan nemen.

Als laatste wil ik zeggen;
Je kunt met inslapen nooit te vroeg zijn, enkel te laat.
Een dier leeft in het moment.
Heel veel sterkte en kracht gewenst ongeacht je keuze.

JeaDH

Berichten: 2170
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:22

BarbaLala schreef:
Lieve TS,
Je ziet; zoveel mensen zoveel meningen.
De enige die hier weet wat het juiste is ben jij zelf.
Jij kent je dier en jouw situatie exact.
Op de manier waarop je dit topic hebt gepost en schrijft lees ik dat je het beste met hem voor hebt én open bent naar jezelf toe.
Er is geen goed of fout in deze.
Het gaat er om dat jij onderaan de streep jezelf en hem recht in de ogen kan aankijken en volgens mij kun je dat ongeacht de keuze die je maakt.

Je mag trots op jezelf zijn dat je hem zo'n paardwaardig leven hebt gegeven en zo onbaatzuchtig voor hem bent gegaan.
Daar kunnen heel veel mensen een voorbeeld aan nemen.


Als laatste wil ik zeggen;


Je kunt met inslapen nooit te vroeg zijn, enkel te laat.
Een dier leeft in het moment.
Heel veel sterkte en kracht gewenst ongeacht je keuze.


Wat goed en mooi gezegd, helemaal mee eens!

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Re: Oud en gelukkig paard, maar niet gezond. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 10:29

mee eens met bovenstaande,

Whupp

Berichten: 418
Geregistreerd: 02-12-11

Re: Oud en gelukkig paard, maar niet gezond. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 23:05

Niet schuldig voelen, je hebt hem nog een heel mooie extra tijd gegeven. Ik zou hem om alle genoemde redenen hier laten inslapen. Rust voor jou en rust voor zijn lijf.

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:04

BarbaLala schreef:
Lieve TS,
Je ziet; zoveel mensen zoveel meningen.
De enige die hier weet wat het juiste is ben jij zelf.
Jij kent je dier en jouw situatie exact.
Op de manier waarop je dit topic hebt gepost en schrijft lees ik dat je het beste met hem voor hebt én open bent naar jezelf toe.
Er is geen goed of fout in deze.
Het gaat er om dat jij onderaan de streep jezelf en hem recht in de ogen kan aankijken en volgens mij kun je dat ongeacht de keuze die je maakt.

Je mag trots op jezelf zijn dat je hem zo'n paardwaardig leven hebt gegeven en zo onbaatzuchtig voor hem bent gegaan.
Daar kunnen heel veel mensen een voorbeeld aan nemen.

Als laatste wil ik zeggen;
Je kunt met inslapen nooit te vroeg zijn, enkel te laat.
Een dier leeft in het moment.
Heel veel sterkte en kracht gewenst ongeacht je keuze.


Prachtig omschreven :)

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:15

BarbaLala schreef:
Je kunt met inslapen nooit te vroeg zijn, enkel te laat.
Een dier leeft in het moment. Heel veel sterkte en kracht gewenst ongeacht je keuze.


Voor je gevoel laat je ze altijd te vroeg gaan, je wilt ze altijd nog langer bij je houden. Maar heel soms is het beter om voor hun te kiezen, dat is niet slecht om te doen, maar dan neem je de verstandige beslissing die enorm lastig is!