Behalve wat planten en struiken geplant dan, want dat moet dan juist wel weer in de winter.
Elke dag als ik kom, krijgen ze wat hooi, gewoon zonder netten. Dit werkt goed om de rust te bewaren en kan ik ook zonder pottenkijkers mijn werk doen

Ons perceel is 5900m2 en we hebben er voor gekozen om er een equihabitat van te maken. Of eigenlijk een tracksysteem met snackweitjes, diverse voerplaatsen, maar ook veel ruimte voor biodiversiteit, kruidenrijke weitjes, enz. We hebben er voor gekozen om geen rechte weitjes te maken, maar ronde weitjes met slingerende paden.

We hebben een fantastische rij berkenbomen in het midden staan die de paarden zelf gebruiken als beschutting (liever dan de schuilstal

Jim is mijn pensionado. Geblesseerd, senior, maar hij doet het nog

Foto's maken is een uitdaging, want ze zijn liever bij mij

Noura is mijn 3-jarige paint. Zij heeft ook haar eigen topic gekregen: [ITP] Kleine meisjes zijn niet klein meer: LC Tecum Special Moon

3e bewoner is minishet Ximo. Ik zeg altijd: die kregen we er gratis bij. Maar hij is zo leuk. Ondeugend, zoals het hoort bij een shet. Altijd weideversiering geweest. Maar inmiddels ook fanatiek grondwerker, handtrail pony en wandelpony. Hij is er altijd graag bij en altijd vrolijk. Staat dus ook weinig op foto's, want hij staat meestal tegen mijn been geplakt

En dikke mik met Jim. Mini en Maxi worden ze in de buurt ook al genoemd

We hebben behalve de paden ook een aantal open plekken gemaakt waar de paarden heerlijk kunnen liggen of lekker soezen in het voorjaarszonnetje

Of lekker te rollen natuurlijk. Liefst op de meest modderige plek. Die zijn er niet veel, maar ze weten ze te vinden

In totaal heb ik 10 plaatsen waar een net hangt of haken waar ik ze aan kan hangen. Ik hang altijd zo'n 20% hoog of achter een hek en de rest is laag. Ik pak altijd maar een stuk of 6 plekken, zodat ze gaan zoeken. Of juist op alle plekken een klein beetje. Zo bewegen ze het meeste en zijn ze altijd aan de scharrel. De netten hebben verschillende mazen. Groot om even lekker te kunnen eten en klein om te slowfeeden. Zo voorkomen we frustratie. Dit net hangt achter een pad met boomstammen. Ze hebben de keuze: of omlopen zonder de boomstammen, of wat extra de benen optillen maar wel de kortste weg

En je zou denken dat ze de voorkeur hebben voor de lagere netten, maar niets is minder waar. Ze beginnen altijd met de hooizak in de boom.

In november en december heb ik verschillende planten geplant. En ook een paar weken terug nog wat fruitstruiken. Zo hebben we nu verschillende wilgensoorten staan: boswilg, geoorde wilg en amandelwilg. Maar ook rode kornoelje, haagbeuk, meidoorn, duindoorn, bosbes, zwarte bes, hazelaar, rosa rugosa, hondsroos en framboos. En ik vergeet vast nog wat. Het leuke is: het slaat aan en komt allemaal mooi in de knop!

En zoals het hoort in een equihabitat is er ook ruimte voor andere dieren. Zo hebben we vorig jaar een bloemenstrook gezaaid en ik hoop dat er dit jaar ook weer veel op komt (we gaan nog wat doorzaaien). We hebben insectenhotels opgehangen, er hangt een uilenkast, er is een takkenhoop, er komt nog een takkenril en ik heb een voerstandaard voor de vogels hangen. Het is ook altijd een gezellige boel als ik bij de paarden ben. Er is altijd wel leven. Ik hou er van