2022 met Fly en Grote Henk: when life gives you lemons...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

2022 met Fly en Grote Henk: when life gives you lemons...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 19:45

...ask for salt, tequila and a shot glass :Y) Maar limonade proberen te maken kan ook.

Een van mijn terugkerende goede voornemens sinds ongeveer.. 2012? 2015? Zoiets? Is dat het echt, maar nou echt serieus, mijn jaar ging worden, met bijbehorende paarden- en wedstrijddoelen uiteraard :) Wie enigszins op de hoogte is van mijn spannende achtergrondverhaal weet dat er meestal weinig goeds van komt, maar ik blijf vol goede moed beweren dat dit nu ECHT gaat lukken. Met dezelfde instelling ook 2022 ingestapt, ik ben weer een jaartje ouder, niet bepaald wijzer, en god wat laten die doelen van 2012 lang op zich wachten _O-

Januari
Was een prachtige maand voor mij, het ging namelijk al paar maanden ernom goed met Fly! Na ruim 1,5 jaar aanmodderen met blessureleed, waaronder ook ongeneeslijke kwalen (HKO + cyste, al zal ik details weglaten om hier geen medisch topic van maken) leek het ons eindelijk gegund te zijn! Ik heb talloze buitenritten gemaakt, zoals ik het altijd het liefst met Fly deed, alleen met ons tweetjes lekker naar het strand of naar het bos de rust en ruimte opzoeken, het liefst vroeg in de ochtend zodat ze lekker benen kon strekken. En wat voelde het altijd fijn en vertrouwd, met mijn draak van een merrie die ook in het vuur voor mij zou gaan en voor de duivel niet bang was :D

Afbeelding

Na heel lang weggeweest hebben we ook nog op wedstrijd kunnen springen, en wat was ze dan prachtig en stoer <3

Afbeelding

Februari
... en toen ging het weer niet goed met Fly. Niemand anders merkte er iets van op, ze liep toch zo goed als zuiver en ze blijf op het eerste gezicht haar oude pittige zelf. Maar toch zag ik er weer pijn in kruipen, er was net iets niet goed voor mijn gevoel, net iets minder fanatiek, iets stijver, een klein beetje vocht op een van haar probleemplekken.... Dan maar weer terug naar onze vaste ritme, opladen en weer naar de kliniek, weer onderzoek. Diagnose bleek waar ik het meeste voor bang was, pijn vanuit haar slecht straalbeen/cyste speelde weer op en ze had daarbovenop ook nog een flinke compensatiepeesblessure te pakken. Gezien het totale beeld en medisch dossier van afgelopen 1,5 jaar was dvies van behandelende arts euthanasie... Second opinion van een andere orthopeed gevraagd, hetzelfde advies. Het duurde al zo lang en we hebben haar al zo veel kansen gegeven, was het wellicht toch wel het juiste moment om de strijd op te geven?

Mijn dierenarts heeft mij nog gevraagd om rekening te houden met Fly haar karakter, en ja karakter had ze genoeg voor 10 paarden, dat weet ik zeker. Ze was geen weidemaatje, geen knuffelpaard, helemaal geen mensenpaard om mee te beginnen, op stal blijven kon ze niet tegen en rustig aan doen stond niet in haar woordenboek. Ik vroeg me dan af, voor wie zou ik het doen als ik haar nog meer kansen zou gunnen?

Maart
Fly is 16 maart rustig ingeslapen....en nu zit ik weer te janken

Afbeelding

Ik heb er geen woorden voor, hoe erg ik mijn meisje nog steeds mis.

April

Nadat Fly er niet meer was zat ik enorm te twijfelen of ik er nog behoefte aan had, het hele paardengebeuren met alle teleurstellingen en verdriet. Maar het bleef kriebelen, want aj dit keer ging ik het allemaal wel goed doen, ik ging verstandige keuzes maken en geen kneusje meer kopen maar een gezond paard om lekker lol mee te hebben :o

Zo is Henkie op mijn pad gekomen :)

Afbeelding

gewoon op marktplaats gevonden, voor een heel vriendelijk bedrag ook nog want zo lief en schattig en vriendelijk als hij is, had die volgens de verkoper zo hier en daar ook een gebruiksaanwijzing, en vooral heel weinig ervaring voor een paard van zijn leeftijd. Ik ben nog van tevoren gewaarschuwd dat ik er beter geen dressuurprestaties van kon verwachten :P en we konden lekker aan de slag.

Mei

Henkie bleek heel wat meer in zijn mars te hebben dan wat ik ooit zou durven te verwachten, hij was zo braaf en zo stoer en wat was ik blij met hem <3

Afbeelding

Juni

In juni ons wedstrijddebuut als combinatie gemaakt, voor Henk ook zijn eerste officiele springwedstrijd. Het was vreselijk spannend, hij was zeiknat op de trailer, niet heel gek gezien hij nauwelijks reiservaring had, stilstaan met opstappen zat er niet in, publiek was levensgevaarlijk en die cavaletti-hoogte hindernisjes waren ook niet zomaar te vertrouwen :+ Maar na de eerste hindernis vond die het spelletje wel hartstikke leuk en zo hebben we 2 foutloze rondjes gesprongen *\o/*

Afbeelding

Omdat het te mooi was om waar te zijn, bij gebrek aan paardenproblemen heb ik spontaan besloten om me ff zelfs te verongelukken :') Na een klein fietspongelukje ff buiten bewustzijn op straat gelegen, een ambulansrit en een hersenschudding diagnose verder mocht ik weer naar huis met advies om rustig aan te doen.

Voor wie het boeiend vindt om verwondingen te kijekn, ik vond mijn nieuwe paarse permanente make up in ieder geval heel chique := beetje jammer dat ik ook de helft van mijn voortanden (weer :') ) kwijt was, maar goed vervangen is makkelijker dan helemaal voor het eerst kunstmatig spul plaatsen, en je kan het als extreem tijdig onderhoud zien _O-

Spoiler:
Afbeelding

Rustig aan doen zat er uiteraard niet in, ik was binnen een week in de boulderhal, binnen 2 weken op een bergtop *\o/* en binnen 3 weken weer op springwedstrijd :D

Juli
Weer op wedstrijd dus, helaas zo'n beetje flauwgevallen na de barrage maar still worth it :D

Afbeelding

Henkie deed het echt goed, we begonnen in juli ook met crossen, voor het eerst naar het strand geweest, weer genieten dus :)

Afbeelding

Augustus

Wie mijn ander topic heeft gelezen weet wat er nu gaat gebeuren :+

Het ging allemaal lekker, we hadden medio augustus ons 1m debuut op de planning, en toen trof ik ineens mijn paard op 3 benen in de wei aan -O-

Afbeelding

Henkie kon zijn achterbeen niet belasten, we moesten hem met de trailer uit de wei halen. Het leek gebroken, wat was er nog meer te zeggen op dat moment...? Ik schaam me er nu een beetje voor, maar op dat moment dacht ik... laten we dit paard maar ook inslapen, al die paardenboel verkopen en dan ben ik er eindelijk echt definitief klaar mee. Achteraf gezien overdramatisch :') maar wat voelde het rot, weer hoge dierenartsrekeningen, onderzoeken, weer die onzekerheid en angst dat ik weer voor een teleurstelling zou komen te staan. Al heel snel bleek het been niet gebroken, dat gaf wel hoop :o

September

Zijn we naar Bodegraven geweest voor uitgebreid onderzoek en Henk zijn blessure bleek alleen een extreem zware kneuzing te zijn, mijn paard was niet kapot dus! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Afbeelding

Hele ongunstige foto van ons, maar kijk eens hoe blij ik was om te horen dat ik 10 weken lang met mijn paard aan de hand mocht stappen :D *\%/*

Oktober
Henkie naar een vakantieadres gebracht en hele maand geen paard van dichtbij gezien omdat ik in Thailand was :D Paarden die ik wel (van een afstandje) heb gezien ook in mijn grid meegenomen zodat het on topic blijft :Y) :=

Afbeelding

Omdat ik weer niet heel sterk was in verstandige keuzes maken enz, nog eerste week van de vakantie mijn enkel verzwikt, daarna ff dengue opgelopen, ene of andere oorinfectie erbij en daarna nog schade aan trommelvlies door duiken met bovengenoemde oorinfectie (wel allemaal leuke dingen gedaan en nog steeds super trots op mezelf :P ). Ik zou kunnen blijven vertellen over alles wat er nog meer mis is gegaan, overstromingen, nare verassingen op onverharde bergweggetjes, mijn inherent gebrek aan gezond verstand, maar laten we terug gaan naar de paarden ;)

November

Het spreekt voor zich, zie mij eens weer op mijn paard rijden :D

Afbeelding

Henkie mocht ook weer los in de wei. Ik heb die maand wel minstens 785 keer een hartaanval gekregen puur door hem idioot in de wei te zien doen :') Onder het zadel ging het ook niet zonder tegenslag, ik nog mijn kapotte enkel niet zo heel erg goed belasten, balans had mijn beschadigde oor iets over te vertellen, en na al de ellende van mijn spannende reis was mijn lichaam het er niet mee ens om fatsoenlijk te gaan sporten. Oh, bijna vergeten, ik heb nog ff tussendoor covid gehad, dat hielp ook niet bepaald. Zowel Henk als ik kregen het al heel benauwd van 5 rondjes draven zeg maar :=

December
Het ging niet heel aanmoedigend, maar toch bleef het kriebelen om het hele paardrijden weer wat meer gericht op te pakken. Gezien springen nog niet kon en ik er moeite mee had om op mijn kont te blijven zitten :Y) zijn we gaan kijken of we misschien toch wel iets van een (heel diep verborgen) dressuurtalent hadden. Ik ben zachtjes gezegd geen bijzondere dressuurruiter, zou niet in een dressuurzadel kunnen zitten om mijn leven te redden :') en Henk zijn levensprestatie was B+1. Maar proberen kan geen kwaad, dus dan toch maar voor een rondje B ingeschreven met als enige verwachting dat ik graag op mijn paard wilde blijven zitten.

Het ging wel verbazingwekkend goed en na 2 wedstrijden zijn we B+7 *\o/* en met allemaal ambities en plannen die ik nooit van mezelf zou verwachten. En we vonden het hartstikke leuk en gezellig ook nog :oo ;)

Kijk eens Grote Henk een chique dressuurpaard zijn, jammer genoeg geen actiefoto's, ik ga vaak alleen op pad dus verder dan slechte selfies end. komen we meestal niet ;)

Afbeelding

Last but not least, we zijn inmiddels weer begonnen met springen, uiteraard op het niveau van paar losse kruisjes nog. Tot nu toe heb ik 2x springles gehad en ben 2x nogal overdramatisch eraf gebokt, want Henkie wordt blijkbaar ineens een wilde hengst als hij hindernissen na al die tijd weer ziet, en ik ben iets te weinig Penny om hem te kunnen temmen ;( _O- Dus mijn blessurebingokaart bevat nu ook nog gekneusde ribben en ene of andere vage schouderblessure waar ik weinig nuttigs mee kan :') En op zulke momenten mis Fly nog 1000x zo hard als normaal, als ik nog mijn lieve pony had, ehh... Maar goed, ondanks mijn beschadigde vertrouwen in Henk en lichaam dat er al behoorlijk klaar mee is, heb ik gisteren heel ontspannen en netjes kunnen springen en Henkie lijkt door te hebben dat zichzelf zo enorm opfokken echt niet hoeft :o

2023

Geen concrete doelen, als we allebei enigszins gezond blijven is het al mooi geweest :D _O-

Ik wil vooral wat vertrouwen (terug)krijgen in mijn paard, want ik merk dat het revalidatietraject inclusief nasleep ons allebei mentaal veel meer heeft gekost dan dat ik eerst dacht. En een crossje rijden zou onwijs mooi zijn, maar dat zijn van die dromen die ik nog niet durf te hebben :P

Myrthe1

Re: 2022 met Fly en Grote Henk: when life gives you lemons...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:03

Wat heb je het hilarisch geschreven, maar oh ik snap je zo helemaal!! Dat je denkt: ik ben er klaar mee........hoe je soms gewoon jaloers kunt zijn op anderen die onbezorgd aan het rijden zijn.....
En wat een pijn het kan doen, die doelen die maar niet dichterbij komen.
Respect voor jou dat je toch doorgaat, ik hoop voor je dat 2023 een jaar vol hoogtepunten gaat worden!!
Geniet van je leukerd!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:13

Wat een jaar! En wat een tegenslagen zeg!
Halverwege dacht ik nog: "Goh, het valt me nog mee dat ze geen Corona heeft opgelopen" en jawel hoor _O-
Je kunt wel heel leuk en beeldend schrijven! :D Zo klink je een stuk opgewekter, maar wat zul je af en toe in de rats hebben gezeten :(:)
Hopelijk gaat 2023 eindelijk jouw jaar worden! en wat is Henk leuk!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:18

Dat was me het jaartje wel! Ik verheug me nu al op het verslag van 2023 :))

Nee hoor, geintje, maak er maar een mooi jaar van met Henk :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:20

Wat een goed verhaal!
Verdrietig van Fly en wat goed van Henkie!!! Op naar 2023 :))

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:30

Oh jeetje. Twee kneusjes hebben elkaar gevonden dit jaar :=

Hopelijk komen jullie 2024 beetje blessurevrij door :D

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 09:11

Je brengt het leuk iig ;) maar snap dat het pittig zat geweest is allemaal!
Toch een mooi overzicht en hopelijk komend jaar weer lekker verder zonder al teveel gekkigheid!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 23:55

Myrthe1 schreef:
Wat heb je het hilarisch geschreven, maar oh ik snap je zo helemaal!! Dat je denkt: ik ben er klaar mee........hoe je soms gewoon jaloers kunt zijn op anderen die onbezorgd aan het rijden zijn.....
En wat een pijn het kan doen, die doelen die maar niet dichterbij komen.
Respect voor jou dat je toch doorgaat, ik hoop voor je dat 2023 een jaar vol hoogtepunten gaat worden!!
Geniet van je leukerd!!

Yes, dat is het precies! Je stalgenoten lijken alleen maar lol te hebben met hun paarden en daar zit je dan, bezig met koelen, stappen, overleggen, huilen om dierenartskosten :')

Als ik een tientje zou krijgen elke keer dat ik dit jaar met paarden wilde stoppen dan zou ik nog een paard kunnen kopen inmiddels :P

Ik denk ook dat paar wedstrijdorganisaties mij inmiddels op hun zwarte lijst hebben staan, omdat ik telkens om de meest bizarre redenen af moet zeggen. Terwijl het toch echt waar is, ik zweer het _O-

Cayenne schreef:
Wat een jaar! En wat een tegenslagen zeg!
Halverwege dacht ik nog: "Goh, het valt me nog mee dat ze geen Corona heeft opgelopen" en jawel hoor _O-
Je kunt wel heel leuk en beeldend schrijven! :D Zo klink je een stuk opgewekter, maar wat zul je af en toe in de rats hebben gezeten :(:)
Hopelijk gaat 2023 eindelijk jouw jaar worden! en wat is Henk leuk!

Haha, ik heb in afgelopen half jaar zelfs 2x corona gehad :+ en ja ik ben gevaccineerd en geboosterd en alles, om hier maar geen covid discussie van te maken ;) het was soms best heftig inderdaad, ik liep op gegeven moment in Thailand koortsig te strompelen, kotsmisselijk van antibiotica, terwijl ons dorpje langzamerhand onder het water kwam te staan en ik moest ook nog aan al die openstaande facturen voor Henkie zijn behandelingen denken, dat werd flink janken kan ik je vertellen. En toen ik Henk zo in de wei heb gevonden, ik was er zo van overtuigd dat hij zijn been had gebroken, ik heb nog dierenarts kunnen bellen en daarna alleen naar huilen :(

Bedankt in ieder geval, en ja Henk is echt heel stoer en heel knap al zeg ik het zelf :D Hij heeft ook een hele grappige persoonlijkheid, beetje je meest creatieve haflinger (uiteraard ook met 100% haflingerwaardige eetlust) maar dan in een net iets andere verpakking ;)

prompter schreef:
Dat was me het jaartje wel! Ik verheug me nu al op het verslag van 2023 :))

Nee hoor, geintje, maak er maar een mooi jaar van met Henk :)

Ik kan je beloven dat het ook in 2023 lekker spannend blijft, ik ken mezelf inmiddels goed genoeg :=
Maar ik hoop inderdaad op iets meer spannende prestaties dan spannende ongelukken als het mag ;)

Cer schreef:
Wat een goed verhaal!
Verdrietig van Fly en wat goed van Henkie!!! Op naar 2023 :))

Thanks! Het is echt een achtbaan, maar al in al heb ik zoveel moois meegemaakt dit jaar <3

Emori schreef:

Thanks! We passen gewoon onwijs goed bij elkaar, zo kun je het zien :j

Noukie schreef:
Je brengt het leuk iig ;) maar snap dat het pittig zat geweest is allemaal!
Toch een mooi overzicht en hopelijk komend jaar weer lekker verder zonder al teveel gekkigheid!

Ik vind het achteraf gezien vaak ook oprecht hilarisch, en kom zo nooit grappige verhalen voor bij de borrel tekort :P

Het enige wat me daadwerkelijk dwars zit is het overlijden van Fly :( de rest kan ik inmiddels prima om lachen.

Oh ja en mijn gebit moet er nog ff uit en vervolgens moet er weer wat nieuws in, maar hey, tanden heb je niet nodig om lekker te kunnen paardrijden toch...? ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

Henk zou trouwens beleerd moeten zijn voor de wagen (klinkt ook als iets wat elke echte Henk moet kunnen :o ), een van mijn voornemens voor 2023 is om dat eens op te pakken. Wedden wat er dan weer misgaat staat iedereen vrij :P

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 00:11

Fly_high schreef:
Henk zou trouwens beleerd moeten zijn voor de wagen (klinkt ook als iets wat elke echte Henk moet kunnen :o ), een van mijn voornemens voor 2023 is om dat eens op te pakken. Wedden wat er dan weer misgaat staat iedereen vrij :P

Ik kan niet wachten op het verslag. }>

Wat kun jij heerlijk vertellen zeg.

Ontzettend verdrietig van Fly, maar wat een avonturen met Henk.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 00:32

Emori schreef:

Ik roep regelmatig dat ik een winterslaap wil houden, maar 2024? heb ik hem echt gehouden? Die winterslaap?

Wat een heftig jaar heb je gehad TS,
Heeft de vorige eigenaresse nog iets gezegd nu de dressuur zo goed gaat?!

Voor volgend jaar, gewoon een jaar vol plezier met elkaar!

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-22 01:07

Henk is een man van vele talenten, hij gaat nog ons allemaal verbazen joh :j

Afbeelding

Op wedstrijd verschijnen met een paard genaamd Henk is trouwens ook heerlijk. Mijn gesprek met de ringmeester ging laatsr zo:

- Is dit Henk?
- Ja klopt
- Ik heb een broer genaamd Henk
(pauze terwijl meneer de ringmeester heel filosofisch in de verte zit te staren)
-...het is wel een hele domme broer

_O-

Rocamor schreef:

Zijn echte vorige eigenaren ken ik eigenlijk niet eens. Het verhaal is namelijk zo dat hij door de eigenaren die hem afgelopen paar jaar hebben gehad ingeruild is voor een jong dressuurpaard van hun stalhouder, vanwege gebrek aan klik en omdat hij dus blijkbaar niet zo'n dressuurtalent zou zijn geweest. Ik heb hem dan officieel van de stalhouder gekocht, niet van de "echte" eigenaar.

Ik heb een beetje op social media, knhs etc. rondgekeken en weet zeker dat hij al die tijd inderdaad van dezelfde mensen is geweest en op dezelfde stal heeft gestaan waar ik hem vandaan heb en dat het verhaal over het algemeen klopt :o Waarom dressuur dan bij hun zo slecht ging - geen idee gezien ik voor de koop letterlijk nooit iemand anders op dit paard heb zien rijden.

Ik weet van mijn eigen proefrit dat hij vooral niet vooruit te branden was, en alleen met springen wakker werd. Maar zonder hindernissen in de baan ging het gewoon niet zo lekker. Ik reed hem ook best lang altijd met sporen omdat het volgens de verkoper zo moest en hij anders compleet dood was voor het been... niet trots op hoor, en nee daar zijn sporen echt niet voor uitgevonden :n

Inmiddels rij ik zowel thuis als op wedstrijd in ieder geval gewoon lekker zonder sporen, zoals ook op de foto te zien :) Met dressuurwedstrijden is hij ook eerder ietsje (té) explosief dan traag, mijn uitdaging met losrijden is op dit moment dat hij bij ELKE beenhulp heel fanatiek probeert aan te galopperen :+ Ik denk trouwens niet dat ik zo'n bijzonder goede ruiter ben, absoluut niet, maar dat die andere stijl van rijden, beetje meer spontaan en rommelig op zijn springruiters zeg maar ;) Henk misschien meer ligt. En dat hij ook gewoon lekker veel mag springen, met die dressuur er ergens tussendoor.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 08:58

Wat dacht jij, ik wil de personificatie van brokkenpiloot zijn? Lijkt me leuk joh. 8-)

Misschien moet je voor volgend jaar eens proberen die unicorn te zijn die niks overkomt :P

Sterkte met het herstel en verlies, en op naar een jaar dat in ieder geval snel beter kan zijn dan dit jaar *\o/*

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 10:42

leuke paarden!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 10:53

Rocamor schreef:
Emori schreef:

Ik roep regelmatig dat ik een winterslaap wil houden, maar 2024? heb ik hem echt gehouden? Die winterslaap?

Scherp, ik wil na mijn jaar ook wel een winterslaap houden. Komt het van denk ik :')

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 11:28

Wat schrijf je leuk! En wat maak je veel mee! Kan je geen volgtopic maken van alle avonturen? ;)
Ik hoop voor je dat 2023 kwa gezondheid en geluk wat beter wordt zodat je lekker van Henk kan genieten!

_Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 16:14

Ik wil ook graag een volg topic van Henk (en jou)! Wat schrijf je leuk!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 16:24

Leuk geschreven! Henk vind ik ook echt een top naam voor een paard :D Hoe oud is hij?