Het doet mij erg veel pijn om dit te schrijven of alleen al over na te denken, maar ik heb een situatie waar ik niet echt weet wat ik er mee aan moet. Ik zal als eerste uitleggen wat de situatie van mijn pony is.
Toen ik 16 was thuis woonde kocht ik mijn favoriete pony over van de manege. De pony zou naar de slager gaan op 15 jarige leeftijd ivm regelmatig niet goed lopen. Hij was nog wel gelukkig en met rust in de wei kon hij nog een hele mooie oude dag hebben. Na een tijd werd hij vaker hoefbevangen. Hij kreeg de diagnose insuline resistent. Hij mocht hierdoor regelmatig niet op gras wat bij de stallingen in de omgeving erg lastig was. Ik besloot hem op zijn 17e/18e helemaal met pensioen te doen omdat ik wel af en toe een buitenritje met hem kon doen. Ik heb hem gestald bij een rusthuis waar hij op gras en zand kon staan maar ook zelf naar binnen kon. Toch werd hij hier zieker, omdat de Combinatie van helemaal niks meer doen en toch blootgesteld worden aan gras niet goed voor hem was. Hierom toch terug gehaald naar een traditionele pensionstal en af en toe nog wat met hem gedaan. Hij kreeg snel de diagnose cushing nadat hij zo erg hoefbevangen werd dat ik heb bijna heb moeten laten gaan.
Ik gaf hem medicatie in de hoop dat hij met goede huisvesting toch nog van zijn oude dag kon genieten. Hij reageerde alleen erg slecht op de medicatie en werd erg depressief en at erg slecht en daardoor ook magerder. Wel zag ik dat zijn cushing klachten beter gingen. Ik besloot wel te stoppen met medicatie omdat ik liever een gelukkig paard heb die ik misschien eerder moet laten gaan dan een paard die lang leeft maar niet gelukkig is.
Begin dit jaar heb ik hem naar hetzelfde rusthuis gebracht omdat hij hier wel erg gelukkig was en ik merkte dat hij er nu echt aan toe was. Hij is erg op zijn plek en zijn hoefbevangenheid gaat tot nu toe goed.
Nu komt helaas het lastige. De stalling van mijn pony is gigantisch veel duurder geworden, ben samen gaan wonen, en ben bezig met mijn rijbewijs. Ik kan zijn stalling naast mijn vaste lasten net betalen maar ik kan niet sparen voor mijn toekomst. Wel heb ik een spaarpot voor hem mochten er onverwachte kosten komen. Ik kan geen auto kopen omdat dit niet wil naast mijn vaste lasten. Hierdoor gaat bijvoorbeeld de groei van mijn eigen bedrijf ook lastig en worden de toekomst plannen voor een eigenwoning ook bijna niet te realiseren. Voor nu kan ik het wel betalen, maar wat doet dit voor de toekomst? Een eerlijke beslissing zou dus zijn om hem te verkopen. Naast dat dit al een hele lastige beslissing is wat ik zelf niet zou willen, is het ook een paard van 23 die ziek is. Waar zou hij heen moeten? Hij kan niet als weidemaatje omdat hij niet op gras mag. Ik ben te bang dat hij in verkeerde handen terecht komt. Dus ook dit is in mijn ogen niet echt een optie.
Mijn vraag aan jullie is wat jullie zouden doen. Of dat iemand misschien iemand kent in een soort gelijke situatie of er zelf in zit. Ik wil voor mijn pony een eerlijke beslissing maken maar ook aan mijn eigen toekomst denken omdat ik zelf ook nog jong ben.
Liefs ♡